Datorn kraschade, nu startar den inte med det grafikkortet

Permalänk

Datorn kraschade, nu startar den inte med det grafikkortet

Jag lyckades nypa ett Gigabyte 3090 Gaming OC i början av månaden.
Efter jag installerade den har allt gått fint och fungerat väl, men idag bestämde jag mig för att spela ett gammalt dammigt spel i mitt Steam Library, Arx Fatalis(2002). Efter typ 1 timmes spelande kraschade datorn, och kunde inte boota alls, inga fläktar började snurra ens. Nu har jag stoppat in mitt "gamla" kort, ett 2080ti och datorn bootar och fungerar som den ska.

Är mitt 3090 dött? Kan jag försöka med något före jag reklamerar det?

Jag har också prövat att byta RAM-minnen, det fungerade inte.

Specs:
MB: ASUS Z390-f.
GPU: Gigabyte 3090 Gaming OC.
CPU: Intel i9-9900k.
RAM: HyperX 2x(16GB) GB 3200mhz.
PSU: Corsair AX850W.
OS: Windows 10

formatering
Permalänk
Viking

Tänker att det kan ha något med de krånglande strömkontakterna på Gaming OC att göra.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Tänker att det kan ha något med de krånglande strömkontakterna på Gaming OC att göra.

Jag har hört om det problemet, men alla pins i båda kontaktuttagen ser raka ut.

Permalänk
Viking
Skrivet av anonymlemur:

Jag har hört om det problemet, men alla pins i båda kontaktuttagen ser raka ut.

Ja, och konstigt om något skulle hända medans det sitter i datorn. Men annars vet jag inte...

Edit: Har hört att pinsen kan bli intryckta, så titta det.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Ja, och konstigt om något skulle hända medans det sitter i datorn. Men annars vet jag inte...

Edit: Har hört att pinsen kan bli intryckta, så titta det.

Pinsen är inte heller intryckta, vad jag kan se.

Permalänk
Viking
Skrivet av anonymlemur:

Pinsen är inte heller intryckta, vad jag kan se.

Är det lika lätt att stoppa in strömkontakterna på ditt 3090 som på ditt 2080 Ti? För att det största problemet har väll varit att de var tröga att trycka in.
Om problemet inte är strömkontakterna så har jag för tillfället inga bättre idéer.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Är det lika lätt att stoppa in strömkontakterna på ditt 3090 som på ditt 2080 Ti? För att det största problemet har väll varit att de var tröga att trycka in.
Om problemet inte är strömkontakterna så har jag för tillfället inga bättre idéer.

Ja, det har inte varit något motstånd alls när jag anslutit kontakterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anonymlemur:

Ja, det har inte varit något motstånd alls när jag anslutit kontakterna.

Det bör vara en del motstånd, kolla att det inte är backade terminaler.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av frankof:

Det bör vara en del motstånd, kolla att det inte är backade terminaler.

Förlåt, jag var otydlig. Jag menade inte att det varit helt friktionslöst, utan att det aldrig blivit så att någon pin inte ansluter och att överdriven kraft behövts användas.
"Backad terminal", syftar du på att någon av pinsen kan tryckts in bakåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anonymlemur:

Förlåt, jag var otydlig. Jag menade inte att det varit helt friktionslöst, utan att det aldrig blivit så att någon pin inte ansluter och att överdriven kraft behövts användas.
"Backad terminal", syftar du på att någon av pinsen kan tryckts in bakåt?

Japp, vi kallar det stift och terminaler på jobbet(jobbar som el-felsökare), sprängda terminaler, böjda pinnar, båda kan backa om primärlåsningen är kass.
Sprängda terminaler kan vara lite lurigt att felsöka då du kan spränga den vid test om du inte har rätt stift att prova med.
(spränga=vidga)
På in-line k-don är det rätt enkelt, bara att pinna ur ett stift och prova att alla terminaler har lite motstånd när du stoppar in stiftet.
Lite bökigt att pinna ut från grafikkortet

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av frankof:

Japp, vi kallar det stift och terminaler på jobbet(jobbar som el-felsökare), sprängda terminaler, böjda pinnar, båda kan backa om primärlåsningen är kass.
Sprängda terminaler kan vara lite lurigt att felsöka då du kan spränga den vid test om du inte har rätt stift att prova med.
(spränga=vidga)
På in-line k-don är det rätt enkelt, bara att pinna ur ett stift och prova att alla terminaler har lite motstånd när du stoppar in stiftet.
Lite bökigt att pinna ut från grafikkortet

Intressant! Är terminalen själva huset där stiftet finns? Eller syftar terminal på hela 4x2-kontakten?
I vilket fall känns det för tekniskt avancerat för mig att felsöka, jag går till webhallen imorgon och använder garantin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anonymlemur:

Intressant! Är terminalen själva huset där stiftet finns? Eller syftar terminal på hela 4x2-kontakten?
I vilket fall känns det för tekniskt avancerat för mig att felsöka, jag går till webhallen imorgon och använder garantin.

Terminaler är det vi kallar honorna i k-donen(Kontakt don, "husen" som innehåller alla stift/terminaler), stift är hane.
Det roliga för att öka förvirringen är att själva huset ofta är könsbytt så honhuset innehåller hane stift och tvärt om.
Det är anledningen till att vi inte pratar om honor och hanar i felbeskrivningar etc. risken för missförstånd är stor.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

BIOS brukar ge ifrån sig ett ljud (eller ljus) beroende på vad som är fel i startupen. Den kan med hjälp av manualen tala om vad datorn supar på. Men när den går med nytt grfikkort är det troligen det som är felet.
Det finns vissa ändringar som gjorts i nätagg som har större krav på kablarna. Så det kan sluta med att en elkabeln till grafikkortet behöver bytas, är beroende av hur man belastar grafikkorten. Men det känner säkert webbhallen till.

Permalänk
Skrivet av abki:

BIOS brukar ge ifrån sig ett ljud (eller ljus) beroende på vad som är fel i startupen. Den kan med hjälp av manualen tala om vad datorn supar på. Men när den går med nytt grfikkort är det troligen det som är felet.
Det finns vissa ändringar som gjorts i nätagg som har större krav på kablarna. Så det kan sluta med att en elkabeln till grafikkortet behöver bytas, är beroende av hur man belastar grafikkorten. Men det känner säkert webbhallen till.

Datorn når inte ens fram till BIOS-ljudet när 3090:t sitter i. Om det inte var så att moderkortets rgb-ljus blinkade, eller om det inte var så att det funkade med mitt andra grafikkort, hade jag trott att det inte ens var ett PSU inkopplat.