Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

ASUS Lyra mini mesh

Har dåligt Wifi i vissa rum och har beställt dessa
https://cdon.se/hemelektronik/asus-lyra-mini-map-ac1300-3-pac...

Jag undrar bara hur man kan koppla in dessa på bästa sätt.
Bor i nybyggd lägenhet så i varje rum finns det 2st nätvärksuttag. I centralen kan man koppla in LAN kablar från routern.

Så till min fundering.

Från min leverantör (Telia) kommer det en röd WAN kabel som jag kopplar in till min router (ASUS RT-AC66U).
Routern har 4 portar, från port 1 i routern går LAN kabel till port 1 i centralen som är i mitt dator rum, från den porten i mitt sovrum drar jag kabel till datorn direkt.

Kan jag då koppla in LAN kabel från port 2 i min router till port 2 i centralen som också sitter i mitt dator rum och där dra en LAN kabel till en sån där puck och sedan 220v kontakt? eller behövs ingen LAN kabel till puckarna? Tänker bara att det borde bli starkaste signalen för wifi istället för att köra dom trådlöst enbart med 220v?

Vet att jag förklara jävligt pundigt men det är bästa sättet jag kan förklara på

Permalänk
Medlem

Hej Sushi,
Enligt ASUS så stödjer den ethernet backhaul så det går att plugga in kablar i varje enhet. Det ger ju bättre hastighet och mindre latency vilket är bra, speciellt då den inte har ett dedikerat band för trådlös backhaul. Teoretisk hastighet maxar på 867 Mpbs så det är ingen superrouter, men då det är tre stycken så kommer du ha väldigt hög signalstyrka vilket är en stor fördel. Trådlöst kommer den maxa på cirka 450 Mbps IRL vilket räcker för de flesta trådlösa enheter man har idag.

grammatik
Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Hej Sushi,
Enligt ASUS så stödjer den ethernet backhaul så det går att plugga in kablar i varje enhet. Det ger ju bättre hastighet och mindre latency vilket är bra, speciellt då den inte har ett dedikerat band för trådlös backhaul. Teoretisk hastighet maxar på 867 Mpbs så det är ingen superrouter, men då det är tre stycken så kommer du ha väldigt hög signalstyrka vilket är en stor fördel. Trådlöst kommer den maxa på cirka 450 Mbps IRL vilket räcker för de flesta trådlösa enheter man har idag.

Tack för utförligr svar! Otroligt bra!
Kanske ska testa utan Lan kabel först o se vilken hastighet jag kommer upp i.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sushi84:

Tack för utförligr svar! Otroligt bra!
Kanske ska testa utan Lan kabel först o se vilken hastighet jag kommer upp i.

Tack!

Om det sitter uttag i väggarna skulle jag köra 100% med sladd om det inte är svårt att placera ut det snyggt för dig. Du kommer få enorma fördelar i prestanda och latency, eventuellt även stabilitet vid högt tryck på wifi då samma wifi-band utan sladd både måste ta emot och skicka vidare signalerna samtidigt.

Det blir också mindre störningar på ditt wifi-nät vilket är super.

mindre störningar
Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Om det sitter uttag i väggarna skulle jag köra 100% med sladd om det inte är svårt att placera ut det snyggt för dig. Du kommer få enorma fördelar i prestanda och latency, eventuellt även stabilitet vid högt tryck på wifi då samma wifi-band utan sladd både måste ta emot och skicka vidare signalerna samtidigt.

Det blir också mindre störningar på ditt wifi-nät vilket är super.

Ja precis vi har ju 2 uttag i varje rum så kommer nog köra med det tror jag. Är det en vanlig Lan kabel man behöver då mellan uttag o puck? En TP kabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sushi84:

Ja precis vi har ju 2 uttag i varje rum så kommer nog köra med det tror jag. Är det en vanlig Lan kabel man behöver då mellan uttag o puck? En TP kabel?

Japp är en vanlig CAT5e kabel

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Japp är en vanlig CAT5e kabel

Funkar det med CAT6 kabel med?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av sushi84:

Funkar det med CAT6 kabel med?

Ja.