Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Gammal räv som ska uppdatera sin dator

Permalänk
Medlem

Gammal räv som ska uppdatera sin dator

Jag kommer från ett gammal intel i7 2600k system. Nu har jag en amd ryzen 9 3900x och ett Asus x470-f gaming kort. Sitter och kollar på en ssd och m.2. Jag förstår inte vad skillnaden är på 2 jack i anslutningen och 1 jack. Vilket ska jag ha? Spelar det roll vilket anslutning på moderkortet jag väljer när jag ansluter disken?

Permalänk
Medlem

På ssd är det en anslutning för sata och en för ström. Vart på moderkortet spelar ingen större roll

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av xxbiker:

På ssd är det en anslutning för sata och en för ström. Vart på moderkortet spelar ingen större roll

Du missförstår mig. Jag menar en m.2 ssd. Jag har 2 ställen på kortet där jag kan montera dom. Jag menar inte en 2.5” ssd. Där är jag fullt medveten om att den ena är för spänning och den andra är för data anslutning.

Permalänk
Medlem

Bra video men den säger mig inte vad mitt kort har.

Permalänk
Inaktiv

Kolla i manualen på sida 1-18:

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/ROG_STRIX-X47...

Om din SSD stödjer PCIe så använd den (M.2) sockel på moderkortet som stödjer PCIe, om din SSD bara stödjer SATA så kvittar det vilken (M.2) sockel du använder.

Om jag nu fattat frågan rätt ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Du missförstår mig. Jag menar en m.2 ssd. Jag har 2 ställen på kortet där jag kan montera dom. Jag menar inte en 2.5” ssd. Där är jag fullt medveten om att den ena är för spänning och den andra är för data anslutning.

Den ena M.2 sloten är kopplad direkt till processorn och har därmed potential att klara lite högre hastigheter än den andra M.2 sloten som är kopplad till chipsetet och som även delar bandbredd med någon av PCI-E kortplatserna. Har du bara en M.2 SSD som skall kopplas in rekommenderar jag att du använder den M.2 slot som är kopplad direkt till CPUn
Vilken som är vilken får du läsa om i moderkortets manual.

Permalänk
Medlem

Du kan ha både sata m.2 och pci-e (nvme) m.2 i ditt moderkort. Den som har 2 "hack" är en Sata m.2. Den som har 1 "hack" är en pci-e m.2 och är betydligt snabbare än sata.

I ditt kort har du 2 platser för m.2 ssd och båda platserna kan använda sig av både sata och pci-e. Det man får tänka på är att köper du en pci-e ssd så stödjer ditt moderkort hastigheter upp till gen 3. Det finns även gen 4 ssd som är snabbare. Men då behöver du ett B-550 eller X-570 moderkort, för att kunna utnyttja hastigheterna till max.

Om du köper en pci-e ssd (nvme), så vill jag minnas att den övre platsen på moderkortet ska användas. Har för mig att jag bara fick halva hastigheten när jag använde nedre platsen på mitt moderkort. Finns säkerligen några inställningar i bios för att motverka detta.

Jag hoppas jag har svarat på dina frågor nu.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]