Problem med inets felsökning.

Permalänk
Medlem

Problem med inets felsökning.

Hejsan. Jag hade inne mitt nätaggregat på felsökning hos er, och ni påstår att det inte är något fel på detta (se erat svar nedanför). Men när jag fick tillbaka Nätaggregatet så kändes det som att nått va fel så jag började testa det igen, och helt är det inte enligt mig.
Datorn försöker starta sen startar den om igen, och så håller det på. Direkt när jag tog ett annat aggregat så startar min dator och min test dator, och flyttat aggregaten fram och tillbaka mellan mina datorer och det är samma fel, spelar ingen roll vilken dator det sitter i. Länkar 2 videos där dom olika aggregaten testas. Mitt ärende nummer va 359102.
Här är svaret jag fått i erat mail.

Vi har precis kikat på ditt nätaggregat som du skickade in till oss. Vi har ej kunnat återskapa de felen som du beskriver i felbeskrivningen.
Vi har utfört följande tester:

Nätaggregatet startar och ger ström i PSU-testapparat. Fläkten snurrar på som den ska. Alla värden av volt ger det den ska.
Nätaggregatet är även testat i en dator där den startar direkt och fungerar som den ska.

Vi har alltså inte kunnat konstatera några fel på nätaggregatet. Felet ni upplevde kan ha varit tillfälligt eller relaterat till någon annan komponent.
Vill ni att vi skickar tillbaka det till er direkt eller har ni något annat att tillägga?

Här kommer 2 videos på hur det beter sig.

450w test i min test dator
https://youtu.be/vjStw5fp5Fk

1200w test, detta som varit på felsökning.
https://youtu.be/0xpZ1u8UGto

Permalänk
Medlem

Tjena!

Inet lär inte svara här, bara så du vet! Skriv direkt till deras support istället om du vill ha kontakt med dem.

En sak som är värd att tänka på är att ditt ax1200i har mycket känsligare överspänningsskydd än ditt 450w då ax1200i har platinum-certifiering. Ifall någon annan komponent i datorn är trasig kan det hända att ditt ax1200i känner av det och inte vill starta. Det är troligtvis detta inet försöker säga.

Testa att koppla ur dina komponenter en efter en för att utesluta att något annat inte är trasigt då inet verkar ha fått ditt nätagg att starta som det ska. Om du har en annan dator att testa nätagget med så kan det också vara värt att prova!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnollten:

Tjena!

Inet lär inte svara här, bara så du vet! Skriv direkt till deras support istället om du vill ha kontakt med dem.

En sak som är värd att tänka på är att ditt ax1200i har mycket känsligare överspänningsskydd än ditt 450w då ax1200i har platinum-certifiering. Ifall någon annan komponent i datorn är trasig kan det hända att ditt ax1200i känner av det och inte vill starta. Det är troligtvis detta inet försöker säga.

Testa att koppla ur dina komponenter en efter en för att utesluta att något annat inte är trasigt då inet verkar ha fått ditt nätagg att starta som det ska. Om du har en annan dator att testa nätagget med så kan det också vara värt att prova!

Samma fel i 2 datorer med det agget

Permalänk
Medlem
Skrivet av golom:

Samma fel i 2 datorer med det agget

Då är det dags att kontakta inet igen! Bifoga videor och förklara felsökningen du gjort så ska de nog kunna lösa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av golom:

Samma fel i 2 datorer med det agget

Vänd dig till Corsair istället.
Och försök att filma när det händer.

Permalänk
Medlem

Använder du ALLA kablar som följde med nätagget?
Och INTE några andra från nåt annat nätagg?

Frågar för det finns ingen som helst standard på änden som pluggas in i nätagget och är inte direkt ovanligt att tex 12v+ kan vara - (=agget kommer inte starta) om man använder andra kablar.

Permalänk
Inet
Skrivet av golom:

Hejsan. Jag hade inne mitt nätaggregat på felsökning hos er, och ni påstår att det inte är något fel på detta (se erat svar nedanför). Men när jag fick tillbaka Nätaggregatet så kändes det som att nått va fel så jag började testa det igen, och helt är det inte enligt mig.
Datorn försöker starta sen startar den om igen, och så håller det på. Direkt när jag tog ett annat aggregat så startar min dator och min test dator, och flyttat aggregaten fram och tillbaka mellan mina datorer och det är samma fel, spelar ingen roll vilken dator det sitter i. Länkar 2 videos där dom olika aggregaten testas. Mitt ärende nummer va 359102.
Här är svaret jag fått i erat mail.

Vi har precis kikat på ditt nätaggregat som du skickade in till oss. Vi har ej kunnat återskapa de felen som du beskriver i felbeskrivningen.
Vi har utfört följande tester:

Nätaggregatet startar och ger ström i PSU-testapparat. Fläkten snurrar på som den ska. Alla värden av volt ger det den ska.
Nätaggregatet är även testat i en dator där den startar direkt och fungerar som den ska.

Vi har alltså inte kunnat konstatera några fel på nätaggregatet. Felet ni upplevde kan ha varit tillfälligt eller relaterat till någon annan komponent.
Vill ni att vi skickar tillbaka det till er direkt eller har ni något annat att tillägga?

Här kommer 2 videos på hur det beter sig.

450w test i min test dator
https://youtu.be/vjStw5fp5Fk

1200w test, detta som varit på felsökning.
https://youtu.be/0xpZ1u8UGto

Hej!

Tråkigt att höra att din PSU inte fungerar hemma hos dig även om våra tekniker inte kunde återskapa felet enligt din beskrivning. Som vissa andra här inne har vart inne på så är det inte helt ovanligt att en komponent uppvisar fel först i kombination med andra komponenter, och det kan i sin tur ge en indikation på att det är något annat än den misstänkta komponenten som orsakar felen.

Om datorn är byggd av dig själv/någon annan firma så erbjuder vi felsökning för 499 kr + eventuell fraktkostnad, så gör en tekniker en grundläggande felsökning av hela systemet. Är den byggd av oss och inom garantitiden så löser vi det såklart kostnadsfritt, vi måste kunna återskapa felet för att kunna byta ut något på tillverkarens garanti. Men gör som så att du tar kontakt med vår Kundservice så kan vi föra diskussionen vidare där.

Våra kontaktuppgifter finner du via följande länk: https://www.inet.se/info/175/kundservice .

Jag önskar alla en trevlig kväll!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnollten:

Då är det dags att kontakta inet igen! Bifoga videor och förklara felsökningen du gjort så ska de nog kunna lösa det.

Mod kan stänga Denna tråden.
Va uppe på i gbg med nätagget, det tog killen 1min att konstatera att agget va sönder och jag fick ett nytt på garantin. Så något måste ha gått lite fel under den första feksökningen. Tur jag inte han köpa ny dator iaf.

Permalänk

Kan bara säga till dig att du är inte de enda som har problem med Inet just nu.

Edit: Ah, såg inte att du har löst problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crispycrip:

Kan bara säga till dig att du är inte de enda som har problem med Inet just nu.

Edit: Ah, såg inte att du har löst problemet.

Jag köpte min gamla dator för 5 år sen från inet, och planerar lägga 20k på en ny dator snart.. har alltid fått utmärkt service från inet "malmö"..

Vem var problem med inet? Vad är det för problem? Och vem skulle då bara bättre alternativt?

Permalänk
Medlem

Ibland är det ju inte helt lätt att felsöka. Jag hade ett trasig moderkort som det tog inet en helg innan de hittade för det behövde liksom värmas upp innan felet började visa sig (datorn dog och började powercycla). Med felsökning kan det ju vara lite lurigt med många variabler men om du pratar med inet direkt är de väldigt hjälpsamma enligt min erfarenhet.

Permalänk
Skrivet av Julia2018:

Jag köpte min gamla dator för 5 år sen från inet, och planerar lägga 20k på en ny dator snart.. har alltid fått utmärkt service från inet "malmö"..

Vem var problem med inet? Vad är det för problem? Och vem skulle då bara bättre alternativt?

Jag har inte sagt något om servicen. Måste säga att Inets service är på helt annan nivå även här i Göteborg, riktig bra bemötande av personalen. Enda problemet är att vi inte kan komma på en bra lösning för att lösa mitt problem. Vilket är segt lite.

Edit: Försök inte bli lurad av deras bra service. Du kan läsa mitt inlägg så kan du läsa om mitt ärende.