Problem med Internet radio (vTuner)

Permalänk
Hedersmedlem

Problem med Internet radio (vTuner)

Jag har fått problem med internet radio på min Denon receiver. Det verkar inte som att den kan kontakta den tjänst som Denon och andra använder via vtuner.com. Är det fler som har problem med detta?

Är inte första gången detta strular. Någon som vet om det går att byta ut vTuner? vTuner är så vitt jag förstår bara ett register över radiostationer, så det borde ju eventuellt gå att byta ut den mot någon annan.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Vet inte vilken denon du har. Men min marantz 6013 (de är ju typ samma) använder HEOS.
Kan ju vara så att de bytt vid någon uppdatering?

Edit. Efter lite snabb sökning, så värkar det som vtunner kostar pängar nu...
https://www.avforums.com/threads/vtuner-internet-radio-stop-w...

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

Ja, typ så är det, men det går inte heller att lyssna på stationer som man lyssnat på tidigare som det står.
Det går inte heller att aktivera den där $3 servicen som det står om. När jag skriver in min macadress för att påbörja den processen så händer ingenting.

Detta har hänt en gång innan om jag mins rätt. Jag har aktiverat min enhet på den där siten innan. Så jag tror att det som står på sidan du länkar till är gammal info.

Jäkla fint sätt att lämna sina kunder i sticket. De kunde ju bytt ut servicen till någon annan. vTuner är ju bara en lista med stationer. Det finns flera sådana listor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns det ingen uppdatering av firmware?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MCRJ:

Finns det ingen uppdatering av firmware?

Nej

Men jag hittade YCast som forwardar till https://www.radio-browser.info/.
https://github.com/milaq/YCast

Har satt upp en docker med YCast. Nu ska jag bara fundera ut hur jag kan peka om Denons URL'er.
Känns som att jag får sätta upp en docker till med en egen DNS till mina receivers som hijackar rätt domännamn och skickar resten vidare.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Det är den stora nackdelen med integrerade "smartsaker", funktionerna uppdateras och slutar att fungera så att ha dem integrerade brukar mert ställa till med problem.
Smartfunktionerna bör vara fristående i billiga enheter som går att byta ut eller så använder man en vanlig dator som signalkälla men det viktiga är att de aldrig bör vara integrerade i dyrare prylar.
Jag har använt Google nest och home mini som fjärrkontroller och signalkällor, inte perfekt och bara att använda men inte heller oöverstigligt svårt att lösa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Du behöver hämta hem TuneIN för det är vad HEOS använder sig utav. Appen skall finnas till både Ios och Android. Det står för tunnel radio. De har bytt tjänst. Stödjer alla svenska radiostationer plus några tusen till runt om i världen. Är gratis eftersom den är fri.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Buddaz112:

Du behöver hämta hem TuneIN för det är vad HEOS använder sig utav. Appen skall finnas till både Ios och Android. Det står för tunnel radio. De har bytt tjänst. Stödjer alla svenska radiostationer plus några tusen till runt om i världen. Är gratis eftersom den är fri.

Den kör inte HEOS. För gammal för det.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av giplet:

Den kör inte HEOS. För gammal för det.

Tunnel radio går att köras på din Denon så länge den kan hantera dlna/Upnp/wifi, har inget med heos att göra utan bara det att Sound United har implementerat det inuti appen på heos. Den är gratis och kan användas på alla plattformar som stöds.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Buddaz112:

Tunnel radio går att köras på din Denon så länge den kan hantera dlna/Upnp/wifi, har inget med heos att göra utan bara det att Sound United har implementerat det inuti appen på heos. Den är gratis och kan användas på alla plattformar som stöds.

Förstår inte hur det fungerar? Castar jag inte radion från telefonen då?

Har i alla fall löst detta mha min Synology NAS med docker ifall någon skulle råka på samma problem.

Laddade ner följande docker image: netraams/ycast-docker
Den emulerar vTuner och gör man inga andra inställningar så forwardar den alla uppslag till https://www.radio-browser.info/ som är en gratiskatalog över radiokanaler. Gav den porten 3080 istället för 80 eftersom Synology redan använder port 80 för interna tjänster.

Satte upp en reverse proxy för att omdirigera anslutningar till vtuner-tjänsterna till port 3080.

Satte upp en egen DNS på NAS'en där jag omdirigerar alla vtuner.com uppslag till min NAS. Youtubefilmen visar hur man sätter upp en DNS på sin Synology NAS och lägger på en grundkonfiguration.
https://www.youtube.com/watch?v=uKgZ9HfGqNE

Till sist ställde jag in mina receivers till att använda min NAS som DNS. Done! Radion funkar igen!

Visa signatur

Permalänk

Det fungerar som du castar. I de senaste modeller från Denon/Marantz har man i HEOS appen implementerat in Tunnel radio. Det är forsatt fristående appar som ägs utav andra företag. På samma sätt som det är implementerat Tidal/Spotify/Deezer/Napster/Roon inuti HEOS appen.
Jag kör HIFI Cast när jag lyssnar på musik via telefonen och då lägger sig bara appen ovanpå HEOS. Hålla på att krångla med annat är bara onödigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Buddaz112:

Det fungerar som du castar. I de senaste modeller från Denon/Marantz har man i HEOS appen implementerat in Tunnel radio. Det är forsatt fristående appar som ägs utav andra företag. På samma sätt som det är implementerat Tidal/Spotify/Deezer/Napster/Roon inuti HEOS appen.
Jag kör HIFI Cast när jag lyssnar på musik via telefonen och då lägger sig bara appen ovanpå HEOS. Hålla på att krångla med annat är bara onödigt.

Tänk, jag tycker precis tvärt om. Vill inte casta om jag kan undvika det. Gillar mycket mer när prylarna kan funka utan min telefon.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av giplet:

Tänk, jag tycker precis tvärt om. Vill inte casta om jag kan undvika det. Gillar mycket mer när prylarna kan funka utan min telefon.

Har streamer från Marantz så allt fungerar så länge jag kommer åt wifi. Jag försöker undvika HEOS till musik. Där fungerar annat bättre.