Köpråd för två olika typer av datorer

Permalänk
Medlem

Köpråd för två olika typer av datorer

Hej!
Som alla andra hoppas jag kunna fynda en del kring Singels Day, Black Friday etc och har tänkt bygga ihop två datorer, en till mig själv med en budget på ca 25k (exkl skärm och tillbehör) och en till min pappa för ca 5k. Var bortåt tio år sedan jag byggde min nuvarande dator och det har ju hänt en hel del, så tar tacksamt emot tips på allt från prisvärda grejer till om jag missar något tillbehör för monteringen.

Min dator
Ska användas främst för att skapa musik i Cubase och/eller Maschine, tillsammans med ett gäng instrument och plugins från mestadels Native Instruments och Output.
Jag spelar inte speciellt mycket spel men det händer, framförallt i dessa tider.. Spelar mest Civ, Cities och liknande i 1080p men har funderat på att skaffa lite mer krävande (?) spel som Flight Simulator.
I övrigt blir det en del bildredigering i Photoshop och kodande.

Viktigt:
- Mycket och snabbt minne
- Snabba diskar för program och instrumentbibliotek
- CPU med 8-12 kärnor
- Tyst
- Ju fler USB-anslutningar desto bättre
- Inga blinkande lampor eller annat lull lull

Mindre viktigt:
- Grafikkort

Bygge från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 9 3900X (4 410 kr hos Amazon)
Grafikkort: SAPPHIRE PULSE Radeon RX 5600XT 6G (3 388 kr hos Dustin)
Chassi: Fractal Design Define C (729 kr hos Elgiganten)
Moderkort: MSI MEG X570 UNIFY (3 022 kr hos Komplett)
RAM: G.Skill Trident Z Silver/Red 64GB (4x16GB) (6 399 kr hos Webhallen)
SSD: Samsung 980 PRO SSD PCIe 4.0 NVMe M.2 - 1TB x2 (5 040 kr hos Dustin, 2 520 kr/st)
Hårddisk: WD Black Performance 2TB (1 272 kr hos Amazon)
Nätaggregat: Seasonic Focus GX (1 199 kr hos Inet)
Totalt: 25 459 kr

Tankar:
Har försökt hitta information om lämplig CPU för musikproduktion och det har ju inte varit helt lätt.. Men jag har iaf lyckats ringa in (tror jag) att 12 kärnor generellt verkar prestera bäst, men med knapp marginal jämfört med 8.
En tumregel verkar väl inte helt överraskande vara att mindre projekt drar fördel av färre men snabbare kärnor och större tvärt om. Jag har vanligtvis inte mer än ca 10 spår i mina låtar och till och med min gamla Intel 2600k har inte känts som en flaskhals vid uppspelning, däremot vid inladdning av instrument eller exporter och liknande. Jag tycker 3900x känns som ett bra val, trots en del åsikter om problem med latency, men funderar på att gå för en 5800x även om det blir något dyrare. Åsikter om det?

Grafikkortet känns som väldigt mycket för pengarna och dessutom riktigt tyst, eller finns det något bättre alternativ? Funderade på ett 1660 super för att få ner priset, men känns ändå mest rätt med 5600.

Jag har tänkt mig två Samsung-diskar; en för Windows och program och en för musikgrejerna. Får det + GPU plats?

Känner mig väldigt borta vad gäller minnen, åsikter om dom jag valt eller tips på andra?

Tips på bra lagringsdiskar? Har bara bra erfarenheter av både Seagate och WD sen innan och valde mest på måfå (kommer väl ev också att plocka med någon från min nuvarande dator).

Chassi har jag inte kollat så noga på än så tar gärna emot tips, även om det jag valt känns som ett bra val.

PSU tänker jag den i konfigurationen eller en motsvarande från Corsair beroende på pris. 750w borde väl bli lagom, eller räcker kanske 650w?

Övrigt:
Jag har redan köpt moderkort, CPU och grafikkort men tänkt att jag lämnar tillbaka om jag hittar ett bättre eller billigare alternativ. CPUn gick på drygt 4k och att jag köpt den + moderkortet (drygt 3k) gör att jag får ca 700:- i cash back från MSI.
Grafikkortet köpte jag för ca 3100:- (fyndvara på NetOnNet) men jag skulle inte bli förvånad om det kommer bli billigare längre fram i och med dom nya korten som kommer. Hos Webhallen har det utgått, så det verkar på väg ut helt?

Dator till pappa
Används för surf och kontorsarbete eller enkla program för t.ex Släktforskning. Jag har inte hunnit knåpa ihop något förslag än, men tänker mig en CPU som även fixar grafiken eller ett riktigt simpelt grafikkort, en liten SSD-disk + en lagringsdisk på 2TB, 16gb minne och en PSU på 4-500w.
Kan använda mitt gamla chassi till den här (ATX formfaktor) och det behövs inga tillbehör i övrigt.

Ledsen för något av en wall of text, men hoppas på bra hjälp!

Permalänk
Medlem

Några synpunkter om bygget:
Processor: Vad du än väljer så kommer de klara uppgifterna galant, där nya 5000x har försprång i enkeltrådat prestanda.
Grafikkort: Ta Nvidias variant som ger tillgång till CUDA för snabbare GPU beräkningar i t.ex. Adobe.
Chassi: Glöm inte extra fläkt(ar) för att ha 2 insug och 1 utblås, sen kika på deras "Meshify" för bättre luftflöde som fläktarna kan köras i lägre hastighet för tystare dator.
Moderkort: Kanske ett med "Thunderbolt" om du har utrustning som kräver det.
RAM: Inte värda sitt pris då skillnaden är minimal. Finns 2x32Gb för mindre än halva priset och lämnar plats för framtida uppgradering till 128Gb.
Lagring: De valda är bra om du kommer att utnyttja hela bandbredden som jag ser inte hur och det är ingen märkbar skillnad mellan 3.5Gb och 7Gb hastighet.
Nätagg: Du klarar dig tom. med 450W 80 Gold+ men vissa har extra semi-passiv funktion och kanske högre Watt är bättre för tystare dator. (Semi-passiv, fläkten aktiveras vid 30% load).

Nu är det Inets priser men så kan det se ut: https://www.inet.se/datorbygge/b1203192/datorbygge

Dator 2: https://komponentkoll.se/bygg/tloCy

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem

25K:

5K:

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Många kärnor är bra när du har många kanaler då många musikprogram kan dra nytta av flera kärnor då.
Dock finns / fanns det en maxgräns på vad cubase kunde använda, men tror det var 16? men kan minnas helt fel.

Däremot sen om du på varje kanal du använer lägger på en massa inserts, effekter etc så vill du ha snabba kärnor då dessa uppgifter inte går att lägga ut på flera kärnor på samma sätt.

Har inte tänkt på latency i cubase med min ryzen 3600, men det kanske beror på vilka pluggar man kör.
jag har maschine också, och inte märkt av några bekymmer där heller, varken som standalone eller som plugin i cubase.

Om du redan köpt delarna till en dator, så behåll skulle jag säga. det låter som en fin dator.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Tack alla för tipsen! Har några följdfrågor och återkommer kanske senare när jag hunnit kika närmare på förslagen.

Skrivet av Aizu:

Grafikkort: Ta Nvidias variant som ger tillgång till CUDA för snabbare GPU beräkningar i t.ex. Adobe.

RAM: Inte värda sitt pris då skillnaden är minimal. Finns 2x32Gb för mindre än halva priset och lämnar plats för framtida uppgradering till 128Gb.

Aha, får kolla upp Cuda och kortet du la in i bygget!
Ska definitivt också se över minnena, lägger ju hellre pengarna på fler GB om hastighetsförbättringen är väldigt liten. Vad bör jag hålla mig till för latenser om jag vill hitta alternativ till HyperX, 16-18-18 och 16-20-20?
Är CL14 överlag inte värt den extra kostnaden, eller tänkte du mer specifikt på just dom minnena jag länkade?

Skrivet av CubaCola:

Däremot sen om du på varje kanal du använer lägger på en massa inserts, effekter etc så vill du ha snabba kärnor då dessa uppgifter inte går att lägga ut på flera kärnor på samma sätt.

Har inte tänkt på latency i cubase med min ryzen 3600, men det kanske beror på vilka pluggar man kör.
jag har maschine också, och inte märkt av några bekymmer där heller, varken som standalone eller som plugin i cubase.

Jag brukar lägga på effekter men vanligtvis inte mer än 2-3st och oftast bara på några få spår (jobbar mest med midi). Vid mixningen blir det väl i princip 1-3 effekter på varje ljudspår, men dom är å andra sidan snällare att jobba med jämfört med midi.

Det jag läst om latency är att just 3900x får lite problem pga hur arkitekturen skiljer sig mot övriga processorer i serien. Har läst den här artikeln bl.a. Men det verkar inte vara några bekymmer om man använder en buffer större än 128 eller 256 och jag använder vanligtvis inte lägre än så ändå.

Jag har hunnit fundera lite mer över CPUn och dividerat om priser och prisvärdhet osv. Till slut landade jag i att en 3900x för 4000:- är ett mer värt köp än en 5800x för ca 5500:- (om man höftar in pris för fläkt också). Dels presterar dom på i princip samma nivå sett till min generella användning, och dels så är bägge två riktigt bra och räcker för mina behov i vilket fall. Så om jag ska köpa en CPU som definitivt är bättre än 3900x så behöver jag hoppa upp till 5900x. Får väl se vad plånboken säger om det, om CPUn ens kommer i lager.