Bästa konsoll för 4-åring.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Björn Endre:

Switch är definitivt trevlig men jag kan nog också rösta för iPad. Och nej, det är inte bara massor reklam och skit.
Det finns så mkt bra barn-spel nu på iPad. Alla TOCA-spel är perfekta för barnen och uppmuntrar mkt kreativitet. Bara undvik TOCA Band då man drivs till vansinne :). Nu var det några år sedan mina barn (nu 9 och 12) slutade med deras appar men de älskade dom. Min dotter kan fortfarande ibland dra igång Toca Hair eller vad den nu heter. Sago Mini har också massor appar som barnen tycker är kul och uppmuntrar krativitet. Annars finns Pippi, Alfons, babblarna etc som är betalappar men inte kostar mkt.

Mina barn är just nu mest inne i Roblox och Minecraft och bygger och står på. Är mkt facinerad vad de hittar på. Kreativiteten flödar. och Roblox har faktiskt fått min dotter att intressera sig för programmering då hon vill skapa egna spel.

Alla dessa tror jag finns även för Android så att man kan välja Android-platta. Jag kör iPad för det varit smidigt att lägga upp familjestyrningen där så jag kan kräva att de "frågar" om de ska få ett spel + styra lite mer vad de får göra.

Switch är som sagt också bra. Där kan du ju också spela med på t ex de olika LEGO-spelen så du kan hjälpa till. Och LEGO-city kan jag rekommendera. Kan dock vara lite klurigt för en 4-åring med kontrollerna.

Någon nämnde det men en begangnad WiiU är ju också ett bra alternativ. Trots att mina barn har Switch, Xbox etc så när de är på Gotland med sina ksuiner är det oftast WiiU'n som körs med de olika Mario Party spelen och andra liknande "party-spel". Där finn också mkt barnspel

Begagnade WiiU är ganska dyra.

Angående Android så kör sonen en platta som jag har begränsat ganska kraftigt, han är bara fyra så det var bäst. Funkar bra, man kan sätta upp tidsgränser per dag, per app om man vill, och alla installationer eller nya webbsidor måste godkännas av någon vuxen i familjen. Detta är med Googles standard barnkonto. Det medföljde någon annan variant från Lenovo på plattan som hade sina fördelar också, som att man kunde sätta upp tidsgränser med pauser mellan, typ 20 minuter följt av 40 minuter låst eller liknande, i Googles lösning så är det en gräns per dygn och sen får man ge mer tid ("Kan jag få mer tid pappa" hörs ofta här hemma kan jag säga). Men den var krånglig på andra sätt. En annan trevlig sak i googles lösning är ju scheman för olika veckodagar, så Youtube (kids) max 20 minuter bara på helgen exempelvis.

Permalänk

Jag kör på android-platta till sonen med Qustodio för att enkelt begränsa skärmtid och vilka appar som körs.
(vet att android har en del inbyggt, men tycker det funkar sådär).
Får dessutom statistik på vad barnet faktiskt gör på plattan så man kan rensa bort dom mest ostimulerande apparna.
Sonen har netflix och disney+, målarappar, pussel, övningar för bokstäver och räkna (här kan man ju få dom på svenska).
Betalar för apparna så att det inte är reklam i dom.
Med betalvarianten av qustodio kan man begränsa innehåll i olika medieappar och tid för olika appar. T.ex. mindre tid att bara titta på något men mer att göra något tänkande aktivt.
Tipsar också lite om pappasappar.se

För min del får han nog iaf bli 6 innan det blir vanligt tv-spel... Men kommer mest troligt ge med mig när kompisar spelar och han klagar, eller muta med motorcykel

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Platta blir det inte. Har det och tar vi fram den så är det som att limma fast den i hennes händer. Hatar den som pesten. Vill ha något till tv'n, mycket bättre koll och vi kan använda den tillsammans. Switch låter bra, lär nog bli det.

Visa signatur

-Star

Permalänk

Jag har kört xbox hela tiden, men i ärlighetens namn är det först nu (de är 6 och 9) som de börjar uppskatta den. LegoCity Undercover går varmt här. Tror också switch är den bästa för barn, men man måste ju väga in pappas behov också

Permalänk
Medlem

Om man vill spela själv också så föredrar jag Xbox och den har bättre parental controls än Switch eftersom man bla kan ställa in när på dygnet det ska gå att spela. Gamepass är rätt nice när man har barn också som vill pröva många olika spel. Dottern som är 4 spelar mest Minecraft iofs så där blir det inte så mycket variation än så längre.

Men Switch har lite fler spel gjorda för yngre förmågor som Mario och Yoshi spelen. Tycker dock att Nintendo kunde sett till att översätta åtminstone sina spel för yngre till svenska när det nu är deras målgrupp.

Permalänk
Medlem

Ett begagnat Nintendo NES Classic Mini/Super Nintendo Classic Mini.
Okomplicerad handkontroll och roliga spel.

Visa signatur

Movies don't create psychos. Movies just make psychos more creative