Frågor om Apples bärbara M1-datorer?

Permalänk
Skrivmaskin

Frågor om Apples bärbara M1-datorer?

I juni avslöjade Apple att de egna systemkretsarna tar plats i Mac-datorer innan årets slut och nu har den dagen kommit. För att stilla min nyfikenhet har jag därför krossat spargrisen och klickat hem instegsmodellen av Macbook Air, som på papperet delar många egenskaper med syskonen Macbook Pro och Mac Mini – som också är bestyckade med den nya systemkretsen M1.

Tanken är att detta ska mynna ut i ett test av datorn som helhet, men redaktionen med @loevet i spetsen har också lyckats lägga vantarna på ett testexemplar, i form av Macbook Pro. En väsentlig skillnad mellan de två datorerna syns i kylanordningen, där Air är helt passiv. Detta ska vi självklart sätta under lupp, utöver att undersöka hur Rosetta 2-, IOS- och native-program fungerar.

Ställ frågor!
Nu vill jag och @loevet gärna veta vad du är intresserad av hos de nya produkterna. Jag är dessutom helt färsk när det kommer till Mac OS, och tar gärna emot tips Har du kanske införskaffat en av de nya modellerna själv? Berätta i så fall vad du tycker om inköpet såhär långt!

Lite mer Macbook-läsning:

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Fränt! Ser fram emot att läsa detta!

1. Batteritid - vid surf, youtube, enklare produktivitetsprogram (office pkt etc)
2. Hur bra fungerar rosetta-emuleringen med "stora" kända program? Office pkt, Adobe m.m.
3. Går det "OK" att spela på den också? Både Rosetta emulerat och eventuella native titlar

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Hur ser temperaturer ut vid hög belastning under lång tid?

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem

World of Warcraft fick en native version uppdatering här nyligen. Hur bra rullar den?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Musikälskare

Har inte orkat sätta mig in i vad ARM innebär så en förenklad genomgång hade varit trevligt

För/nackdelar osv

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Enda frågan jag har är väl hur länge det ska "betatestas" som MKBHD sa det innan allt körs i native M1 stöd.
Köpa första gen är aldrig bra i mina ögon iaf.

Permalänk
Medlem

Då MBP ofta används av fotografer etc., så kan de ju vara intressant med prestandatest för bild/video-redigering, samt hur bra/färgkorrekt skärmen är...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

World of Warcraft fick en native version uppdatering här nyligen. Hur bra rullar den?

Jävlart det gick fort. +1 på att höra hur den rullar. Speciellt med många spelare runtomkring.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av DaBone:

Då MBP ofta används av fotografer etc., så kan de ju vara intressant med prestandatest för bild/video-redigering, samt hur bra/färgkorrekt skärmen är...

Håller med, hög last vid bildredigering / programmering hade varit skoj att se också

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

2. Hur bra fungerar rosetta-emuleringen med "stora" kända program? Office pkt, Adobe m.m.

Är inte Adobes program "native" på M1?

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoL_:

Är inte Adobes program "native" på M1?

Inte än, men det är på gång.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av JoL_:

Är inte Adobes program "native" på M1?

Det kanske dem är, jag vet faktiskt inte?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Spelande under Steam, samt hur varm och ljudlig den blir (eller ej) då.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av JoL_:

Är inte Adobes program "native" på M1?

Lightroom släpps snart, och Photoshop släpps under Q1 2021. Så inte native fullt ut än, men väntan ser inte ut att bli så värst lång i alla fall. I väntan på det tror jag nog att Rosetta 2-tolkad kod kommer rulla tillräckligt bra för att inte vara ett stort problem.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av DaBone:

Då MBP ofta används av fotografer etc., så kan de ju vara intressant med prestandatest för bild/video-redigering, samt hur bra/färgkorrekt skärmen är...

Jag känner spontant att jag inte har tillräckligt bra koll på området för att uttrycka mig bildat i frågan. Men @wittwang har bättre koll på området, och det kan bli så att jag grabbar tag i @laxpudding och smickrar honom till att titta på Macbook Pro med M1

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Tycker instegsmodellen av Air verkar lovande, det är två punkter jag är lite orolig kring dock:
- Eventuell thermal throttling då den är fanless
- Om 8GB verkligen räcker

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNubcake:

Tycker instegsmodellen av Air verkar lovande, det är två punkter jag är lite orolig kring dock:
- Eventuell thermal throttling då den är fanless
- Om 8GB verkligen räcker

Undrar samma där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Har inte orkat sätta mig in i vad ARM innebär så en förenklad genomgång hade varit trevligt

För/nackdelar osv

Den egentligen enda nackdelen med ARM är att de flesta program, inklusive i princip alla PC-spel inte är kompatibla med ARM. Det faktum att ARM inte används i alla datorer idag, kan närmast likna situationen med IPv4 och IPv6.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

@MrNubcake Beror väl helt på vad du tänkt göra? Tänker att Air fortfarande främst är en laptop för generella behovet och inte workstation. GeekBench borde väl visa att den är ypperlig för detta och Cinebench borde väl visa att som workstation finns det starka alternativ? Fast t.ex. lätt programmering borde inte vara något problem. Det är ju tyvärr 2500kr extra för 8gb RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNubcake:

Tycker instegsmodellen av Air verkar lovande, det är två punkter jag är lite orolig kring dock:
- Eventuell thermal throttling då den är fanless
- Om 8GB verkligen räcker

Skrivet av finally:

Undrar samma där.

För den otålige:

Throttling nämns ca 2 minuter in här: https://m.youtube.com/watch?v=XQ6vX6nmboU

RAM diskuteras lite i andra rubriken här: https://daringfireball.net/2020/11/the_m1_macs

Permalänk
Medlem

Är det någon skillnad på hur mycket RAM en dator med M1 och Big Sur kräver jämfört med x86 och Big Sur/Windows?

Anledningen jag frågar är att en Apple Air med 8gb låter väldigt lite, men det kanske inte är så illa som det låter?

Permalänk
Medlem

vilken intel/amd cpu skulle respektive version motsvara ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNubcake:

Tycker instegsmodellen av Air verkar lovande, det är två punkter jag är lite orolig kring dock:
- Eventuell thermal throttling då den är fanless
- Om 8GB verkligen räcker

Se från ca 3:30 här för throttling: https://youtu.be/S-dOB326mlY

Han kör Cinebench flera gånger i rad på en M1 i MBA och får följande resultat i videon:

(Multi-core)

1. 7401
2. 6735
3. 6653
4. 6599
5. 6313
6. 6384

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettor:

@MrNubcake Beror väl helt på vad du tänkt göra? Tänker att Air fortfarande främst är en laptop för generella behovet och inte workstation. GeekBench borde väl visa att den är ypperlig för detta och Cinebench borde väl visa att som workstation finns det starka alternativ? Fast t.ex. lätt programmering borde inte vara något problem. Det är ju tyvärr 2500kr extra för 8gb RAM.

Absolut, men det hade nog varit intressant att identifiera vissa konkreta exempel på scenarion inom olika områden där värmen/storleken på RAM blir ett problem. Sen kan man själv avgöra om man tror att man någonsin kommer nå den typen av workload.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det kanske dem är, jag vet faktiskt inte?

Skrivet av loevet:

Lightroom släpps snart, och Photoshop släpps under Q1 2021. Så inte native fullt ut än, men väntan ser inte ut att bli så värst lång i alla fall. I väntan på det tror jag nog att Rosetta 2-tolkad kod kommer rulla tillräckligt bra för att inte vara ett stort problem.

Finns en publik beta av Photoshop. Med betoning på beta. Mycket som inte stöds än:
https://feedback.photoshop.com/conversations/photoshop-beta/p...

Permalänk
Medlem

Funkar bootcamp fortfarande? Kan man köra windows ARM?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Vore kul att höra lite hur MBP presterar för programmeringssysslor etc. Jag lade en order på 13-tummaren för att kunna göra iOS-utveckling.

Och innan någon frågar, anledningen varför jag inte gick med 16-tummaren etc är för att jag inte vill gå x86 nu när Apples ekosystem går mot ARM.

Permalänk

Jag vill gärna se batteritid Chrome vs Safari. T.ex. Twitch, yt och netflix test.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Funkar bootcamp fortfarande? Kan man köra windows ARM?

Nei.

Inget officiellt uttalat "det kommer senare". Ännu.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna se att någon på redaktionen använde den dagligen i en månad så man får lite kläm på ’de mjuka’ upplevelsen och hur mycket problem man stöter på vid normal användning