2020 års TV-modeller och den kompletta guiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luciano999:

Hej!

Ska köpa ny tv och velar mellan två modeller pga budgetskäl.
Tvn kommer främst användas för streaming + xbox series x.

Val 1: https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/63-69tum/lg-65un7300...

Val 2 : https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/70tumochstorre/phili...

Är jag dumsnål om jag köper LGn och inte lägger 1000:- mer och får phillipsen?

Har du råd att lägga 1k mer, så gör det. Du får väldigt mycket för den 1000lappen. 5", DV & DA.

Permalänk
Medlem

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/31220/sony-55-xg...

Riktigt bra deal om man inte vill ha en OLED skulle jag säga.

Top klass från Sony.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

@laxpudding

Vad är din åsikt om Xiaomi Mi TV 4S?

Skulle du ranka den som mellanklass eller budget?

Verkar vara rätt intressant.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

XG95 vs XH90?

Har xg95 också 4k 120hz hdmi 2.1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aikido:

XG95 vs XH90?

Har xg95 också 4k 120hz hdmi 2.1?

Tänk vad bra det hade varit om någon hade skrivit en artikel som jämförde alla TV-modeller. Man skulle kunna ha en tydlig tabell för varje märke där det av en kolumn framgick i vilka upplösningar respektive TV klarar 120 Hz.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aikido:

XG95 vs XH90?

Har xg95 också 4k 120hz hdmi 2.1?

Nej. Men betydligt bättre bild och 1080p120. Personligen anser jag att 4k120 är en gimmick på konsol just nu. Precis som 8k i övrigt.

Permalänk
Medlem

Halloj! Lade en beställning häromdagen på en Samsung Q70T för 7990. Efter att ha läst en del och sett att Sony XG95 kommit ut för samma pris undrar jag om det kanske inte är värt att avbeställa den första och göra ett byte. Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/product/1161427/tv-ljud-bild/tv-video...

Är denna TV ok? Ser mest TV och Netflix. Lite xbox. Tvn kan stå på samma kanal i många timmar så rädd för in bränning. Inga speciella önskemål annars förutom att ett fönster är på sidan av tvn och vill inte ha blänk

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av maxxarn:

Halloj! Lade en beställning häromdagen på en Samsung Q70T för 7990. Efter att ha läst en del och sett att Sony XG95 kommit ut för samma pris undrar jag om det kanske inte är värt att avbeställa den första och göra ett byte. Vad tror ni?

Absolut värt det.

Permalänk
Medlem

Hur står sig Sony XG95 mot en Samsung Q80?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av klacko:

Hur står sig Sony XG95 mot en Samsung Q80?

Från vad jag vet är xg95 mer lik q90.

Permalänk
Hedersmedlem

Fick hem min nya TV idag! En Philips 58" The One 58PUS8505 efter att ha funderat länge och väl på om jag skulle byta ut min fina gamla plasma eller inte. Än så länge rätt nöjd även om det är ganska löjligt hur mycket "fräcka features" man behöver slå av för att få riktigt bra bild...

För 5990 känns det som en av BF's bästa deals

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259487:

Från vad jag vet är xg95 mer lik q90.

Så om man väljer mellan dessa två:
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/31220/sony-55-xg...
och
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/149422/samsung-5...

Så är Sony ett bättre val då den är båda billigare och man får en bättre tv?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av klacko:

Så om man väljer mellan dessa två:
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/31220/sony-55-xg...
och
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/149422/samsung-5...

Så är Sony ett bättre val då den är båda billigare och man får en bättre tv?

Personligen anser jag det men jag är ingen expert så ta mitt råd med en nypa salt. Från vad jag läst om samsung och särskilt deras 2020 modeller är jag inte särskilt glad för dem. Sämre motion handling, mer blooming än sony, har även dirty screen effect som sonyn inte har. Sen vet jag inte hur sonys support är men samsung ska tydligen vara rätt dålig. Q80t är ingen dålig tv och rean är bra men xg95 tror jag slår q80t, men laxpudding vet såklart bättre än mig i denna frågan. Det området jag anser att q80t vinner på är hdmi 2.1 funktioner som 4k120hz. Personligen tänker jag spela på min tv men väljer ändå sonys xg95.

edit: q80t har också bättre viewing angle om du planerar på att se på tvn utan att sitta i center. däremot saknar den dolby vision.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dizzö:

@laxpudding

Vad är din åsikt om Xiaomi Mi TV 4S?

Skulle du ranka den som mellanklass eller budget?

Ingen aning om vad det är för något. Och man kan inte läsa något om kvalitet utifrån specar. Hela den här guiden bygger på mina erfarenheter med produkter från tester och andra sammanhang. Därav att jag ignorerar alla bottenskraps-TV i guiden. Inte värt någons tid eller pengar när budgetklassen är tillräckligt bra för så lite pengar.

TCL tog jag med först under 2019 eftersom mina första intryck av TCL var enkla apparater med bokstavliga fel, likt inställningar som återställdes och liknande. Men det artade sig och nu har de riktigt intressanta produkter, likt X10. Det hintas om än mer intressanta saker 2021.

Kommer jag i kontakt med Xiaomi eller något annat märke där jag kan utvärdera och se är det rimligt att ta upp dem.

Permalänk
Medlem

Skulle ni rekommendera Philips The One 50" PUS8555 eller Samsung Q60T för spelande? Vet inte hur jag ska välja här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259487:

Personligen anser jag det men jag är ingen expert så ta mitt råd med en nypa salt. Från vad jag läst om samsung och särskilt deras 2020 modeller är jag inte särskilt glad för dem. Sämre motion handling, mer blooming än sony, har även dirty screen effect som sonyn inte har. Sen vet jag inte hur sonys support är men samsung ska tydligen vara rätt dålig. Q80t är ingen dålig tv och rean är bra men xg95 tror jag slår q80t, men laxpudding vet såklart bättre än mig i denna frågan. Det området jag anser att q80t vinner på är hdmi 2.1 funktioner som 4k120hz. Personligen tänker jag spela på min tv men väljer ändå sonys xg95.

edit: q80t har också bättre viewing angle om du planerar på att se på tvn utan att sitta i center. däremot saknar den dolby vision.

Okej tack för input

@laxpudding Vad är din åsikt om detta?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av klacko:

Så om man väljer mellan dessa två:
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/31220/sony-55-xg...
och
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/149422/samsung-5...

Så är Sony ett bättre val då den är båda billigare och man får en bättre tv?

Man kan dela in toppklassen i flera jämförande segment och jag kommer göra uppföljande artikel om det.

Sony XH95/XG95
Samsung Q90T/Q95T
TCL X10

+ Sonys och Samsungs 8K-modeller

Ovanstående LCD:er kan ta en match med OLED-modellerna i fråga om bildegenskaper.

Sony XH90/XH92 och Samsung Q80T kan inte riktigt matcha en OLED eller ovanstående. Fortfarande toppklass, fortfarande funktionerna och bildkvaliteten som gör dem till toppklass. Bara steget lägre. Man skulle även kunna baka in LG Nano9-modellerna här ifall man inte behöver kontrastförhållandet och dynamiken, till exempel att man prioriterar bild för ljusa rum. Nano9 har också bättre reflexfilter än dessa två.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Abbe1337:

Skulle ni rekommendera Philips The One 50" PUS8555 eller Samsung Q60T för spelande? Vet inte hur jag ska välja här.

Är nog rätt mycket ett val om smaksak. Philips Ambilight för spel eller lite mer inställningar runt bilden i just spelläget. Talar vi Q70T har du sådant som 1080p/1440p/120 också. Samt något bättre bildegenskaper överlag för ljusstyrka och färgomfång. Förmodligen också mindre eftersläpsnivåer pga av snabbare panel.

Permalänk
Medlem

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/31220/sony-55-xg...

Det här borde ändå vara bästa dealen via BF på TV. Nästan så jag överväger att skicka tillbaka min Sony A8 Oled för att spara 5tusen :D.

Permalänk
Medlem

Skulle XG95 vs A87 vara mer bang for the buck idag? Jag köpte A87 för 12999kr, nu finns XG95 för 7999kr. Om nu bilden är relativt likvärdig så kan jag tänka mig gå efter XG95, mina beslut baseras till större del på "klipp" och värde för pengarna. Användningsområden är "vanlig" tv tittande genom fiber kanaler samt Netflix.

Spelar inte över TVn.

Är nöjd med A87an just nu, men om jag kan spara 5000kr på något som anses vara likvärdigt till mina användningsområden så känns det värt. Jag köpte alltså A87an för att den var så pass prisnedsatt, det är alltså priset kontra värdet som motiverar mina köp.

Borde jag enligt er göra retur och byta till XG95? Vad är skillnaden på XH95/XG95? Jag kikade lite snabbt på elgigantens hemsida men blev inte klokare än så, svårt att fördjupa sig under arbetstid

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/31220/sony-55-xg...

Det här borde ändå vara bästa dealen via BF på TV. Nästan så jag överväger att skicka tillbaka min Sony A8 Oled för att spara 5tusen :D.

Se där! Jag och du sitter i exakt samma sits, vad ska vi göra ^^ ? Jag köpte A8 på Mediamarkt, dom verkar inte vara glada för returer, hoppas det inte blir strul om jag nu blir rekommenderad utav tråden att utföra bytet

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

https://i.imgur.com/Be69BgN.png

Fick hem min nya TV idag! En Philips 58" The One 58PUS8505 efter att ha funderat länge och väl på om jag skulle byta ut min fina gamla plasma eller inte. Än så länge rätt nöjd även om det är ganska löjligt hur mycket "fräcka features" man behöver slå av för att få riktigt bra bild...

För 5990 känns det som en av BF's bästa deals

Toppen att du är nöjd.

Har inte fått min The One 70 tummare ännu, misstänker lång leveranstid från Media Markt men delge gärna om du har några specifika tips.

Upplevs svärtan ok?

Hur upplever du bilden om man inte sitter mitt emot TVn?

Permalänk
Medlem

Jag e spännd på hur min beställda Samsungs Q80T 75 kommer att stå sej mot min nuvarande Q8F 65" från 17/18 .vann nog panellotteriet på min nuvarande,då jag har knappt någon Dirty screen, Banding, elr bleeding.. är riktigt nöjd med min gamla ,lite liten bara (stort vardagsrum) ..så den nya har höga krav för att få stanna kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badgez:

Se där! Jag och du sitter i exakt samma sits, vad ska vi göra ^^ ? Jag köpte A8 på Mediamarkt, dom verkar inte vara glada för returer, hoppas det inte blir strul om jag nu blir rekommenderad utav tråden att utföra bytet

Jag kan för lite för att uttala mig. Tycker också Sony Oled:en har sjuk bildkvalité men frågan är om en svennebanan som jag verkligen märker så stor skillnad gentemot XG95. Allas åsikter uppskattas här :).

P.S gamear inte heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259487:

Personligen anser jag det men jag är ingen expert så ta mitt råd med en nypa salt. Från vad jag läst om samsung och särskilt deras 2020 modeller är jag inte särskilt glad för dem. Sämre motion handling, mer blooming än sony, har även dirty screen effect som sonyn inte har. Sen vet jag inte hur sonys support är men samsung ska tydligen vara rätt dålig. Q80t är ingen dålig tv och rean är bra men xg95 tror jag slår q80t, men laxpudding vet såklart bättre än mig i denna frågan. Det området jag anser att q80t vinner på är hdmi 2.1 funktioner som 4k120hz. Personligen tänker jag spela på min tv men väljer ändå sonys xg95.

edit: q80t har också bättre viewing angle om du planerar på att se på tvn utan att sitta i center. däremot saknar den dolby vision.

Om du tänker på att Q80T skulle ha bredare betraktningsvinkel så verkar det inte stämma för modellen som säljs i Europa.

Enligt Samsungs hemsida hittar jag ingenting om "Ultra Viewing Angle" och rtings säger följande:

"Note that the EU version of the Q80T is different. It doesn't have the 'Ultra Viewing Angle' layer, and local dimming may perform worse. The Q85T, which is exclusive to the EU, appears to be the closest model to the one we've tested."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av megamats:

Om du tänker på att Q80T skulle ha bredare betraktningsvinkel så verkar det inte stämma för modellen som säljs i Europa.

Enligt Samsungs hemsida hittar jag ingenting om "Ultra Viewing Angle" och rtings säger följande:

"Note that the EU version of the Q80T is different. It doesn't have the 'Ultra Viewing Angle' layer, and local dimming may perform worse. The Q85T, which is exclusive to the EU, appears to be the closest model to the one we've tested."

Ah, tack för rättningen! @klacko

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Badgez:

Skulle XG95 vs A87 vara mer bang for the buck idag? Jag köpte A87 för 12999kr, nu finns XG95 för 7999kr. Om nu bilden är relativt likvärdig så kan jag tänka mig gå efter XG95, mina beslut baseras till större del på "klipp" och värde för pengarna. Användningsområden är "vanlig" tv tittande genom fiber kanaler samt Netflix.

Spelar inte över TVn.

Är nöjd med A87an just nu, men om jag kan spara 5000kr på något som anses vara likvärdigt till mina användningsområden så känns det värt. Jag köpte alltså A87an för att den var så pass prisnedsatt, det är alltså priset kontra värdet som motiverar mina köp.

Borde jag enligt er göra retur och byta till XG95? Vad är skillnaden på XH95/XG95? Jag kikade lite snabbt på elgigantens hemsida men blev inte klokare än så, svårt att fördjupa sig under arbetstid

Hej! Såvitt jag vet är skillnaden mellan xg95 och xh95 inte särskilt stor i fråga om bildkvalitet. Den ena är lite bättre än den andra på en sak men sämre på en annan, överläg väldigt jämna. xh95 har dock wide viewing layer på 55" och uppåt och har även bättre inbyggda högtalare. Kostar dock 4k mer (inte värt det i mina ögon, bättre att köpa en soundbar för 4k då och slå tvn's inbyggda med råge.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Badgez:

Borde jag enligt er göra retur och byta till XG95? Vad är skillnaden på XH95/XG95? Jag kikade lite snabbt på elgigantens hemsida men blev inte klokare än så, svårt att fördjupa sig under arbetstid

El-gigantens sida säger inte så mycket om något. Men om du undrar om skillnaden mellan XH95 och XG95 så har jag hört rykten om en guide som beskriver precis just detta. Så långt borta men ändå så nära...

Permalänk
Medlem

Har en beställning på en XH90 55' för 10k. Lite lockande att byta till XG95 55' för 8k då kanske.. Hur är processorn i XG95 då det är 2019 års modell? Fortfarande bättre än XH90 om jag förstått guiden rätt?

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |