Permalänk

Windows vill ha 1080 på 4k TV?

Köpte en Philips 2020 58" The One 58PUS8505 som jag har kopplat till datorn via HDMI, har dock två frågr

1. Windows vill att den ska vara 1080, men det är en 4k skärm. Så varför 1080?
2. Eftersom jag kan flytta musen till TV fast den är avstängd, borde jag spegla min andra skärm som är 1080p då, eller borde jag ha den som tredje skärm och stänga av den i Windows när den inte används?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Frejoh466:

Köpte en Philips 2020 58" The One 58PUS8505 som jag har kopplat till datorn via HDMI, har dock två frågr

1. Windows vill att den ska vara 1080, men det är en 4k skärm. Så varför 1080?
2. Eftersom jag kan flytta musen till TV fast den är avstängd, borde jag spegla min andra skärm som är 1080p då, eller borde jag ha den som tredje skärm och stänga av den i Windows när den inte används?

1) Förmodligen för att TV:n märker av att du har en PC i andra änden, kanske datorläge på TV:n som då säger åt datorn att den föredrar 1080p eller 1920x1080 (1080p och 1920x1080 är inte riktigt samma) som signal. Kör du Nvidia-kort skiljer man detta som UltraHD/HD och PC-upplösningar.

För att få 4K/60 behöver man ofta aktivera en inställning i TV:n som talar om att just den HDMI-anslutningen du kopplar PC:n kör en högre bandbredd. Heter olika saker och finns på olika ställen hos varje tillverkare. Men typiskt sådant som "HDMI och Utökad" eller "Ultra Deep Color" och liknande avslöjar.

TV-apparater kör ofta på lägre bandbredd och lägre HDCP-nivå som default för att inte äldre prylar som gamla digitalboxar och liknande ska låsa sig.

2) Har inte meckat så mycket med detta, men så länge det finns kommunikation i kabeln mellan TV och dator kommer den tolka som att bilden går att skicka. Man får finna vägar runt detta baserat på hur man vill ha ha det.

Permalänk
Medlem

Philips lågpris serien är notorisk dåliga på HDMI 4K till PC, funkar bra till Spel konsoller då det inte ställer så stora krav till text-skarphet och fontar, funkar dock utmärkt på den youtube app som apparaten själv använder, så jag misstänker det är ett handikapp dom har gjord för att dom inte ska tävla med egna monitors.

Samsung TV (även den prisbilliga RUxxxx serien) är jättebra på monitorsidan i 4K läge, fontarna är skarpa och utan "färg-fel" på fonts etc. Jag har båda Philips PUS tv, och Samsung RU serien så jag har testat, PUS tv'n fick vara TV på sovrummet, använder RU7105 som en jättestor 75" monitor, skärpan är fantastisk. Philips Pus (2019 panel, 55 tums som jag har) är också urkass mht. lagg, 22-30 ms i "game mode", vart Samsungen får 7-9 ms.

Detta sagd, så är Philips en bättre tv, bättre till film, stärkare ljusstyrka, bättre färger till film, och ambilight (underbart, borde finnas på alla tv's!).

Permalänk

Ok, har testat lite, och det verkar som att DP kan stänga av signalen när skärmen är av. Medans HDMI bara kör.

Men det enklaste är att spegla min andra 1920x1080 skärm, då jag inte fick 4k att funka bra. Till att ikoner flög om kring, bara 1/4 av TV hade bild när jag körde fullscreen. Så att köra 1920x1080 verkar vara det lättaste för att slippa alla problem.