Nästa steg ny cpu/moderkort?
Hej!
Har nyligen köpt mig nytt chassie, nätagg (corsair 750w), Corsair 32gb ddr4 3600mhz minne och även ny kylpasta till min gamla i5.
Tanken var att jag flyttar över mitt moderkort med en intel i5 8600k och noctua kylare i nya chassiet (med bytt kylpasta för att få ner det hela från 85c vid maxbelastning till som det blev efter bytet ca 75c). Även då mitt Geforce 2080.
Så långt så bra. Men när jag bytte ramminne märker jag att jag får väldigt låg hastighet och dessutom funkar minnet bara i vissa portar.
Jag hade sen innan corsair ddr4 16gb 3000mhz och moderkortet (Asus tuf z370 plus gaming) borde klara upp till 4000mhz minne i oc-läge, så utgick från att mitt nya skulle funka bra.
Dock får jag bara ut som bäst i klockat läge 2600mhz och av 4 portar funkar minnet bara i de två portar längst från processorn (en grå och en svart dvs). Detta känns ju inte helt optimalt och jag vet jag hade högre hastighet med mitt gamla minne som gick att få upp i just 3000mhz som specat.
Plockade i mitt gamla minne som jag tidigare haft i de båda svarta portarna. Dock startar datorn inte och vid noggrann undersökning inser jag att de enda portarna som något minne funkar i är då de två portarna längst från processorn.
Detta får mig att tro att kanske moderkortet krånglar?
Kan två portar för ramminne bara lägga av sådär (dessutom en av varje färg)?
Har ju funkat innan överflytten till nytt chassie tänker jag.
Och vad är nästa steg?
Köpa nytt moderkort? Och om jag ändå gör det så kan jag likväl köpa ny processor och ny kylare tänker jag?
Tanken var väll egentligen att slippa nytt moderkort och processor då min i5a tydligen ska vara bra nog. Men klart att gör det stor skillnad i prestanda på datorn blir jag inte jätteledsen av att uppgradera mig