Permalänk
Medlem

Nästa steg ny cpu/moderkort?

Hej!

Har nyligen köpt mig nytt chassie, nätagg (corsair 750w), Corsair 32gb ddr4 3600mhz minne och även ny kylpasta till min gamla i5.

Tanken var att jag flyttar över mitt moderkort med en intel i5 8600k och noctua kylare i nya chassiet (med bytt kylpasta för att få ner det hela från 85c vid maxbelastning till som det blev efter bytet ca 75c). Även då mitt Geforce 2080.

Så långt så bra. Men när jag bytte ramminne märker jag att jag får väldigt låg hastighet och dessutom funkar minnet bara i vissa portar.

Jag hade sen innan corsair ddr4 16gb 3000mhz och moderkortet (Asus tuf z370 plus gaming) borde klara upp till 4000mhz minne i oc-läge, så utgick från att mitt nya skulle funka bra.

Dock får jag bara ut som bäst i klockat läge 2600mhz och av 4 portar funkar minnet bara i de två portar längst från processorn (en grå och en svart dvs). Detta känns ju inte helt optimalt och jag vet jag hade högre hastighet med mitt gamla minne som gick att få upp i just 3000mhz som specat.

Plockade i mitt gamla minne som jag tidigare haft i de båda svarta portarna. Dock startar datorn inte och vid noggrann undersökning inser jag att de enda portarna som något minne funkar i är då de två portarna längst från processorn.

Detta får mig att tro att kanske moderkortet krånglar?

Kan två portar för ramminne bara lägga av sådär (dessutom en av varje färg)?
Har ju funkat innan överflytten till nytt chassie tänker jag.

Och vad är nästa steg?

Köpa nytt moderkort? Och om jag ändå gör det så kan jag likväl köpa ny processor och ny kylare tänker jag?

Tanken var väll egentligen att slippa nytt moderkort och processor då min i5a tydligen ska vara bra nog. Men klart att gör det stor skillnad i prestanda på datorn blir jag inte jätteledsen av att uppgradera mig

Permalänk
Medlem

Hur har du gått tillväga tills nu? Hur fick du det till 2666MHz?

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Hur har du gått tillväga tills nu? Hur fick du det till 2666MHz?

Jag har kört moderkortets autouppklockning som klockar upp processor å minne så långt det går själv

Finns en funktion i bios för detta.

Det roliga är att med mitt gamla minne när jag kunde köra de två kapslarna i varsin av de svarta hållarna körde automatiskt 3000mhz direkt. Behövde inte göra något alls.

Det är nu efter bytet när bara två av fyra hållare krånglar som det inte funkar mer :/

Permalänk
Hedersmedlem

Du har alltså samma moderkort och CPU som förut?
Minnessystemet är ju ganska simpelt (konceptuellt då), och inte särskilt mycket mer än minnesplatserna och PCB-traces som leder till CPU-socketen.
Någon av de delarna är sannolikt problemet, dvs koppling mellan RAM och platserna, ledningsbanorna till socketen, eller koppling mellan socketens pins och processorn.

Om jag förstått rätt hur kopplingen ser ut så delar minnesplatserna ledningsbanor i par (de två närmast CPU och de två längst från), så det låter som att något hänt med ena paret isåfall. Antingen ledningsbanorna på moderkortet eller i socketen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Du har alltså samma moderkort och CPU som förut?
Minnessystemet är ju ganska simpelt (konceptuellt då), och inte särskilt mycket mer än minnesplatserna och PCB-traces som leder till CPU-socketen.
Någon av de delarna är sannolikt problemet, dvs koppling mellan RAM och platserna, ledningsbanorna till socketen, eller koppling mellan socketens pins och processorn.

Om jag förstått rätt hur kopplingen ser ut så delar minnesplatserna ledningsbanor i par (de två närmast CPU och de två längst från), så det låter som att något hänt med ena paret isåfall. Antingen ledningsbanorna på moderkortet eller i socketen.

Yes stämmer! Har sedan tidigare en Intel i5 8600k och då ett Asus moderkort.

Jag tror också att det har blivit något problem där. Kan ju varit att något gått sönder vid montering.

Misstänker det knappast är lönt att laga?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dwain:

Misstänker det knappast är lönt att laga?

Det beror nog på vad som är fel! Och att lista ut det är nog inte så kul däremot. Jag skulle plocka isär och kolla visuellt om du ser skadade ledningsbanor (tänk på att de går på båda sidorna -- och inuti, men de lär ju inte ha skadats vid bygget), men kanske framför allt se till att det inte är nåt skräp i CPU-socketen, inga böjda pinnar, och att alla "pads" på CPUn är rena.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem

Verkar som att ett stift på moderkortet är lite lite böjt. Sen noterade jag att där verkar ha kommit lite kylpasta på processorns undersida. Den är ju lite rengjord men var svårt att få det perfekt utan att vålda för mkt med olika medel . Men själva böjda stiftet är ju inget som gick att fixa. Försökte försiktigt men gick inte.

Så njae kanske lika bra med nytt moderkort å ny processor då?

Eller ska man nöja sig med den lägre minneshastigheten? hur stor skillnad är det å få ut kanske då 2666mhz mot att köra fulla 3600mhz?

Säg jag har en budget på allt från 4-5 till kanske 8. Hur stor skillnad ger det i prestanda mot min i5 8600k?

Permalänk
Hedersmedlem

Har du testat datorn efter mecket?
Kylpastan är sannolikt icke-ledande så det kan ju vara problemet. Det bör även gå att kolla upp vad stiftet som är böjt gör om du har bild eller åtminstone ungefärlig koll på var det var någonstans i socketen (vilket förstås bara ger en ungefärlig/sannolik bild på vad stiftet gör). Går det till någon pinne på ena minneskanalen så lär ju felet tyvärr ligga där.

Utöver hastigheten på 2666 MHz så får du ju även single channel. Det halverar minnesbandbredden, men knappast prestandan i praktiken. Tillsammans kan det nog göra relativt stor skillnad, framför allt om du kör 1080p i hög refreshrate (eller förstås annat än spel som gillar minnesbandbredd). Hur prisvärt det är att uppgradera vet jag inte riktigt, och beror ju också på vad du gör med datorn.
8600K håller ju ganska bra till det mesta i allmänhet. Även CPU:er från några serier bakåt funkar ju helt okej till spelande om man "nöjer sig" med 100-120 fps i de spel där grafikkortet orkar med det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tror inte riktigt på nånting som heter autoklockning förutom Ryzens.

Prova sätta minnena i svarta dimm slotsen och gör en cmos reset (kortslut pinsen, se manual). Startar de inte då och du kan komma in i bios så får du prova de grå dimm slotsen.

De funkar också men du kan ev få sämre överklockningsprestanda (vid manuell ram oc).

Du kan även felsöka med en ramsticka endast, se vilken slot som ger bild.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Jaha nu har jag även noterat att min nätverksport verkar vara trasig. Testade med ny kabel å allt men får den inte att ansluta till nätverket.

Känns mer och mer som det blev något riktigt knasigt fel när jag bytte kylpasta/bytte chassie.

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm, skumt. Är du säker på att distanserna sitter rätt i nya chassit (så att inte någon sitter där moderkortet inte har hål och potentiellt kortsluter något)?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja det har jag dubbelkollat. Skitskumt. Kan det också ha med den lite böjda pinnen i processordelen att göra?

Kan "backplaten" till moderkortet påverka? Dvs den i metall vid alla kontakterna?

I enhetshanteraren får jag bara upp att mitt nätverkskort inte kan starta :/

Permalänk
Medlem

Jaha har hittat mer och mer fel på det hela så nu ger jag upp. Lika bra att köpa nytt moderkort och processor!

Då är frågan vad som rekommenderas? Jag har förstått att Amd är galet prisvärt just nu. Men verkar stört omöjligt att få tag på?

Det jag gör med datorn är slösurf. Många fönster öppna i både chrome och firefox.

Sen spelande. Just nu Cyberpunk.

Jag har haft som sagt en i5 8600k och tycker väll stundtals att den varit lite av en flaskhals. Jag har ett Asus strix 2080 kort som gpu.

När jag väl köper en processor eller moderkort så har jag ofta grejerna ganska länge. Innan min 8600k hade jag en i5 2570k som jag hade i typ 5-6 år innan jag kände det var dags och byta.

Så kan gärna investera i något lite bättre för den delen

Jag har alltid snålat med moderkort men kan tänka mig att köpa något bättre denna gången faktiskt. Sen gärna en vettig kylare så den är tyst. Har alltid kört Noctua och varit nöjd. Dock aldrig vattenkylning utan stora fläcktar

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av dwain:

Jaha har hittat mer och mer fel på det hela så nu ger jag upp. Lika bra att köpa nytt moderkort och processor!

Då är frågan vad som rekommenderas? Jag har förstått att Amd är galet prisvärt just nu. Men verkar stört omöjligt att få tag på?

Det jag gör med datorn är slösurf. Många fönster öppna i både chrome och firefox.

Sen spelande. Just nu Cyberpunk.

Jag har haft som sagt en i5 8600k och tycker väll stundtals att den varit lite av en flaskhals. Jag har ett Asus strix 2080 kort som gpu.

När jag väl köper en processor eller moderkort så har jag ofta grejerna ganska länge. Innan min 8600k hade jag en i5 2570k som jag hade i typ 5-6 år innan jag kände det var dags och byta.

Så kan gärna investera i något lite bättre för den delen

Jag har alltid snålat med moderkort men kan tänka mig att köpa något bättre denna gången faktiskt. Sen gärna en vettig kylare så den är tyst. Har alltid kört Noctua och varit nöjd. Dock aldrig vattenkylning utan stora fläcktar

AMD finns oftast inte i lager men tillgången har ökat rejält, så kan du vänta två veckor, bör det inte vara några problem.
Bra pris på detta moderkort.
https://www.komplett.se/product/1159988/datorutrustning/dator...
CPU kommer in ca 2a Januari på Komplett.
https://www.komplett.se/product/1172140/datorutrustning/dator...

NetOnNet verkar få in CPU:r då och då.
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/processor/amdsoc...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |