Söker ljudsystem till lägenhet

Permalänk

Söker ljudsystem till lägenhet

Tja

Försöker hitta ett rimligt ljudsystem till mossan här men är helt lost i djungeln.

Eftersom det är till en äldre person är prio främst enkelhet att använda och utseende framför toppklassigt ljud osv. Google/amazon eller liknande saker att tala med är inte heller någon hitt så har gett upp det.

Med tanke på detta tänker jag att det kanske är lättast med Bluetooth framför multiroom osv? Vad säger ni? Har ni några idéer?

Ytan som ska täckas är ca 50m2

Android telefon är källan

Budget är runt 3000kr

Har bland annat kollat på denna
https://www.elgiganten.se/product/ljud-hifi/hemmabio/CSS5330B...

Har även kollat på ikea symfonisk

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8500 @ 4.0Ghz | 4GB Corsair DDR2 DHX TWINX 6400 | Gigabyte HD4850 1GB @ 750/1100Mhz | Windows 7

Permalänk
Rekordmedlem

Du skriver 70m^2 men inte multirum, är det verkligen ett så stort vardagsrum eller hur tänkte du med det ?
Vad är det för typ av signalkällor hon använder ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du skriver 70m^2 men inte multirum, är det verkligen ett så stort vardagsrum eller hur tänkte du med det ?
Vad är det för typ av signalkällor hon använder ?

Uttryckte mig lite fel där kanske, lägenheten är 70m2 inkl toa sovrum osv, ljud kanske är 50. Då är det ett vardagsrum och kök med öppen lösning.

Är inte emot multiroom i sig men funderar på om Bluetooth löser det lika bra fast enklare, men jag kan mycket väl ha fel

Mobilen är källan

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8500 @ 4.0Ghz | 4GB Corsair DDR2 DHX TWINX 6400 | Gigabyte HD4850 1GB @ 750/1100Mhz | Windows 7

Permalänk
Medlem

sonos?

Det är ju hyfsat lättanvänt och om du inte vill ha multiroom så är det ju ingen som tvingar dig.

Jag har själv schemalagt mitt nu så det börjar spela julmusik 08 och slutar 16 (fast det är ju inte obligatoriskt )

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Vad kommer hon använda som källa?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Skrivet av Tempel:

Vad kommer hon använda som källa?

Mobilen

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8500 @ 4.0Ghz | 4GB Corsair DDR2 DHX TWINX 6400 | Gigabyte HD4850 1GB @ 750/1100Mhz | Windows 7

Permalänk
Medlem

Sonos Beam utan tvekan.

Avvakta mellandagarna, tenderar att gå för ca 4000 kr under rean.

Ska du komma undan så billigt som möjligt föreslår jag Apple TV med två Ikea (Sonos) symfonisk bokhyllehögtalare. Allt ljud från Apple Tvn spelas direkt via AirPlay 2 ut genom högtalarna. I övrigt stödjer de detta själva och du kan enkelt strömma musik från telefonen om du inte är i behov av ljud från Apple Tvn (SVT play mm).

Det sista alternativet är JBL Bar 2.1 Deep Bass, ca 2600 kr från Amazon.de

/Miizoo

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av StrawMonkey:

Eftersom du även nämnde blåtand så menar du mobilens som blåtandssändare och att du alltså letar endera en blåtandshögtalare eller ett seriöst ljudsystem som kan ta emot ljud via blåtand.
Vilken budget är det ?
Audio Pro har ju en del aktiva högtalare som tar emot blåtand, Addon serien, Dynaudio har en del allt i ett burkar som inte låter total katastrof, Music serien.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Eftersom du även nämnde blåtand så menar du mobilens som blåtandssändare och att du alltså letar endera en blåtandshögtalare eller ett seriöst ljudsystem som kan ta emot ljud via blåtand.
Vilken budget är det ?
Audio Pro har ju en del aktiva högtalare som tar emot blåtand, Addon serien, Dynaudio har en del allt i ett burkar som inte låter total katastrof, Music serien.

Ja typ så. Det är en Android telefon av nyare modell så allt som går att enkelt använda därifrån är på tal.

Budget är runt 3000kr, men kan gå högre om man tjänar mycket på det.

Tack ska kolla på dom

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8500 @ 4.0Ghz | 4GB Corsair DDR2 DHX TWINX 6400 | Gigabyte HD4850 1GB @ 750/1100Mhz | Windows 7

Permalänk
Skrivet av StrawMonkey:

Ja typ så. Det är en Android telefon av nyare modell så allt som går att enkelt använda därifrån är på tal.

Budget är runt 3000kr, men kan gå högre om man tjänar mycket på det.

Tack ska kolla på dom

Hade du haft lite mer budget.
En enkel streamer från Yamaha och sedan valfri stativhögtalare.
Då kan du streama med enkel app via telefonen

Permalänk

https://www.ikea.com/se/sv/p/eneby-bluetooth-hoegtalare-vit-8...

den är ganska bra ös i å inte jättejobbig att ta med sig när man byter rum.

kommer dock inte ihåg om det är den lilla bärbara eller den stora som man får köpa till batteriet men tror det är den stora 30x30 talaren.

här är batteriet iaf
https://www.ikea.com/se/sv/p/eneby-batteripack-40357535/

rätt bra pris just nu också.

alternativt kan du ju köpa en till varje rum.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Klassiskt, om din budget är 4000 kr måste du skriva 2000 kr här, för alla kommer att föreslå summor upp till det dubbla oavsett

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Johnnymann:

Klassiskt, om din budget är 4000 kr måste du skriva 2000 kr här, för alla kommer att föreslå summor upp till det dubbla oavsett

Ja 4000 kr är verkligen gränsen för att få nått nytt som kan klara basområdet som finns i röster på ett anständigt sätt. Det är närmast omöjligt att köpa nått nytt som klara att återge tal och liknade för mindre pengar och hörseln är väldigt känslig för hur röster låter.

Det går däremot att köpa begagnade prylar som har extremt bra ljud om man inte fixerar sig vid finesser utan prioriterar ljudkvalitet och sedan köper till nån liten "smartpryl" för några hundralappar, Generalfelet folk gör är att de väljer för små högtalare och vill ha integrerade finesser och väljer bort äldre saker, hifiprylar håller länge och har kunnat prestera nära nog perfekt i över 50 år, tekniken är mogen så det är bara årets design och årets strömningstjänst man inte får när man handlar beg, å andra sidan är designen ute om et par år och strömningstjänsten har bytt api så att inget funkar...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja 4000 kr är verkligen gränsen för att få nått nytt som kan klara basområdet som finns i röster på ett anständigt sätt. Det är närmast omöjligt att köpa nått nytt som klara att återge tal och liknade för mindre pengar och hörseln är väldigt känslig för hur röster låter.

Det går däremot att köpa begagnade prylar som har extremt bra ljud om man inte fixerar sig vid finesser utan prioriterar ljudkvalitet och sedan köper till nån liten "smartpryl" för några hundralappar, Generalfelet folk gör är att de väljer för små högtalare och vill ha integrerade finesser och väljer bort äldre saker, hifiprylar håller länge och har kunnat prestera nära nog perfekt i över 50 år, tekniken är mogen så det är bara årets design och årets strömningstjänst man inte får när man handlar beg, å andra sidan är designen ute om et par år och strömningstjänsten har bytt api så att inget funkar...

Men du får nog släppa dig själv som referens vid rekommendation i ett fall som detta och försöka öppna vyerna lite. Äldre människa som vill kunna spela musik, där smidighet och utseende är viktigare än ljudkvalitet. Nu är jag fördomsfull men gissar att det inte kommer poppas musik på höga nivåer och inte heller kommer innehållet direkt analyseras på något sätt.
Jag tror en hyfsad blåtands- eller wifihögtalare från Ikea, bose eller liknande kan fylla behovet hur bra som helst i detta fall.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fetskaft:

Men du får nog släppa dig själv som referens vid rekommendation i ett fall som detta och försöka öppna vyerna lite. Äldre människa som vill kunna spela musik, där smidighet och utseende är viktigare än ljudkvalitet. Nu är jag fördomsfull men gissar att det inte kommer poppas musik på höga nivåer och inte heller kommer innehållet direkt analyseras på något sätt.
Jag tror en hyfsad blåtands- eller wifihögtalare från Ikea, bose eller liknande kan fylla behovet hur bra som helst i detta fall.

Det går att köpa en aktiv högtalare begagnat och koppla på nån trådlös mottagare så att man kan koppla in telefonen trådlöst, det finns också begagnade allt i ett burkar likt
https://hifitorget.se/visa_annons.php/dali_zensor_1_ax_116568...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Angående Audio Pro's Addon serie som nämnts ovan.
Vill jag bara "varna" för Audio Pro Addon T14 om du/ni vill ha den som TV/Film ljud.
Mellanregistret, där talet ligger, är inget kul alls.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk

Haha vet inte hur jag ska tolka allt det här, men jag antar att

1. 3000 är gör lite
2. gammalt låter lika bra
3. Det går att använda gamla system trådlöst

Kraven är väl egentligen att det ska se ok ut, vara (väldigt) enkelt att använda / koppla upp automatiskt och kosta max 4000 om det ska behövas 😄

Så jag antar att jag kn spara massa pengar på att köpa en receiver istället eftersom hon redan har ett äldre hifi system

Tack för hjälp!

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8500 @ 4.0Ghz | 4GB Corsair DDR2 DHX TWINX 6400 | Gigabyte HD4850 1GB @ 750/1100Mhz | Windows 7

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av StrawMonkey:

Haha vet inte hur jag ska tolka allt det här, men jag antar att

1. 3000 är gör lite
2. gammalt låter lika bra
3. Det går att använda gamla system trådlöst

Kraven är väl egentligen att det ska se ok ut, vara (väldigt) enkelt att använda / koppla upp automatiskt och kosta max 4000 om det ska behövas 😄

Så jag antar att jag kn spara massa pengar på att köpa en receiver istället eftersom hon redan har ett äldre hifi system

Tack för hjälp!

1, 2, 3 är rätt men 3000 för begagnat kan räcka för nått som låter bra även om det är lite för nått helt nytt.
Har hon ett fungerande system så skaffa en blåtandsmottagare och eller nån typ av mediaspelare och använd som signalkälla, det lär i vart fall bli klart billigast.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av StrawMonkey:

Haha vet inte hur jag ska tolka allt det här, men jag antar att

1. 3000 är gör lite
2. gammalt låter lika bra
3. Det går att använda gamla system trådlöst

Kraven är väl egentligen att det ska se ok ut, vara (väldigt) enkelt att använda / koppla upp automatiskt och kosta max 4000 om det ska behövas 😄

Så jag antar att jag kn spara massa pengar på att köpa en receiver istället eftersom hon redan har ett äldre hifi system

Tack för hjälp!

Försöker vara öppen. Tänker ej dissa dig.
Äldre generationen vill ha det enkelt.
Gamla systemet kan användas. Tänk då på att det finns rätt anslutning. En liten mottagare kostar mellan 0-1000kr. Det smarta är om du kan köra wifi. Blåtand vill ibland krångla plus att du täcker längre avstånd/zoner med wifi.
Sedan gäller det att hitta appar eller vad vi kan kalla ekosystem. Som Marantz/Denon de har sitt HEOS. Yamaha har MusicCast och så vidare. Om enheten du kopplar in kör DLNA/UPnP så kan du använda vad du vill. Det är ett protokoll för att använda enheter över wifi på enkelt sätt. Budgeten är snål för att hitta en smart högtalare vilket är det du letar efter. Runt 6k tror jag du hade kunnat få något nytt och vettigt

Permalänk
Rekordmedlem

Nu kom det faktiskt nått i dagens fynd tråden som kan vara intressant https://www.elon.se/audio-pro-addon-t20-svart

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.