Permalänk

Halv Vsync möjligt?

Jag har en 144 Hz skärm i 1440p och ett AMD 6800 grafikkort. Inga fancy saker som Freesync på skärmen. Jag spelar just nu Satisfactory och ställer gärna upp view distance ordentligt och en del annat och FPS går från ca 60 till ca 180 beroende på var jag befinner mig.

Fråga: Går det att ställa in halv Vsync, så det syncas i 77 FPS? Då kommer det fungerar nästan hela tiden tänker jag.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Sätt skärmen på typ 80hz och ställ in vsync?

Vsync betyder ju att framen skickas till skärmen först när skärmen börjar rita högst upp, så du inte får en ny frame när skärmen redan ritat halvvägs ner.

Ska du ha vsync så får antingen skärmens Hz vara styrande, eller när grafikkortet har en ny frame redo.

Att ha vsync som anpassar sig efter din lägsta FPS är ju de där finesserna som kräver att både grafikkort och skärm stödjer det.

Vsync på högre Hz än FPS borde väl fortfarande hindra att du får tearing, så jag ser inte riktigt problemet?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Open the console by pressing "ctrl+shift+L", then press the "\~" key. Then type in "t.MaxFPS \[number\]". Insert the max frame rate you want in the \[number\] section.

Googlade lite snabbt. Testa om det funkar med vsync!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Open the console by pressing "ctrl+shift+L", then press the "\~" key. Then type in "t.MaxFPS \[number\]". Insert the max frame rate you want in the \[number\] section.

Googlade lite snabbt. Testa om det funkar med vsync!

Då kan du lika gärna ställa skärmen på lägre Hz och köra vsync.

När FPS går fortare än skärmen så blir skärmen begränsande.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Då kan du lika gärna ställa skärmen på lägre Hz och köra vsync.

När FPS går fortare än skärmen så blir skärmen begränsande.

Ja det stämmer, men kan vara smidigare att skriva in det i spelet än att ändra i Windows varje gång man spelar. Ditt sätt kanske funkar bättre med vsync dock.