Misstagstråden (dela med er av era största misstag vid datorn)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dansarN
hehe måste berätta detta.. det handlar inte om mig, och jag känner inte killen den handlar om. men riktigt kul är det

iaf.. jag var på LAN förra året någon gång, jag slår mig ner på min plats och allt funkar som vanligt. En kille lite längre bort sitter och får inte igång sin dator så har går iväg till någon LAN ansvarig och ber honom hjälpa. killen som skulle hjälpa tar och öppnar upp sidoplåten på datorn och ser sedan til lsin stora förvåning att datorn nästan är tom! fanns ingen HDD, inge RAM och sen var det något mer som fattades (kommer inte ihåg vad det var). Det visade sig att killen hade köpt datorn av någon "kompis" strax innan lanet och därför inte testat den tidigare!

stackars pojke

vad det gäller mitt största misstag så var det nog när jag skulle formatera E: som jag bara hade massa skit på.. men när jag hade formaterat och allt var klart så såg jag att mycket riktigt, E: var formaterat. Men när jag kollade in D: senare så såg jag att den innehöll all skit som jag hade på E: tidigare, så jag hade altså formaterat D: (där hade jag allt viktigt, alla arbeten och alla semesterbilder osv osv :S). Partitionerna hade altså bytt enhetsbeteckning.. fattar inte hur och fattar inte varför, men förbannad vart jag

De bilderna kunde man räddat, om de nu inte var längesen o du har kvar den så gåre o rädda...

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av car2n
De bilderna kunde man räddat, om de nu inte var längesen o du har kvar den så gåre o rädda...

jo jag körde något "file recover" program.. men alla filer och bilder är fortfarande korrupta :/

Visa signatur

//Karl

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dansarN
jo jag körde något "file recover" program.. men alla filer och bilder är fortfarande korrupta :/

Aha ok, antar att du testade med GetDataBack?

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk

Största tabben jag gjort med en dator, är att stoppa i en musikskiva med
Håkan Hellström... Fy 17 vad dåligt det låter. Han kan ju inte sjunga stackarn!

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Gjorde en sjukt pinsam sak när jag fick min första egena dator som jag skulle sätt ihop för att visa att jag var kunnig för mina päron. Jag skruvade fasst moderkortet utan distanser och kopplade in allt annat och när jag skulle starta den så fattade jag inte varför den inte startade så jag började pilla med dom små sladdarna i datorn som går till USB och startknapparna, sa till mina föräldrar att det måste vara dom jag har satt fel =P Aja allt slutade med att jag fick lämna in datorn till den lokala datorbutiken för lagning där min nuvarande lärare i datorkunskap,Operativsystem och andra dator ämnen jobbar =P

Visa signatur

<¨_¨>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nightsmoke
Jag höll på att sätta in en ny hårddisk i min dator, så kom en av våra katt ungar och hoppade in i min dator.
Fick byta allt i min dator.
Katten blev helbränd och dog på fläcken.

kan avslöja att min kusins lilla kissemiss hoppade fram o skulle leka med en golfboll precis i svingen...den katten dog ganska snabbt, har visserligen inget med datorer att göra men skoj var det :D:D

Visa signatur

Jag tar väl en kaka, jag tar kanske två
gamertag: http://card.mygamercard.net/SV/aj203.jpg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamj
kan avslöja att min kusins lilla kissemiss hoppade fram o skulle leka med en golfboll precis i svingen...den katten dog ganska snabbt, har visserligen inget med datorer att göra men skoj var det :D:D

Du har sjuk humor om du tycker att det är skoj när djur dör sådär...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Edit. Bortplockad, blev väldigt offtopic.

Visa signatur

On my lap: DELL Studio XPS 16 (Numera stendöd efter utspilld burk med oliver. R.I.P).

Efter 2 år utan stationär är nu Sandy + Sapphire 6950 beställd. :)

Permalänk
Medlem

Har inte gjort några fatala fel ännu, förutom visat mitt datorintresse för morsan Får ju hjälpa varenda jävel.

Finns en som aldrig på telefon kan förklarar vad hon har för problem. Hon har inte heller någon trådlöstelefon, så antingen skriker hon det hon ser eller så springer hon fram o tillbaka. Ett bra exempel på hennes förklaringar, hon säger att hon inte kommer ut på Internet. Vet hur hon är börjar fråga om hon kommit fram till skrivbordet och en massa, försöker få reda på om hon ser muspekaren. Får inte fram något vettigt av henne. Så jag åker över dit för att hjälpa henne. Då ser jag den blåa DiskScan som finns under win98. Hon hade alltså inte stängt av dator rätt dagen innan och den stod o vänta på en att hon skulle trycka Return… Hade hon sagt att allt var blått och försökt läst vad som stod hade jag direkt förstått vad det var. Men på henne lät det som Internet krånglade och att datorn annars var igång helt okej.

Sedan har jag väl gjort en hel del småtabbar som glömt tryckt i någon kabel osv vid montering, men sånt har ju aldrig sönder något.

Det enda jag verkligen har haft sönder är en tp-kabel för någon månad sen. Öppnade huvudburken för att kolla någon fläkt och när jag ska sätta tillbaka sidan så tappar jag den mellan precis i sprickan mellan två bord (burken står upp på bordet) Plockar upp den och sätter fast sidan, inget mer med det. Men senare på dagen så whinar folk att de inte kommer åt webbservern. Jag rebootar den, trycker i tp-kabeln ordentligt från båda håll osv. Kopplade in en jävla skärm för att se om den inte får ip o sånt. Håller väl typ på en timme. Plockar då fram ficklampan o kollar bakom servern. Ser då att det inte lyser vid nic:et som det brukar. Då hade jag lyckats hugga av tp-kabeln med sidoplåten

EDIT: Jävlar va långt det blev Har tråkigt ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamj
kan avslöja att min kusins lilla kissemiss hoppade fram o skulle leka med en golfboll precis i svingen...den katten dog ganska snabbt, har visserligen inget med datorer att göra men skoj var det :D:D

Jävligt osmakligt och hemskt om jag får säga det själv.
Hur fan kan du tycka att det var skoj?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Jävligt osmakligt och hemskt om jag får säga det själv.
Hur fan kan du tycka att det var skoj?

Det låter jävligt hemskt och tycker vanligtvis inte att det är något roligt med djur-dödar osv...men just en liten kissemiss som hoppar fram mitt i en sving o får järn-7an i sidan...flyger ett par meter o dör senare av hjärnskakning ...när det hände min kusin var det skoj

Visa signatur

Jag tar väl en kaka, jag tar kanske två
gamertag: http://card.mygamercard.net/SV/aj203.jpg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trey
Har inte gjort några fatala fel ännu, förutom visat mitt datorintresse för morsan Får ju hjälpa varenda jävel.

Hehe , då sitter vi i samma båt

Visa signatur

Ät bly , men glöm inte att tugga

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamj
Det låter jävligt hemskt och tycker vanligtvis inte att det är något roligt med djur-dödar osv...men just en liten kissemiss som hoppar fram mitt i en sving o får järn-7an i sidan...flyger ett par meter o dör senare av hjärnskakning ...när det hände min kusin var det skoj

Inte fan låter det särskilt skoj!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av calle_kanon
Inte fan låter det särskilt skoj!

För sadister och djurplågare ä det säkert de

Visa signatur

| Thermaltake Tsunamidream | FSP Bluestorm 400w | AMD Athlon 64 3500+ (AC 64 Freezer Pro)| Abit AX8 | Sapphire X1800XL (Zalman VF-700 CU LED)| Corsair ValueSelect 2x515 (1024) | Maxtor Diamondmax 10 200GB SATA | Creative SB Audigy 2 ZS | Nec DVD-brännare | LG L1780Q | Logitech MX518 | Logitech Z-2300 | 3D mark 05 7349p (oklockat) | 3D Mark 03 13549 (oklockat) |

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xplode
För sadister och djurplågare ä det säkert de

Olyckor är roligt. Dessutom är katter inte speciellt mycket värda, bara jävligt jobbiga. Jaja, nog OffT.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Jag fick för mig att köra i läppen i en av mina 120 mm fläktar på 12 volt. BLOD och ett sår på läppen i 3 veckor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rikard89
Jag fick för mig att köra i läppen i en av mina 120 mm fläktar på 12 volt. BLOD och ett sår på läppen i 3 veckor.

Haha, har du sett i mythbusters när adam stoppar in läppen i en damsugarfläkt? Man ser hur fläkten tuggar sönder hans läpp och sedan blåser ut den som ett dammoln

Visa signatur

************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
************************************

Permalänk
Medlem

Haha,

Jag vet inte vad jag tänkte, Jag ville ju bara nudda lite

Permalänk

Jag köpte en Compaq, mitt största misstag någonsin...

Visa signatur

Fight robots, not human!

Permalänk
Inaktiv

Hrm, jag spillde kaffe på mitt tangentbord. Ungefär såhär utspelade sig de följande minuterna:

F*n i hel*ete...
Fort, måste få bort kaffet innan tangentbordet pajjar totalt, varpå jag vänder det upp och ner och kaffet sprider sig ännu mer.
Fort, fort, tänk, tänk, yes, hårtorken, lubba, rota, rota, lubba, blås.

Tangenterna blev torra, men kom med bieffekten att vissa smälte ihop med varandra...

Permalänk

Jag hade beställt datorn i sign, och for och köpte en 80mm fläkt och senare på kvällen for vi till en gubbe som byggt ihop den åt mig och hämtade den. Och sen kom jag hem och installerade BF2 visst det funkade bra, sen var jag modig och öppnade datorn och tjoppade i 80mm fläkten och skruvar ihop allt och till min förvåning fungerade inte datorn. Direkt förstod jag ånej jag kortslöt den. Sen gick jag och la mig, kunde inte sova alls, och senare på morgonene beslöt jag mig för att testa den igen. Nej den vägrade starta så då öppnade jag den och såg att atx kontakten satt löst. Ja ni kan gissa hur glad man blev när den startade den.

Visa signatur

AMD X2 4000+, 4096 MB Corsair Value, Leadtek 8800GT 512MB, GIGABYTE GA-MA770 DS3, ANTEC P180

Permalänk

Det var när jag köpte min andra HD och fortfarande hade ett ganska klent nätagg som bara klarade av max 3 optiska enheter. Så när den fjärde kopplades in så hittade inte windows den. Så försökte söka efter den manuellt å då helt plötsligt en jävla bluescreen.

Va inte så insatt i windows då å associerade alltid windows xp + bluescreen = döda grejer, förlorad data osv. Blev så jävla lessen drog till toan sket å de enda ja kunde tänka på var allt det där. Så bestämde mig för att koppla ut den nya hd:n och försökte sätta på datorn för att kolla ifall ja hade ngn tur den dagen. Fyfan va glad ja blev och fick sedan svaret att de e mitt nätagg som e för klent. Det var en rolig stund men även kunskapsgivande dag.

Visa signatur

Det finns bara 10 sorters människor - Dom som förstår binära tal och dom som inte gör det.

Permalänk
Medlem

sitter hemma en dag mitt i sommarn. Har hört åskan låååångt borta ett tag, brukar alltid stänga av och dra ut strömmen till datorn i detta läget, men nääädå.. jag fortsätter surfa runt på nätet. Åskan tystnar länge, och jag tänker inte mer på det.. kanske 10 minuter efter att jag hört den senast, ser jag i ögonvråg en blixt som tar i ett berg, kanske.. 200 meter ifrån oss.. J*VLAR va de lyser.. sen smäller de som F * N i min dator och det blir HELT tyst, till följd av åsk-knallen. Hör innifrån farsans rum: VAD I H*LVETE ?! de small REJÄLT i datorn. Sen fick man sitta i typ 5 timmar å vänta tills allt var borta. det som dog var: mitt intergrerade nätverkskort, 1 diod i en av mina 120mm led fläktar och en router..

så kan de gå..

//lillen

Visa signatur

Core i7 6700K @4.2ghz - Corsair Vengeance LED 3400mhz @3700mhz 32gb - Asus P170-Pro - Asus GTX1070 STRIX - Corsair MP500 128gb M2 - 2xCorsair Force 200 256gb ssd - Corsair Obsidian 750D - Corsair RM1000i - Corsair H115i

Permalänk
Medlem

Jag skulle koppla in ett grafik kort till en kompis ...
kom dit koppla in det allt va skitbra tills vi startade datorn ... då tjöt det som fan och skärmen startade inte ... så vi tog ut grafik kortet och böt till hans .. funka inte då heller ... kollade i datorn så va strömsladden till HHD'n ur .. ( fattar inte hur vi kom åt den ) koppla in den och Woila så funka allt igen

Visa signatur

[Stationär] 2800+ Sempron,1024 ddr400, Fx5200 och en 160Gb Deskstar 7.2k Mkt Tyst :) |
[Bärbar] Acer 1680 . 1.5Ghz Centrino,768Mb,64mb 9700 och 60Gb Hdd . | jippie köppt 512 till i ram till lappen ;D
[Mobil] Nokia N80 V 3.0617.0.6 |

Permalänk
Medlem

En polare till mig erbjöd sig att peta in en annan kompis uppgraderingspaket i hans dator. Lyfte ur hela skiten och ibörjade med nya mobot. Roligt var att han utförde moteringen enligt följande; Stålchassie -> Mobo -> Distanser. Crash and Burn.

Skrattade gott åt hans dumhet och polarens krav på ett nytt mobo

Permalänk

skulle koppla in flertalet lysdioder i ett tangentbord till en kompis.. borande blev snett.. tangenterna tog i lysdioderna för mkt.. och så blev de fel lysdiod på fel ställe.. och testade lite med att ha ett högt motstånd så de bara funkade.. kopplade in de 2 sista lysdioderna hör att de sprakar lite och sen fusss.. så rök en lysdiod.. orkade inte med det hela utan sa att han fick skruva ihop tangentbordet sj och ta reda på vilka motstånd han skulle ha... har inte hört något av han ännu... ( 3 dar sen )

lurande även på han 2 st 1 gb hdd´s... ehhe

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Kan ju bara berätta och skratta åt min älskade lärare Han är ellärare och till viss del person datorer lärare. Nu hände det sig som så att till denna terminen så har dom beställt in nya datorer som ska byggas av eleverna på person datorer kursen. Våran lärare som är den personen som Dustin livnär sig på har även beställt en HTPC som han ska visa pedagogiska flash progarm på men när eleverna skulle bygga ihop dator så hade han som lärare lyckats beställa DDR2 minnen till sin celeron s478 @ 2.8 Ghz och skyllde detta på:

-"Det fanns ju så många minnen"

Jag kommer mobba honom då jag inte fick läsa kursen då dom ansåg att jag redan kunde allt som den innehöll och det blir jag lite sur över för jag får inget betyg därför.

Visa signatur

System:
Hemmabyggt trächassi DFI Lanparty Ultra-D SLI moddat AMD 3700+ @ 2.55 GHz 24/7 San Diego, nvidia Geforce 6800GS PCI-e. 2x512 Twinmos Speedpremium BH-5 RAM 200 Gb samsung pata

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderinternet
lurande även på han 2 st 1 gb hdd´s... ehhe

Haha, taskigt

Delar väl med mig av ett (av många) misstag jag gjort. Hade ett T-bord som var gryyymt skitigt. Choklad (nej inte bajs eller någe ) mellan tangenterna, damm och annan smuts. Tänkte att jag skulle göra rent det så plockar isär det hela. Gör rent "ramen" etc. Tangenterna själva visste jag inte hur jag skulle få rena. Tänkte att om jag kokar dom några sekunder borde ju skiten lossna. Sagt och gjort, värmer vatten och häller i tangenterna. Av någon korkad anledning går jag från spisen. Glömmer helt bort vad jag gjorde. 10minuter senare springer jag till spisen och upptäcker:

Som tur var det ett sånt tangentbord man har många av, gamla compaq skruttar typ. Var inte så ledsen över det hela

Permalänk

varför inte diskmaskinen?.. hehe kommer ihåg när hela köket var rökfylt av att vatten stått på förlänge

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Glömde att koppla in fläkten på min gamla P3:a en gång! Tempen hamnade på 83 grader och datorn stängde av sig!