Idéer om felsökning vid märkligt fel

Permalänk
Medlem

Idéer om felsökning vid märkligt fel

Hej!

Har en Acer E5-721 som strular och har helt slut på idéer om fortsatt felsökning. Datorn är från 2017 och har varit oanvänd det senaste halvåret. Den fungerade som den skulle fram tills den lades på hyllan. Trodde först att det kanske var batteriet som gått hädan efter att ha legat urladdat så länge, men det verkar inte tagit någon skada, då det går att ladda och Windows rapporterar korrekt nivå och uppskattad tid.

Problemet jag har är att den bara startar korrekt ungefär en av tjugo gånger. När den väl startar fungerar allt precis som det ska. De gånger den inte startar så händer följande efter man tryckt på strömbrytaren:

0 sekunder: Lampan som indikerar att den är igång tänds och skärmen blinkar till
0,1 sekunder: Fläkten startar och hårddisken börjar snurra
0,5 sekunder: Fläkten stoppar och hårddisken stoppar
2 sekunder: Hårddisken börjar snurra igen
2,5 sekunder: Hårddisken slutar snurra igen.

När jag sedan håller inne strömbrytare för att slå av datorn igen så blinkar skärmen åter igen till, och lampan slocknar. Ibland hör man att hårddisken gör ett litet hopp också.

De gånger den startar som den ska så visas Acer-loggan ungefär när hårddisken börjar snurra andra gången, men de gånger den inte startar händer inget, oavsett hur länge jag väntar. Det är ingen skillnad på hur jag startar datorn. Det vill säga, ibland starar den efter att jag valt att ”starta om” från Windows men oftast inte, och ibland startar den när jag valt ”stäng av” från Windows, men oftast inte.

Det är samma fenomen när jag försöker komma in i BIOS. Direkt efter jag tryckt på strömbrytaren så trycker jag på eller håller inne F2, men sekvensen blir den samma som när jag försöker starta till Windows. De gånger det går att komma in i BIOS så visas BIOS-inställningarna så visas de på skärmen när Acer-loggan visas vid en normal start. Samma sak gäller när jag försöker välja vilken enhet den ska starta från genom att trycka F12.

Jag får inga felmeddelande från POST. Men det kanske man inte får längre som på den gamla goda tiden när man hörde en "morsekod" som avslöjade vad som var fel?

Följande har jag testa i kronologisk ordning:

  1. Installera om Windows från Windows

  2. Installera om Windows från USB

  3. Formatera C:\ och installera Windows från USB

  4. Ändrat till ”Legasy mode” i BIOS, tagit bort alla partioner (återställning, osv) och gjort en stor av allt och installerat Windows från USB.

  5. Slå av och på alla möjliga (inte många) alternativ i BIOS.

  6. Starta med alla kombinationer av batteri och nätdel.

  7. Bytt BIOS batteri.

  8. Kopplat ur batteri och CMOS batteri i ett par timmar, trots att det som satt i fortfarande var okej (3,05V)

  9. Kollat efter nyare BIOS firmware, men den jag har är 1.08 och senaste på Acers hemsida är 1.07.

Har som sagt helt slut på idéer för fortsatt felsökning, och alla förslag mottages med glädje!!!

Permalänk
Medlem

Har du testat om problemet försvinner om du kopplar ur hårddisken?

Min farsa har en gammal laptop (tror det är en HP) som började bete sig ungefär likadant som du beskriver efter att vi installerat en SSD i den. Efter en massa googling tycks det vara nån bugg i BIOS som ännu inte har (och troligen aldrig kommer) patchats bort.

Om jag var du skulle jag testa att koppla ur hårddisken och se om problemet upphör. Om så är fallet så skulle jag testa med en annan hårddisk. Om inte det hjälper så skulle jag testa att nedgradera bios till 1.07 och se om det löser problemet.

Visa signatur

---