Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Datorn startar om sig själv när jag spelar

Permalänk
Medlem

Datorn startar om sig själv när jag spelar

Hej! Detta är mitt första inlägg och är i desperat behov av hjälp. Ni får ursäkta att det är skrivet på engelska men hoppas att ni kan ha överseende med det. Skrev precis i en tråd på reddit. Om det är någon som inte läser engelska eller förstår problemet så förklarar jag gärna mer på svenska i kommentarerna!

Hi!
I don´t know if this is the correct sub to post this in but im kinda desperate. Lately I´ve started playing a lot of COD Cold War and decided that my CPU needed an upgrade. Said and done I upgraded pretty much everything except for my PSU and GPU (which is doing great anyways). My fps increased drastically but then the trouble began. When starting up RUST my PC just randomly shuts itself down and then starts back up, it just restarts without warning. This was last week and i figured I would just not play RUST for now. But today it started doing it with COD as well. It´s not an overheating problem so I think the problem is that the PSU is to old and week for the new components but im not sure. I need help, maybe someone can confirm or decline my theory and also help with how powerful PSU I need to work with my components.
I dont really know what PSU I currently have but hese are my other specs:
CPU
AMD Ryzen 5 5600X
RAM
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance
Motherboard
ASUSTeK COMPUTER INC. ROG STRIX B550-F GAMING (AM4) 26 °C
Graphics
G2460 (1920x1080@144Hz)
LSL 3230T (1920x1080@60Hz)
2047MB NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB (MSI) 36 °C
Storage
465GB Samsung SSD 860 EVO 500GB (SATA (SSD)) 39 °C
931GB Western Digital WDC WD10EZEX-75WN4A0 (SATA ) 33 °C
28GB SanDisk Ultra USB Device (USB )
Optical Drives
No optical disk drives detected
Audio
NVIDIA Virtual Audio Device (Wave Extensible) (WDM)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du har listat alla komponenter förutom just PSU'n:) Den är säkert för "gammal" eller orkar iaf inte med, du ser inte något om modell etc? Är kablarna OK?

Kan det vara relaterat till minne eller cpu? Prövat uppdatera EFI? Drivrutiner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjippe:

it just restarts without warning.

Kan vara att xxxx-skyddet i nätdelen utlöser.

xxxx= Överlast, under/överspänning, läckage(då syns det i BIOS prompten hos mig vid uppstart, hade någon USB pryl som strulade).

Om Du kan låna en nätdel och testa så kan Du enkelt kryssa av denna punkt.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.