Hur blockera IP-adress via Windows 10 Brandvägg?

Permalänk
Hedersmedlem

Hur blockera IP-adress via Windows 10 Brandvägg?

Har lagt in följande IP adress som jag vill blockera till min dator, men Ip adressen verkar ändå kunna ansluta till min dator. Någon som vet hur man blockerar ip adresser via windows brandvägg?

Permalänk
Medlem

Du får lägga den i Regler för INKOMMANDE trafik.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk

Dels har du lagt den som utgående regel, och inte inkommande
Men du har ingen router innan din dator?

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Ser ut som att du lagt in den under "Regler för utgående trafik" men om du vill blockera den att kommunicera med din dator borde den ligga under "Regler för inkommande trafik"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PointMan:

Du får lägga den i Regler för INKOMMANDE trafik.

Sorry, glömde lägga till andra skärmdumpen.

IP adressen ligger både för utgående och inkommande ip

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Dels har du lagt den som utgående regel, och inte inkommande
Men du har ingen router innan din dator?

Jo, jag har en Asus router, men lite osäker på vad jag ska skriva under remote och lokal ip : https://i.imgur.com/k6nU2P2.png

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

Kan man på något sätt se om den blockerade ip adressen försökt att ansluta på nytt till datorn via windows brandvägg? Eller hur många gånger IP adressen blivit blockerad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Kan man på något sätt se om den blockerade ip adressen försökt att ansluta på nytt till datorn via windows brandvägg? Eller hur många gånger IP adressen blivit blockerad?

https://www.howtogeek.com/220204/how-to-track-firewall-activi...

Permalänk
Medlem

Du ska inte heller ha den lokala adressen specificerad, din regel gäller nu om det IP du angett försöker ansluta till det IP du angett, knas.

Speca den bara som fjärrport i båda reglerna

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av B.Linder:

Du ska inte heller ha den lokala adressen specificerad, din regel gäller nu om det IP du angett försöker ansluta till det IP du angett, knas.

Speca den bara som fjärrport i båda reglerna

Ah ok, ska det se ut så här? Tog bort lokala under utgående och inkommande. Skall det stå "alla" under lokala?

Permalänk
Hedersmedlem

Tack, finns det på något sätt att man kan hålla koll på detta utan att använda sig av en ren text fil för loggen? Blir ju en hel del rader men en massa info som jag egentligen inte behöver.
GÅr det tex att få loggen att visa endast blockerade adresser i loggen?

Permalänk
Skrivet av Phat^Trance:

Jo, jag har en Asus router, men lite osäker på vad jag ska skriva under remote och lokal ip : https://i.imgur.com/k6nU2P2.png

Har du en router så har den brandvägg, och där är den blockad by default, om du inte satt sin dator som DMZ i routern

Först då kan en extern adress attackera din dator, i vanliga fall

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]