Fläkt snurrar ej förens jag snurrar igång den

Permalänk
Medlem

Fläkt snurrar ej förens jag snurrar igång den

Har ett gammalt chassi från 2011 ca. Alla fläktar på chassit funkar bra förutom en. Den står helt still förens jag ger den en putt och då går den i ungefär 80% än va de andra gör. Är det bara fläkten det är fel på eller kan de vara nåt med nätagget?

Permalänk
Medlem

Den är nog gammal och trött (fläkten)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Den är nog gammal och trött (fläkten)

Okej. Då funkar det alltså bara att byta ut den(?)

Permalänk
Medlem

För att utesluta annat än fläkten så prova att byta plats på kontakterna mellan den dåliga och en bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

För att utesluta annat än fläkten så prova att byta plats på kontakterna mellan den dåliga och en bra.

Jag har också varit på att testa detta, dock så får jag inte ut kontakten. Jag har ingen som helst jävla aning hur man ska göra, den är helt omöjlig att få ut ur skarven

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle2154:

Har ett gammalt chassi från 2011 ca. Alla fläktar på chassit funkar bra förutom en. Den står helt still förens jag ger den en putt och då går den i ungefär 80% än va de andra gör. Är det bara fläkten det är fel på eller kan de vara nåt med nätagget?

Det där låter precis som om den matas med för låg spänning. Var får fläkten ström ifrån?

Permalänk
Medlem

Har du någon fläktstyrning? Ibland kan kurvan vara nedskruvad för lågt och då beter sig fläkten som du beskriver det.
Likadant kan lagren i fläkten blivit för gamla så att friktionen har ökat och den spänning som tidigare räckte för att starta från stillastående inte gör det längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salcin74:

Har du någon fläktstyrning? Ibland kan kurvan vara nedskruvad för lågt och då beter sig fläkten som du beskriver det.
Likadant kan lagren i fläkten blivit för gamla så att friktionen har ökat och den spänning som tidigare räckte för att starta från stillastående inte gör det längre.

Just denna fläkt är inkopplad i en stryningsmojäng, dock så är den vriden på högsta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Det där låter precis som om den matas med för låg spänning. Var får fläkten ström ifrån?

Alla andra fläktar i mitt chassi får ström direkt från psu. Denna fläkt går dock genom en fläktstyrningsmojäng till moderkortet.
Skulle kunna testa och koppla fläkten direkt till psu som de andra om någon snäll själ skulle kunna upplysa mig om hur i helvete man ska få isär dessa sladdar https://imgur.com/a/32sHTiF

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle2154:

Alla andra fläktar i mitt chassi får ström direkt från psu. Denna fläkt går dock genom en fläktstyrningsmojäng till moderkortet.
Skulle kunna testa och koppla fläkten direkt till psu som de andra om någon snäll själ skulle kunna upplysa mig om hur i helvete man ska få isär dessa sladdar https://imgur.com/a/32sHTiF

Ser ut som att den svarta ska tryckas in lite till, varefter vita flärpen skall lyftas och då borde den svarta gå att ta ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Ser ut som att den svarta ska tryckas in lite till, varefter vita flärpen skall lyftas och då borde den svarta gå att ta ut.

Tack:) gick bra om man drog i sladden istället för kontakten

Permalänk
Medlem

Okej. Jag bytte plats på kopplingen till mina två framfläktar och nu går den övre ( som funkade normalt) knappt alls, den går på ca 10% ibland efter jag puttat igång den medans den som var dålig från början nu går i 200, den snurrar så sjukt snabbt och låter så jävla mycket, vad fan äre som spökar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle2154:

Okej. Jag bytte plats på kopplingen till mina två framfläktar och nu går den övre ( som funkade normalt) knappt alls, den går på ca 10% ibland efter jag puttat igång den medans den som var dålig från början nu går i 200, den snurrar så sjukt snabbt och låter så jävla mycket, vad fan äre som spökar?

Den där vita kontakten ser ut som en resistor du bör nog inte sätta in någon fläkt som du har i ditt chassi i den vita kontakten med resistorn då den verkar ge för låg volt för att starta upp fläktarna.

Ifall du använder Molex till 3/4 pin så kör alla fläktar på max RPM så de borde alla låta ganska mycket ifall det är samma fläktar.

Man kan styra fläkt hastigheten genom att använda en resistor som tvingar ner volten till 5V eller 7V från 12V eller en fläktkontroll.

Det enklaste att koppla in alla fläktar i moderkortet och styra fläktarna genom moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Den där vita kontakten ser ut som en resistor du bör nog inte sätta in någon fläkt som du har i ditt chassi i den vita kontakten med resistorn då den verkar ge för låg volt för att starta upp fläktarna.

Ifall du använder Molex till 3/4 pin så kör alla fläktar på max RPM så de borde alla låta ganska mycket ifall det är samma fläktar. Man kan styra fläkt hastigheten genom att använda en resistor som tvingar ner volten till 5V eller 7V från 12V eller en fläktkontroll.

Det enklaste att koppla in alla fläktar i moderkortet och styra fläktarna genom moderkortet.

Men varför beter samma fläktar sig så olika beroende på vilken koppling dom har? Liksom när jag ej rört något så går ju fläkt 1 på 100% och fläkt 2 på säg 80% efter jag puttat igång den. Sen när jag switchat kopplingen emellan dom så går fläkt 1 på 10% efter en putt medans fläkt 2 går på 200%?

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle2154:

Men varför beter samma fläktar sig så olika beroende på vilken koppling dom har? Liksom när jag ej rört något så går ju fläkt 1 på 100% och fläkt 2 på säg 80% efter jag puttat igång den. Sen när jag switchat kopplingen emellan dom så går fläkt 1 på 10% efter en putt medans fläkt 2 går på 200%?

Är det två olika fläktar? Ifall det är två olika fläktar så kan de ha olika max RPM vid 12 Volt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av olle2154:

Men varför beter samma fläktar sig så olika beroende på vilken koppling dom har? Liksom när jag ej rört något så går ju fläkt 1 på 100% och fläkt 2 på säg 80% efter jag puttat igång den. Sen när jag switchat kopplingen emellan dom så går fläkt 1 på 10% efter en putt medans fläkt 2 går på 200%?

Är det samma fläktmodell och kopplar du dem till samma strömanslutning ? Om så är fallet så är det nog så att de är olika slitna/osmörjda, lagren både slits och framförallt så torkar oljan bort så är fläktarna kring 10 år så kan det vara läge att smörja dem, en droppe olja brukar ofta ge dem nytt liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det samma fläktmodell och kopplar du dem till samma strömanslutning ? Om så är fallet så är det nog så att de är olika slitna/osmörjda, lagren både slits och framförallt så torkar oljan bort så är fläktarna kring 10 år så kan det vara läge att smörja dem, en droppe olja brukar ofta ge dem nytt liv.

Det bör vara exakt samma fläktar och nej jag har ej kopplat dom till samma strömanslutning samtidigt. Jag har endast bytt anslutningen mellan dom två alltså först gick fläkt 1 direkt till psu samt fläkt 2 till moderkortet. Sen testade jag att koppla fläkt 1 till moderkortet och fläkt 2 till psu och då har jag fått de resultat som jag skrivit om ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle2154:

Det bör vara exakt samma fläktar och nej jag har ej kopplat dom till samma strömanslutning samtidigt. Jag har endast bytt anslutningen mellan dom två alltså först gick fläkt 1 direkt till psu samt fläkt 2 till moderkortet. Sen testade jag att koppla fläkt 1 till moderkortet och fläkt 2 till psu och då har jag fått de resultat som jag skrivit om ovan.

Var det du som byggde datorn? För mig så låter det fortfarande som 2 olika fläktar då du säger fläkt 2 orakade snurra i runt 80% av fläkt 1 hastighet med fläkt adapter resistor som sänker volten till fläkten och fläkt 1 bara orkar snurra 10% med fläkt adapter resistorn jämfört med 100% när du har kopplat den till moderkortet.

För att en fläkt adapter resistor är inget normalt i ett chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Var det du som byggde datorn? För mig så låter det fortfarande som 2 olika fläktar då du säger fläkt 2 orakade snurra i runt 80% av fläkt 1 hastighet med fläkt adapter resistor som sänker volten till fläkten och fläkt 1 bara orkar snurra 10% med fläkt adapter resistorn jämfört med 100% när du har kopplat den till moderkortet.

För att en fläkt adapter resistor är inget normalt i ett chassi

Har fått datorn av en släkting så har ingen aning hur allt är kopplat osv. Och ja du har rätt, det är två olika fläktar dock av samma modell

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle2154:

Har fått datorn av en släkting så har ingen aning hur allt är kopplat osv. Och ja du har rätt, det är två olika fläktar dock av samma modell

Kan du koppla in alla fläktar till moderkortet eller finns det för få 3/4 pin anslutningar?

Ifall du kan göra det så bör det gå att styra alla fläktar genom BIOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Kan du koppla in alla fläktar till moderkortet eller finns det för få 3/4 pin anslutningar?

Ifall du kan göra det så bör det gå att styra alla fläktar genom BIOS

Ser ut som jag har 3st så skulle kunna skippa fläktstyrningsmojängen och koppla direkt till moderkortet och se om det blir någon förbättring

Permalänk
Medlem

Beroende på vad det är för chassi du har och hur många in/ut-blåsfläktar du har, så är det inte säker du behöver den fläkten som strular.
Är det ett mindre chassi där komponenterna går väldigt varma så är det förståligt, annars behövs det oftast inte speciellt många "ventilations-fläktar".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Beroende på vad det är för chassi du har och hur många in/ut-blåsfläktar du har, så är det inte säker du behöver den fläkten som strular.
Är det ett mindre chassi där komponenterna går väldigt varma så är det förståligt, annars behövs det oftast inte speciellt många "ventilations-fläktar".

Nejrå jag behöver den inte. Har kört utan den ett bra tag nu, jag vill bara att den ska fungera

Permalänk
Medlem

du har en 50 ohm resistor på 12V matningen i bilden med kontakten du länkade ovan dvs genom den kabeln så stryps 12V matningen till ~5V detta kan mycket väl vara anledningen att vissa fläktar tjuvstannar eller inte vill starta då många 12V pc fläktar generellt inte orkar köra på lägre än ca 50% spänning (6V) när de spänningsstyrs och speciellt när de börjat få lite ålder och lagren börjat kärva lite.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av olle2154:

Ser ut som jag har 3st så skulle kunna skippa fläktstyrningsmojängen och koppla direkt till moderkortet och se om det blir någon förbättring

Du bör börja med att felsöka ordentligt, mata en fläkt i taget direkt med 12V från nätdelen för du är ganska otydlig med hur du felsöker och verkar också blanda in fläktstyrningar (moderkortet och nån resistor)

Permalänk
Medlem

Koppla in fläktarna där de ska vara på moderkortet och styr fläktarna därifrån, du kan också sätta ett minvärde RPM i BIOS
så fläktarna får den spänning de behöver för att inte helt stanna

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle2154:

Alla andra fläktar i mitt chassi får ström direkt från psu. Denna fläkt går dock genom en fläktstyrningsmojäng till moderkortet.
Skulle kunna testa och koppla fläkten direkt till psu som de andra om någon snäll själ skulle kunna upplysa mig om hur i helvete man ska få isär dessa sladdar https://imgur.com/a/32sHTiF

Skrivet av peckapecan:

Koppla in fläktarna där de ska vara på moderkortet och styr fläktarna därifrån, du kan också sätta ett minvärde RPM i BIOS
så fläktarna får den spänning de behöver för att inte helt stanna

Bara som en notis.
Fläktar med endast två ledare kan inte visa RPM.
Det krävs att fläktarna har 3 ledare.
Skall man styra dessa fläktar via moderkortet så får man ställa om fläktstyrningen i UEFI/BIOS till DC-läge istället för PWM-läge.
PWM-läge används till fläktar med 4 ledare och PWM-funktion.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Jag löste problemet genom att ta bort denna del https://imgur.com/a/pNZzYT3 som satt kopplad till fläktstyrningen dock så undrar jag varför nu min släktning som jag fått datorn av satt dit den där från början? Vad har den för positivt att tillföra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle2154:

Tack för alla svar. Jag löste problemet genom att ta bort denna del https://imgur.com/a/pNZzYT3 som satt kopplad till fläktstyrningen dock så undrar jag varför nu min släktning som jag fått datorn av satt dit den där från början? Vad har den för positivt att tillföra?

Sänker volten till fläkten som gör att fläkten spinner i lägre RPM för en tystare fläkt.

Fördelen med en fläktadapter resistor är att du inte behöver hålla på att ställa in saker i BIOS eller genom fläktstyrning program nackdelen är att vissa fläktar kan ha svårt att snurra igång och att man inte kan höja hastigheten ifall systemet behöver det utan att plocka bort adaptern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Sänker volten till fläkten som gör att fläkten spinner i lägre RPM för en tystare fläkt.

Fördelen med en fläktadapter resistor är att du inte behöver hålla på att ställa in saker i BIOS eller genom fläktstyrning program nackdelen är att vissa fläktar kan ha svårt att snurra igång och att man inte kan höja hastigheten ifall systemet behöver det utan att plocka bort adaptern.

Okej tack:)