Byta ut Mac mini och skaffa NAS

Permalänk
Medlem

Byta ut Mac mini och skaffa NAS

Kort förklarat så har jag en Mini som lite av en server. Den börjar bli seg och till åren (Late 2012).
Inne på en NAS då jag egentligen enbart använder MacBook Air.

Tanken är då att lagring, backup (time machine) ska ligga på NAS för tillgång med telefon, bärbar och ATV.

Fastnat för Synology DiskStation DS220j.
Om den kopplas till routern så bör jag kunna konfigurera den med MacBook, samt då lägga mina bilder på MacBook istället för MacMinin.
Resterande lagringsfiler som gopro-filmer och annat läggas på NAS:en.

Låter det som rätt?

Visa signatur

Feel the Force !

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Joaquin:

....
Låter det som rätt?

Produkten fungerar så, ja.

Om produkten är mest optimal för dig beror på dina krav. Den kan hålla två hårddiskar och jag rekommenderar att du fyller den med två hårddiskar som speglas. Om en en hårddisk dör, så finns allt kvar på den andra hårddisken. Har inte den produkten. Men dessa produkter har som standard en hemsida som du kan logga in på hemma. På den sidan kan du ställa in allt precis som du vill ha det.

Du kan läsa mer om din produkt här: https://global.download.synology.com/download/Document/Hardwa...

Permalänk
Medlem

Just deras J modell är budget och gör de den ska i princip, jag har själv deras ds 411j något äldre modell och där upplever man att den är en aning segt vid navigering och laddning, men så klart har den ett antal år på nacken så det kan ju ha hänt en del.

Bortsett från de har Synology funka kalas bra, stabil och lätt operativsystem.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Låter intressant.
Har även en Time Capsule som känns lite onödig om man införskaffar detta (vill ha så lite prylar som möjligt).
Denna används enbart till Time Machine så förlorar ingen annan funktion.

Förstår jag det rätt så tas backup på familjens telefoner, vilket låter väldigt bra. Framförallt bilderna är extra viktiga...

Visa signatur

Feel the Force !