Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Precis. Snacka om att lägga många ägg i få korgar.

Människan har redan brett ut sig som det är och gjort alldeles för stora ingrepp i vår miljö och förstört ekosystem. Att då bygga så stora solkraftsparker (fler av de största i göteborgsområdet som ju är så känt för sina många soltimmar...) känns hål i huvudet.
Dock är jag en stor förespråkare av solceller på tak och redan i anspråkstagna ytor såsom ovanför parkeringar och liknande, men att bygga hela fält med detta känns onödigt då vi har så många tomma tak.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Skrivet av ingenjören:

Energiministern:
– Man pratar om nästa generations kärnkraft, men ingen har sett den på riktigt utanför ett labratorium. Och det kan man inte binda upp ett framtida energisystem på, säger Khashayar Farmanbar
.

Man har ju redan startat ett gen IV i Kina som levererar el till nätet? Eller har jag missat något?

Är det inte Ryssland du tänker på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Människan har redan brett ut sig som det är och gjort alldeles för stora ingrepp i vår miljö och förstört ekosystem. Att då bygga så stora solkraftsparker (fler av de största i göteborgsområdet som ju är så känt för sina många soltimmar...) känns hål i huvudet.
Dock är jag en stor förespråkare av solceller på tak och redan i anspråkstagna ytor såsom ovanför parkeringar och liknande, men att bygga hela fält med detta känns onödigt då vi har så många tomma tak.

Det är inte särskilt lönsamt att bygga på tak utan stora subventioner.

Skulle nog upprepa vad jag sagt tidigare, låt taken användas för varmvatten. Solfångare har inga subventioner dock så det är därför det inte byggs när annat har. Solfångare kan du värma upp poolen med också om du inte vill värma varmvattnet. Det är effektivt sett till yta, går att bygga mycket och är billigt. Ger relativt stort tillskott även i våra breddgrader också. Panelerna kan någon annan roa sig med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Är det inte Ryssland du tänker på?

Han tänker på Kinas lilla HTR, det är inte riktigt så små anläggningar som vi väntar på när vi pratar gen-4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

EU-kommissionen överväger att klassa både kärnkraft och naturgas som hållbara energikällor under en övergångs- period. Det framgår av ett utkast från kommissionen enligt bl.a. Reuters.

Enligt utkastet krävs att naturgasen ersätter kolkraft, medan nya kärnkraftverk måste få starttillstånd före 2045 för att omfattas av reglerna.

Intressant att de ska ha fått starttillstånd före 2045. Då finns det kanske hopp även inom EU

Denna källa länkar även hela dokumentet för den som vill läsa

https://www.euractiv.com/section/energy-environment/news/leak...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Är det inte Ryssland du tänker på?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Shidao_Bay_Nuclear_Power_Plan...

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Han tänker på Kinas lilla HTR, det är inte riktigt så små anläggningar som vi väntar på när vi pratar gen-4.

Fast du kopplar ju ihop ett gäng HTR, lite som en vindkraftpark fast otroligt mycket mer kompakt och stabil försörjning av el 24/7

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Är det inte Ryssland du tänker på?

Av någon anledning vill vissa hävda att Gen IV har funnits sen 70talet eller något, jag antar att det har att göra med att de vill kunna påstå att Gen IV inte är flera decennier borta. Det är tekniskt sett sant men det är inte hela historien.
Det är bara Kina som har en Gen IV igång idag, om det inte har ändrats de senaste 2 månaderna. Det som ofta inte nämns är att det finns väsentliga skillnader mellan det vi har blivit lovade och det som finns idag. Anledningen till det är att Gen IV är ett begrepp som används för olika kärnkraftsteknologier och när man pratar om fördelen med Gen IV tar folk bara alla fördelar från olika Gen IV teknologier och slår ihop det till en teknologi.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Så är det. Det jag skrev var ironi och med tanke på markpriset och förutsättningarna för vind i centrala Stockholm så skulle det aldrig löna sig. I kustbandet är det en annan sak men tror inte något parti vill ta upp den frågan.

Ja ja, samma skämt som har kommit fram hundra gånger i tråden, väldigt roligt och originellt...

Citat:

Vindkraft kommer aldrig vara snyggt och aldrig ge energi när det är vindstilla så länge man inte har stora batterier som snurran kan ladda.
Vet att Vestas tittat på detta då jag haft kontakt med ett förtag som fått förfrågan att lösa tekniken. Säkerligen har fler tillverkare av snurror gått i samma tankar.

Snygghet ligger i betraktarens ögon. Den dagen det slutar blåsa är mänskligheten förlorad, tills dess så blåser det på, ibland mer ibland mindre.

Skrivet av ingenjören:

Jag är ytterst skeptisk till att det finns mer än en handfull människor som vill bo nära ett vindkraftverk. Man vill ju inte att ens rekreationsområden ska belamras med vindkraftverk samt den infrastruktur som medföljer?

Nära är ju ett ganska oprecist ord, jag tror ingen vill ha en 200-meters snurra direkt utanför fönstret men att ha vindkraft synligt hemifrån tror jag inte många hade haft något emot. Däremot är det väl inte många som hade uppskattat ett kärnkraftverk synligt hemifrån.

Skrivet av flukke:

Sammantaget bidrog vindkraften med 27,5 TWh el under 2020.
Samtidigt så producerade en enskild kärnkraftsreaktor, O3, 11 TWh under 2021:
https://www.oskarshamns-nytt.se/o3-slog-produktionsrekord-pa-...

Sådana inlägg är också vanliga i denna tråd, men de ger ju inte hela bilden och är således helt ointressanta. Hur mycket pengar har vindkraften kostat jämfört med kärnkraften? Om man totalt har investerat X i vindkraft och 100X i kärnkraft exempelvis så är det inte så konstigt att kärnkraften producerar mer. Ska du inte ta upp solkraft också? Den ser ju ännu sämre ut om man helt bortser från installerad kapacitet och kostnad. (Aha, du gjorde det i nästa inlägg )

Citat:

Man skulle således kunna bygga 3 nya reaktorer av denna typ, förslagsvis i söder där behovet är som störst, och därmed skrota samtliga vindkraftverk och ändå ha mer el att tillgå än vad vi har idag.

Och vad ska vi göra tills de är byggda? Hur ska vi finansiera dem?

Citat:

Jag vet ju vad jag och klimatet helst väljer. Låt den svenska naturen och alla människor och djur som störs av vindkraften att vara i fred. Det får kosta lite i form av pengar men bara det faktum att mänsklig aktivitet inte behöver bre ut sig över hela landet i ofta orörd natur gör det värt det.

Nej, du gissar.

Skrivet av flukke:

Människan har redan brett ut sig som det är och gjort alldeles för stora ingrepp i vår miljö och förstört ekosystem. Att då bygga så stora solkraftsparker (fler av de största i göteborgsområdet som ju är så känt för sina många soltimmar...) känns hål i huvudet.
Dock är jag en stor förespråkare av solceller på tak och redan i anspråkstagna ytor såsom ovanför parkeringar och liknande, men att bygga hela fält med detta känns onödigt då vi har så många tomma tak.

Uppenbarligen bedöms det som lönsamt att bygga dessa. Jag ser inte problemet riktigt, det är inte direkt urskog som man river för att bygga solparker utan gamla industritomter och liknande som inte har någon större nytta. Det är inga större ytor att tala om heller, 5,5 MW på 11 ha, det motsvarar 16 fotbollsplaner (som ju är standardmåttet på yta) och kommer att ge el motsvarande 1100 villors hushållsel.

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Av någon anledning vill vissa hävda att Gen IV har funnits sen 70talet eller något, jag antar att det har att göra med att de vill kunna påstå att Gen IV inte är flera decennier borta. Det är tekniskt sett sant men det är inte hela historien.
Det är bara Kina som har en Gen IV igång idag, om det inte har ändrats de senaste 2 månaderna. Det som ofta inte nämns är att det finns väsentliga skillnader mellan det vi har blivit lovade och det som finns idag. Anledningen till det är att Gen IV är ett begrepp som används för olika kärnkraftsteknologier och när man pratar om fördelen med Gen IV tar folk bara alla fördelar från olika Gen IV teknologier och slår ihop det till en teknologi.

Rysslands BN-800 räknas väl som Gen IV med tanke på att den kan använda Plutonium som bränsle? 70-talet vet jag inte, 2016 kopplades den in på nätet.

https://en.wikipedia.org/wiki/BN-800_reactor

Att den kostade 2 miljarder dollar och kanske inte är ekonomiskt försvarbar är en annan femma.

Permalänk
Medlem

Underbara entusiaster!

Det är så roligt att följa diskussionen, jag finns här men skriver inte så mycket!
Men tänk på vad Vzano skrev, för guds skull håll er borta från politiken för annars så låser dom tråden!
Det är bäst att bara fokusera på det tekniska kring kärnkraft tror jag.

Jag vet att det är jättesvårt att inte glida in på annat, ämnet är komplicerat, men vi får kämpa med det!

Kram på er alla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

*Tråd rensad*

Syftet med tråden har varit att ha en teknisk diskussion om kärnkraft utan politik men diskussionsämnet har varit på flera andra spår än kärnkraft. Detta är sista chansen att hålla diskussionen på kärnkraft, nästa gång åker hänglåset fram!

För er som vill diskutera om flera olika kraftverk och sätt att generera energi och inte bara om kärnkraft så har jag brutit ut en diskussionen till en egen tråd, Tråden om kraftverk.

/Vzano, Moderator

Tack för visat intresse, men känns som att denna tråd har handlat om alla fossilfria energikällor ett bra tag och bättre att byta namn på denna tråden än att bryta ut det nu. Väldigt många screenshots och kostnadsanalys om framförallt vindkraft har funnits här i många månader om inte år.

Om den nya tråden ska finnas bör den heta något i stil med ’tråden om gröna energikällor’ eller något åt det hållet, men nästan enklare att sammanfoga in det här istället för att dela på det nu kan jag tycka. Dvs byta namn på denna tråden till mitt förslag här i stycket

Mods: Vi gör såklart som ni bestämmer, men känns sjukt slumpmässigt kan jag tycka

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Snygghet ligger i betraktarens ögon. Den dagen det slutar blåsa är mänskligheten förlorad, tills dess så blåser det på, ibland mer ibland mindre.
Nära är ju ett ganska oprecist ord, jag tror ingen vill ha en 200-meters snurra direkt utanför fönstret men att ha vindkraft synligt hemifrån tror jag inte många hade haft något emot. Däremot är det väl inte många som hade uppskattat ett kärnkraftverk synligt hemifrån.

Nu gissar du. Det finns flera studier och valresultat som säger annorlunda, tex i Malung där de flesta skulle ha flera hundra meter till kraftverken men röstade nej i folkomröstningen:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/hemlig-sifo-underso...

Skrivet av snajk:

Sådana inlägg är också vanliga i denna tråd, men de ger ju inte hela bilden och är således helt ointressanta. Hur mycket pengar har vindkraften kostat jämfört med kärnkraften? Om man totalt har investerat X i vindkraft och 100X i kärnkraft exempelvis så är det inte så konstigt att kärnkraften producerar mer. Ska du inte ta upp solkraft också? Den ser ju ännu sämre ut om man helt bortser från installerad kapacitet och kostnad. (Aha, du gjorde det i nästa inlägg )
Och vad ska vi göra tills de är byggda? Hur ska vi finansiera dem?

Får det inte kosta någonting att rädda miljön? Jag skrev ju att kärnkraften har ett pris som vi som samhälle borde ta.
Om det handlar om att styra om bensinskatter eller moms på plastpåsar till att subventionera kärnkraft så är jag helt fine med det.

Det är så konstigt när man pratar med folk som så gärna vill hjälpa miljön, men inte satsa några pengar på kärnkraft för att just den tekniken ska få bära sig själv.
Nu kommer nästa generation och även små reaktorer och till dess att detta är på banan borde man ge samma stöd som man gav i början med vind och solkraft.

Skrivet av snajk:

Uppenbarligen bedöms det som lönsamt att bygga dessa. Jag ser inte problemet riktigt, det är inte direkt urskog som man river för att bygga solparker utan gamla industritomter och liknande som inte har någon större nytta. Det är inga större ytor att tala om heller, 5,5 MW på 11 ha, det motsvarar 16 fotbollsplaner (som ju är standardmåttet på yta) och kommer att ge el motsvarande 1100 villors hushållsel.

Det handlar inte bara om skogen, utan också våra kuster och känslig fjällmiljö när vi talar om vindkraft.

Sen har Göteborg energi har inte direkt en vana av att satsa på lönsamma energiinvesteringar. Se Gobigas tex.. med miljardförluster.
Så du gissar vilt när du kallar detta projektet lönsamt redan efter 1 år.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Underbara entusiaster!

Det är så roligt att följa diskussionen, jag finns här men skriver inte så mycket!
Men tänk på vad Vzano skrev, för guds skull håll er borta från politiken för annars så låser dom tråden!
Det är bäst att bara fokusera på det tekniska kring kärnkraft tror jag.

Jag vet att det är jättesvårt att inte glida in på annat, ämnet är komplicerat, men vi får kämpa med det!

Kram på er alla!

Allt som kan sägas har väl egentligen redan sagts, men visst, kanske finns något av värde kvar att diskutera 🙂

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Fast du kopplar ju ihop ett gäng HTR, lite som en vindkraftpark fast otroligt mycket mer kompakt och stabil försörjning av el 24/7

Och då gick vi från att behöva tiotusentals reaktorer till hundratusentals

Det går att bygga stora högtemperatursreaktorer.

Fördelen med en liten kokare som BWRX-300 är att de kanske faktiskt byggs, några HTR-PM kommer du inte kunna beställa.

Fast det hade varit rationellare att bygga typ kopior på O3 lite var stans i landet. Bygger du många SMR förlorar du ju skyddet från att du investerat mindre och får bara fler felkällor. Samtidigt fungerar de flesta tänkbara varianterna precis som tidigare kraftverk, du producerar värme att driva turbiner på, är inte riktigt det som det talas om när gen-4 kommer upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Allt som kan sägas har väl egentligen redan sagts, men visst, kanske finns något av värde kvar att diskutera 🙂

Det tror jag absolut!
Jag blir så glad varje dag jag ser att folk har skrivit och diskuterat här!
Ni är bäst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Och då gick vi från att behöva tiotusentals reaktorer till hundratusentals

Det går att bygga stora högtemperatursreaktorer.

Fördelen med en liten kokare som BWRX-300 är att de kanske faktiskt byggs, några HTR-PM kommer du inte kunna beställa.

Fast det hade varit rationellare att bygga typ kopior på O3 lite var stans i landet. Bygger du många SMR förlorar du ju skyddet från att du investerat mindre och får bara fler felkällor.

O3 har ju ett problem, den är för stor! Den får ju inte starta om inte SvK kan hantera att man tappar den, dvs att den går ner. Det är fördelen med lite mindre verk. Kanske är just 1000 MW det optimala?

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmc_1965:

Utdrag från inlägget:
Solparker i Östergötland
Det finns planer på flera stora solcellsparker i Östergötland. Utanför Ljungsbro planeras en park med en effekt på 30 megawatt och vid Ulvåsa slott en på 24 MW. Sedan tidigare finns solcellsparken vid Gärstad på 12 MW.

De här parkerna är störst i Sverige just nu:

Sjöbo: 19 MW

Strängnäs: 14 MW (utökning till 21 MW planeras)

Linköping: 12 MW

Göteborg (Säve): 5,5 MW

Göteborg (Utby): 5,5 MW

Borås: 5 MW

Uppsala: 4,4 MW
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Min kommentar:

Som en liten kul jämförelse så har Ringhals 3 reaktorn en nettoeffekt på 1074 MW och Ringhals 4 reaktorn 1130 MW .
(https://group.vattenfall.com/se/var-verksamhet/ringhals/produ...)

En på gång utanför Katrineholm på 25MW också, om den blir av. Men det är ju en framtida anläggning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

O3 har ju ett problem, den är för stor! Den får ju inte starta om inte SvK kan hantera att man tappar den, dvs att den går ner. Det är fördelen med lite mindre verk. Kanske är just 1000 MW det optimala?

Bygg några mer reglerbara (reaktor eller turbin spelar inte så stor roll) verk bara så att man kör flera typer.

Men ja de som inte har vattenkraft och pumpkraft behöver fossila bränsle, biobränslen eller tryckluftslager i stor skala för att köra kärnkraft, även om vi pratar om HTR-PM.

De som kör fossilt som baskraft behöver dock stora verk, så det hade nog blivit en exportsuccé om vi började bygga upphottade BWR-75.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jmc_1965:

Utdrag från inlägget:
Solparker i Östergötland
Det finns planer på flera stora solcellsparker i Östergötland. Utanför Ljungsbro planeras en park med en effekt på 30 megawatt och vid Ulvåsa slott en på 24 MW. Sedan tidigare finns solcellsparken vid Gärstad på 12 MW.

De här parkerna är störst i Sverige just nu:

Sjöbo: 19 MW

Strängnäs: 14 MW (utökning till 21 MW planeras)

Linköping: 12 MW

Göteborg (Säve): 5,5 MW

Göteborg (Utby): 5,5 MW

Borås: 5 MW

Uppsala: 4,4 MW
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Min kommentar:

Som en liten kul jämförelse så har Ringhals 3 reaktorn en nettoeffekt på 1074 MW och Ringhals 4 reaktorn 1130 MW .
(https://group.vattenfall.com/se/var-verksamhet/ringhals/produ...)

Jag tror du missat den mellan Västerås och Enköping eller räknar jag fel?

https://www.malarenergi.se/om-malarenergi/framtidens-samhalle...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av medbor:

Tack för visat intresse, men känns som att denna tråd har handlat om alla fossilfria energikällor ett bra tag och bättre att byta namn på denna tråden än att bryta ut det nu. Väldigt många screenshots och kostnadsanalys om framförallt vindkraft har funnits här i många månader om inte år.

Om den nya tråden ska finnas bör den heta något i stil med ’tråden om gröna energikällor’ eller något åt det hållet, men nästan enklare att sammanfoga in det här istället för att dela på det nu kan jag tycka. Dvs byta namn på denna tråden till mitt förslag här i stycket

Mods: Vi gör såklart som ni bestämmer, men känns sjukt slumpmässigt kan jag tycka

Jag har sammanfogat trådarna och uppdaterat rubiken.

Min tanke med att dela upp trådarna var för att minska risken att diskussionen handlar mer om en energikälla och gör tråden mindre intressant för medlemmar som ville diskutera någon annan energikälla eller mindre diskussionspår glöms bort. Vi testar att köra på en stor tråd och ser hur det går.

Har man feedback hur tråden kan förbättras hojta till.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Jag har sammanfogat trådarna och uppdaterat rubiken.

Min tanke med att dela upp trådarna var för att minska risken att diskussionen handlar mer om en energikälla och gör tråden mindre intressant för medlemmar som ville diskutera någon annan energikälla eller mindre diskussionspår glöms bort. Vi testar att köra på en stor tråd och ser hur det går.

Har man feedback hur tråden kan förbättras hojta till.

Grymt!

Hopps jag inte sabbade något som alla andra ville nu bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag tror du missat den mellan Västerås och Enköping eller räknar jag fel?

https://www.malarenergi.se/om-malarenergi/framtidens-samhalle...

Jag får den till ca 1 MW eller så? Räknade löst med 300W per panel: 92*36*300 = 993 kW. Verkligen obetydlig i sammanhanget, det installerades 400x så mycket under 2020, och kanske ännu mer 2021? Den där parken är ju rolig att titta på men jag (som gillar solkraft) kände direkt när de började bygga att den mest var en reklampelare för Mälarenergi eller något.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sandos:

Jag får den till ca 1 MW eller så? Räknade löst med 300W per panel: 92*36*300 = 993 kW. Verkligen obetydlig i sammanhanget, det installerades 400x så mycket under 2020, och kanske ännu mer 2021? Den där parken är ju rolig att titta på men jag (som gillar solkraft) kände direkt när de började bygga att den mest var en reklampelare för Mälarenergi eller något.

Du har säkert rätt. Det blir en grön miljöstämpel på staden som många av dessa projekt och givetvis en fjäder i hatten till Mälarenergi som satsar på solel även om det aldrig går i plus.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flukke:

Nu gissar du. Det finns flera studier och valresultat som säger annorlunda, tex i Malung där de flesta skulle ha flera hundra meter till kraftverken men röstade nej i folkomröstningen:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/hemlig-sifo-underso...

Jo det går förstås att piska upp stämningen kring sådana här saker. Har du hängt med i den debatten så vet du att nej-sidan tar till väldigt kreativa argument och spelar kraftigt på folks känslor med en massa spretiga och dåligt belagda "fakta". Som att stugägare skulle sluta investera i sina stugor om vindkraft byggs i närheten baserat på en anonym stugägares uttalande; att intäkterna för kommunen skulle bli mindre än hälften av beräknat, utan något underlag för detta; "Vi känner till personer som allvarligt funderar på att flytta från kommunen om dessa planer genomförs."; man kommer inte kunna åka skoter på fjället på grund av "iskast"; "Halva Stupbergslagets [ett jaktlag] mark försvinner som jaktbar yta om Wpds planer blir verklighet." också på grund av "iskast". De sistnämnda "problemen" hade förstås varit positiva för miljön om de hade stämt, men de gör de ju inte. Risken för iskast är enligt miljödomstolen försvinnande liten, och frånvaron av några olyckor kring befintliga verk som står exempelvis nära högt trafikerade vägar och liknande tyder ju på att det stämmer.

Citat:

Får det inte kosta någonting att rädda miljön? Jag skrev ju att kärnkraften har ett pris som vi som samhälle borde ta.
Om det handlar om att styra om bensinskatter eller moms på plastpåsar till att subventionera kärnkraft så är jag helt fine med dföret.

Det låter ju bra men du underskattar kostnaden för kärnkraften, ska vi bygga säg fem nya kärnkraftverk för att täcka upp de som har lagts ner och ska läggas ned och lite till så snackar vi kostnader på 500-1000 miljarder i dagens penningvärde, alltså femtio till hundratusen per person i landet. Plastpåseskatten räcker inte så långt där, och bensinskatten behövs ju för att täcka upp skadorna som bensinanvändningen orsakar på bland annat folkhälsan. Vindkraften å andra sidan är redan lönsam för energiproducenterna även bortsett från eventuella subventioner.

Citat:

Det är så konstigt när man pratar med folk som så gärna vill hjälpa miljön, men inte satsa några pengar på kärnkraft för att just den tekniken ska få bära sig själv.

Kostnaden är ju ett av de större problemen med kärnkraft, alla andra aktuella energiproducenter bär sina kostnader redan mer eller mindre, medan kärnkraften kräver enorma subventioner i flera led. Men det andra stora problemet är ju tiden det tar att bygga kärnkraft. Ska vi vänta i bästa fall i tio-tjugo år på att få elproduktionen vi behöver så måste vi ju ändå investera i annan produktion under tiden, och eftersom kostnaderna för kärnkraft bara blir högre medan kostnaden för förnybart bara blir lägre så är det ju ytterst tveksamt att det är en bra investering, att vi behöver kärnkraftverken som kanske är färdiga om femton år då.

Citat:

Nu kommer nästa generation och även små reaktorer och till dess att detta är på banan borde man ge samma stöd som man gav i början med vind och solkraft.

Ser du inte att det är ett oärligt argument. Kostnaden och byggtiden för kärnkraft är för hög, vi löser det genom att bygga teoretiska verk som med största sannolikhet kommer att ta ännu längre tid att bygga och kosta ännu mer.

Citat:

Det handlar inte bara om skogen, utan också våra kuster och känslig fjällmiljö när vi talar om vindkraft.

Det var du som tog upp just Göteborg, och du tog upp det i frågan om solparker inte vindkraft. Men det låter ofta som om vindkraften liksom förstör marken där de står eller liknande, men så är det ju inte. Visst behöver man bygga vägar, men det är liksom inte motorvägar vi pratar om utan det räcker med en grusväg eller liknande. Vi har ju faktiskt ett problem idag med att vi saknar vägar i många skogsområden vilket gör det svårt att hantera skogsbränder och liknande, så lite fler vägar är inte något stort problem. Och nästan oavsett vad det är för mark så kan man ju fortsätta använda den till samma sak, åker, skogsbruk, betesmark eller vad det nu kan vara. Är det mark som inte är lämplig för sånt så passar det ju ganska bra att kombinera solparker och vindkraftsparker, kraftledningarna och vägarna får man ju bygga ändå exempelvis.

Citat:

Sen har Göteborg energi har inte direkt en vana av att satsa på lönsamma energiinvesteringar. Se Gobigas tex.. med miljardförluster.

GoBiGas (hemskt namn) var en demonstrationsanläggning så att de gick back på den var väl inte oväntat. Sen blev inte biogas så viktigt som de trodde när de började med detta för typ femton år sedan, vilket förstås är självklart nu men då var det ju något man trodde på som exempelvis drivmedel i bilar i större utsträckning. Personligen tycker jag att det är synd att det inte blev så mycket sånt, Volvo och flera andra tillverkare hade ju gasdrivna bilar runt den tiden som de sedermera har lagt ner, men de var ganska trevliga. Elbilar är förstås bättre på många vis men de passar ju inte allas användningsmönster eller förutsättningar.

Citat:

Så du gissar vilt när du kallar detta projektet lönsamt redan efter 1 år.

Vart har jag sagt det?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av snajk:

Vindkraften å andra sidan är redan lönsam för energiproducenterna även bortsett från eventuella subventioner.

Spot on. Vad anser vi om investerares planer på att bygga vindkraft utefter Jungfrukusten SE2 med avsikt att sälja el till högstbjudande dvs i praktiken någon annanstans än i Sverige. Nytta för Staten, ja. Nytta för boende i närområdet, inte ett jota. Inte undra på att "Per Menlös den mindre vetande" protesterar när 300 meter hög, visuellt och ljudmässigt nedsmutsande, vindkraft byggs på hans bakgård.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Vad anser vi om investerares planer på att bygga vindkraft utefter Jungfrukusten SE2 med avsikt att sälja el till högstbjudande

Skulle tro att all generation av el byggs under förutsättning att man säljer till så bra pris som möjligt. Blir svårt att locka investerare med "njaaa, vi ger bort elen!".

Dessutom, är elen producerad här, eller ens i närheten spelar det ingen roll vem som köper den, den kommer minska efterfrågan på el och därför sänka priset. Precis som när Finland bygger reaktorer eller Norge bygger vindkraft eller vad som helst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasenfrasen:

Spot on. Vad anser vi om investerares planer på att bygga vindkraft utefter Jungfrukusten SE2 med avsikt att sälja el till högstbjudande dvs i praktiken någon annanstans än i Sverige. Nytta för Staten, ja. Nytta för boende i närområdet, inte ett jota. Inte undra på att "Per Menlös den mindre vetande" protesterar när 300 meter hög, visuellt och ljudmässigt nedsmutsande, vindkraft byggs på hans bakgård.

Så är det ju inte riktigt. All elproduktion i Sverige går ju in på samma marknad, och påverkar således på samma sätt. Vindkraften ger skatteintäkter, till staten och kommunen, och innebär förstås en något bättre energimix än om den inte hade byggts.

Sen är det ju så att allt i närområdet inte gynnar alla som bor i det. Jag tror att denna insikt inte är lika vanlig på landsbygden, med tanke på vad folk säger exempelvis i dessa trådar, men i staden är man ju rätt van. Exempelvis byggde de för tjugo år sedan tre stora lägenhetshus med lyxiga bostadsrätter i ett litet skogsområde här precis bredvid där jag brukade leka som liten, på andra sidan gatan, i ett annat skogsområde som jag spenderade mycket tid i under tonåren, byggde de en "tillfällig" förskola som nu stått där i femton år utgjord av fula baracker, ett pågående projekt är att bygga lyxbostadsrätter på en närliggande fotbollsplan. Inget av detta gynnar mig på något sätt, mer än möjligtvis lite skatteintäkter till kommunen. Marken lär kommunen i princip ha gett bort till byggherrarna som verkar vara regeln häromkring.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av sandos:

Skulle tro att all generation av el byggs under förutsättning att man säljer till så bra pris som möjligt. Blir svårt att locka investerare med "njaaa, vi ger bort elen!".

Du är helt okej med att någon köper din granntomt och bygger 300 meter höga vindkraftverk?

Ja, jag vet hur de ser ut och hur de låter - trots att de finns dryga kilometern bort.

Permalänk
Medlem

Så vad tycker folk om det nya eu förslaget?
Klankraft ska klassas som grönt, men även naturgas ska göra det!

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop