Permalänk
Medlem

Dual boot på "bästa sätt"?

Sitter och håller på avtryckarknappen för inköp av nya datordelar. Funderar på att återinföra en separat SSD med Windows för de mer "obskyra" speltitlarna som verkligen inte fungerar under Linux. Dock har jag en bismak från dryga året tillbaka då jag hade just så och efter en uppdatering av Windows inte längre kunde boota in i Linux. Jag kan inte förklara hur men på något vis hade Windows gjort något med linux-ssdn. Då jag ville ha en fräsch installation(efter diverse dumheter) så blåste jag ur windows och använde den ssdn för virtuella maskiner, installerade om linux och har inte låtit Windows röra min huvudstation sedan dess.

Nu funderar jag på att vid uppstart alltid ha linuxdisken som huvudsaklig uppstart men OM jag behöver Windows för ett specifikt spel så väljer jag den disken i bios och inaktiverar linuxdisken/sataporten. Vise versa när jag ska återgå till linux igen.

Är detta en fungerande modell för ändamålet för att undvika att Windows går idiot-mode igen?

Permalänk

Jag använder en sata switch liknade den här:
https://www.ebay.com/p/13037401593?iid=203019466295&rt=nc
Diskar som inte är system disk kan även slås på/av under drift.

Fungerar bra. Det ända knöliga är om en windows installation ställer om till sommartid och sedan gör nästa w10 installation samma sak...

Använder inte Linux men det borde fungera lika bra,

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem

När du installerar Windows, ha bara inkopplat det lagringsmediet du vill ha som C:. (Idealt annan disk än den med GRUB.) Windows installer'n har en "bugg" (sedan urminnes tider) som gör att den alltid installerar sin bootloader på den disken med lägst index oavsett val i installationsprocessen. Därför är det kritiskt att fysiskt dra ur alla andra enheter Windows kan få för sig att skriva saker på, gäller även om man bara kör Windows. Misstanke om att det är vad som gått snett när Windows pajade din Linux bootloader.

Sedan kan du bara använda GRUB OS prober för att hitta Windows boot. Därefter så sätter du GRUB som start partition i BIOS/UEFI och sedan från GRUB styr du om du ska starta Windows eller Linux.

Denna metodiken har fungerat för mig i flertal år.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Benkaboy:

Sitter och håller på avtryckarknappen för inköp av nya datordelar. Funderar på att återinföra en separat SSD med Windows för de mer "obskyra" speltitlarna som verkligen inte fungerar under Linux. Dock har jag en bismak från dryga året tillbaka då jag hade just så och efter en uppdatering av Windows inte längre kunde boota in i Linux. Jag kan inte förklara hur men på något vis hade Windows gjort något med linux-ssdn. Då jag ville ha en fräsch installation(efter diverse dumheter) så blåste jag ur windows och använde den ssdn för virtuella maskiner, installerade om linux och har inte låtit Windows röra min huvudstation sedan dess.

Nu funderar jag på att vid uppstart alltid ha linuxdisken som huvudsaklig uppstart men OM jag behöver Windows för ett specifikt spel så väljer jag den disken i bios och inaktiverar linuxdisken/sataporten. Vise versa när jag ska återgå till linux igen.

Är detta en fungerande modell för ändamålet för att undvika att Windows går idiot-mode igen?

Är enkelt att fixa, jag installerade Linux på en egen SSD och under installationen så såg Linux att jag hade Windows på en annan disk och jag behövde inte göra nånting annat en välja min SSD som jag ville ha linux på och efter installationen så startar datorn alltid med en Linux boot skärm och om jag inte gör nånting så botar den in i Linux, för att köra Windows så måste jag välja detta under boot inom 10 sec, funkar perfekt.
De var Linux Zorin Ultimate som jag installerade.
Och när jag blev less på Linux så raderade jag bara den disk som jag hade Linux på och min dator bootade in i Windows som vanligt.

Permalänk
Rekordmedlem

Ha bara en disk ansluten vid installationen och välj sedan os med bootmenyn i bios.
Då kan du ha dem helt separerade utan att de delar bootloader, å andra sidan är det troligen inte heller nått problem att dela bootloader om du installerar win först.
XP var värst för den bootloadern skrev ovillkorligen över allt (även andra win) men nu är de lite bättre men långt ifrån bra.
Dagens winbootloader installeras alltid på den enhet som är ansluten till lägst portnummer även om den enheten inte används för att installera win på så man bör bara ha en enhet inkopplad under installationen för att det garanterat inte ska kunna gå fel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det jag brukar göra när jag kör två diskar är att installera windows på en disk först, sen linux på en annan disk och bara ha den disken man installerar på inkopplad.
Då måste man välja via UEFI menyn för att byta vilken boot manager/disk man vill använda.
Kör man GRUB så kan man göra en grub update och då bör den hitta windows boot manager på en annan disk men själva boot managers är separata så de ska inte påverka varandra men man kan då enklare välja vilket OS man bootar ifrån. Rycker man windows disken så funkar allt fortfarande, men försöker man boota till windows från GRUB så slänger den bara tillbaka dig till grub boot menyn.
Kör PopOS nu på mina datorer och då är dual boot lite klurigare då de gör systemD boot, men F12 så slängs man in i UEFI menyn för att välja något annat än mitt defualt val vilket inte är mer än någon sekund långsammare men kräver att man klickar på knappen

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Hej och tack för alla svar.

Installationen som jag refererar till skedde precis som ni beskriver. Vid windowsinstallationen så fanns bara windows ssdn inkopplad. Sedan kopplade jag ur den och kopplade i linuxdisken, installerade Manjaro. Stoppade i alla diskar och en lagringsdisk, valde linuxdisken som bootdisk, uppdaterade grub och windows dök upp i listan. Sedan rullade allt på fint i några månader till windows gjorde nån större uppdatering, vid omstart startade bara windows, tog jag ur windowsdisken och valde linuxdisken som bootdisk så bad datorn mig sätta i ett bootbart media. Då blev jag lite arg..

Jag kommer sannolikt försöka samma upplägg igen då det verkar vara det mest vedertagna men låta windowsdisken ha lägsta portnumret utifall att den nu skriver över bootloader vid större uppdateringar.

Permalänk
Inaktiv

Jag tog aldrig ut någon disk då jag installerade och i BIOS kunde jag välja vilken boot loader som jag ville använda, både Windows och Linux fanns, uppdaterade Windows flera gånger under den tiden och hade inga problem eftersom jag valt Linux Boot i BIOS så spelade de ingen roll vad Windows gjorde, när jag sedan raderade Linux disken gick jag in i BIOS och valde Windows boot loader istället.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Benkaboy:

Hej och tack för alla svar.

Installationen som jag refererar till skedde precis som ni beskriver. Vid windowsinstallationen så fanns bara windows ssdn inkopplad. Sedan kopplade jag ur den och kopplade i linuxdisken, installerade Manjaro. Stoppade i alla diskar och en lagringsdisk, valde linuxdisken som bootdisk, uppdaterade grub och windows dök upp i listan. Sedan rullade allt på fint i några månader till windows gjorde nån större uppdatering, vid omstart startade bara windows, tog jag ur windowsdisken och valde linuxdisken som bootdisk så bad datorn mig sätta i ett bootbart media. Då blev jag lite arg..

Jag kommer sannolikt försöka samma upplägg igen då det verkar vara det mest vedertagna men låta windowsdisken ha lägsta portnumret utifall att den nu skriver över bootloader vid större uppdateringar.

Det som kallas uppdateringar är ominstallationer, win 10 ska ju vara den sista versionen men de släpper en ny var 6e månad...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benkaboy:

Hej och tack för alla svar.

Installationen som jag refererar till skedde precis som ni beskriver. Vid windowsinstallationen så fanns bara windows ssdn inkopplad. Sedan kopplade jag ur den och kopplade i linuxdisken, installerade Manjaro. Stoppade i alla diskar och en lagringsdisk, valde linuxdisken som bootdisk, uppdaterade grub och windows dök upp i listan. Sedan rullade allt på fint i några månader till windows gjorde nån större uppdatering, vid omstart startade bara windows, tog jag ur windowsdisken och valde linuxdisken som bootdisk så bad datorn mig sätta i ett bootbart media. Då blev jag lite arg..

Jag kommer sannolikt försöka samma upplägg igen då det verkar vara det mest vedertagna men låta windowsdisken ha lägsta portnumret utifall att den nu skriver över bootloader vid större uppdateringar.

Om det händer så tycker jag väl att det borde gå att boota från ett USB-minne och försöka installera om t.ex. GRUB på valfri disk så får den populera listan med allt bootbart på nytt. Lite drygt sådär, men det känns inte som om en sån incident borde kräva ominstallation av något OS när det bara är bootloadern som har pajat.

Permalänk
Medlem

Det kan vara en fördel att ha resp. bootlooder och system på var sin disk och inte messa upp detta.
Installera resp system med bara en disk med i systemet sätt i den andra installera den.
D.v.s

  • Windows disk men Windows bootloader och

  • Linux disk med grub-bootlooder

Gör man på detta vis är diskarna flyttbara och startbara var för sig.
Sen kan man ha båda aktiva i sitt system och med bios välja vilket system som ska bootas.
Alt. kan man sen omdef. grub från Linux när Windows-disken finns med i systemet så man får tillägget i grub:s bootloader att inkludera boot av Windows. Och sätta default start till disken med grub.
Då är båda system oberoende av varandra men åtkomstbara från grub.

Vill man kan man sedan montera Windows-disken under Linux så man kommer åt läsbara dokument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Jag tog aldrig ut någon disk då jag installerade och i BIOS kunde jag välja vilken boot loader som jag ville använda, både Windows och Linux fanns, uppdaterade Windows flera gånger under den tiden och hade inga problem eftersom jag valt Linux Boot i BIOS så spelade de ingen roll vad Windows gjorde, när jag sedan raderade Linux disken gick jag in i BIOS och valde Windows boot loader istället.

Problemet vi snackar om är lite rörigare än så. Under omständigheterna du beskrev där så hade du nödvändigtvis inte upplevt problemet med att Windows installerar filer på fel disk. Mer specifikt så lägger den en startpartition på eventuellt fel disk, men den lägger boot sektorn på rätt ställe. Så du ser i BIOS fortfarande den disken du valde att installera Windows på. Men i den boot sektorn så refererar den sedan till att läsa från start partitionen, som Windows inte tillåter en styra var den lägger under installationen. Resulterar i jätte roliga saker som att ifall man installerar Windows på disk 2 men efter installation skapar ny partitionstabellen för disk 1 så slutar Windows starta. Vittnat till det hända flera gånger, enstaka gång på min egna maskin och flera gånger på vänners. Går att skapa en ny startpartition men det är rätt bökigt och kräver ett windows installationsmedia.

Kan också göra andra dumheter som långsammare uppstart ifall den får för sig att lägga startpartitionen på en mekanisk HDD istället för ens SSD. Notera även att den inte alltid gör fel, man har bara ingen kontroll över det. Den tar som sagt alltid den med lägst index/portnummer, vilket kanske är där man faktiskt ville ha den men inga garantier. Denna problematiken har egentligen ingenting med Linux att göra utan är helt ett Windows problem, men det är mycket sannolikare att någon som dual bootar med Linux/Windows kommer upptäcka problemen detta orsakar. Därav så rekommenderar jag alltid alla att dra ut allting förutom det man tänkt ha som primär-disk vid installation av Windows, då det är den enda idiotsäkra metoden. Gör så själv också så jag inte ens behöver oroa mig om det. Har inte bemödat mig kolla hur den indexerar NVMe enheter gentemot SATA, samt är allmänt obekväm med black-box logik i Windows installer'n så vill inte ens ge den möjligheten att göra fel.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Inaktiv

Installerade Linux Zorin OS och de var som sagt inga problem med dual boot, fanns en bra guide hur man skulle göra.

Permalänk
Medlem

När jag höll på med dual boot installerade jag allt, grub, OS på en separat disk. Sedan valde jag med F8 (på min förra dator) vilken disk jag ville boota från.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

Kör inte dual boot själv men har hört från andra som upplevt liknande problem. En tanke som jag inte provat själv och som bör provas med försiktighet är väl att sätta hela Linux-disken inkl Grub som read-only i diskpart i Windows. Det borde ju hålla Windows-tassar borta från Grub. Men kan inte säkert säga om det skapar andra eventuella problem.