Uppgradera dator eller ta delar för att bygga nytt, budget = liten

Permalänk

Uppgradera dator eller ta delar för att bygga nytt, budget = liten

Hej! Jag ska hjälpa min brorsa att uppgradera den dator han har för att spela på alternativt hjälpa honom bygga en ny. Budgeten är väldigt liten, vet inte exakt men så lite som möjligt. Det är en HP compaq 6300 SFF som har ett gäng år på nacken.
Han spelar mest CS så vitt jag vet.

Delar i datorn:
https://imgur.com/neyaK80

Hur mycket går det att vinna på att t.ex. uppgradera RAM?

Om det inte är värt att uppgradera datorn så undrar jag vilka delar man skulle kunna ta med sig för ett nytt bygge?
Jag tänkte kanske att man skulle kunna ta med sig så mycket som möjligt men i ett annat chassi och med nytt moderkort så att han kan uppgradera allt eftersom.
Går det att flytta över windows till den nya datorn isf?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

För CS:GO och 60Hz så är det ett ganska balanserat system. Om man vill köra >=144Hz i en nära framtid så kanske börja med att uppgradera CPU+moderkort+RAM, kanske nätagg också då jag antar att det är något okänt märke på <300W?

Generellt rekommenderar jag att installera om Windows när man byter ut en stor del av systemet.

Uppgradera grafikkort senare när det finns fler billiga modeller på marknaden, eller håll utkik på något begagnat om det är ett alternativ. Eller en helt begagnad dator.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

För CS kommer nog inte mer minne hjälpa nått.

Ser inte det riktigt värt att försöka uppdatera nått i datorn, men det finns kanske en möjlighet att sätta i en något bättre CPU, ser att denna datormodell fanns med en Intel Core i7-3770 vilket nog är max man kan sätta i, dessa kan dock vara svåra att få tag på idag, ebay kanske eller begagnat....

Ta med sig delar till nytt bygge, grafikkortet bara, i övrigt ingenting.
Nytt moderkort betyder ny CPU och nytt RAM, troligen nytt chassi, nätdel osv

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Om du vill få en så bra dator som möjligt för så lite pengar som möjligt hade jag försökt få tag på en beggad 3570k eller 3770k, de duger gott till att spela CS i 150+ fps, testa att efterlysa dessa i marknaden och se om någon har en liggandes. Mer ram kommer inte göra någon skillnad alls i CS.

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk

Okej. Tack för svar.
Ifall man skulle bygga en ny, varför kan man inte ta med sig RAM? Är det för att det nya moderkortet inte accepterar såna gamla minnen? Finns det såna begränsningar för hårddiskarna?
Min plan hade ju varit att köpa nytt chassi, psu, moderkort och processor för att sen flytta över minnen grafikkort och hårddisk. Det skulle iaf ge honom en bra grund att kunna bygga vidare på efterhand.

En hyfsat kostnad i sammanhanget blir ju ifall han måste köpa nytt windows också. Jag fattar att det är bra att ominstallera windows vid nytt bygge men skulle man kunna använda samma licens? Tveksamt om han har koll på eventuell skiva eller licensnyckel, denna köptes beggad för några år sen.

Permalänk
Medlem

Nya moderkort/cpu använder ddr4. Du har idag ddr3 så det går inte att återanvända.

Ioch med att det är en märkesdator dubbelkolla så att det är vanlig atx standard på psu samt att den orkar med om du nu ska ha med den.

OEM Windows är oftast knutet till moderkort så finns risk att ny licens behövs

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludacriz111:

Okej. Tack för svar.
Ifall man skulle bygga en ny, varför kan man inte ta med sig RAM? Är det för att det nya moderkortet inte accepterar såna gamla minnen? Finns det såna begränsningar för hårddiskarna?
Min plan hade ju varit att köpa nytt chassi, psu, moderkort och processor för att sen flytta över minnen grafikkort och hårddisk. Det skulle iaf ge honom en bra grund att kunna bygga vidare på efterhand.

En hyfsat kostnad i sammanhanget blir ju ifall han måste köpa nytt windows också. Jag fattar att det är bra att ominstallera windows vid nytt bygge men skulle man kunna använda samma licens? Tveksamt om han har koll på eventuell skiva eller licensnyckel, denna köptes beggad för några år sen.

Ja precis. (Det är DDR4 som gäller nu. Om ett par år DDR5.)

Jag tvivlar på detta, då det är knutet till moderkort vad jag vet. Det finns billiga licenser för en 20-lapp att köpa på kinasidor, då får du en kod på mail. Har fungerat bra för mig hos aliexp.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludacriz111:

varför kan man inte ta med sig RAM? Är det för att det nya moderkortet inte accepterar såna gamla minnen? Finns det såna begränsningar för hårddiskarna?

En hyfsat kostnad i sammanhanget blir ju ifall han måste köpa nytt windows också. Jag fattar att det är bra att ominstallera windows vid nytt bygge men skulle man kunna använda samma licens? Tveksamt om han har koll på eventuell skiva eller licensnyckel, denna köptes beggad för några år sen.

- Nya moderkort kör DDR4, och DDR3 passar ej.
- SATA stöds fortfarande för lagringen.
- Windows 10 kan man installera utan att betala något. Beroende på vad det är för typ av nyckel så kan man ibland återanvända den. Även om det är en Windows 7-nyckel.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk

Okej! Vad tror ni om detta då? Grafikkortet tar han med sig isf.
Var kapar man bäst kostnad i detta bygge?

https://www.inet.se/datorbygge/b1244130/budgetdator

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludacriz111:

Kan spara några hundralappar att köpa en SATA SSD istället, eller välja en billigare modell, t.ex:
https://www.inet.se/produkt/4301450/kingston-a2000-500gb-m-2-...

Ett annat alternativ är att köra på Intel i5 10400F + B460 moderkort.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk

Toppen! Tack så mycket för hjälpen.