Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Sätta up reverse proxy (nån som är villig att hjälpa)

Permalänk
Medlem

Hej Alla

Vill tacka alla som hjälpte mig att fixa problemet. Men jag måste meddela er att jag ger upp.
Fick nästan igång allt, och allt fungerar nästan 100%. En del fick inte jag igång. Men, jag
kommer att hålla tummar att inte bli hackat.

Den med guider på YouTube, Cloudglare, Let's Encrypt, hjälper inte så mycket.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av njanja:

Den med guider på YouTube, Cloudglare, Let's Encrypt, hjälper inte så mycket.

Sov på saken, en eller flera gånger, det brukar hjälpa när man väl bestämt sig för att försöka sätta sig in i sakers ting istället för att bara tro. Wildcard-certifikat som sagt är himla smutt när man meckar på egen hand dvs när man väl har "kontroll" på en A-record/CNAME.

Permalänk
Medlem

Hej

Går det att sätta upp Reverse Proxy undrar TrueNAS? Tänkte köra VM.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hej

Går det att sätta upp Reverse Proxy undrar TrueNAS? Tänkte köra VM.

mvh
Njanja

Klart det går
Kör igång en VM med ubuntu > installera docker > linuxserver.io swag >
efter installation får du all .conf filer du behöver för t.ex nextcloud, plex, ect

Bara och ta en titt här på allt linuxserver ger ut.
https://github.com/linuxserver/reverse-proxy-confs

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidichy:

Klart det går
Kör igång en VM med ubuntu > installera docker > linuxserver.io swag >
efter installation får du all .conf filer du behöver för t.ex nextcloud, plex, ect

Bara och ta en titt här på allt linuxserver ger ut.
https://github.com/linuxserver/reverse-proxy-confs

Hej

Kollade guider och ärligt talat det ser ut extremt svårt att få igång med docker :(.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hej

Kollade guider och ärligt talat det ser ut extremt svårt att få igång med docker :(.

mvh
Njanja

Tja, har labbat med både reverse proxy på en Ubuntu VM med nginx ochäven en reverse proxy på Docker.

Docker är överlägset enklast, köp ett domännamn och regga dig på cloudflare.
Sätt upp en Ubuntu VM och installera Docker (tar 15 minuter tops)

Googla sedan på "Nginx Proxy Manager" Det är en färdig reverse proxy med wegui där du kan begära cert från cloudföare via api token

Kolla den här videon i lugn och ro: https://www.youtube.com/watch?v=cI17WMKtntA&ab_channel=Geeked
Tycker killen förklarar det på ett bra sätt hur man ska göra, han har även en video om hur man installerar docker om det behövs.

Lycka till:-)

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hej

Kollade guider och ärligt talat det ser ut extremt svårt att få igång med docker :(.

mvh
Njanja

Jag lovar dig, det är inte svårt.
Efter att din ubuntu vm är klart följ bara det som står här så har du docker igång.
https://docs.docker.com/engine/install/ubuntu/

Bara och läsa det som står där, sen copy paste, vänta tills command är klart.

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem

Hejsan

@Chichin och @Zidichy

Att installera docker, det är inte så svårt. Men jag brukar få problem när jag ska börja konfigurera något program i docker.
Till exempel: grafana, reverse proxy, cloud, heimdall, plex o.s.v. Då börjar bekymmer.Det är största orsaken.
Många mina kolleger som jobbar med datorer försöker att övertyga mig. Tycker fortfarande att den är komplicerat.
Förstår inte mig på sådana som kör bara docker. Ser inte fördelar att köra docker.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hejsan

@Chichin och @Zidichy

Att installera docker, det är inte så svårt. Men jag brukar få problem när jag ska börja konfigurera något program i docker.
Till exempel: grafana, reverse proxy, cloud, heimdall, plex o.s.v. Då börjar bekymmer.Det är största orsaken.
Många mina kolleger som jobbar med datorer försöker att övertyga mig. Tycker fortfarande att den är komplicerat.
Förstår inte mig på sådana som kör bara docker. Ser inte fördelar att köra docker.

mvh
Njanja

Det är ju ett helt annat tänk med containers, så jag tror det kan vara nyttigt att gå in i en sådan övergång med vetskapen att det inte är en förenkling av att göra samma sak som man är van vid, utan att det faktiskt är att börja göra något annat istället.
Slutresultatet kan vara detsamma ur ett användarperspektiv, men hela administrationssidan av det hela är något ganska så annorlunda.

Fördelen är väl mycket kopplad till just grunden i container-tänket, dvs att applikationerna kommer levererade färdiginstallerade i förseglade containrar som ingen tittar eller petar i. Man bara sätter parametrar som var config och data ska lagras och sedan kör man igång applikationen inne i containern, och byter sedan ut containern rakt av till en ny när det kommer en ny version.

Effekten blir ju bland annat att:
* olika applikationer kan samexistera oavsett om de skulle ha konflikterande beroenden, de lever ju i sina egna små världar som inte ser varandra
* det går lätt att starta nya/flera instanser av samma applikation
* du hanterar inte installationer/uppgraderingar själv på samma sätt utan applikationen skeppas alltid färdiginstallerad till dig
* du har större möjlighet att testa på ett bra sätt eftersom applikationen i sig alltid körs i samma miljö oavsett vilken dator du startar den på, så det blir bara din egen konfiguration/data som påverkar

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om något har touchat det här men det absolut lättaste är att köra Nginx Proxy Manager i en docker (https://nginxproxymanager.com/).

Jag kör alla mina subdomäner genom det med Authelia som autentisering externt och man behöver knappt skriva några rader text själv.

Körde reverse proxy genom apache innan men tröttnade på allt extra meck.

Dockers är verkligen så mycket lättare att hantera

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hejsan

@Chichin och @Zidichy

Att installera docker, det är inte så svårt. Men jag brukar få problem när jag ska börja konfigurera något program i docker.
Till exempel: grafana, reverse proxy, cloud, heimdall, plex o.s.v. Då börjar bekymmer.Det är största orsaken.
Många mina kolleger som jobbar med datorer försöker att övertyga mig. Tycker fortfarande att den är komplicerat.
Förstår inte mig på sådana som kör bara docker. Ser inte fördelar att köra docker.

mvh
Njanja

Så det är alltså själva containern som du har svårt och förstå, hur den byggs upp, hur man korrekt lägger till och tar bort environments i själva containern.

Reverse proxy är något helt annat, vi ska inte blanda ihop en reverse proxy och en container,
helt skilda saker.
Kör man swag från linuxserver.io som jag gör så finns det färdiga .conf filer,
krävs knappt någon redigering alls i dom.
Finns dock sånt man kan lägga till och ta bort om man förstår hur själva syntax i .conf filerna fungerar.
Annars så finns det som nämns här i tråden npm, som är simplare att förstå än swag.

Anledning till att du inte ser fördelen med docker är att du inte förstår dig på docker.

Av ren nyfikenhet vilka guider har du läst?
Jag kollar gärna igenom dom, och är dom uselt skrivna så kan jag leta upp bättre åt dig.

Bara så det inte blir några missförstånd eller förvirring för folk som läser här.
Docker är en grund eller en plattform.
En container körs i eller under docker.
En container är en applikation.
En applikation kan vara t.ex. plex, swag, grafana

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidichy:

Så det är alltså själva containern som du har svårt och förstå, hur den byggs upp, hur man korrekt lägger till och tar bort environments i själva containern.

Reverse proxy är något helt annat, vi ska inte blanda ihop en reverse proxy och en container,
helt skilda saker.
Kör man swag från linuxserver.io som jag gör så finns det färdiga .conf filer,
krävs knappt någon redigering alls i dom.
Finns dock sånt man kan lägga till och ta bort om man förstår hur själva syntax i .conf filerna fungerar.
Annars så finns det som nämns här i tråden npm, som är simplare att förstå än swag.

Anledning till att du inte ser fördelen med docker är att du inte förstår dig på docker.

Av ren nyfikenhet vilka guider har du läst?
Jag kollar gärna igenom dom, och är dom uselt skrivna så kan jag leta upp bättre åt dig.

Bara så det inte blir några missförstånd eller förvirring för folk som läser här.
Docker är en grund eller en plattform.
En container körs i eller under docker.
En container är en applikation.
En applikation kan vara t.ex. plex, swag, grafana

Hej
Allt som du skrev är helt RÄTT. Jag förstår inte docker och jag ser inte fördelar med den heller.
Jag tycker att dom är lite krångliga för mig. Vet inte riktigt vad är syfte ned docker. Enligt guider
dom är lätt att installera, tar inte mycket plats och minne. Men för mig dessa grejer är helt värdelösa.
Enligt guider först jag måste installera linux, sen docker, sen docker compose och sedan konfigurera.
Det är många moment att få igång grejer).
Är det inte lättare att installera linux, och sedan applikation och sedan konfigurera. Mycket smidigare.

Här kommer länken till en applikation som jag vill få igång:
https://www.docker.com/blog/how-to-use-the-official-nginx-doc...

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hej
Allt som du skrev är helt RÄTT. Jag förstår inte docker och jag ser inte fördelar med den heller.
Jag tycker att dom är lite krångliga för mig. Vet inte riktigt vad är syfte ned docker. Enligt guider
dom är lätt att installera, tar inte mycket plats och minne. Men för mig dessa grejer är helt värdelösa.
Enligt guider först jag måste installera linux, sen docker, sen docker compose och sedan konfigurera.
Det är många moment att få igång grejer).
Är det inte lättare att installera linux, och sedan applikation och sedan konfigurera. Mycket smidigare.

Här kommer länken till en applikation som jag vill få igång:
https://www.docker.com/blog/how-to-use-the-official-nginx-doc...

mvh
Njanja

Varför fungerade inte Peter Mckee's kommando som han skrev här?
docker run -it --rm -d -p 8080:80 --name web nginx
Jag bytte port på min från 8080 till 8081 och från 80 till 88, men de är pga att jag använder de portar
som han tog i sitt exempel.

Ang resurser av containers
Det stämmer att dom flesta containers inte drar så mycket, men ta t.ex. qbittorrent, den kan äta över 2GiB mem. Qbit kan även använda så lite som 2Mb, beror helt å hållet på.

Här är lite statistik på en del av mina containers.

Vill du inte köra docker på linux finns det här för windows 10
https://docs.docker.com/desktop/windows/install/

Vill du köra en överdrivet stabil dist av linux rekommenderar jag
ubuntu-18.04.2-live-server-amd64.iso

Ang docker compose
Difference between Docker Compose Vs Dockerfile, a dockerfile is a simple text file that contains the...
https://dockerlabs.collabnix.com/beginners/difference-compose...

Lättare... det beror helt å hållet på, för en person som är instatt i docker eller kunnig i docker så är det lättare att skriva lite text sen klicka på enter så kommer applikationen att fungera utan strul.
För en person som inte är insatt i docker så blir det självklart jobbigare då det är flera moment att gå igenom innan man lyckas.
Men som allt här i livet, vill man kunna något och förstå vad man gör samt hur det fungerar så behöver man sitta ner och engagera sig, dvs läsa, och förstår man inte så läser man igen tills man förstår, står det ändå still eller att man fastnar på en viss punkt pga dom skriver klumpigt eller opedagogisk, så frågar man någon.

Jag tycker dom förklarar det bra nedan
Docker Containers: 101
A container bundles all the libraries required by an application to run, you no longer need to know which version of Java, Apache or whatever – the person who built the container for you took care of that. Containers don’t usually ship with configuration files baked in though. This is because the contents of a container are ‘stateless’ or ‘immutable’. In English, this means the state or filesystem of the container itself cannot be modified after it is created.
https://docs.linuxserver.io/general/containers-101

Docker overview
Docker is an open platform for developing, shipping, and running applications. Docker enables you to separate your applications from your infrastructure so you can deliver software quickly. With Docker, you can manage your infrastructure in the same ways you manage your applications. By taking advantage of Docker’s methodologies for shipping, testing, and deploying code quickly, you can significantly reduce the delay between writing code and running it in production.

Running more workloads on the same hardware
Docker is lightweight and fast. It provides a viable, cost-effective alternative to hypervisor-based virtual machines, so you can use more of your compute capacity to achieve your business goals. Docker is perfect for high density environments and for small and medium deployments where you need to do more with fewer resources.
https://docs.docker.com/get-started/overview/

Den guide du länkade till, varför vill du ha en ren nginx ?
Det blir mycket jobbigare att konfigurera reverse proxy osv på denna image, än t.ex från en som redan har allt klart.
Om du vill som jag förmodar nu, få igång allt så du kan få igång grafana, nextcloud, heimdall, plex o.s.v. så är denna image helt fel för dig.
Om jag förmodar fel, och du helt enkelt vill testa å få igång denna image,
så kom ihåg att du behöver ha ett docker network aktivt

https://docs.docker.com/network/

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem

Något utdaterad guide, men kanske hjälper någon: https://www.techandme.se/set-up-nginx-reverse-proxy/

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se