Permalänk

Ubiquity unifi

Hej,

Tekniken har gått om mig och börjar bli osäker, men till min fråga: vad ska jag ha och vad behöver jag?

Just nu: inkommande fiberswitch, dragit 2 kablar till övervåningen I taket, Cat6. Öppen planlösning.

Men tänkte sätta in 2st trådade puckar. (PoE)

Vill ha bästa tänkbara Wi-Fi (mest) där puckarna pratar med varandra, alltså Mobila wifit byter till den puck som är närmast/bäst prestanda. Men till en vettigt peng.

Finns så många olika inom ubiquity’s sortiment så man blir ju helt förvirrad.

Tacksam för hjälp i nätverksdjungeln!

Permalänk
Medlem

Hej kolla min tråd. https://www.sweclockers.com/forum/trad/1626593-unifi-ap
Köpte nya wifi 6 lite ch är helnöjd, kör med en Asus AX88 router som jag stängt av wifi på. Ap funkar som en trådad enhet.

Visa signatur

Burk 1: ASUS Z87-A/i5-4670K/Crucial BallistixSport 16GB/MSI GTX980/Sandisk Ultra Plus 256GB/WD Green 2TB/
Be Quiet L8 630W 80+ Bronze Modulär.
Burk 2: MSI Z97 Krait Edition/i5 4690K/ HyperX Fury 8GB 1866Mhz/Gigabyte GTX760 OC/Sandisk Ultra Plus 256GB/EVGA 500W

Permalänk
Medlem

Att få puckarna att prata med varandra hjälper egentligen inte vid byte.
Det är alltid klienten som bestämmer om och när den skall byta.
Det enda en AP kan göra är att kicka klienten och hoppas att den kopplar upp sig till en bättre.

Så Mesh tillför inget när det gäller byte av AP.
Bäst prestanda fås med kabel uppkopplade AP.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av frenetikern:

Hej,

Tekniken har gått om mig och börjar bli osäker, men till min fråga: vad ska jag ha och vad behöver jag?

Just nu: inkommande fiberswitch, dragit 2 kablar till övervåningen I taket, Cat6. Öppen planlösning.

Men tänkte sätta in 2st trådade puckar. (PoE)

Vill ha bästa tänkbara Wi-Fi (mest) där puckarna pratar med varandra, alltså Mobila wifit byter till den puck som är närmast/bäst prestanda. Men till en vettigt peng.

Finns så många olika inom ubiquity’s sortiment så man blir ju helt förvirrad.

Tacksam för hjälp i nätverksdjungeln!

Lite frågor
- Vad får det kosta?
- Hur stort boende har du?
- Är Wifi6 viktigt för dig?
- Hur intresserad är du av att fippla med inställningar i ditt nätverk?

Permalänk

Det blev detta till att börja med:

2x Ubiquiti UniFi 6 Lite Accesspunkt
2x Ubiquiti Gigabit PoE-Injektor 802.3AF
UniFi USW Flex Mini

Router har jag sedan tidigare, blir nog att uppgradera routern vid tillfälle och köra PoE fullt ut.