Är Schneider Wiser bra?

Permalänk
Medlem

Är Schneider Wiser bra?

Efter många om och men så har jag beslutat att köra med Wiser-systemet som är byggt på BT och Zigbee för att Schneiders puckar inte kräver nolla (massa lampor utan nolla som jag inte orkar fiska efter). Har införskaffat en home gateway touch och några puckar. Hade tänkt köra belysning på röstkommando och smarta termostater på vattenburna element samt ett golvvärmesystem i hallen. Någon som har några tips hur man kör med google assistant tillsammans med Wiser? Var sugen på en home nest i hallen också men vill inte köra två olika röstkommandon, ett med Wiser och ett med google och ha två olika skärmar. Är så dålig på att hitta information om Wiser. Annars får jag helt enkelt köra Wiser för belysning och resten i ett seperat system.

Så om någon kört eller kör med Wiser kom gärna med tips och ideéer på hur du gör

Permalänk
Medlem
Skrivet av ammaen:

Efter många om och men så har jag beslutat att köra med Wiser-systemet som är byggt på BT och Zigbee för att Schneiders puckar inte kräver nolla (massa lampor utan nolla som jag inte orkar fiska efter). Har införskaffat en home gateway touch och några puckar. Hade tänkt köra belysning på röstkommando och smarta termostater på vattenburna element samt ett golvvärmesystem i hallen. Någon som har några tips hur man kör med google assistant tillsammans med Wiser? Var sugen på en home nest i hallen också men vill inte köra två olika röstkommandon, ett med Wiser och ett med google och ha två olika skärmar. Är så dålig på att hitta information om Wiser. Annars får jag helt enkelt köra Wiser för belysning och resten i ett seperat system.

Så om någon kört eller kör med Wiser kom gärna med tips och ideéer på hur du gör

du bör rimligen bara behöva lägga till wiser i google rutinen,
bara något att tänka på, bt,zigbee,wifi,(tex shelly) kör alla på 2.4ghz bandet vilket ofta betyder problem när antal enheter börjar ökar i antal. (dvs det stör/störs av andra saker rätt lätt)

tex qubino mini dimmer kräver ingen nolla om du ångrar dig och vill på z-wave i stället.

//lycka till

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

En akilleshäl är att deras egna små displayer inte kan visa informationen från deras elmätare, bara användas för att styra saker som lampor osv. Förbrukningen får man kolla i appen. Så jag antar att det finns mer dolda begränsningar som känns konstiga.

Permalänk
Medlem

Har en dimmer från schneiders wiser serie och den är extremt buggig i min erfarenhet, tar lång tid att koppla upp i appen och behöver paras om ofta, har gett upp med appen och använder den bara som en vanlig dimmer nu.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6