AMD Radeon Software finputsas och får stöd för Ryzen-övervakning

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon Software finputsas och får stöd för Ryzen-övervakning

Grafikdrivrutinen Radeon Software får även utökat stöd för spelströmning via AMD Link och tillgänglighet för färgblinda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

När AMD kallade till pre-brief för den här drivrutinen var jag helt övertygad om att de skulle introducera FidelityFX Super Resolution, men tji fick jag.

Permalänk
Medlem

Efter ha haft en Corsair fläktprogram som orsakade massa microstutter så är jävligt noga med att inte ha ett enda skit förutom discord och spotify i bakgrunden när jag spelar.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Gött att slippa Ryzen Master, antar att man kan göra till exempel en miningprofil som reglerar klockfrekvenser på både CPU och GPU i samma profil? Tycker det är lite störigt att ändra både i Adrenalin och i Ryzen Master varje gång jag lämnar datorn och vill starta mining.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

När AMD kallade till pre-brief för den här drivrutinen var jag helt övertygad om att de skulle introducera FidelityFX Super Resolution, men tji fick jag.

Man kunde ju ha hoppats! Jag trodde AMD skulle ha FSR klart redan till släppet av RX 6700 XT. Av intervjuerna efteråt fick jag nog intrycket att det skulle dröja ett tag till, så nu har jag väl inga förväntningar på FSR inom de närmaste månaderna. Och det är fortfarande "2020 Edition", kanske de tänker övergå till 2021 först när de lägger till det, underförstått att det här inte är ändringar som är stora nog för att byta år?

Får annars helt andra associationer av en drivrutin som namnges som att den kommer första april, 21.4.1. Får se om det stämmer.

Permalänk
Medlem

Nice!
Flera schyssta nyheter.
Det blir att ladda ner idag.

Permalänk
Avstängd

Ikonen nere vid tray blev lite fulare men enklare att hitta.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Trevliga nyheter i denna, jag får inte riktigt grepp om hur detta är tänkt att fungera:

Citat:

New "Link Game" feature that allows you to easily connect with a friend to play games together on a single PC or even help them troubleshoot a PC issue or problem.

Meanwhile i Nvidia-land:
- Windows XP UI, take it or leave it

Permalänk
Medlem

Väldigt bekväm med Radeon Software, trevlig överaskning när man joina AMD igen, "stuff has happened" 🙂

Permalänk
Medlem

Bra att AMD lyssnar på sina användare. Möjligheten att välja någon form av minimal installation har varit ett vanligt förekommande önskemål.

Permalänk
Medlem

Kan inte klaga på prestandan på mitt 3060 Ti, men Radeon-mjukvaran saknar jag varje dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechWolf:

Bra att AMD lyssnar på sina användare. Möjligheten att välja någon form av minimal installation har varit ett vanligt förekommande önskemål.

Verkligen. Uppskattas.

Permalänk
Medlem

Visserligen får jag upp mera data om om min CPU i metrics nu men jag får inga flera parametrar i min Radeon overlay än förut. Missar jag någon inställning där man kan lägga till vilka parametrar som ska visas i overlay?

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Visserligen får jag upp mera data om om min CPU i metrics nu men jag får inga flera parametrar i min Radeon overlay än förut. Missar jag någon inställning där man kan lägga till vilka parametrar som ska visas i overlay?

Känns som en miss eller bug av AMD, jag märkte det inte själv förrän du nämnde det nu. Om det finns en max gräns på hur många värden som kan visas i overlayen borde de skriva det. Men som de gjort det ser det ju ut som man kan få allt att visas.

Edit: Nu fattar jag, det som man hittar under "tracking" taben är sånt som läggs med i loggningen. Men samtidigt väljer man vad som ska visas i overlayen där... konstigt design val.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Känns som en miss eller bug av AMD, jag märkte det inte själv förrän du nämnde det nu. Om det finns en max gräns på hur många värden som kan visas i overlayen borde de skriva det. Men som de gjort det ser det ju ut som man kan få allt att visas.

Edit: Nu fattar jag, det som man hittar under "tracking" taben är sånt som läggs med i loggningen. Men samtidigt väljer man vad som ska visas i overlayen där... konstigt design val.

Ja, men ALLA parametrar är checkade i min "Tracking" men inget av de nya parametrarna visas i min overlay.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Det är det jag menar, de nya parametrarna är bara tillgänglig för loggningen, inte för overlayen. Det känns som om AMD borde förklarat det.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Sedan jag uppdaterade till senaste versionen så har drivrutinerna börjat krascha så fort jag pluggar in min webbkamera..

Permalänk
Medlem

Senaste uppdateringen har inneburit lite konstigheter i Radeon Software för mig.
Metrics Overlay började få skräptecken i värdena på alla parametrar och när jag startade om datorn visades 6 st ikoner för Radeon Software nere i fältet för ikonerna men ingen var aktiv utan jag fick lov att starta det manuellt.

Dessutom avaktiverades Freesync i samband med att skräptecknen dök upp så man fick slå på det manuellt igen.

Inga krasher dock, felet verkar ligga i Radeon Software delen.

Någon annan med problem av denna art?

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Såhär blir min Radeon Software lite då och då, det slutar oftast med att det kraschar och startar om sig själv, luktar nästan minnesläcka. själva drivrutinen verkar jag inte ha några problem med, inga krascher sedan uppdateringen men frustrerande med Overlay som buggar ur, ingen annan här som upplevt detta?

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604