Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Shark Gaming kvalité

Har försökt att hitta något sätt att få tag på en GPU men i dagsläget ser det näst intill omöjligt ut. Därför har jag nu börjat att kolla upp färdigbyggda datorer från diverse tillverkare då det verkar vara det bästa/snabbaste sättet.

Hittade denna: https://sharkgaming.se/white-shark-megalodon

Är det någon som har insikt om vissa av komponenterna. Främst tänker man på PSU och CPU kylaren (Shark AIO) då jag kan inte hitta något direkt konkret om kvalitén på dessa komponenter.
Om ni har någon annan info om konstruktionen i sig tar jag gärna emot den också.

Permalänk
Samsung Sverige

Jag har ingen erfarenhet av märket, men specifikationerna ser väl spontant inte jättedåliga ut. Dock känns 2x8GB minne för den prislappen ganska snålt. I dagsläget är 4x8GB eller 2x16GB vettigare i mina ögon.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Justerade lite på komponenterna som satt i och kom fram till följande: https://i.imgur.com/XrsOce4.png

Gjorde också en jämförelse på komponentkoll:

Det är en skillnad i totalt pris på ~5000:- under de bästa förhållanden. Valde en av de billigaste nätdelarna som fanns med samma W och standard då In Win inte fanns på komponentkoll.

Skulle ni säga att det är värt att slå till?

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Lindon:

Justerade lite på komponenterna som satt i och kom fram till följande: https://i.imgur.com/XrsOce4.png

Gjorde också en jämförelse på komponentkoll: Bygge från Komponentkoll

CPU: Intel Core i7 11700K (4 149 kr hos Dustin)
Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS XTREME (11 490 kr hos Webhallen)
Chassi: NZXT H710 (1 486 kr hos Amazon)
Moderkort: ASUS TUF GAMING Z590-PLUS WIFI (2 666 kr hos Dustin)
RAM: HyperX Fury Black 32GB (2x16GB) (1 890 kr hos Inet)
SSD: Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 (2 100 kr hos Amazon)
Nätaggregat: Corsair RM850 (1 099 kr hos Inet)
CPU-kylare: Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 (1 149 kr hos Inet)
Totalt: 26 029 kr

Det är en skillnad i totalt pris på ~5000:- under de bästa förhållanden. Skulle ni säga att det är värt att slå till?

För egen del tycker jag inte det, men det beror ju på hur du värderar tillgången (om det nu stämmer att de har 3080 i lager). Ett annat alternativ är att kika på Webhallens config, de har ju börjat med att utlova ett generellt 3080, och sedan får du ett meddelande när ett kort kommer in i lager, så att du kan godkänna det till just ditt bygge.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Var själv lite fundersam på om dem verkligen har 3080 i lager. Har inte fått svar ännu när jag frågade dem.

Kanske är bättre att helt enkelt använda sig av Webhallens Config (eller Komplett PC) i hopp om att nya GPU's inkommer snart.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Lindon:

Var själv lite fundersam på om dem verkligen har 3080 i lager. Har inte fått svar ännu när jag frågade dem.

Kanske är bättre att helt enkelt använda sig av Webhallens Config (eller Komplett PC) i hopp om att nya GPU's inkommer snart.

Ja, innan du får bekräftat att det faktiskt finns i lager i dag vid beställning så skulle jag nog inte köra på den här varianten. Om du accepterar ett 3080 oavsett märke tror jag att Webhallen kan fungera ganska bra.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung