Comhem Router C3 - ska jag byta eller accesspunkt?

Permalänk
Medlem

Comhem Router C3 - ska jag byta eller accesspunkt?

Hej!

Jag har flyttat in i ett lägenhetskomplex där det ingår gratis Comhem, så alla har det. Vi har Comhems C3 router men den tappar kopplingen så fort man går in i ett annat rum än vardagsrummet. Lägenheten är 72kvm.

Jag har scannat 2.4GHz och 5GHz-nätverken för att se vilken "wifi-kanal" som är bäst men det är så jäkla fullt på varenda kanal. Eller jag kan bara välja 1, 6 och 11 och där har alla spridit ut sig.

Ska jag köpa en ny router eller en accesspunkt för att förstärka kopplingen? Själva hastigheten är inte klockren (snittar typ 50/10 och jag har 100/10).

Eller ska jag höja hastigheten hos Comhem? Alltså typ 300/10.

Permalänk
Medlem

Kanal 1, 6 och 11 tyder på att du använder 2,4G. Om du byter till 5G i gränssnittet kan du nog testa att flytta runt nätverket där och kanske hitta bättre kanal. 2,4G brukar vara rätt hopplöst då det är fullt med nätverk.

Med det sagt tror jag du ska satsa på ett bra accesspunkt då wifi verkar vara begränsningen, inte hastigheten CH levererar fram till routern. Du kan ju dubbelkolla med en dator kopplad med nätverkskabel. Om du mäter nära 100 via speedtest med kabel och ca hälften med wifi kan du vara säker på att du inte behöver uppgradera abonnemanget.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Har inte en C3 router från ComHem själv men lite generella tankar...

På 2.4Ghz bandet kommer du att alltid uppleva lägre hastighet om det är många andra som är i luften samtidigt.
I ett lägenhetskomplex som du skriver så misstänker jag att du (din router) ser många andra på samma band.

Detta gör att alla behöver samsas om utrymmet i luften, och om någon enhet är av det långsammaste slaget så kommer den att påverka alla andra på WiFi:t.

På 5Ghz bandet så finns det betydligt fler kanaler, om du inte bor nära någon radaranläggning (oftast flygplatser) så finns det även kanaler som annars skulle vara mindre användbara på 5Ghz bandet (då de måste ta hänsyn till radar trafik för att inte störa osv).
5Ghz bandet har dock kortare räckvidd och påverkas mest (betongväggar påverkar mer än gips väggar osv) så om du har dålig räckvidd på 2.4 Ghz i delar av lägenheten så lär inte 5Ghz funka där oavsett - detta kan vara olika för olika routrar (dvs vissa har bättre antenner än andra).

När du testar din hastighet så är det också intressant att veta vilken maxhastighet som din enhet som ansluter klarar av. Om den inte klarar mer än 50 Mbit så blir det inte mer än så oavsett hur snabb router du har - tror dock inte att detta är problemet för dig.

Om du har problem med att din WiFi signal försvinner när du går till ett annat rum så är det inte säkert att en ny router hjälper dig, tänk på att din enhet måste ha styrka att skicka signalen till routern också.
Dock så bör en annan router än C3:an vara bättre på räckvidd - men var beredd att lämna tillbaka den på öppet köp om du inte är nöjd.

En del av smidigheten med trådlöst försvinner med nedan råd men jag tror att bästa möjliga resultat hade varit att skapa ett mesh-nätverk som där varje AP är kopplad via kabel. Detta hade jag endast gjort om det inte hade funkat med att köpa en annan router.

Personligen kör jag två APs som är anslutna via kabel här hemma och är nöjd med det.
Har dock inte betongväggar och huset är bara på 120m2.

Du hittar också en massa erfarenhet i andra trådar som pratar om ComHem och deras routrar i frumet - har du läst dem?

Räckvidd 5Ghz
Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Kanal 1, 6 och 11 tyder på att du använder 2,4G. Om du byter till 5G i gränssnittet kan du nog testa att flytta runt nätverket där och kanske hitta bättre kanal. 2,4G brukar vara rätt hopplöst då det är fullt med nätverk.

Med det sagt tror jag du ska satsa på ett bra accesspunkt då wifi verkar vara begränsningen, inte hastigheten CH levererar fram till routern. Du kan ju dubbelkolla med en dator kopplad med nätverkskabel. Om du mäter nära 100 via speedtest med kabel och ca hälften med wifi kan du vara säker på att du inte behöver uppgradera abonnemanget.

Okej, tack! Jag får ca 65/10 med en homeplug in i min stationära. Ville inte dra en 100m nätverkskabel och tycker homeplugen ändå gör det helt okej. Kanske skulle få mer om jag kopplar direkt in i routern. Så du har nog rätt i att det är onödigt att uppgradera abonnemanget. Intressant med 5G, jag ska se om jag kan flytta runt den. Tack för bra tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Har inte en C3 router från ComHem själv men lite generella tankar...

Tack så mycket, grym kommentar!

Jag ska googla på mesh-nätverk och se om jag kan lära mig tillräckligt om den för att slå till.
Tack för tips, ska söka runt i forumet!