Har inte en C3 router från ComHem själv men lite generella tankar...
På 2.4Ghz bandet kommer du att alltid uppleva lägre hastighet om det är många andra som är i luften samtidigt.
I ett lägenhetskomplex som du skriver så misstänker jag att du (din router) ser många andra på samma band.
Detta gör att alla behöver samsas om utrymmet i luften, och om någon enhet är av det långsammaste slaget så kommer den att påverka alla andra på WiFi:t.
På 5Ghz bandet så finns det betydligt fler kanaler, om du inte bor nära någon radaranläggning (oftast flygplatser) så finns det även kanaler som annars skulle vara mindre användbara på 5Ghz bandet (då de måste ta hänsyn till radar trafik för att inte störa osv).
5Ghz bandet har dock kortare räckvidd och påverkas mest (betongväggar påverkar mer än gips väggar osv) så om du har dålig räckvidd på 2.4 Ghz i delar av lägenheten så lär inte 5Ghz funka där oavsett - detta kan vara olika för olika routrar (dvs vissa har bättre antenner än andra).
När du testar din hastighet så är det också intressant att veta vilken maxhastighet som din enhet som ansluter klarar av. Om den inte klarar mer än 50 Mbit så blir det inte mer än så oavsett hur snabb router du har - tror dock inte att detta är problemet för dig.
Om du har problem med att din WiFi signal försvinner när du går till ett annat rum så är det inte säkert att en ny router hjälper dig, tänk på att din enhet måste ha styrka att skicka signalen till routern också.
Dock så bör en annan router än C3:an vara bättre på räckvidd - men var beredd att lämna tillbaka den på öppet köp om du inte är nöjd.
En del av smidigheten med trådlöst försvinner med nedan råd men jag tror att bästa möjliga resultat hade varit att skapa ett mesh-nätverk som där varje AP är kopplad via kabel. Detta hade jag endast gjort om det inte hade funkat med att köpa en annan router.
Personligen kör jag två APs som är anslutna via kabel här hemma och är nöjd med det.
Har dock inte betongväggar och huset är bara på 120m2.
Du hittar också en massa erfarenhet i andra trådar som pratar om ComHem och deras routrar i frumet - har du läst dem?