Inaccessible Boto Device efter Windows update

Permalänk
Medlem

Inaccessible Boto Device efter Windows update

Hej,

Klickade på Windows Update, där fanns "Restart Now" och klickade på den. När den väl var klar fick jag den vackra blåskärmen med Inacessible Boot Device.

När jag sen gjorde en omstart så kom mitt BIOS med ett meddelande om att det var resetat helt. Jahapp. Då fipplar jag väl tillbaka allt som det var då och bootar igen.

Icke sa nicke, samma fel.

Förmodligen någon jävla "uppdatering" som strulat till det, men nu kommer jag inte in i Windows för att felsöka heller.

Det är korrekt ordning på Boot devices i BIOS där min huvud-SSD är vald. Första gången jag sett detta men någon som stött på samma sak? Så sjukt att det kom just nu bara. Lite brådskande att få igång skiten.

EDIT:
Ok efter ANDRA gången jag fick "BIOS has reset" och startade om så verkade det fungera. Den gick själv in och kontrollerade lite snabbt. INGEN ANING om vad som hjälpte eller inte men seriöst fucked up.

Hittar ni denna tråd: Kör igenom några omstarter och om-installationer av BIOS inställningar (alltså ara inställningar, inga faktiska installationer). Det kanske fungerar igen som om det vore magi?.... Håller kvar tråden ifall det skiter sig igen eller bara som historik. Hittade själv endast en annan tråd där det var ngn som inte hade Boot Devices korrekt inställt (inte mitt problem alltså).

Bra nu,... fast kanske inte?
Permalänk
Medlem

Hade en klient som fick liknande fel. Finns det flera diskar i burken så kan det ställa till det, eller ja det är nog första stället att kolla på.

Även om du har rätt boot-order (enligt min erfarenhet i vart fall) så går den ju i en prioriteringsordning. Säger sig självt vad det handlar om men vet man inte så är det ju helt enkelt att du ställer in din Windows-disk som 1:a, och alla andra diskar som finns som 2:a resp. 3:a osv.

Har du bara en Windows-disk så är det egentligen ingen mening att ha med övriga diskar i prioriteringsordningen. Bättre att ha USB eller ev. CD-läsare som övriga ”boot-ställen”.

Men i vart fall, jag brukar antingen ta bort övriga diskar från boot-ordningen och bara ha Windows-disken som alternativ eller rent fysiskt koppla ur diskarna.

Men som du skriver så vart det ju lite underligt med BIOS-inställningarna. Skönt att det löste sig!