Microsoft lägger Windows 10X på is

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Menar du att pensionärer inte har Kivra? Flera banker använder sig av bankid på kort för att du ska kunna skaffa ditt mobila bankid för övrigt, inkl banker populära bland äldre.

Men ja, de flesta som rullar ut Chromebooks har också Citrix/RDS-miljöer – men det är också samma anledning till varför Microsoft inte skulle lyckas att rulla ut W10X om appar behöver anpassas för plattformen.

Citrix, Vmware Exsi, sharepoint är något typ alla pensionärer har hemma i min fantasivärld.
Men chromebook kan använda kivra om man har har mobilt bankid på mobilen. Detta med att ha bankid på dator känns bara krångligt, även om bankidkort är väldigt smidigt, men knappast inget för pensionärer.

I vilket fall så finns det inget som hindrade Microsoft att utveckla en bankid till windows 10x, troligen hade nuvarande fungerat.

*edit*
Så mycket supportärende jag har haft till äldre bekanta med deras bankid i windows, så j-vla skönt att slippa det då alla mina bekanta kör mobilt bankid eller bankidkort (företagare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Menar du att pensionärer inte har Kivra? Flera banker använder sig av bankid på kort för att du ska kunna skaffa ditt mobila bankid för övrigt, inkl banker populära bland äldre.

Kortet är ingen anpassning till pensionärer utan en fysisk security token som banken enkelt kan kontrollera, vilket är anledningen till att det och/eller bankdosa behövs för att aktivera Mobilt BankID.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Citrix, Vmware Exsi, sharepoint är något typ alla pensionärer har hemma i min fantasivärld.
Men chromebook kan använda kivra om man har har mobilt bankid på mobilen. Detta med att ha bankid på dator känns bara krångligt, även om bankidkort är väldigt smidigt, men knappast inget för pensionärer.

I vilket fall så finns det inget som hindrade Microsoft att utveckla en bankid till windows 10x, troligen hade nuvarande fungerat.

*edit*
Så mycket supportärende jag har haft till äldre bekanta med deras bankid i windows, så j-vla skönt att slippa det då alla mina bekanta kör mobilt bankid eller bankidkort (företagare).

Vad talar du om, har inte pensionärer banker som Handelsbanken? Utan bankid på kort (bankid-programmmet, kortläsare och Windows/MacOS på datorn) kan du inte beställa Mobilt BankID på åtminstone den banken.

Microsoft utvecklar inte bankid, Finansiell ID-Teknik BID AB som utvecklade en Windows Phone Runtime 8.1-app blev ju brända så det finns i princip inget de skulle kunna göra för att vinna tillbaka förtroendet.

Pensionärer rullar inte ut Chromebooks så håll isär sakerna när vi pratar om två olika marknader.

Pensionärerna som inte har en krånglig bank klarar sig lika bra på en surfplatta med tangentbord och behöver ingen pseudo-bärbar eller bärbar dator om de inte har något väldigt speciellt behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Kortet är ingen anpassning till pensionärer utan en fysisk security token som banken enkelt kan kontrollera, vilket är anledningen till att det och/eller bankdosa behövs för att aktivera Mobilt BankID.

Du missade helt vad jag talade om

Permalänk
Medlem

Om vi lämnar diskussionen om pensionärer och chromebooks så finns det ju en annan ganska stor användargrupp där ute som nyttjar ChromeOS i ganska stor utsträckning; elever i skolor.

Chromebooks är en barnlek att administrera i jämförelse med Windowsdatorer (med du kan kanske inte göra exakt samma saker) och licensieringen är i princip Education upgrade på maskinbasis och ett av tre licensalternativ alternativt gratis, per användare. Google verkar göra vad de kan för att krångla till licenseringen på sistone men är fortfarande långt ifrån Microsofts röra.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Vad talar du om, har inte pensionärer banker som Handelsbanken? Utan bankid på kort (bankid-programmmet, kortläsare och Windows/MacOS på datorn) kan du inte beställa Mobilt BankID på åtminstone den banken.

Microsoft utvecklar inte bankid, Finansiell ID-Teknik BID AB som utvecklade en Windows Phone Runtime 8.1-app blev ju brända så det finns i princip inget de skulle kunna göra för att vinna tillbaka förtroendet.

Pensionärer rullar inte ut Chromebooks så håll isär sakerna när vi pratar om två olika marknader.

Pensionärerna som inte har en krånglig bank klarar sig lika bra på en surfplatta med tangentbord och behöver ingen pseudo-bärbar eller bärbar dator om de inte har något väldigt speciellt behov.

Windows 10x hade säkerligen fått bankid på datorn. Att inte chromebook har fått det beror på flera saker, troligen har en väldigt liten efterfrågan stor betydelse.
Jag har otekniska bekanta som har gått till banken där de har installerat bankid åt dem på mobilen, detta trots det inte fanns några som helst tekniska hinder att göra det själv. Om handelsbanken har ett så förlegat system, så att de kräver att man installerar bankid på en dator först och mobilbankid inte går att fixa på annat sätt, så ser jag främst att de har stora problem. Då alla inte äger en persondator överhuvudtaget, utan använder en mobil och surfplatta, vilket hade blivit exakt samma sak som att ha en mobil + en chromebook.

Chromebook har många brister, jag skulle vilja Google slår ihop Android och denna, jag förstår ej vitsen att splittra dem. Men Windows 10x behöver ej ha exakt samma brister som chromebook, den skulle dock ha några samma.
Och det är att inte kunna köra vissa applikationer, där utvecklingen går emot att de flesta klarar sig med väldigt begränsat antal applikationer. Detta för att det mesta vanligt folk kör idag är rena webblösningar.
Även om vissa användare vill köra andra applikationer hemma, så behöver de ej kunna göra det på deras ultraportabla helt fläktlösa laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

...Då alla inte äger en persondator överhuvudtaget...

Det var det som var poängen.

Olika krav finns däremot för olika scenarion.

Men nej, bankid kommer inte köras som UWP-app eller med applikationsvirtualisering. Har man blivit bränd så har man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Om vi lämnar diskussionen om pensionärer och chromebooks så finns det ju en annan ganska stor användargrupp där ute som nyttjar ChromeOS i ganska stor utsträckning; elever i skolor.

Chromebooks är en barnlek att administrera i jämförelse med Windowsdatorer (med du kan kanske inte göra exakt samma saker) och licensieringen är i princip Education upgrade på maskinbasis och ett av tre licensalternativ alternativt gratis, per användare. Google verkar göra vad de kan för att krångla till licenseringen på sistone men är fortfarande långt ifrån Microsofts röra.

Om vi lämnar Chromebooks och går till Chromebooks så lämnar vi inte Chromebooks

Det är just den typen av användare (kommun) som bygger stora Citrix eller RDS-miljöer. Bara ett fåtal användare använder såklart Windows-applikationer hela tiden, och många använder det aldrig. De som använder det ibland klarar sig dock så länge apparna kan streamas till datorn.

Alla förbättringar man kan göra gällande Windows i den miljön kan göras på Windows 10 Education/Pro.

Permalänk
Medlem

Jag tycker också att Microsoft kan släppa Windows 10X och istället fokusera på vanliga Windows 10.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem

Jag som tycker Windows 10 redan är lättdrivet.
Speciellt när S läge finns.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Enda anledningen man kör Windows är för spel.
"Wintendo"

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Så långe inte detta stoppar utvecklingen av W10 on ARM så bryr jag mig ganska lite. Känns som att de gav upp i den stund som enheten som skulle lansera detta fick android istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Det finns över en miljard aktiva Windows 10-licenser.

Tja det som står på butikshyllorna väntar på att aktiveras är vad jag pratar om, du pratar om det som redan är inkänande pengar och tillhör historien.
Uppenbarligen tror butikerna på tex chromebook och Apple då de ger dem så pass mycket yta.
Det jag försökte säga med mig inlägg är att det verkar ganska tydligt att MS kanske inte har miljarder med aktiva licenser som du skriver i framtiden om de inte lägger i en ny växel.

Skrivet av Ryssfemma:

Att du ens nämner chromebooks 😂

Deras produkter var rejält representerade på hyllorna så varför inte nämna det som uppenbarligen tillhör konkuransen och butikerna verka tro på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Enda anledningen man kör Windows är för spel.
"Wintendo"

"Man" är du och dina kompisar antar jag?
Och ännu har MS inte konkurrerat ut Windows med sitt Xbox?...

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

"Man" är du och dina kompisar antar jag?
Och ännu har MS inte konkurrerat ut Windows med sitt Xbox?...

Varför denna griniga inställning.
Ms konkurrerat ut Windows med Xbox

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Varför denna griniga inställning.
Ms konkurrerat ut Windows med Xbox

Xbox har iofs alltid kört Windows Numera är det Windows 10 under huven.

Kunde utan problem blivit den perfekta HTPC:n om Microsoft hade velat satsa på något helhjärtat.

Bortsett från just Xbox, så känns det som Microsoft ofta ger upp efter 2-3 år. Zune, Windows Phone, Windows Mobile, Wireless Display Adapter etc.

Mitt inlägg är nog mer riktat till @leafbranch

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Xbox har iofs alltid kört Windows Numera är det Windows 10 under huven.

Kunde utan problem blivit den perfekta HTPC:n om Microsoft hade velat satsa på något helhjärtat.

Bortsett från just Xbox, så känns det som Microsoft ofta ger upp efter 2-3 år. Zune, Windows Phone, Windows Mobile, Wireless Display Adapter etc.

Mitt inlägg är nog mer riktat till @RobCar

Nej, de kör ett eget OS och kör en virtualiserad instans av Windows 10 (eller snarare baserad på) för UWP-apparna. Alltid varit ett derivat från NT-kärnan däremot.

Permalänk
Medlem

Borde inte Microsoft om någon vara medveten om att Win32 är hela poängen med Windows?

Folk använder Windows för att det finns ett enormt bibiliotek med existerande programvara byggt för Win32. Om man t.ex. bara har tänkt att använda en Webbläsare är det irrelevant vilket OS man använder och då finns det heller inget incitament att välja Windows.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som får extrema vibbar av debaclet med Windows Longhorn anno 2003/4? Om Microsoft vandrar i samma spår som senast kan vi med andra ord räkna med en hopplöst dålig release inom några år (jmf. Vista); för att sedan bli bra i en uppföljande release (jmf. Windows 7). History often repeats itself!

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

Borde inte Microsoft om någon vara medveten om att Win32 är hela poängen med Windows?

Folk använder Windows för att det finns ett enormt bibiliotek med existerande programvara byggt för Win32. Om man t.ex. bara har tänkt att använda en Webbläsare är det irrelevant vilket OS man använder och då finns det heller inget incitament att välja Windows.

Menar du att de inte vet det?

De lade ner satsningen på att portera Office till Windows Runtime (UWP) och det verkar aldrig ha funnits någon satsning på att portera webbläsaren (varken EdgeHTML eller Chromium) till Windows Runtime. Tekniskt sett har det alltid varit svårt att portera program till Windows Runtime, inte bara för att Microsofts egna utvecklarverktyg har sämre stöd utan för att även tredjepart har det. För t.ex. spelutvecklare blev det en helt ny plattform som behöver behandlas separat från både Windows och Xbox.

När de lansera Windows 10 S (S-läge) började de t.ex. tillåta att installera Office 365/Office-desktop-program via Microsoft Store utan att du behövde går ur S-läget.

Hur mycket kostar en maskin med 64-bit x86-64-processor med 8 GB minne och =<128 GB lagring idag? Vi talar om 3000-4000 kr inkl moms idag med uppblåsta priser. Ska det vara något mer high-end med längre batteritid finns energisnåla kretsar om man går upp lite i pris. Chromebooks kostar precis lika mycket. Dessutom är det webbläsaren som kräver mest resurser av de vardagliga programmen de flesta använder. Så en dator kapabel att köra webbläsaren bra är kapabel att köra de flesta programmen bra, inkl videoredigering, fotoredigering och allt annat folk kan vilja göra. Det är (nästan) bara spel de behöver vassare grafikkretsar till än de integrerade. Förbättringar som förenklar för användare och administratörer kan de rulla ut till de vanliga varianterna, applikationsvirtualisering skulle inte spara någon lagring ens.

Windows för ARM behöver göra insteg på servermarknaden först. Apple är fortfarande ensam på desktopsidan, och de verkar inte hjälpa Microsoft att ge stöd för M1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har fortfarande inte förstått om Microsoft vill satsa på UWP, Win32 eller WSL2. Någon som vet?

De vet inte själva, det är uppenbart. Innan detta så fanns ju WPF och en drös andra plattformar som kommit, gått eller är på väg.

Win32 vill de säkerligen komma ifrån, men det blir svårt, det har funnits i evigheter och används fortfarande flitigt.

I slutändan är de väl bara ute efter att kränga sitt blåfärgade molnbajs, spelar ingen roll vad det är som körs i det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Nu när Bill Gates är singel igen, för det är han väl, så kanske han börjar koda igen och styr upp Windows och resten av Microsoft. Känns som att hela företaget har tappat fokus och att allt bara handar om att flytta in precis allt i deras Azure moln.

Och ärligt talat är inte tanken helt fel. Hur många behöver ens ha en kraftfull dator hemma med Intels senaste hårdvarubuggar när man i praktiken skulle kunna köra Windows på en server och remota dit, som jag redan gör dagligen. Visst, en hardcore gamer vill såklart köra allt lokalt med sitt snordyra grafikkort, men de utgör nog en promille av alla Windows användare.

Själv hoppas jag at Microsoft flyttar över sina resurser till Windows för ARM annars kommer de snart vara ensamma om att köra x86.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Hur många behöver ens ha en kraftfull dator hemma med Intels senaste hårdvarubuggar när man i praktiken skulle kunna köra Windows på en server och remota dit, som jag redan gör dagligen.

Jag är själv inte så sugen på att köra RDP privat, men ser att mycket av det jag gör idag sker antingen i webbläsaren eller i form av Electron-appar.

VSCode/VSCodium är exempel på Elecron-appar som rullar på lika fint (om inte bättre) under GNU/Linux och macOS som dessa gör under Windows.

Visst är det trevligt att använda datorkraften i molnet, men redigera 4k-filmer samt hantera mina foton kommer jag även i fortsättningen göra lokalt.

Ang. datorkraft, så har Apple hittat en "sweet spot" med M1:an som lär hålla till allt (utom AAA-spel) de kommande 5 åren.

Som jag var inne på i en annan tråd, så funkar Windows 10 ARM64 löjligt bra på M1:an. Däremot tröttnade jag på det efter att ha kört Geekbench, då det helt enkelt inte fyller något syfte för mig längre.

Varför ska jag köra Windows framför GNU/Linux eller macOS? Jag förstår faktiskt varför det går bra för ChromeBooks idag och varför fler och fler lockas över till macOS.

Jag behöver helt enkelt inte längre Windows i min vardag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Tja det som står på butikshyllorna väntar på att aktiveras är vad jag pratar om, du pratar om det som redan är inkänande pengar och tillhör historien.
Uppenbarligen tror butikerna på tex chromebook och Apple då de ger dem så pass mycket yta.
Det jag försökte säga med mig inlägg är att det verkar ganska tydligt att MS kanske inte har miljarder med aktiva licenser som du skriver i framtiden om de inte lägger i en ny växel.

Deras produkter var rejält representerade på hyllorna så varför inte nämna det som uppenbarligen tillhör konkuransen och butikerna verka tro på.

Betald produktplacering är inte samma sak som hur många som använder. Om du minns windows phone så vet du vad jag menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Betald produktplacering är inte samma sak som hur många som använder. Om du minns windows phone så vet du vad jag menar.

Vet inte riktigt vad du försöker antyda med din kommentar, men det går inte så bra för varken Windows eller Chromebooks på konsumentmarknaden i Sverige:

Marknadsandelar mätt i försäljningsvärde
1. Apple 61,4 procent
2. Lenovo 9,4 procent
3. HP 5,4 procent
4. Asus 5,4 procent
5. Samsung 4,8 procent

Källa:
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.750822/pc-tronskifte

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vet inte riktigt vad du försöker antyda med din kommentar, men det går inte så bra för varken Windows eller Chromebooks på konsumentmarknaden i Sverige:

Marknadsandelar mätt i försäljningsvärde
1. Apple 61,4 procent
2. Lenovo 9,4 procent
3. HP 5,4 procent
4. Asus 5,4 procent
5. Samsung 4,8 procent

Källa:
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.750822/pc-tronskifte

Wow, snacka om dominans, men kanske inte så konstigt med tanke på hur vanligt det är med iPhones och iPads (och antagligen även AppleTV och AirPods).

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hade det inte varit för det utmärkta hårdvarustödet, stora programutbudet och för spel, så hade jag aldrig ens tänkt tanken att köra Windows.

Behöver inte sägas så mycket mer, majoriteten sitter inte och pillar på OS och dess funktioner hela dagarna, det är bara en plattform där dina spel/program ska fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

Wow, snacka om dominans, men kanske inte så konstigt med tanke på hur vanligt det är med iPhones och iPads (och antagligen även AppleTV och AirPods).

Svårt att veta vad IDC menar när artikeln inte nämner detta och IDCs egna rapport inte är tillgänglig för allmänheten.

Den kan helt enkelt inte prata om datorförsäljning. Apple har drygt 8 % av världsmarknaden, de kan inte stå för 44,3 % av volymen (antal enheter) i Sverige.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Vet inte riktigt vad du försöker antyda med din kommentar, men det går inte så bra för varken Windows eller Chromebooks på konsumentmarknaden i Sverige:

Marknadsandelar mätt i försäljningsvärde
1. Apple 61,4 procent
2. Lenovo 9,4 procent
3. HP 5,4 procent
4. Asus 5,4 procent
5. Samsung 4,8 procent

Källa:
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.750822/pc-tronskifte

Ditt påstående och din källa säger ej samma sak.
De pratar om "Högsta pc-tillväxten på 20 år under första kvartalet".
Och nu när Apple har lanserat M1an, så har de stor andel på konsumentmarknaden. Det betyder inte alls att det går dåligt för de andra på konsumentmarknaden.

Angående kolla vad för produkter som finns i butiker som någon skrev och vad folk köper så är detta ibland missvisande. Det är för att butiker har ett vinstintresse och de tar in produkter som de tror ger dem så mycket vinst som möjligt.
Drömprodukterna för en vanlig butik är produkter som tilltalar såna personer som brukar handla i fysiska butiker inte oss som i princip bara köper online, produkterna ska helst inte sjunka för mycket i pris snabbt eller bli gamla som innebär att de måste rea ut dem. Riktigt budget laptop som allt fysisk bara känns skit, blir svårsålda om kunden får testa dem bredvid bättre produkter osv.

När det gäller Apple och Chromebooks så gissar jag att det är produkter med goda marginaler, de håller sitt värde länge och ofta känns de bra. -Chromebook bra i förhållande till pris.

*edit*
När det gäller chromebook så gissar jag att kunderna som handlar datorer i produkter mer är den typen som också skulle vara de som köper en chromebook, än de som handlar laptops över internet. -Inga belägg har jag för mina gissningar.