AMD:s DLSS-utmanare letar sig ut i patent

Permalänk
Melding Plague

AMD:s DLSS-utmanare letar sig ut i patent

Ett patent från 2019 där AMD:s "Gaming Super Resolution" förklaras i närmare detalj har blivit tillgängligt för allmänheten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

A super resolution processing method is provided which improves processing performance. The method includes receiving an input image having a first resolution, generating linear down-sampled versions of the input image by down-sampling the input image via a linear upscaling network and generating non-linear down-sampled versions of the input image by down-sampling the input image via a non-linear upscaling network. The method also includes converting the down-sampled versions of the input image into pixels of an output image having a second resolution higher than the first resolution and providing the output image for display.

Permalänk

Hoppas båda bolagen börjar lägga mer energi på riktiga prestandaförbättringar snart igen. Börjar tappa hoppet på det här racet till botten

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av The Kristoffer:

Hoppas båda bolagen börjar lägga mer energi på riktiga prestandaförbättringar snart igen. Börjar tappa hoppet på det här racet till botten

Frågade dig förut men fick aldrig något svar. Har du testat DLSS på riktigt i ett spel än?

Annars tycker jag det ska bli väldigt spännande att hur AMD implementation fungerar, både prestandamässigt och bildkvalitet

Permalänk
Medlem

Man funderar ju på om AMD lyckats fylla sina Waves bättre nu jämfört med t.ex. Vega. Där fanns det ju ganska mycket beräkningskraft kvar i form av SP som inte utnyttjades fullt ut vid rendering. Det var ju (bl.a.) där AMD kunde hämta extra beräkningskraft för DX12-titlar tidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Hoppas båda bolagen börjar lägga mer energi på riktiga prestandaförbättringar snart igen. Börjar tappa hoppet på det här racet till botten

Det här är ju en riktig prestandaförbättring !

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Skrivet av Kenneth:

Frågade dig förut men fick aldrig något svar. Har du testat DLSS på riktigt i ett spel än?

Annars tycker jag det ska bli väldigt spännande att hur AMD implementation fungerar, både prestandamässigt och bildkvalitet

De gånger jag har försökt har det inte gått aktivera pga det som jag förstod inte stöds i den upplösningen jag har (3440x1440) men det kanske är ändrat nu så att det är flexiblare? Har inte kvar min RTX dator nu.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av jOnÄTÄn:

De gånger jag har försökt har det inte gått aktivera pga det som jag förstod inte stöds i den upplösningen jag har (3440x1440) men det kanske är ändrat nu så att det är flexiblare? Har inte kvar min RTX dator nu.

Nu när du säger det så minns jag inte om något spel har haft DLSS-stöd för ultrawide-upplösningar, kan ha fel här men helt klart en väldigt ovanlig syn

Permalänk
Skrivet av Kenneth:

Frågade dig förut men fick aldrig något svar. Har du testat DLSS på riktigt i ett spel än?

Annars tycker jag det ska bli väldigt spännande att hur AMD implementation fungerar, både prestandamässigt och bildkvalitet

Klart jag har, det är ju dock bortom poängen. Du ökar prestandan genom att spela 1080p och sätta allt på Low också, men då blir det jäkla liv om någon skulle försöka kalla det för "4k" eller 8k experience.

Går inte att komma ifrån att DLSS är en blurfest, ju närmre native du kommer i kvalitet, desto närmre kommer du den ursprungliga fpsen.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Skrivet av Emrik:

Det här är ju en riktig prestandaförbättring !

På bekostnad av bildkvaliteten ju. Lägg kretsytan till något vettigare än tena cores.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Skrivet av Kenneth:

Nu när du säger det så minns jag inte om något spel har haft DLSS-stöd för ultrawide-upplösningar, kan ha fel här men helt klart en väldigt ovanlig syn

War thunder och testade slutet av 2020 början 2021. Jag la inte så mycket energi på det men det jag fick fram var att det inte fungerade med den upplösningen kanske hade gått att få igång med lite trixande. Förhoppningsvis så slipper man tänka på upplösning osv i framtiden i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

På bekostnad av bildkvaliteten ju. Lägg kretsytan till något vettigare än tena cores.

Dimridåer. Allt inom grafik handlar om dimridåer. Kan man få 80% av kvaliteten till 70% av priset så kommer det förmodligen att användas, så kan man lägga den insparade kostnaden på något annat som ger mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Klart jag har, det är ju dock bortom poängen. Du ökar prestandan genom att spela 1080p och sätta allt på Low också, men då blir det jäkla liv om någon skulle försöka kalla det för "4k" eller 8k experience.

Går inte att komma ifrån att DLSS är en blurfest, ju närmre native du kommer i kvalitet, desto närmre kommer du den ursprungliga fpsen.

Du får skilja på renderade stillbildsscener och renderad rörelse dock. En 4K DLSS rendering ser ju riktigt bra ut om inget rör sig, blurfesten kommer ju bara såfort man ser sig omkring eller går någonstans. Är det bara stillbilder man vill ha kan man ju iofs klara sig bra med 1 fps och rendera allt i 16K på direkten... DLSS funkar inte för mig i MP, men i SP kan det vara trevligt om spelet är lite för tungt för datorn. Då kan man i alla fall stanna och njuta av utsikten i full kvalité.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

På bekostnad av bildkvaliteten ju. Lägg kretsytan till något vettigare än tena cores.

Men att spela i lägre upplösning möjliggör ofta att spela med mer lullull som också kan förbättra kvalitén. Till exempel ray tracing.
Allt beror ju dock på hur man definerar prestanda. Jag tänker oftast FPS = prestanda och knappt på kvalitén. Föredrar ofta att spela ganska fult. Mindre saker som distraherar och tar bort fokus från själva spelet.

Men snygga spel är ju också kul på sitt sätt. Som naturfilmer fast man kan gå runt själv. Din åsikt är godtagen!

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av The Kristoffer:

Klart jag har, det är ju dock bortom poängen. Du ökar prestandan genom att spela 1080p och sätta allt på Low också, men då blir det jäkla liv om någon skulle försöka kalla det för "4k" eller 8k experience.

Går inte att komma ifrån att DLSS är en blurfest, ju närmre native du kommer i kvalitet, desto närmre kommer du den ursprungliga fpsen.

Skrivet av QueleX:

Du får skilja på renderade stillbildsscener och renderad rörelse dock. En 4K DLSS rendering ser ju riktigt bra ut om inget rör sig, blurfesten kommer ju bara såfort man ser sig omkring eller går någonstans. Är det bara stillbilder man vill ha kan man ju iofs klara sig bra med 1 fps och rendera allt i 16K på direkten... DLSS funkar inte för mig i MP, men i SP kan det vara trevligt om spelet är lite för tungt för datorn. Då kan man i alla fall stanna och njuta av utsikten i full kvalité.

Kan ärligt talat inte förstå alls vad ni menar med "blurfest" när det kommer till DLSS faktiskt.

Har testat DLSS både när jag gjorde testpiloten på Komplett-datorn i Wolfenstein:Youngblood, sedan använder jag det i privat bruk i bland annat CoD:Warzone – Jag ser ingen skillnad på varken 1440p eller 4K UHD DLSS kontra native när jag väl spelar, och då är jag van med att spela competetive CS och Battlefield sedan tidigare.

Enda gången jag direkt kunnat urskilja en möjligen negativ inverkan med DLSS var faktiskt i Cyberpunk2077. Det blev ett visst typ av 'skimmer' (lättare artifakter) på vissa reflektiva ytor som bilmotorhuv om man körde DLSS parallellt med Ray-tracing – Dock ett problem som endast kunnat påvisas när man ironiskt nog stod helt stilla nära en stillastående bil, alltså inget som kunde upplevas i generellt spelande.

Sedan att tekniken är relativt bunden till traditionella upplösningar om 1080p <> 4K UHD i 16:9 formatet, det är en annan fråga. Men det är en ytterst liten minoritet som sitter och spelar på UW-skärmar i slutet av dagen. Hoppas dock att stödet kommer även för de som sitter på det såklart.

Men att harpa på en teknik som faktiskt ger nämnvärda prestandaökningar (mer så än generationsbyte av GPU i många fall), som dessutom utan vid första anblick ger form till negativ bildkvalité, det är inte ett argument jag förstår i slutändan och känns som en "self-imposed placebo" mer än något annat.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av The Kristoffer:

Klart jag har, det är ju dock bortom poängen. Du ökar prestandan genom att spela 1080p och sätta allt på Low också, men då blir det jäkla liv om någon skulle försöka kalla det för "4k" eller 8k experience.

Går inte att komma ifrån att DLSS är en blurfest, ju närmre native du kommer i kvalitet, desto närmre kommer du den ursprungliga fpsen.

DLSS 1.0 är inte vackert det kan jag hålla med om. DLSS 2.0 är en helt annan fråga däremot. Där fungerar det som det ska och är ofta väldigt svårt att se skillnaden när man går in på detalj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Kan ärligt talat inte förstå alls vad ni menar med "blurfest" när det kommer till DLSS faktiskt.

Har testat DLSS både när jag gjorde testpiloten på Komplett-datorn i Wolfenstein:Youngblood, sedan använder jag det i privat bruk i bland annat CoD:Warzone – Jag ser ingen skillnad på varken 1440p eller 4K UHD DLSS kontra native när jag väl spelar, och då är jag van med att spela competetive CS och Battlefield sedan tidigare.

Enda gången jag direkt kunnat urskilja en möjligen negativ inverkan med DLSS var faktiskt i Cyberpunk2077. Det blev ett visst typ av 'skimmer' (lättare artifakter) på vissa reflektiva ytor som bilmotorhuv om man körde DLSS parallellt med Ray-tracing – Dock ett problem som endast kunnat påvisas när man ironiskt nog stod helt stilla nära en stillastående bil, alltså inget som kunde upplevas i generellt spelande.

Sedan att tekniken är relativt bunden till traditionella upplösningar om 1080p <> 4K UHD i 16:9 formatet, det är en annan fråga. Men det är en ytterst liten minoritet som sitter och spelar på UW-skärmar i slutet av dagen. Hoppas dock att stödet kommer även för de som sitter på det såklart.

Men att harpa på en teknik som faktiskt ger nämnvärda prestandaökningar (mer så än generationsbyte av GPU i många fall), som dessutom utan vid första anblick ger form till negativ bildkvalité, det är inte ett argument jag förstår i slutändan och känns som en "self-imposed placebo" mer än något annat.

Laddade upp en jämförelse jag gjorde åt mina kompisar för ett tag sedan. Här ser du vad vi menar med att det blir kraftigt motion blur i t.ex. Warzone:
https://ibb.co/PDdrgKX

Detta är från en och samma DLSS Quality 2560x1440 60 fps capture. Antar du ser vilken frame som har lyckats tunea in DLSS och vilken frame som är direkt efter motion?

Endast när man står helt stilla i mer än ca 2/60 sekunder ger DLSS kvalitén till höger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QueleX:

Laddade upp en jämförelse jag gjorde åt mina kompisar för ett tag sedan. Här ser du vad vi menar med att det blir kraftigt motion blur i t.ex. Warzone:
https://ibb.co/PDdrgKX

Detta är från en och samma DLSS Quality 2560x1440 60 fps capture. Antar du ser vilken frame som har lyckats tunea in DLSS och vilken frame som är direkt efter motion?

Endast när man står helt stilla i mer än ca 2/60 sekunder ger DLSS kvalitén till höger.

DLSS är ju fan sämre än vad jag kom ihåg, är bokstavligen jobbigt för ögonen att kolla på en så suddig bild.
Man kan ju undra vad dom som har köpt Nvidias marknadsföring har för krav egentligen?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Nu när du säger det så minns jag inte om något spel har haft DLSS-stöd för ultrawide-upplösningar, kan ha fel här men helt klart en väldigt ovanlig syn

Så vitt jag vet så har alla dlss 2.0 spel jag testat fungerat på min Lg 34gn850 3440x1440.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem

Dlss 2 är förvånandsvärt bra. Funkar i UW också

Permalänk
Testpilot
Skrivet av QueleX:

Laddade upp en jämförelse jag gjorde åt mina kompisar för ett tag sedan. Här ser du vad vi menar med att det blir kraftigt motion blur i t.ex. Warzone:
https://ibb.co/PDdrgKX

Detta är från en och samma DLSS Quality 2560x1440 60 fps capture. Antar du ser vilken frame som har lyckats tunea in DLSS och vilken frame som är direkt efter motion?

Endast när man står helt stilla i mer än ca 2/60 sekunder ger DLSS kvalitén till höger.

Ärligt talat har jag svårt att säga vad som är vad i det där scenariot ur hänseendet då det är en stillbild och jag vet inte exakta inställningarna som demonstreras i fråga. Nu antar jag att det du försöker säga är att den mer suddiga bilden till vänster är DLSS, dock är det där inte något jag själv upplever direkt i gameplay ska påpekas (fel på din ände?).

Men vi förutsätter att DLSS i fråga gör bilden suddigare i Warzone, är det då tekniken eller implementationen som är problemet? För igen om vi förutsätter att den till vänster är DLSS, då känns det föga som att det är inställt på DLSS-Performance, och inte DLSS-Quality.

För kollar man på spel som Death Stranding, Outriders eller Control är det nästan omöjligt att särskilja t.ex. 4K UHD från 1440p DLSS Quality-preset om man inte aktivt letar efter vissa aspekter som är relaterat till AI-uppskalning. Digital Foundry har flertalet videos som demonstrerar detta, där de går in på detalj med teknik och hur det påverkar diverse spel.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

" AMD har i samtal med SweClockers bekräftat att det inte är någon artificiell intelligens inblandat i FSR."

Eller menas maskininlärning? Nån får reda ut, men AI och maskininlärning är väl inte riktigt samma sak?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

" AMD har i samtal med SweClockers bekräftat att det inte är någon artificiell intelligens inblandat i FSR."

Eller menas maskininlärning? Nån får reda ut, men AI och maskininlärning är väl inte riktigt samma sak?

Nu kan jag vara ute och cykla, men som jag uppfattat det så är maskininlärning verkligen en del av ai, då det är maskinen som lär sig själv.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av Emrik:

Men att spela i lägre upplösning möjliggör ofta att spela med mer lullull som också kan förbättra kvalitén. Till exempel ray tracing.
Allt beror ju dock på hur man definerar prestanda. Jag tänker oftast FPS = prestanda och knappt på kvalitén. Föredrar ofta att spela ganska fult. Mindre saker som distraherar och tar bort fokus från själva spelet.

Men snygga spel är ju också kul på sitt sätt. Som naturfilmer fast man kan gå runt själv. Din åsikt är godtagen!

Det är ju lite det som är poängen, det går att spela i lägre upplösning redan idag. Utan en funktion som kräver 20% kretsyta! 😅

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Skrivet av BengaBang:

DLSS är ju fan sämre än vad jag kom ihåg, är bokstavligen jobbigt för ögonen att kolla på en så suddig bild.
Man kan ju undra vad dom som har köpt Nvidias marknadsföring har för krav egentligen?

Man kan känna sig lite som barnet i kejsarens nya kläder här....

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Ärligt talat har jag svårt att säga vad som är vad i det där scenariot ur hänseendet då det är en stillbild och jag vet inte exakta inställningarna som demonstreras i fråga. Nu antar jag att det du försöker säga är att den mer suddiga bilden till vänster är DLSS, dock är det där inte något jag själv upplever direkt i gameplay ska påpekas (fel på din ände?).

Men vi förutsätter att DLSS i fråga gör bilden suddigare i Warzone, är det då tekniken eller implementationen som är problemet? För igen om vi förutsätter att den till vänster är DLSS, då känns det föga som att det är inställt på DLSS-Performance, och inte DLSS-Quality.

För kollar man på spel som Death Stranding, Outriders eller Control är det nästan omöjligt att särskilja t.ex. 4K UHD från 1440p DLSS Quality-preset om man inte aktivt letar efter vissa aspekter som är relaterat till AI-uppskalning. Digital Foundry har flertalet videos som demonstrerar detta, där de går in på detalj med teknik och hur det påverkar diverse spel.

Båda är DLSS quality, exakt samma inställningar, samma inspelning. Men den suddiga är precis efter ironsightinzoomningen och den högra är ca 2 frames senare när DLSS har hunnit skapa en högupplöst bild av flera nästan identiska frames.

Så fort du gör en stillbild och jämför är DLSS mycket bra. Du måste jämföra en scen med mycket rörelse (te.x. då man rör musen) för att se hur suddigt DLSS blir då.

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Ärligt talat har jag svårt att säga vad som är vad i det där scenariot ur hänseendet då det är en stillbild och jag vet inte exakta inställningarna som demonstreras i fråga. Nu antar jag att det du försöker säga är att den mer suddiga bilden till vänster är DLSS, dock är det där inte något jag själv upplever direkt i gameplay ska påpekas (fel på din ände?).

Men vi förutsätter att DLSS i fråga gör bilden suddigare i Warzone, är det då tekniken eller implementationen som är problemet? För igen om vi förutsätter att den till vänster är DLSS, då känns det föga som att det är inställt på DLSS-Performance, och inte DLSS-Quality.

För kollar man på spel som Death Stranding, Outriders eller Control är det nästan omöjligt att särskilja t.ex. 4K UHD från 1440p DLSS Quality-preset om man inte aktivt letar efter vissa aspekter som är relaterat till AI-uppskalning. Digital Foundry har flertalet videos som demonstrerar detta, där de går in på detalj med teknik och hur det påverkar diverse spel.

Digital foundry gjorde en jättefin video som gick igenom en massa flaws i DLSS 2.0, du kanske bara inte har så kritisk blick eller jobbat med bildredigering så du missar all billiga poänger Nvidia kammar hem? Digital foundry verkar inte heller helt insatta i bildkvalitet då de slätade över alla skräckexempel med vackra ord.

Superkul utveckling, verkligen. För 20 år sedan någon av GPU-makarna gjorde något liknande stunt för att driva ned bildkvaliteten för prestanda i recensioner så synade media dem relativt fort och kommenterade att ja, förvisso presterar kortet bättre än konkurrentens, men det är ju på grund av att kortet renderar hälften av det den ska. Det här är samma sak, fast istället för att skita i att rendera två träd, så renderar Nvidia upp två suddiga träd och hoppas att techsidor ska fortsätta vilja få gratis recensions-exemplar utskickade. Kejsaren är naken, jag vet inte vad konsumenter har att försvara i det här, siter som denna har jag dessvärre större empati med. Jag tar alltid lovord med en nypa salt nu för tiden, ingen här gynnas ju om Redaktionen tappar jobbet.
Men nu var det flera år sedan sidor som Anandtech faktiskt gjorde ett djupdyk i GPUer, allt ska gå så jäkla fort idag, känns som att få människor har möjlighet att stanna upp och tänka till i sin fors, man följer liksom med och sedan blev det visst fredag igen.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Det är ju lite det som är poängen, det går att spela i lägre upplösning redan idag. Utan en funktion som kräver 20% kretsyta! 😅

Precis, jag har inte riktigt köpt hela "hypen" kring DLSS, men något som testas för lite i sambandet är normal upscaling.
Kommer ihåg att TechSpot gjorde en tidig test av DLSS (i FF och någon benchmark), där de förutom att jämföra stillbilder och bildkvalitet, även i benchmarkens testslinga (som ju borde vara där DLSS presterar som bäst) testa traditionell upskalning och om fram till att man kunde få precis samma bildkvalitet och prestanda på så sätt.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Jag själv kände mig väldigt lurad av Nvidias marknadsföring av vad DLSS kan och inte kan göra när jag testade det själv första gången. Tycker det är konstigt att journalistik så som t.ex. Sweclockers inte har granskat detta mer ordentligt, så att man tidigare kunde fått en mer rättvis bild av tekniken än den Nvidia ger.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av QueleX:

Båda är DLSS quality, exakt samma inställningar, samma inspelning. Men den suddiga är precis efter ironsightinzoomningen och den högra är ca 2 frames senare när DLSS har hunnit skapa en högupplöst bild av flera nästan identiska frames.

Så fort du gör en stillbild och jämför är DLSS mycket bra. Du måste jämföra en scen med mycket rörelse (te.x. då man rör musen) för att se hur suddigt DLSS blir då.

Intressant, är detta något du upplever bara i Warzone eller över flera titlar?

Är genuint nyfiken här nämligen om jag kan reproducera resultaten nämligen, eller hur det tämligen eventuellt upplevs i rörelse utöver att frysa en frame eller två i stillbild. För igen, har som sagt inte direkt själv reflekterat över att DLSS upplevs som suddigt väl 'in action' så att säga – Åtminstone inte i titlar som Young Blood, CP77 eller Exodus som var den senaste titeln där jag lekte med både 'RTX' och DLSS i deras benchmark.

Skrivet av The Kristoffer:

Digital foundry gjorde en jättefin video som gick igenom en massa flaws i DLSS 2.0, du kanske bara inte har så kritisk blick eller jobbat med bildredigering så du missar all billiga poänger Nvidia kammar hem? Digital foundry verkar inte heller helt insatta i bildkvalitet då de slätade över alla skräckexempel med vackra ord.

Absolut är inte DLSS felfritt, och det är faktiskt bara att kolla Death Stranding videon från just DF också. Där kan man se att även med DLSS 2.0 uppstår det saker utanför det ordinarie skopet, speciellt med animationer/partiklar på distans som har tendens att 'warpa/distorta' – Men igen, dessa detaljer tror jag inte de flesta skulle ens märka av som inte direkt letar efter dem eller som inte är insatta rent tekniskt i vad som bör vara vad. Speciellt under aktivt spelande där man inte stannar upp och beundrar detaljerna på en korg eller tippen av en glödlampa.

Skrivet av The Kristoffer:

Superkul utveckling, verkligen. För 20 år sedan någon av GPU-makarna gjorde något liknande stunt för att driva ned bildkvaliteten för prestanda i recensioner så synade media dem relativt fort och kommenterade att ja, förvisso presterar kortet bättre än konkurrentens, men det är ju på grund av att kortet renderar hälften av det den ska. Det här är samma sak, fast istället för att skita i att rendera två träd, så renderar Nvidia upp två suddiga träd och hoppas att techsidor ska fortsätta vilja få gratis recensions-exemplar utskickade. Kejsaren är naken, jag vet inte vad konsumenter har att försvara i det här, siter som denna har jag dessvärre större empati med. Jag tar alltid lovord med en nypa salt nu för tiden, ingen här gynnas ju om Redaktionen tappar jobbet.
Men nu var det flera år sedan sidor som Anandtech faktiskt gjorde ett djupdyk i GPUer, allt ska gå så jäkla fort idag, känns som att få människor har möjlighet att stanna upp och tänka till i sin fors, man följer liksom med och sedan blev det visst fredag igen.

Vet inte om jag kan hålla med alls här faktiskt då det är grymt stor skillnad vågar jag påstå mellan standard SS(AA)-upscale, TAA, checkerboard rendering och DLSS. Finns hur mycket tydliga exempel på detta som helst, t.ex. denna bilden:

Medan andra gånger är det mer subtilt, nästintill ingen märkbar skillnad öht mellan tekniker också, likt här:

I slutet av dagen tror jag på DLSS som en teknik, allt kommer ner till hur man väljer att implementera teknikerna. Självfallet kommer man med största sannolikhet finna små hål här och där, precis som med checkerboarding eller andra tekniker. Men kan jag få 30-40% ökad FPS utan nämnvärd eller märkbar kvalitetsförlust, då tar jag det även om det är en genväg kontra nat-res.

Igen tror jag dessutom att utöver hur väl tränat Nvidias nätverk är/blir, att det kommer ner till att implementera funktionen korrekt. För precis som med Ray/Path-tracing är det inte bara att 'slappa på' och kalla det färdigt, utan det krävs med högsta förmodan handpåläggning i diverse olika former för specifika scenarion för att få godtyckliga och skottsäkra resultat.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >