[Köpråd] Öppna, trådlösa hörlurar, existerar det?

Permalänk
Medlem

[Köpråd] Öppna, trådlösa hörlurar, existerar det?

Jag behöver hjälp att hitta ett par öppna, bekväma och trådlösa hörlurar, men det verkar svårt att hitta några alls. Butiker och prisjakt etc. verkar inte ens erbjuda möjlihet att filtrera efter öppna/slutna utföranden eller ens trådlös teknik.

Användningsområdet är musik, möten och spel. För att inte oavbrutet sitta still i en stol 16 timmar per dygn behöver jag trådlösa lurar (separat mic får stanna vid datorn), där jag föredrar öppen konstruktion och neutral/klar ljudbild, typ studiomonitorer, nåt man kan ha på sig halva dygnet utan att få ont eller trötta öron.

Är det någon som känner till ett par öppna, trådlösa hörlurar i något slags hifi-mellansegment? Smärtgränsen för konstnad hamnar runt 3000 kr.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk

Går du upp en tusenlapp hittar du Hifiman Deva.
https://www.hembiobutiken.se/produkter/horlurar/tradlos/31050...

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem

Skulle kollat Hifiman Deva, lite dyrare men trådlösa och tyckte de var väldigt bra när jag testade (testade dock inte just trådlösa funktionen). Har trådade Hifiman Sundara själv som är byggda från samma grund och de är nästan helt perfekta imo.

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lizardman:
Skrivet av Magicanz:

Skulle kollat Hifiman Deva, lite dyrare men trådlösa och tyckte de var väldigt bra när jag testade (testade dock inte just trådlösa funktionen). Har trådade Hifiman Sundara själv som är byggda från samma grund och de är nästan helt perfekta imo.

Bra tips, jag har inte sett de lurarna nämnda någon annanstans så det uppskattas. De ser ut att nästan vara vad jag letar efter, men ändå inte riktigt.

Är bluetooth det enda trådlösa alternativet numera? Ljudkvaliteten är väl fortfarande långt efter på bt-sidan. Trots det ser det ut som att man helt slutat tillverka RF-lurar runt 2009 eller nåt.

Hifiman Deva är rätt fula, men om man ändå tvingas köra på bt, känner ni till någon annan lösning som liknar deras bt-adapter/dac? Den i sig verkar ju relativt bra, men de har valt att låsa den helt till hörliursmodellen. Om en liknande och kompentent lösning finns så skulle man ju kunna koppla vilka öppna studiomonitorer med löstagbar kabel som helst.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Avstängd

Jag har en Sony SBH 24 som jag använder med mina Fidelo X2 när jag vill vara "trådlös". Alltså en liten BT-mottagare med mikrofon och några kontrollknappar. Några hörlurar ingick också men de brydde inte jag mig om. För videomöte och liknande användning med kabel har jag köpt en V-MODA BoomPro mikrofon som passar perfekt i samma lurar, funkar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har en Sony SBH 24 som jag använder med mina Fidelo X2 när jag vill vara "trådlös". Alltså en liten BT-mottagare med mikrofon och några kontrollknappar. Några hörlurar ingick också men de brydde inte jag mig om. För videomöte och liknande användning med kabel har jag köpt en V-MODA BoomPro mikrofon som passar perfekt i samma lurar, funkar bra.

De hade fått riktigt dåliga omdömen vad jag kan hitta, men de indikerar ju att det kanske finns bt-adapters för riktiga lurar. Tack för tipset!

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Release:

De hade fått riktigt dåliga omdömen vad jag kan hitta, men de indikerar ju att det kanske finns bt-adapters för riktiga lurar. Tack för tipset!

Tja, jag tycker inte den är så dålig. Ljudet är ganska vanlig BT-standard i mina öron. Förstärkaren är inte jättekraftfull dock så det blir ju mestadels maxvolym på mina hyfsat tungdrivna lurar, men det gäller ju även min telefon exempelvis.

Jag har haft ett antal BT-mottagare (både billiga "kina-produkter" och lite dyrare typ Belkin och så) för att ha i bilen och Sonys är inte direkt sämre än de vad jag kan höra, men inte bättre heller. Lite konstigt att den inte har stöd för ATRAC som ju är Sonys format, och aptX saknas också, AAC, som den har, är inte så mycket att ha på Android tyvärr. Att den har NFC för parning är ju positivt men i praktiken gör det ju inte så stor skillnad, speciellt då jag inte använder den till telefonen.

Men för mitt syfte, som är att prata med folk i jobbet typ, så passar den bra. Ska jag lyssna på musik så använder jag kabel.

Permalänk
Medlem

@snajk: tack för att du utvecklade svaret, jag ska ta med det i beräkningen.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk

Det går ju också att köra med sändare. Här är en bild på mina Beyer DT177X med en Radsone ES100 blåtandssändare. Ger finfint ljud också med mina öppna Hifiman Ananda. Jag gör egna korta kablar för att fästa i krage vid samtal eller klämma fast på bygel för så trådlös känsla som möjligt. Fiio gör också sådana sändare. En sån och ett par Sennheiser HD560S skulle ju vara fint. Dessa går på runt tusenlappen och är erkänt bättre än de billigare nämnda tidigare!

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem

@Lizardman: Bra tips, jag ska kolla upp ES100 och Fiio's alternativ, flera av de verkar ha fler möjligheter till low-latency alternativ, aptx, ldac och allt annat som ger bättre resultat än AAC. Tack!

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz