Starfield – den stora tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Påminner lite om mitt skepp, den flygande tegelstenen. : )

Får jobba på designskills lite.

Varför? I rymden spelar det ingen roll, en kub borde vara den mest utrymmeseffektiva designen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Lite humor:

Permalänk
Medlem

Sjukt bra fejkat och en roligt också.

Den bästa buggen jag stötte på var jag när jag var hos Taiyo första gången i Neon och skulle gå till en av säljarna som då sakta började glida upp i luften och sen igenom taket. Nehepp, inget intresse sälja till mig alltså. : (

Permalänk
Medlem

Senaste patchen tror jag har fukkat upp möjligheten att norpa ett landat skepp. Har senaste dagarna noterat ett gäng skepp som landat men ingen kliver ur och rampen fälls aldrig ner.

Starborn skepp är annorlunda, har dock bara sett ett landat nära men inga Starborn kliver ur och skeppet gick att kliva rakt in i. Notera att jag bara gjort det en gång så statistiskt urval är bristfälligt. Men ville inte ha ytterligare ett sånt skepp, så jag kollade bara om det fanns nån loot (inget).

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Senaste patchen tror jag har fukkat upp möjligheten att norpa ett landat skepp. Har senaste dagarna noterat ett gäng skepp som landat men ingen kliver ur och rampen fälls aldrig ner.

Starborn skepp är annorlunda, har dock bara sett ett landat nära men inga Starborn kliver ur och skeppet gick att kliva rakt in i. Notera att jag bara gjort det en gång så statistiskt urval är bristfälligt. Men ville inte ha ytterligare ett sånt skepp, så jag kollade bara om det fanns nån loot (inget).

Detta har hänt mig sedan dag ett. Hade även många stunder där skepp landade, och så fort du vände mot det hållet för att gå dit så flög skeppet iväg igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Hade en situation igår som jag inte vet om det går att lösa på något annat sätt.
Befann mig långt "österut" på nån planet i ett lvl 75 system, Huygens eller Archimedes. Såg ett litet skepp parkerat modell Va'ruun så jag norpade det. Problemet uppstod när jag insåg att jag gjort det till mitt nya huvudskepp - jag kommer inte därifrån pga klen gravdrive!

Plus att jag kunde inte fast travel utan att befinna mig i förarsätet då skeppslasten var övertrasserad med 550% samt jag själv och Sarah var fullastade. Vevade runt som en galning i 2-3 riktiga timmar för att hitta ett nytt skepp att ta över så jag kunde åka därifrån. Lyckades till slut snubbla över en större men inte så fräsig kärra som tog mig till en stad där jag kunde byta till kompetent långfärdsskepp som inte har ärtbössor på taket och ett litet handskfack.

Har jag missat något eller var mitt enda andra alternativ att bygga en outpost där jag kunde göra en landningsplats och först då byta till annat skepp? Minnet säger mig att det krävs en hel del järn och aluminium och jag har väldigt lite sånt plus att planeten/systemet jag var fast på var vulkanisk och vad jag kunde se så var det knappt existerande metaller.

Problemet var att du lyfte från planeten. Det går att bara sätta sig i förarsätet, göra det till home ship och sen registrera det, varpå du ställer dig upp igen, lämnar skeppet och tar dig tillbaka till ditt andra skepp innan du lämnar planeten... men antar att anledningen var att du ville slippa gå.

Ett annat alternativ är att landa på random ställe på planeten tills du hittar en Civilian outpost, som ofta har en trader där du kan byta skepp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Senaste patchen tror jag har fukkat upp möjligheten att norpa ett landat skepp. Har senaste dagarna noterat ett gäng skepp som landat men ingen kliver ur och rampen fälls aldrig ner.

Har också sett detta flera gånger nu. Irriterande, även om jag inte är ute efter skeppen i sig. Men jag vill ha fler fiender att panga.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

resten av huset glor på Expend4bles… tröttnade efter en kvart

jag fattar att man ska vara ”tom” på NG+
men varför i h-e kan man inte spara skepp man byggt som ritningar
finns inte en chans att jag pallar lägga 3 timmar på att bygga ett bra skepp igen…

pengar grindar jag ihop (mitt enda fusk eller exploit egentligen)
köp runt 75 Polymer samt Titanium åk till nåt 75 system, bygg utpost & så många vapenlådor du kan (finns 3 modeller), spara spelet (tomma lådor), ladda spelet & lådorna är fulla, riv utposten & vapen/ammo fylls i skeppet.. fortsätt till cargo är full, sälj hos Centaurian Arsenal (12500 cred.) vänta i stolen 24h - rinse & repeat
en timmes nötande ger ca. 1 miljon cred samt ammo till hela spelet
ju högre stjärnsystem ju mer legendary & på very hard givetvis

då hade jag gärna köpt ett skepp jag byggt innan enligt blueprint…

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

detta får duga...

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Så, när kommer den där stora patchen med DLSS osv?? Någon hint om datum?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Försökt prova lite weapon engineering, men som så mycket annat känns det halvtrasigt och obalanserat. Om man vill göra något som ligger gömt långt ner i mod och engineering-träden, t.ex. den ganska essentiella semi-automatic, så går det åt väldigt mycket, och väldigt många olika, resurser. Och eftersom inventorysystemet är trasigt, resurser väger ganska mycket och det inte finns något vettigt sätt att sälja av det man hittar så har man (jag) inte samlat på mig särskilt mycket under spelets gång. Visst, man kan köpa en hel del av det man behöver hos olika handlare, men eftersom de har kanske en hundradel av det man behöver per gång så skulle man i så fall behövt lägga timmar på att handla, vänta 24 in-game timmar tills varorna fylls på, handla, vänta handla, vänta och så vidare.

Gissar att man egentligen behöver kombinera det med outpost-byggande, men eftersom det är så många olika resurser som krävs så känns knappt det heller rimligt. Jag har egentligen inga problem med att det går åt massa jobb för att åstakomma något stort, men när det kommer till vapnen känns skillnaden mellan de man hittar och de man craftar lite för liten för att det ska vara värt tiotals timmar för att kunna lägga till mods.

Är level 26 och kanske 40 timmar in eller något sådant. Missar jag något, eller är det så krångligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Försökt prova lite weapon engineering, men som så mycket annat känns det halvtrasigt och obalanserat. Om man vill göra något som ligger gömt långt ner i mod och engineering-träden, t.ex. den ganska essentiella semi-automatic, så går det åt väldigt mycket, och väldigt många olika, resurser. Och eftersom inventorysystemet är trasigt, resurser väger ganska mycket och det inte finns något vettigt sätt att sälja av det man hittar så har man (jag) inte samlat på mig särskilt mycket under spelets gång. Visst, man kan köpa en hel del av det man behöver hos olika handlare, men eftersom de har kanske en hundradel av det man behöver per gång så skulle man i så fall behövt lägga timmar på att handla, vänta 24 in-game timmar tills varorna fylls på, handla, vänta handla, vänta och så vidare.

Gissar att man egentligen behöver kombinera det med outpost-byggande, men eftersom det är så många olika resurser som krävs så känns knappt det heller rimligt. Jag har egentligen inga problem med att det går åt massa jobb för att åstakomma något stort, men när det kommer till vapnen känns skillnaden mellan de man hittar och de man craftar lite för liten för att det ska vara värt tiotals timmar för att kunna lägga till mods.

Är level 26 och kanske 40 timmar in eller något sådant. Missar jag något, eller är det så krångligt?

Jag har inte heller lagt något krut alls de senaste 240 timmarna på detta, då det känns lite poänglöst. Jag drar runt och pangar skurk och hoppas finna färdigmoddade vapen på så sätt. Har sett ganska många tipsa om att frekventera Vulture's Roost på Jaffa IV där loot per skurk ration är högst.

Ser fram emot framtida balansering där råvaror blir lättare. Visst kan du slösa skills på att bruka färre råvaror men det känns klart ovärt ändå.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Jag spelade klart kampanjen i helgen, men sparade sen istället för NG+. Började om på ny kula och kör på very hard nu. Det känns bättre än så länge. Har för mig kan kan ändra närsomhelst men ville oavsett börja om med lite nya val och vara lite mindre goody two-shoes.

Permalänk
Medlem

Xedit har släppts i RC för Starfield. Det innebär lite mer varianter av mods framöver. Förstås väntar man på Bethesda ska släppa modsupport, men det dröjer ett bra tag till.
https://www.reddit.com/r/starfieldmods/comments/17bj7kk/relea...

Såg på Nexus att det dykt upp ett par mods gjorda med Xedit redan, t.ex. Killable children och Dead body collision.

Permalänk
Medlem

Se upp för istappar:

UC-plitarna har för övrigt gått ut i någon slags uniformsstrejk:

Permalänk
Medlem

Jag upplever mer och mer att CPU i de nya spelen går betydligt varmare än vad de brukar göra. Är detta den nya norm eller är det bara min CPU som har fått spelet och jobbar extra hårt?
11900K med en NZXT AIO. Repastade processorn igår för att kontrollera om det var en av anledningarna (Den blev bättre så det var absolut något issue med den gamla pastan men forfarande ganska varm)

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

<Uppladdad bildlänk>

Jag upplever mer och mer att CPU i de nya spelen går betydligt varmare än vad de brukar göra. Är detta den nya norm eller är det bara min CPU som har fått spelet och jobbar extra hårt?
11900K med en NZXT AIO. Repastade processorn igår för att kontrollera om det var en av anledningarna (Den blev bättre så det var absolut något issue med den gamla pastan men forfarande ganska varm)

Det är den nya normen, cd projekt varnade för samma sak i CP, så jag gissar att de börjar lära sig hur man använder flera trådar för att lyckas få in mer information i spelet som matar gpu

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Harvar på kring level 16 med drygt 30 timmars speltid.

Då jag kör förhållandevis korta stunder åt gången och dessutom ganska oregelbundet tycker jag det ibland kan bli lite tråkigt att spendera kvällens 30-60 min med att springa runt och prata med folk eller syssla med inventoryt.

Någon med några bra tips om var jag kan bege mig för lite mer kontinuerlig action? Några särskilda quest lines eller planeter? Vill minnas att det exempelvis fanns fabriksområden i de senaste Fallout som var såpass stora att de skulle kunna klassas som ”dungeons”. Har inte riktigt sett något sådant i Starfield hittills.

Permalänk
Medlem

Äsch...Jag har nu spelat igenom hela storyn och spelet kraschar efter jag har blivit Starborn, jag kan alltså inte ens nå NG+ utan som jag förstår det så kraschar under end credits. Shit!

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Äsch...Jag har nu spelat igenom hela storyn och spelet kraschar efter jag har blivit Starborn, jag kan alltså inte ens nå NG+ utan som jag förstår det så kraschar under end credits. Shit!

Spoiler tags eller en stor fet varning hade uppskattats

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Spoiler tags eller en stor fet varning hade uppskattats

Läser man en tråd så här långt efter release får man nog räkna med spoilers

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Spoiler tags eller en stor fet varning hade uppskattats

Sorry, kunde jag självklart gjort.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Läser man en tråd så här långt efter release får man nog räkna med spoilers

Håller med dig. Annars kan vi skita i trådar om ett visst spel helt och hållet om man ska hålla på med spoilervarningar hit och dit.

Samtidigt så handlar det om ett spel som är flera hundra timmar långt, och släpptes för 8 veckor sedan. Är skallkravet att man ska ha spelat klart main story på den tiden? Håller som sagt med dig, men vill ändå poängtera skillnaden mellan ett spel på några hundra timmar och en film/säsong av en TV-serie.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Håller med dig. Annars kan vi skita i trådar om ett visst spel helt och hållet om man ska hålla på med spoilervarningar hit och dit.

Samtidigt så handlar det om ett spel som är flera hundra timmar långt, och släpptes för 8 veckor sedan. Är skallkravet att man ska ha spelat klart main story på den tiden? Håller som sagt med dig, men vill ändå poängtera skillnaden mellan ett spel på några hundra timmar och en film/säsong av en TV-serie.

Ok, håller med, kanske på gränsen i det här fallet. Men jag som inte ens startat spelet fattade inte ens att det inlägget spoilade något

Men 8 veckor är ju inte lite heller. Är det 12 som ska vara gränsen eller? 16? Svårt att hitta en bra balans

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men 8 veckor är ju inte lite heller. Är det 12 som ska vara gränsen eller? 16? Svårt att hitta en bra balans

Det är därför jag håller med dig egentligen. Folk kommer alltid spela alla spel i olika takt, så därför kan man inte hålla på öht. Är man rädd för spoilers, så får man hålla sig borta från internet.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Ok, jag har lärt mig min läxa. Trodde ändå inte att end game spoilers så här nära release var ok. Ett år eller två hade varit rimligt i min värld. 😄

Borde inte ha med längden på spelet att göra eftersom inte alla har möjlighet att spela vid release. Annars så skulle det ju typ vara ok att spoila slutet på tex Spider-Man 2 på release dagen. Eller det kanske är ok?

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Ok, jag har lärt mig min läxa. Trodde ändå inte att end game spoilers så här nära release var ok. Ett år eller två hade varit rimligt i min värld. 😄

Borde inte ha med längden på spelet att göra eftersom inte alla har möjlighet att spela vid release. Annars så skulle det ju typ vara ok att spoila slutet på tex Spider-Man 2 på release dagen. Eller det kanske är ok?

SPOILER

Svårt att avgöra när det blir OK.
Blir lite svårare med detta spel med tanke på vad som händer i slutet av huvudstoryn.

Sen om jag ska vara tråkig så.. finns egentligen ingenting att spoila då huvudstoryn i Starfield är en av de mest innehållslösa och torraste berättelser jag varit med om. I det stora hela så händer inget och sedan får man en chans att börja om.
Det var kanske två intressanta händelser i huvudstoryn. När Starborn attackerade och medlemmar ur constellation dog.. och när starborn visade sig vara helt vanliga människor, vilket inte var någon surprise direkt. Vad fan håret stack ju ut från hjälmen till och med.

Dold text
Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Ok, jag har lärt mig min läxa. Trodde ändå inte att end game spoilers så här nära release var ok. Ett år eller två hade varit rimligt i min värld. 😄

Borde inte ha med längden på spelet att göra eftersom inte alla har möjlighet att spela vid release. Annars så skulle det ju typ vara ok att spoila slutet på tex Spider-Man 2 på release dagen. Eller det kanske är ok?

Lite skillnad på releasedagen jämfört med 8 veckor efter, men visst. Alla kommer nog tycka olika. Kanske skulle kunna ha två trådar i så fall, men folk kommer alltid göra fel ändå

Inlägget började ju med ’nu har jag spelat igenom hela storyn’, då borde man nog fundera lite om man är rädd för spoilers? Jag vet inte. Hoppas det inte förstörde upplevelsen för dig bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Lite skillnad på releasedagen jämfört med 8 veckor efter, men visst. Alla kommer nog tycka olika. Kanske skulle kunna ha två trådar i så fall, men folk kommer alltid göra fel ändå

Inlägget började ju med ’nu har jag spelat igenom hela storyn’, då borde man nog fundera lite om man är rädd för spoilers? Jag vet inte. Hoppas det inte förstörde upplevelsen för dig bara

Jo, så hade man kunnat tänka. Men jag tänkte mer att det var något mer allmänt omdöme eller kommentar om spelet.

Det är lugnt. Det är ju som sagt alltid en risk med att läsa något online när det gäller spoilers mm.

Permalänk
Medlem

240 timmar spelade, alla achievements klara. Dags att låta spelet vila lite och hoppa in i CP2077, inte spelat det sen i vintras