Starfield – den stora tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Vad snackar du om? Skulle vi göra en omröstning här, så är du nog rätt ensam om att ta backups av sparfiler. Bete dig.

Att du inte har någon koll alls! Tror dem flesta som har spelat i många år har den i sin tanke, du verkar ganska oerfaren i detta!

Skulle gärna se se en omröstning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSWEDEx:

Att du inte har någon koll alls! Tror dem flesta som har spelat i många år har den i sin tanke, du verkar ganska oerfaren i detta!

Skulle gärna se se en omröstning!

Kör schemalagda skript som kopierar viktiga filer & save filer. Vet aldrig när en disk rasar.

Permalänk
Medlem

Hö hö, ett skepp tänkte landa på mitt huvud..! Det var ett Starborn Guardian IV. Jag hoppade upp till dörren och vips var jag inne när 5 starborn knallat ut ur skeppet. Sen var det mitt efter jag kört iväg. Blev således blåst på stridskonfekten, men fick ytterligare ett skepp!

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qnuba:

Kör schemalagda skript som kopierar viktiga filer & save filer. Vet aldrig när en disk rasar.

Exakt, helt rätt! Inte ens saves i molnet kan man lita på, har hänt att det inte synkat och förlorade 4 lvl, tur man gör backup emellanåt. Som du skriver, en disk kan gå när som, var med en helt ny nvme pcie 4 som efter en kallstart förlorat halva disken, dock så handlade det om firmware som behövde uppdateras. Värre förr med mekaniska tick tick tick förlorade 4 gb bilder på barnen....

Permalänk
Medlem

Jag brukar ta bort mina sparfiler när jag startar ny spelomgång. Kanske är ensam om detta?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag brukar ta bort mina sparfiler när jag startar ny spelomgång. Kanske är ensam om detta?

Intressant, varför? Aldrig gjort det.. Dock så är vissa spel drabbade av fps förlust om man har en väldigt många saves och då skulle det vara bra att kanske ta bort vissa men ha kvar dem nödvändigaste... Många har klagat på detta i just Starfield.. Jag har nästan 7Gb saves lol men inte märkt av det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSWEDEx:

Intressant, varför? Aldrig gjort det.. Dock så är vissa spel drabbade av fps förlust om man har en väldigt många saves och då skulle det vara bra att kanske ta bort vissa men ha kvar dem nödvändigaste... Många har klagat på detta i just Starfield.. Jag har nästan 7Gb saves lol men inte märkt av det...

Jag har inte spelat starfield än. men tar bort saves på de flesta andra spel. tror det har med att det känns mer fräsht och nytt och att jag inte kan gå tillbaka och titta upp saker på en annan karaktär eller som i vissa spel där man kan byta saker mellan karaktärer. Känns som en bättre mer "hel" upplevelse helt enkelt.
Dessutom så är man "klar" med ett spel så fyller sparfiler inte längre någon funktion tycker jag.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Dreijer:

Vad snackar du om? Skulle vi göra en omröstning här, så är du nog rätt ensam om att ta backups av sparfiler. Bete dig.

Jag tar backups...

Permalänk
Medlem

Jag backar med upp sparfiler. Jag har råkat ut för att dom har blivit korrupta eller att jag glömt bort det vid en ominstallation av OS.
Alla spel har inte sparfiler i molnet. Inte alla spel och inte alltid, men jag gör det.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag får be om ursäkt. Jag hade ingen aning om att vissa faktiskt tog backuper av sina sparfiler.
Det låter lite omständligt, men kan man scripta det är det ju både enkelt och klokt.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Dreijer:

Jag får be om ursäkt. Jag hade ingen aning om att vissa faktiskt tog backuper av sina sparfiler.
Det låter lite omständligt, men kan man scripta det är det ju både enkelt och klokt.

Det var inget jag hade hört direkt heller.
Vissa spel har jag sparat sparfiler från efter att jag klarat dem, men att hålla på och backupa medans man spelar var nytt

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

har nu äntligen klarat av spelet, finns säkert en hel del sidoquests till att göra, men som jag inte kan hitta(eller orkar söka reda på rättare sagt).
fick chansen att fortsätta spelet i det nya universumet, men då jag såg att jag hade losat all min gear samt alla mina credits så valde jag att sätta punkt för spelet här.

jag tror inte att jag kommer att spela spelet nått mer, bra, kul och beroendeframkallande spel, visst, men ska jag lira ett utav dessa spel, så satsar jag hellre på skyrim.

jag ger spelet 7/10.
det skulle egentligen ha fått 8/10, men tack vare alla de buggar och krasher man haft, så drogs betyget ned lite.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det var inget jag hade hört direkt heller.
Vissa spel har jag sparat sparfiler från efter att jag klarat dem, men att hålla på och backupa medans man spelar var nytt

Kan vara bra om man upplevt korrupta spelfilmer. Jag har haft tur bara drabbats en gång med assassins creed revelations.

Din hårddisk kan ju haverera dessutom

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av oqvist:

Kan vara bra om man upplevt korrupta spelfilmer. Jag har haft tur bara drabbats en gång med assassins creed revelations.

Din hårddisk kan ju haverera dessutom

Nu när mycket sparas i molnet automatiskt och jag inte haft hårddiskhaveri på många år så är man lite bortskämd kanske.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nu när mycket sparas i molnet automatiskt och jag inte haft hårddiskhaveri på många år så är man lite bortskämd kanske.

Nu kan ju datan som sparas i molnet också va korrupt. Hårddiskhaverier är sällsynta men sjukt dryga när de sker. Gäller bara leva tillräckligt länge

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Byggde mitt första skepp från grunden, ett med massivt storage så jag kan ha alla resurser på det. Tror jag landade på ungefär 36 000 storage cap. Kostade ungefär 650 000 cr totalt. Följde en del tips på youtube, men lyckades inte fixa bort en stege som ploppade in på ett ställe jag inte ville. Åkte runt och fixade ihop vapen och lite uppsnyggning. Eftersom skeppet har 0 i manuverability satte jag på en bunt turrets.

Hade dumpat alla tidigare resurser i källaren i Lodge. Det tog ett tag att gå till skeppet med dem på mig, eftersom jag fick byta till walk mode. Sen när väl var där buggade det så jag inte kunde komma in i skeppet, fick spara och starta om. Då gick det och jag kunde dumpa över allt i cargo hold, ungefär 7000 totalt. Pust : )

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Fulci:

Byggde mitt första skepp från grunden, ett med massivt storage så jag kan ha alla resurser på det. Tror jag landade på ungefär 36 000 storage cap. Kostade ungefär 650 000 cr totalt. Följde en del tips på youtube, men lyckades inte fixa bort en stege som ploppade in på ett ställe jag inte ville. Åkte runt och fixade ihop vapen och lite uppsnyggning. Eftersom skeppet har 0 i manuverability satte jag på en bunt turrets.

Hade dumpat alla tidigare resurser i källaren i Lodge. Det tog ett tag att gå till skeppet med dem på mig, eftersom jag fick byta till walk mode. Sen när väl var där buggade det så jag inte kunde komma in i skeppet, fick spara och starta om. Då gick det och jag kunde dumpa över allt i cargo hold, ungefär 7000 totalt. Pust : )

Om du använder personal atmosphere eller vad kraften heter så kan du springa hur mycket som helst, oberoende av hur mycket du bär.
Du behöver inte heller springa hela vägen till skeppet, du når dess cargo hold från 500m genom skeppmenyn.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Fulci:

Byggde mitt första skepp från grunden, ett med massivt storage så jag kan ha alla resurser på det. Tror jag landade på ungefär 36 000 storage cap. Kostade ungefär 650 000 cr totalt. Följde en del tips på youtube, men lyckades inte fixa bort en stege som ploppade in på ett ställe jag inte ville. Åkte runt och fixade ihop vapen och lite uppsnyggning. Eftersom skeppet har 0 i manuverability satte jag på en bunt turrets.

Hade dumpat alla tidigare resurser i källaren i Lodge. Det tog ett tag att gå till skeppet med dem på mig, eftersom jag fick byta till walk mode. Sen när väl var där buggade det så jag inte kunde komma in i skeppet, fick spara och starta om. Då gick det och jag kunde dumpa över allt i cargo hold, ungefär 7000 totalt. Pust : )

Om du inte märkt/vet det så kan man inte dö av att springa med för mycket junk på sig... man förlorar hälsa, men bara ner till typ 10-15%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liverpoolarn:

Om du inte märkt/vet det så kan man inte dö av att springa med för mycket junk på sig... man förlorar hälsa, men bara ner till typ 10-15%.

Det tog inte superlång tid, men skulle jag stöta på liknande igen har jag ett par grejer jag ska testa. : )

Måste bygga om skeppet lite, gjorde för lite skada med turrets. Har för mig det fanns någon skills om gjorde dem bättre. Men blir nog ett grupp frontvapen också. Sen hade jag inte tillgång till t4 motorer där jag handlade, men tror det är svårt komma över 0 oavsett. Skeppet är en klump av största cargo kuberna på två plan. Vinner inga skönhetspris direkt.

Permalänk
Medlem

Hade en situation igår som jag inte vet om det går att lösa på något annat sätt.
Befann mig långt "österut" på nån planet i ett lvl 75 system, Huygens eller Archimedes. Såg ett litet skepp parkerat modell Va'ruun så jag norpade det. Problemet uppstod när jag insåg att jag gjort det till mitt nya huvudskepp - jag kommer inte därifrån pga klen gravdrive!

Plus att jag kunde inte fast travel utan att befinna mig i förarsätet då skeppslasten var övertrasserad med 550% samt jag själv och Sarah var fullastade. Vevade runt som en galning i 2-3 riktiga timmar för att hitta ett nytt skepp att ta över så jag kunde åka därifrån. Lyckades till slut snubbla över en större men inte så fräsig kärra som tog mig till en stad där jag kunde byta till kompetent långfärdsskepp som inte har ärtbössor på taket och ett litet handskfack.

Har jag missat något eller var mitt enda andra alternativ att bygga en outpost där jag kunde göra en landningsplats och först då byta till annat skepp? Minnet säger mig att det krävs en hel del järn och aluminium och jag har väldigt lite sånt plus att planeten/systemet jag var fast på var vulkanisk och vad jag kunde se så var det knappt existerande metaller.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Hade en situation igår som jag inte vet om det går att lösa på något annat sätt.
Befann mig långt "österut" på nån planet i ett lvl 75 system, Huygens eller Archimedes. Såg ett litet skepp parkerat modell Va'ruun så jag norpade det. Problemet uppstod när jag insåg att jag gjort det till mitt nya huvudskepp - jag kommer inte därifrån pga klen gravdrive!

Det där får man väl se som en bugg, de borde göra en check så att inte skepp utan kapacitet kan landa på avlägsna platser.

Permalänk
Medlem

Starfield 1.7.36 Update - Fixes and Improvements
General
FOV: Sliders are now available in Settings that allow players using first person or third person to adjust their FOV.

Performance and Stability
[PC ONLY] Improved stability for Intel Arc GPUs.

Various additional stability and performance improvements.

Quest
Echoes of the Past: Addressed an issue where tunneling creatures could pick a location that would prevent progression.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Det där får man väl se som en bugg, de borde göra en check så att inte skepp utan kapacitet kan landa på avlägsna platser.

Bättre om de gjorde så man kunde sno skepp utan att tvingas göra dem till "hemskepp"!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Starfield 1.7.36 Update - Fixes and Improvements
General
FOV: Sliders are now available in Settings that allow players using first person or third person to adjust their FOV.

Performance and Stability
[PC ONLY] Improved stability for Intel Arc GPUs.

Various additional stability and performance improvements.

Quest
Echoes of the Past: Addressed an issue where tunneling creatures could pick a location that would prevent progression.

Den var 758MB stor på Steam. Rätt få saker i loggen, hoppas se något lite större nästa patch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Hade en situation igår som jag inte vet om det går att lösa på något annat sätt.
Befann mig långt "österut" på nån planet i ett lvl 75 system, Huygens eller Archimedes. Såg ett litet skepp parkerat modell Va'ruun så jag norpade det. Problemet uppstod när jag insåg att jag gjort det till mitt nya huvudskepp - jag kommer inte därifrån pga klen gravdrive!

Plus att jag kunde inte fast travel utan att befinna mig i förarsätet då skeppslasten var övertrasserad med 550% samt jag själv och Sarah var fullastade. Vevade runt som en galning i 2-3 riktiga timmar för att hitta ett nytt skepp att ta över så jag kunde åka därifrån. Lyckades till slut snubbla över en större men inte så fräsig kärra som tog mig till en stad där jag kunde byta till kompetent långfärdsskepp som inte har ärtbössor på taket och ett litet handskfack.

Har jag missat något eller var mitt enda andra alternativ att bygga en outpost där jag kunde göra en landningsplats och först då byta till annat skepp? Minnet säger mig att det krävs en hel del järn och aluminium och jag har väldigt lite sånt plus att planeten/systemet jag var fast på var vulkanisk och vad jag kunde se så var det knappt existerande metaller.

Hittade faktiskt ett färskt svar på min egen fråga i denna video (vid tidstämpel 12:16) där man får resa till tidigare besökt spaceport även om den är out-of-range. Har dock inte testat själv.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Gick ombord på skeppet i Akila City och ser då detta. Är det The Shining på gång eller? Redrum!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Den var 758MB stor på Steam. Rätt få saker i loggen, hoppas se något lite större nästa patch.

Rätt oroväckande ändå. Av allt de ville fixa inför förra patchen var fov det de mäkta med

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

får se till helgen om dom fixat War of Angels för oss achievment hunters... har alla utom den & lvl 100

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Otroligt vackert byggd fighter jet

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Påminner lite om mitt skepp, den flygande tegelstenen. : )

Får jobba på designskills lite.