Permalänk
Medlem
Skrivet av SVP:

Gör det, vore intressant och se om det fungerar för andra. jag har hittat något om att 10 serien inte stödjer DSC och påverkar nog bandbredden en del. men på papper ska det gå att köra 120hz 4:4:4 utan något problem. Annars är jag väldigt nöjd med skärmen, känns som ett svårslaget pris och undrar om Netonnet har råkat felprisa skärmen nästan

Ja eller hur, känns felprisat men dom har ju inte justerat om priset heller..
Hade nog inte köpt den för 9500:- men för 4990:- är det ju sjukt billigt för specen

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVP:

Gör det, vore intressant och se om det fungerar för andra. jag har hittat något om att 10 serien inte stödjer DSC och påverkar nog bandbredden en del. men på papper ska det gå att köra 120hz 4:4:4 utan något problem. Annars är jag väldigt nöjd med skärmen, känns som ett svårslaget pris och undrar om Netonnet har råkat felprisa skärmen nästan

Blev även ett köp här. 4990:- för 4k 32" 144hz kändes som ett väldigt bra pris helt enkelt när närmaste konkurrent i den storleken ligger på 7,5k (rätta mig om jag har fel). Visst har man varit sugen på att vänta på en OLED men de finns fortfarande inte i vettiga storlekar (tycker att allt över 35 är på tok för stort för en datorskärm och blir dessutom tungt att driva). Även LG's nya med HDR1000 (32GQ950) ser ju riktigt bra ut men då också med ett pris på 17000... Då betalar jag hellre 5k utan någon vidare HDR.

Det ska sägas att jag precis har köpt skärmen och får den imorgon, återkommer med en liten review.

Jag har läst några reviews som har sagt att inställningarna från start är rätt dåliga men inte hittat något i synnerhet om att just texten blir blå/röd. Nu tror jag inte att mitt nuvarande grafikkort (RX 590) kommer orka driva 4k i någon hög fps men jag ska se om jag märker något liknande då jag inte tror att mitt grafikkort har stöd för DSC.

Nu hoppas man på lite tur utan några döda pixlar eller grov blacklight bleed.

Kul att vi är några med samma skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVP:

Gör det, vore intressant och se om det fungerar för andra. jag har hittat något om att 10 serien inte stödjer DSC och påverkar nog bandbredden en del. men på papper ska det gå att köra 120hz 4:4:4 utan något problem. Annars är jag väldigt nöjd med skärmen, känns som ett svårslaget pris och undrar om Netonnet har råkat felprisa skärmen nästan

Jag har testat en annan UHD 144 Hz skärm (Samsung Odyssey S28AG700) med ett GTX 10-serie grafikkort och där var det också strul med att få ut 120 Hz 4:4:4, även med 8 bpc. Det gick dock att få ut 4:4:4 med 8 bpc om uppdateringsfrekvensen sänktes till 98 Hz, om jag minns rätt var det efter detta också möjligt att höja till 10 bpc. Då det har gått ett tag kan det eventuell ha skett förändringar med nya drivrutiner och så vidare men jag upplevde som sagt ett liknande problem med en helt annan skärm. Det bör i så fall ligga på NVIDIAs drivrutiner, begränsningar i GTX 10-serien eller att man har satt i komponenter med liknande begränsningar i dessa skärmar.

Skärmar som dessa är ju ändå tänkta att användas med antingen DP + DSC eller HDMI 2.1 (med eller utan DSC beroende på bandbredden för den specifika skärmen). Så fort man har uppgraderat till ett nyare grafikkort med stöd för DSC så bör det inte vara några problem med att få ut 4:4:4 även i 144 Hz.

Permalänk
Medlem

Fanns på NetonNet till 4999kr just nu. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5769943

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem
Skrivet av reeson:

Fanns på NetonNet till 4999kr just nu. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5769943

Japp det är där vi som senast köpt den har beställt ifrån 👍🙂
För 4990:-.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Visst man är sugen på att prova den här skärmen.
Men samtidigt så har jag varit riktigt nöjd med min nuvarande Xiaomi 34 ultrawide skärm så man är lite splittrad.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem

Är det någon som kommer använda skärmen tillsammans med Macbook pro? Oroar mig lite att skärmen laddar datorn med 65W (Macbook pro 16 m1 pro), och det kommer ju inte räcka för min dator, så kan man stänga av den funktionen möjligtvis?

Permalänk
Medlem

Jag la precis en spontanbeställning på den här skärmen. Har inte ens känt till dess existens förrän idag när jag gick in på prisjakt för att leta efter en annan grej. När jag såg skärmen på prisjakts förstasida var jag helt säker på att det var 60hz med tanke på prislappen.

Har idag 32" 2k 144hz som jag egentligen är väldigt nöjd med men varit sugen att kliva på 32" 4k/120hz+ ett tag så mitt 3080 får sträcka på benen ordentligt. Skärmpriserna i det segmentet har dock fått mig att avstå.
4990 kr för dessa specs känns nästan för billigt.

Visa signatur

10700k | STRIX RTX 3080 OC White | NZXT N7 Z490 White | Kraken Elite 280 White | 4x8GB Corsair Dominator RGB DDR4 3200MHz White | Acer Nitro XV322QKKV 4K@144hz | Phanteks AMP 1000W v2 White | Jonsbo D41 Mesh White | SteelSeries Apex 3 TKL | Logitech G305 | HyperX Cloud Flight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Är det någon som kommer använda skärmen tillsammans med Macbook pro? Oroar mig lite att skärmen laddar datorn med 65W (Macbook pro 16 m1 pro), och det kommer ju inte räcka för min dator, så kan man stänga av den funktionen möjligtvis?

Kan kolla senare idag men såg ut som man kan välja om den ska ladda genom usb-c eller inte.

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVP:

Kan kolla senare idag men såg ut som man kan välja om den ska ladda genom usb-c eller inte.

Hade varit otroligt snällt om du orkat med det. Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yogart:

Blev även ett köp här. 4990:- för 4k 32" 144hz kändes som ett väldigt bra pris helt enkelt när närmaste konkurrent i den storleken ligger på 7,5k (rätta mig om jag har fel). Visst har man varit sugen på att vänta på en OLED men de finns fortfarande inte i vettiga storlekar (tycker att allt över 35 är på tok för stort för en datorskärm och blir dessutom tungt att driva). Även LG's nya med HDR1000 (32GQ950) ser ju riktigt bra ut men då också med ett pris på 17000... Då betalar jag hellre 5k utan någon vidare HDR.

Det ska sägas att jag precis har köpt skärmen och får den imorgon, återkommer med en liten review.

Jag har läst några reviews som har sagt att inställningarna från start är rätt dåliga men inte hittat något i synnerhet om att just texten blir blå/röd. Nu tror jag inte att mitt nuvarande grafikkort (RX 590) kommer orka driva 4k i någon hög fps men jag ska se om jag märker något liknande då jag inte tror att mitt grafikkort har stöd för DSC.

Nu hoppas man på lite tur utan några döda pixlar eller grov blacklight bleed.

Kul att vi är några med samma skärm

Har precis samma tanken med en OLED i samma format some detta. Men tiden för att den att komma ut och till en vettig pris (ca 7-9kkr) kunde ta några år. Kunde har skaffat ett 4k 60Hz länge sen men väntat på GPUer att komma ikapp lite och nu tycker jag den tiden har kommit. Marknaden tycker detsamma med många 4k 32 144hz. För 5 lax kan man väl prova även om den kanske lider av IPS nackdelar.

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem

Riktigt sugen på skärmen men den är tok för stor för min monitor arm. Önskade att skärmen var 27 tum.

Visa signatur

Ryzen 5 5800X3D
Palit RTX 4090 Gamerock OC
32 GB Corsair lpx 3600mhz
Sabrent Rocket Q 2TB M.2, Kingston A2000 2TB, Kingston A400 1TB SSD, Kingston A400 1TB SSD, Segate 8TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strife91:

Riktigt sugen på skärmen men den är tok för stor för min monitor arm. Önskade att skärmen var 27 tum.

många säger att 27" inte gör 4K tillgodo. 32" är sweetspoten men vet inte din usecase. Jag skulle inte låter ett monitorarm begränser mig om jag var dig.

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVP:

Eftersom det ändå är en tråd uppe om denna skärm och det verkar vara relevant med tanke på dagarnas fyndpris på just denna modell så måste jag säga att jag är generellt sett nöjd med skärmen men har lite mindre bekymmer som jag undrar om det går att lösa, eller hur man ska lösa det rättare sagt.

Att läsa/skriva text som det är just nu är hemskt. en del av texten får en röd ton, en annan del av texten får en blå ton. och så som jag förstår det har detta att göra med samplingen på färgen och att den går på 4:2:2 i 144hz. Så jag har testat köra den i 120hz men den använder fortfarande 4:2:2 där också, trots att den då ska klara av 4:4:4 i 120hz. endast i 60hz som det går att köra RGB (okomprimerat är kanske rätt ord). Har testat olika displayport kablar som jag vet ska klara av full bandbredd men det blir ingen skillnad. Kan det vara så att problemet sitter i att mitt grafikkort begränsar bandbredden ut fastän det ska klara av displayport 1.4?

Värt att nämna är att jag kör Windows 11, 1080 Ti ( senaste drivrutiner ) och har gjort firmware uppdateringen på kortet för Displayport. Inget har gett resultat hittils, inte ens den kabel som skickades med.

Du kanske redan har läst denna men det verkar som att det beror på hans grafikkort.

https://www.reddit.com/r/Monitors/comments/qw8xmj/text_become...

Permalänk
Medlem
Skrivet av reeson:

Har precis samma tanken med en OLED i samma format some detta. Men tiden för att den att komma ut och till en vettig pris (ca 7-9kkr) kunde ta några år. Kunde har skaffat ett 4k 60Hz länge sen men väntat på GPUer att komma ikapp lite och nu tycker jag den tiden har kommit. Marknaden tycker detsamma med många 4k 32 144hz. För 5 lax kan man väl prova även om den kanske lider av IPS nackdelar.

Precis, känns väl rätt lagom att ha denna i ett par år tills dess att OLED-marknaden har mognat för de storlekarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paw:

Visst man är sugen på att prova den här skärmen.
Men samtidigt så har jag varit riktigt nöjd med min nuvarande Xiaomi 34 ultrawide skärm så man är lite splittrad.

Jag var med kanonnöjd med mina två, men har sålt av dom nu. Enda problemet med dom är 3440x1440, det är sjukt svårt att gå tillbaka till mindre än 4k när man kört den upplösningen i flera år tidigare.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Är det någon som kommer använda skärmen tillsammans med Macbook pro? Oroar mig lite att skärmen laddar datorn med 65W (Macbook pro 16 m1 pro), och det kommer ju inte räcka för min dator, så kan man stänga av den funktionen möjligtvis?

Det går väl lite långsammare bara. Är nog bara skonsamt för batteriet att inte trycka på full effekt vid laddning.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av reeson:

många säger att 27" inte gör 4K tillgodo. 32" är sweetspoten men vet inte din usecase. Jag skulle inte låter ett monitorarm begränser mig om jag var dig.

Jag har en 28” 4K, 32” 4K, 34” 2k, samt en 43” 4k. Skulle säga att 32” är bra sweetspot för 4k. 43” är lite för stort och 28” är för liten. Skulle vilja se en 36-38” också, men dom lyser ju med sin frånvaro.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av reeson:

många säger att 27" inte gör 4K tillgodo. 32" är sweetspoten men vet inte din usecase. Jag skulle inte låter ett monitorarm begränser mig om jag var dig.

Vet inte om jag håller med om det. Har 27 tums 4K 60hz som andra skärm. Jag gillar den höga pixel densiteten. Jag är hyper känslig för aliasing, så jag älskar när det är näst intill ingen synlig aliasing. Har dock aldrig provat 4k i 32 tum, så vet inte hur det är. Jag jobbar som programmerare så skärmstorleken är lockande på så vis. Inte för att glömma USB C till Macbooken heller.

Visa signatur

Ryzen 5 5800X3D
Palit RTX 4090 Gamerock OC
32 GB Corsair lpx 3600mhz
Sabrent Rocket Q 2TB M.2, Kingston A2000 2TB, Kingston A400 1TB SSD, Kingston A400 1TB SSD, Segate 8TB HDD

Permalänk
Bildexpert 📺

Storlek och avstånd är individuellt på alla plan. Alla former av "sweetspots" utgår från den egna personen med synförmåga och hur man själv föredrar att använda skalning i gränssnitt och liknande krav. Precis som den slitna diskussionen om 1080p på 24 eller 27 tum. Blir återigen ett snack om den optimala längden på ett snöre.

Det skiljer sig ungefär plus minus 8 cm på skrivbordet för att en 27 eller 32:a ska ta upp samma synfält om ≈69 grader på en halv meters avstånd.

Det vill säga, sitter du på en 27:a idag, Markera var skärmpanelen (inte stativet) är med tejp. Flytta 27:n 8 cm närmare och den kommer täcka lika mycket av synfältet som en 32:a på samma plats som din 27:a stod innan du drog den närmare. Sitter du på en 32:a idag, flytta skärmen 8 cm bakåt och den täcker samma synfält som en 27-tummare med panelen i linje med tejpen.

För 24 och 27 tum gör man samma sak fast tänker ±7 cm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duder:

@ibland Lyckades du få till laddning till din Macbook via skärmen? Jag har en 13" Macbook Pro M1 som jobbdator, men den laddar inte när jag kör via DisplayPort till USB-C.

Kör du med en displayport till usb-c-adapter? Det måste vara usb-c hela vägen mellan datorn och skärmen. Allt annat kommer inte funka, så som usb-c till displayport som kopplas in i displayporten i skärmen.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Storlek och avstånd är individuellt på alla plan. Alla former av "sweetspots" utgår från den egna personen med synförmåga och hur man själv föredrar att använda skalning i gränssnitt och liknande krav. Precis som den slitna diskussionen om 1080p på 24 eller 27 tum. Blir återigen ett snack om den optimala längden på ett snöre.

Det skiljer sig ungefär plus minus 8 cm på skrivbordet för att en 27 eller 32:a ska ta upp samma synfält om ≈69 grader på en halv meters avstånd.

Det vill säga, sitter du på en 27:a idag, Markera var skärmpanelen (inte stativet) är med tejp. Flytta 27:n 8 cm närmare och den kommer täcka lika mycket av synfältet som en 32:a på samma plats som din 27:a stod innan du drog den närmare. Sitter du på en 32:a idag, flytta skärmen 8 cm bakåt och den täcker samma synfält som en 27-tummare med panelen i linje med tejpen.

För 24 och 27 tum gör man samma sak fast tänker ±7 cm.

Vad tycker du om den här skärmen Laxen?

Permalänk
Medlem

Är den inte samma panel som XB variant? Då utan RGB och g-sync. Men tror den lider av ghosting. Få ser.

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Yogart:

Vad tycker du om den här skärmen Laxen?

Har inte sett den med egna ögon tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Kör du med en displayport till usb-c-adapter? Det måste vara usb-c hela vägen mellan datorn och skärmen. Allt annat kommer inte funka, så som usb-c till displayport som kopplas in i displayporten i skärmen.

Jag provar med USB-C hela vägen från Macbooken till skärmen men får ingen bild då. Finns inte USB som inputval i menyn heller utan den cirkulerar igenom DP och HDMI inputsen och sen stänger av sig.

Det är medföljande vita apple-usb-c-kabel som jag använder men börjar misstänka att den inte stödjer video. Har inga andra att testa med tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duder:

Det är medföljande vita apple-usb-c-kabel som jag använder men börjar misstänka att den inte stödjer video. Har inga andra att testa med tyvärr.

Den är inte fullkopplad, har endast de pins som krävs för laddning och kanske USB 2 eller 3.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duder:

Jag provar med USB-C hela vägen från Macbooken till skärmen men får ingen bild då. Finns inte USB som inputval i menyn heller utan den cirkulerar igenom DP och HDMI inputsen och sen stänger av sig.

Det är medföljande vita apple-usb-c-kabel som jag använder men börjar misstänka att den inte stödjer video. Har inga andra att testa med tyvärr.

Hmm okej, kan kanske vara så att kabeln inte stödjer video som du säger. Skärmen ska ju klara det åtminstone 🙂
Får testa med min när den anländer.
Jag har ett antal olika kablar som jag använder i dagsläget som fungerar bra till mina nuvarande skärmar.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Är det någon av er som har fått hem sin skärm och har haft möjlighet att leka runt lite?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Hade varit otroligt snällt om du orkat med det. Tack

Lekt runt med skärmen lite nu och såg fel tidigare, det fanns en inställning men det verkar vara för passthrough av ström medans skärmen är avslagen. dock som någon annan skrev tänker jag att det inte borde vara hela världens grej om den laddar 65 watt då den bör sluta skicka ström om enheten är fullladdad kan man tycka

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk

Jag beställde hem skärmen i förrgår och fick hem den igår kväll. Efter några timmars användande kan jag konstatera att mitt 1060gtx med den medföljande DP-kabeln vägrar köra RGB i 4K@120hz/4k@144hz utan är låst till 4:2:2 Chroma Sub-sampling (vilket resulterar i dålig läsbarhet för text i Windows 10). Om jag sänker till 4k@60hz kan jag välja full RGB vilket löser problemet. Detta även efter att ha installerat nvidias GPU-patch som ska låsa upp DP1.4.

Tror ni det kan hjälpa att köpa hem en annan DP-kabel? Spontant känns det inte som det då Acer rimligen bör har skickat med en kabel lämpad för skärmen. HDMI är inte heller ett alternativ då 1060gtx enbart verkar stödja HDMI 2.0b som tycks vara begränsat till samma upplösning & framerate.

Har även testat med en Macbook m1 ansluten via USB-C -> DP och 4k@144hz fungerar klockrent med den. Ska strax beställa en USB-C-kabel för att testa kombinerad bild och laddning.