Permalänk
Medlem

Vore kul att höra om ni andra som beställt är nöjda med ert köp.

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Skrivet av ibland:

Vore kul att höra om ni andra som beställt är nöjda med ert köp.

Har haft den länge nog nu för att ha en åsikt.
Allt funkar som det ska, har inte märkt IPS bleed, döda pixlar etc. Gsync funkar, ingen ghosting har jag sett ännu heller.
Den har bättre svärta än min dell i samma prisklass, väldigt intressant. Använder inte HDR då det inte matchar resten av skärmarna.

Den har en liten lucka med transparent plast nere i vänstra hörnet som jag inte vet vad den gör 🤔 Hittar inget om det heller. Ser ut att vara LED?

Kan vara ett win10 problem, men jag har 4x skärmar, 2x displayport 2x hdmi 2.1, och när datorn bootar så måste jag stänga av och på denna skärm annars så tappar alla utom en skärm signalen.

Ser inte hur XB versionen skulle kunna vara bättre än denna, helt klart prisvärd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fryingpan:

Har haft den länge nog nu för att ha en åsikt.
Allt funkar som det ska, har inte märkt IPS bleed, döda pixlar etc. Gsync funkar, ingen ghosting har jag sett ännu heller.
Den har bättre svärta än min dell i samma prisklass, väldigt intressant. Använder inte HDR då det inte matchar resten av skärmarna.

Den har en liten lucka med transparent plast nere i vänstra hörnet som jag inte vet vad den gör 🤔 Hittar inget om det heller. Ser ut att vara LED?

Kan vara ett win10 problem, men jag har 4x skärmar, 2x displayport 2x hdmi 2.1, och när datorn bootar så måste jag stänga av och på denna skärm annars så tappar alla utom en skärm signalen.

Ser inte hur XB versionen skulle kunna vara bättre än denna, helt klart prisvärd.

det är en ir-läsare som automatiskt justerar ljusstyrka om man använder den

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Skrivet av ibland:

det är en ir-läsare som automatiskt justerar ljusstyrka om man använder den

Jaaa nu klickade det. Deras lightsense? Antar att XB versionens rgb-ljus på baksidan kan leka med den också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fryingpan:

Jaaa nu klickade det. Deras lightsense? Antar att XB versionens rgb-ljus på baksidan kan leka med den också.

nja tror den är enbart för det faktikst, rgb är nog styrd av andra kretsar i skärmen.

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem

Har köpt denna skärm nu också med diskussionerna i den här tråden och videon som @ibland gjorde som enda recensioner som fanns att hitta på hela internet i princip, så tack för det!

Är också mycket nöjd med köpet! Har iofs aldrig använt varken 4k, hög refresh-rate eller denna storlek på skärm tidigare i livet så när alla uppgraderingar sker i ett svep är det klart att man blir lite extra imponerad

En grej som tog ett tag för mig att lista ut dock var varför den inbyggda USB-hubben bara gav ström men ingen data. Man måste välja i skärmens inställningar om hubben ska gå på USB-C eller USB-B långt ner i menyerna, default är C och jag använde B som input. Ett litet tips om någon kör fast på samma sak

Och så ett litet klagomål bara - hur tänkte designern när de la power-knappen i samma rad som funktionsknapparna för menyn? Eftersom man känner sig fram för att använda dessa knappar är det oerhört lätt att råka stänga av skärmen så fort man är i menyerna och pillar. Men men, kan nog ha överseende med det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duder:

Har köpt denna skärm nu också med diskussionerna i den här tråden och videon som @ibland gjorde som enda recensioner som fanns att hitta på hela internet i princip, så tack för det!

Är också mycket nöjd med köpet! Har iofs aldrig använt varken 4k, hög refresh-rate eller denna storlek på skärm tidigare i livet så när alla uppgraderingar sker i ett svep är det klart att man blir lite extra imponerad

En grej som tog ett tag för mig att lista ut dock var varför den inbyggda USB-hubben bara gav ström men ingen data. Man måste välja i skärmens inställningar om hubben ska gå på USB-C eller USB-B långt ner i menyerna, default är C och jag använde B som input. Ett litet tips om någon kör fast på samma sak

Och så ett litet klagomål bara - hur tänkte designern när de la power-knappen i samma rad som funktionsknapparna för menyn? Eftersom man känner sig fram för att använda dessa knappar är det oerhört lätt att råka stänga av skärmen så fort man är i menyerna och pillar. Men men, kan nog ha överseende med det!

Har du möjlighet att kolla vad djupet på skärmen är utan fot? Är tunt med information om storleken utan fot och är på jakt efter en ny skärm men har dessvärre endast 10,7 cm att röra mig med på djupet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludric:

Har du möjlighet att kolla vad djupet på skärmen är utan fot? Är tunt med information om storleken utan fot och är på jakt efter en ny skärm men har dessvärre endast 10,7 cm att röra mig med på djupet.

jag får det till 7,5-8 cm utan fäste. jag har min väggmonterad och då är den 16cm ut från väggen, men jag har inte det smalaste väggfästet direkt.

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem

@ibland Lyckades du få till laddning till din Macbook via skärmen? Jag har en 13" Macbook Pro M1 som jobbdator, men den laddar inte när jag kör via DisplayPort till USB-C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duder:

@ibland Lyckades du få till laddning till din Macbook via skärmen? Jag har en 13" Macbook Pro M1 som jobbdator, men den laddar inte när jag kör via DisplayPort till USB-C.

jajamensan, det funkar felfritt för mig! har dock airversionen men 65w borde väl räcka även för m1 pro?

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

jag får det till 7,5-8 cm utan fäste. jag har min väggmonterad och då är den 16cm ut från väggen, men jag har inte det smalaste väggfästet direkt.

https://i.imgur.com/uhltLtP.jpg

Tack, det uppskattas! Ser ut att fungera med ett smalare fäste i sådana fall.

Förstår inte att återförsäljare eller producenterna är så dåliga med att ge mått för skärmarna utan stativ.

Permalänk
Medlem

provade att överklocka skärmen idag, jag får upp den i 160hz utan problem. Men jag kan inte välja det alternativet senare, verkar vara något som ändå begränsar mig från att välja det trots att den tillåter det.

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem

@ibland
Är denna skärmen platt eller välvd? Jag tycker den ser platt ut på de flesta bilder men jag har också sett vinklar där jag blir osäker så vore skönt att få detta bekräftat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

@ibland
Är denna skärmen platt eller välvd? Jag tycker den ser platt ut på de flesta bilder men jag har också sett vinklar där jag blir osäker så får du skönt att få detta bekräftat.

Helt platt

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Helt platt

Tack! Lutar mer och mer åt att skaffa denna skärm.

Permalänk
Medlem

Vad vägghänger man denna best bäst med för arm?

Eftersom den väger strax över 10kg behövs något robust, vill gärna ta till extra för att slippa oron för att den ska slacka eller ramla ner. Vill kunna dra ut skärmen en bit från väggen, kanske 40 eller 50 cm.

Är inte helt säker på om det är möjligt heller med denna skärm - tar man bort stativet så finns där en platta med 4 skruvar med avstånd 100mm på. Det sitter dock redan skruvar i de hålen. Är tanken att man ska skruva ur dom och fästa sin arm där genom samma hål?

Hela den ytan med hålen är också nedsänkt så jag antar att det måste vara exakt VESA 100mm för att fungera? Köper man t.ex. den här som jag har spanat på så ser det ut som plattan är 200mm utan förlängningarna och alltså skulle ta emot plasten så att skruvarna inte når: https://www.komplett.se/product/836113/tv-ljud-bild/tv-video/...

Permalänk
Medlem

Korrekt du ska återanvända de fyra skruvarna som sitter i hålen för att fästa på din arm. Jag tror endast att vesa 100 mm fungerar.

Permalänk
Medlem

Fick hem min skärm igår, vägde den först snabbt på badrumsvågen utan stativ och den väger ca 8,4 kg.
Tyvärr verkar min vara doa. Den får ström och panelen är igång går ner i vila efter ett tag osv, men jag får ingen bild vare sig vid bootning eller senare. OSDn syns inte heller, men knapptryckningar på skärmen får den att reagera med en svag blinkning så de registreras. När jag kör med en andraskärm inkopplad finns skärmen windows device manager och Nvidas kontrollpanel (rätt identifierad) men som sagt; ingen bild. Testade med dp och hdmi. Jag har reklamerat den och kommer skicka tillbaka ifall inte någon ser något uppenbart fel jag har gjort?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Bakwetu:

Fick hem min skärm igår, vägde den först snabbt på badrumsvågen utan stativ och den väger ca 8,4 kg.
Tyvärr verkar min vara doa. Den får ström och panelen är igång går ner i vila efter ett tag osv, men jag får ingen bild vare sig vid bootning eller senare. OSDn syns inte heller, men knapptryckningar på skärmen får den att reagera med en svag blinkning så de registreras. När jag kör med en andraskärm inkopplad finns skärmen windows device manager och Nvidas kontrollpanel (rätt identifierad) men som sagt; ingen bild. Testade med dp och hdmi. Jag har reklamerat den och kommer skicka tillbaka ifall inte någon ser något uppenbart fel jag har gjort?

Det är vanligt med två saker i de här sammanhangen:

Dåliga kablar som inte alls orkar med den bandbredd som 4K/120+ kräver och därför blir det ingen bild. Metadata och EDID går på separata trådar så skärmarna identifieras men någon bild kan inte överföras. För att testa om detta är problemet ställer man in källan att skicka en enklare signal, likt 1920x1080 i 60 Hz som kommer fram över de flesta kablar

Usla användargränssnitt i skärmarna som inte meddelar status och inte tillåter menyer i annat läge än vid fungerande bildsignal. Istället ger sig skärmen f-n på att den ska gå i strömsparläge hela tiden utan info om varför. Gör att man bli dubbelblind som användare och inte vet vad som krånglar. Skärmen? Kabeln? Datorn? Har kämpat i många tester med att få en skärm att ge bild på första försöket.

Så försök med enklare signal. Sedan skicka tillbaka.

Permalänk
Medlem

Tackar, ska köra ett sista test med lägre upplösning. Jag kämpade hela kvällen igår med detta, med uppdateringar av OS och drivrutiner, backup för säkerhets skull, försökte hitta info om andra som haft problemet etc. Bara att hitta manual och drivrutiner hos Acer var väldig svårt.
Jag använde mig av hdmi/dp kablarna som följde med skärmen så det borde inte vara problemet, inte att bägge vore felaktiga åtminstone.
Någon gång körde jag även bägge skärmarna (nya + Acer predator 27'' 165hz, IPS, 1440p) i 60hz utan att det gjorde någon skillnad. När jag bara kör med den nya skärmen inkopplade borde den ge bild när den datorn bootar, det är väl en lågupplöst signal som körs ut då?
OSDn kanske bara visas vid fungerande signal, min andra Acer skärm har en egen splash-screen, "ingen signal" ruta samt att menyerna går att ställa in utan att skärmen är inkopplad till datorn, men det kan ju ha försämrats förstås. Någon annan här som har skärmen som kan testa utan att signalkabeln är inkopplad?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

OSDn kanske bara visas vid fungerande signal, min andra Acer skärm har en egen splash-screen, "ingen signal" ruta samt att menyerna går att ställa in utan att skärmen är inkopplad till datorn, men det kan ju ha försämrats förstås. Någon annan här som har skärmen som kan testa utan att signalkabeln är inkopplad?

När jag startar skärmen utan signalkabel ikopplad så händer följande:

• 10 sekunders uppstartstid då skärmen är helt svart

• Under 10 sekunder efter det letar den igenom de olika anslutningarna vilket syns i pyttenliten text uppe i höger hörnet.

• Hittills går det inte att få fram någon OSD-meny.

• När den inte hittat någon signal så står det No Signal i mitten på skärmen. Nu kan man få upp en liten OSD-meny som det endast går att välja Input och Auto Source i.

• Skärmen går sen i viloläge och går att väcka igenom genom att klicka på någon av knapparna och då få upp den lilla OSD-menyn igen.

Permalänk
Medlem

Är det meningen att man ska se blinkandet från rörelse-sensorns IR-lampa med blotta ögat?

För en gångs skull är panelen på 1:a exemplaret av en ny skärm jag köper utan störande problem, så det vore ju tusan om det vore fel på andra delar. Även om det är ett fel så syns inte blinkandet från normal sittposition och skulle det störa så finns ju tuschpenna/tejp.

Permalänk
Medlem

Skärmen reklamerades till NetOnNet. Jag fick en länk till deras reparationsverkstad med ärendenr. där man kunde se att de hämtat ut den. Nästan direkt, i fredags fick jag så en kreditfaktura på det jag hade betalt minus en fraktavgift, som om jag hade valt att skicka tillbaka en fungerande vara som jag inte ville ha. Jag hade inte begärt att få återbetalning, det var en reklamation och jag vill ha en omleverans om skärmen är trasig. Efter ha slitit med deras idiotiska AI-chatbot ett tag, fick jag så meddelat dem detta och frågat vad avdraget för frakten var för något.
Istället för omleverans så fick jag idag ytterligare en kreditfaktura på fraktavgiften och om jag nu söker på mitt ärendenr hos reparationsverkstaden så finns det inte längre så det går inte se vad de kommit fram till. Ingen annan information har kommit från dem. Vad håller de på med??

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Svaret jag fick från NetonNet var bara att jag skulle göra en ny beställning. Jag påpekade att den gått upp 500 kr från det jag beställde och skrev att det inte var rimligt att jag skulle stå för det när det är de som felaktigt har antagit att jag ville lämna tillbaka vara enl. distansköplagen när det i själva verket var en reklamation. Men det svarar de inte på utan ignorerar bara mig. Så det blir ingen skärm för mig i nuläget och jag kommer definitivt inte köpa den av NetOnNet i alla fall igen.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

En fråga angående denna skärm som jag inte riktigt kunna reda ut då vissa specifikationer är motsägande.
Har denna en 1 Displayport och en 1 USB-C eller har den BARA USB-C med displayport, d.v.s utan fysisk displayport-kontakt?
På prisjakt står det DisplayPort via USB-C nämligen, vilket gör mig frågande.. Har inte hittat några bilder som visar uttagen på baksidan heller.

(Jag vet att den har 2 HDMI 2.1 också )

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Eftersom det ändå är en tråd uppe om denna skärm och det verkar vara relevant med tanke på dagarnas fyndpris på just denna modell så måste jag säga att jag är generellt sett nöjd med skärmen men har lite mindre bekymmer som jag undrar om det går att lösa, eller hur man ska lösa det rättare sagt.

Att läsa/skriva text som det är just nu är hemskt. en del av texten får en röd ton, en annan del av texten får en blå ton. och så som jag förstår det har detta att göra med samplingen på färgen och att den går på 4:2:2 i 144hz. Så jag har testat köra den i 120hz men den använder fortfarande 4:2:2 där också, trots att den då ska klara av 4:4:4 i 120hz. endast i 60hz som det går att köra RGB (okomprimerat är kanske rätt ord). Har testat olika displayport kablar som jag vet ska klara av full bandbredd men det blir ingen skillnad. Kan det vara så att problemet sitter i att mitt grafikkort begränsar bandbredden ut fastän det ska klara av displayport 1.4?

Värt att nämna är att jag kör Windows 11, 1080 Ti ( senaste drivrutiner ) och har gjort firmware uppdateringen på kortet för Displayport. Inget har gett resultat hittils, inte ens den kabel som skickades med.

Visa signatur

Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, 4070 Super, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB, Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

En fråga angående denna skärm som jag inte riktigt kunna reda ut då vissa specifikationer är motsägande.
Har denna en 1 Displayport och en 1 USB-C eller har den BARA USB-C med displayport, d.v.s utan fysisk displayport-kontakt?
På prisjakt står det DisplayPort via USB-C nämligen, vilket gör mig frågande.. Har inte hittat några bilder som visar uttagen på baksidan heller.

(Jag vet att den har 2 HDMI 2.1 också )

Det är vanlig displayport på skärmen

Visa signatur

Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, 4070 Super, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB, Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVP:

Det är vanlig displayport på skärmen

Det blev en beställning på denna för 4990:-. Känns som ett riktigt bra pris för en 32" 4K 144Hz-skärm som även har USB-C med laddning (65w) och dubbla HDMI som dessutom har HDMI 2.1.
Med tanke på att den kostar 9490:- på andra ställen så måste det ses som ett kap.
Ska kolla när jag får min om jag har samma problem som du upplevt med 4:2:2-förhållandet.
Jag kör dock mest Mac, men har PC, bland annat jobbdatorn som jag kopplar in ibland.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Det blev en beställning på denna för 4990:-. Känns som ett riktigt bra pris för en 32" 4K 144Hz-skärm som även har USB-C med laddning (65w) och dubbla HDMI som dessutom har HDMI 2.1.
Med tanke på att den kostar 9490:- på andra ställen så måste det ses som ett kap.
Ska kolla när jag får min om jag har samma problem som du upplevt med 4:2:2-förhållandet.
Jag kör dock mest Mac, men har PC, bland annat jobbdatorn som jag kopplar in ibland.

Gör det, vore intressant och se om det fungerar för andra. jag har hittat något om att 10 serien inte stödjer DSC och påverkar nog bandbredden en del. men på papper ska det gå att köra 120hz 4:4:4 utan något problem. Annars är jag väldigt nöjd med skärmen, känns som ett svårslaget pris och undrar om Netonnet har råkat felprisa skärmen nästan

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVP:

Gör det, vore intressant och se om det fungerar för andra. jag har hittat något om att 10 serien inte stödjer DSC och påverkar nog bandbredden en del. men på papper ska det gå att köra 120hz 4:4:4 utan något problem. Annars är jag väldigt nöjd med skärmen, känns som ett svårslaget pris och undrar om Netonnet har råkat felprisa skärmen nästan

Konstiga är att dom först sänkte till 6490. Sen tog det inte längre förrän som sänkte till 4990:-