Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk

Bios hittar inte Windows 10 USB

Hej,

Jag har fått igång datorn nu men mottas med att jag inte har några "bootable options". Har testat att sätta windows 10 USB minnet i typ alla portar så jag tror inte 3.0 problemet är där. Min M.2 disk verkar läsas men inte som något bottable heller.

Hur bootar jag från USBet?

Permalänk
Medlem

Gissar på att du har Secure Boot aktiverat och att du behöver formatera minnet enligt denna länk:
https://www.windowscentral.com/how-create-windows-10-usb-boot...

Visa signatur

⚙️ AMD Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | AMD ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ WLMouse BeastX Wireless
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 55G3 / 65GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Skrivet av Dallen:

Gissar på att du har Secure Boot aktiverat och att du behöver formatera minnet enligt denna länk:
https://www.windowscentral.com/how-create-windows-10-usb-boot...

Mina secure boot options är på "Other OS". Ska jag välja "Windows UEFI mode" och testa först?

Varför skulle jag behöva formatera usb minnet? Det är väl inget fel på det?

Permalänk

Windows 10 USB hittas inte i boot menu

Hej,

Jag testar igen.

Jag kan inte starta datorn genom windows usbet för att det inte ses som "bootable".
Hur gör jag så att mitt system märker att usbet går att boota genom?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Kör enabrt UEFI och minnet kan behövas göras om, om det inte stöder GPT/UEFI

Permalänk

under bios booten har du testat att mangla "Boot menu" knappen?

brukar stå på bios/uefi bootscreenen vilken knapp det gäller brukar vara någon av knapparna mellan F8 - F12 lite olika beroende på modermodem.

alternativt gå in i bios/uefi och ställ in bootordningen till USB först

om stickan inte är bootbar alls så har det ev blivit fel när mediat skapades och du får göra om tillverkningsprocessen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rouge of Darkness:

brukar stå på bios/uefi bootscreenen vilken knapp det gäller brukar vara någon av knapparna mellan F8 - F12 lite olika beroende på modermodem.

om stickan inte är bootbar alls så har det ev blivit fel när mediat skapades och du får göra om tillverkningsprocessen.

Jag måste bara fråga.. är modermodem eget slang för modekort eller menar du 90tals klassikern modermodemet en icke existerande komponent?

Permalänk
Skrivet av anon309108:

Jag måste bara fråga.. är modermodem eget slang för modekort eller menar du 90tals klassikern modermodemet en icke existerande komponent?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

*hahaha* Jag hade en känsla av att det var den klassikern... Att folk ens minns det idag
Men jag var tvungen att kolla, för mååånga hittar på egna smeknamn för saker o ting......... inklusive jag ibland

Edit... jag undrar hur länge den reportern fick höra det där av sina kollegor *hihi* Det är sådana saker som kan orsaka livslånga smeknamn

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

@SvenskenSoda: Jag har sammanfogat dina trådar, det är inte tillåtet att skapa nya trådar om samma ämne!

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Vzano:

@SvenskenSoda: Jag har sammanfogat dina trådar, det är inte tillåtet att skapa nya trådar om samma ämne!

/Vzano, Moderator

tack och sorry

Permalänk

Hej,

Vad menar du med att "mangla" boot menu knappen?
Hur ställer jag in bootordning? Enligt boot menyn så finns det inga bootable devices.

Permalänk
Skrivet av SvenskenSoda:

Hej,

Vad menar du med att "mangla" boot menu knappen?
Hur ställer jag in bootordning? Enligt boot menyn så finns det inga bootable devices.

"mangla" = hamra boot menu knappen från det att du trycker på startknappen tills du får upp "boot menyn" så du kan välja från vad du vill boota.

att ändra bootordningen kan jag tyvärr inte gå djupare än säga i bios då det skiljer beroende på tillverkare.

Visa signatur

Permalänk

"mangla" = hamra boot menu knappen från det att du trycker på startknappen tills du får upp "boot menyn" så du kan välja från vad du vill boota.

att ändra bootordningen kan jag tyvärr inte gå djupare än säga i bios då det skiljer beroende på tillverkare.

Jag förstår var jag ändrar bootordningen, problemet är att det inte finns något att ändra ordning i. Det finns inga bootable devices.

Jag förstår fortfarande inte riktigt vad du menar med att hamra boot menu knappen. Om jag trycker på startknappen så startar ju datorn bara om. Då kan jag inte klicka på saker i bios tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskenSoda:

Jag förstår var jag ändrar bootordningen, problemet är att det inte finns något att ändra ordning i. Det finns inga bootable devices.

Jag förstår fortfarande inte riktigt vad du menar med att hamra boot menu knappen. Om jag trycker på startknappen så startar ju datorn bara om. Då kan jag inte klicka på saker i bios tänker jag.

De flesta bios har en knapp man kan tryck vid boot som får fram en boot meny. Detta brukar kunna vara t.ex.F12 eller annan F-tangent. Om man trycker den ca 2 gånger/sekund så kommer man få upp en meny där man väljer boot device. Det är detta han menar med med att hamra på knappen.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Jag har stött på samma sak ett flertal gånger på jobbet , det som brukar lösa problemet är att i BIOS välja "Setup Defaults" eller liknande , efter det så hittas USB och går att boota ifrån.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

De flesta bios har en knapp man kan tryck vid boot som får fram en boot meny. Detta brukar kunna vara t.ex.F12 eller annan F-tangent. Om man trycker den ca 2 gånger/sekund så kommer man få upp en meny där man väljer boot device. Det är detta han menar med med att hamra på knappen.

Jag tror inte att den metoden fungerar längre med UEFI BOOT utan då måste man gå in i själva UEFI BIOS och välja boot ordning det där med att man kunde få fram alla enheter och sen manuellt välja en av dem med en av F tangenterna tror jag bara fungerar vid Legacy BOOT och där enheterna är MBR partionerade dvs den gamla sortens set up.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Skrivet av Joakim Ågren:

Jag tror inte att den metoden fungerar längre med UEFI BOOT utan då måste man gå in i själva UEFI BIOS och välja boot ordning det där med att man kunde få fram alla enheter och sen manuellt välja en av dem med en av F tangenterna tror jag bara fungerar vid Legacy BOOT och där enheterna är MBR partionerade dvs den gamla sortens set up.

Ok då fattar jag. Jag har testat men återigen så hittas inte usbet eller min M.2 i boot menyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskenSoda:

Ok då fattar jag. Jag har testat men återigen så hittas inte usbet eller min M.2 i boot menyn.

Vad händer om du går in i BIOS utan USB stickan ansluten? Hittas M.2 enheten då? Vad är det för grejer i din dator och vilket moderkort har du i den?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Skrivet av Joakim Ågren:

Vad händer om du går in i BIOS utan USB stickan ansluten? Hittas M.2 enheten då? Vad är det för grejer i din dator och vilket moderkort har du i den?

Jag löste det med windows-skiva istället. Nu har jag ett annat problem... Nu vill datorn inte starta windows m.2 disken korrekt. Windows är installerat och har varit öppet efter installation. Jag installerade till och med drivrutinerna för moderkortet. Nu när jag startade om datorn så blir det svart efter bios/uefi skärmen.
Ska jag öppna ny tråd??

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskenSoda:

Jag löste det med windows-skiva istället. Nu har jag ett annat problem... Nu vill datorn inte starta windows m.2 disken korrekt. Windows är installerat och har varit öppet efter installation. Jag installerade till och med drivrutinerna för moderkortet. Nu när jag startade om datorn så blir det svart efter bios/uefi skärmen.
Ska jag öppna ny tråd??

Kanske maskinen håller på att minnesträna? Kan ta en rätt lång stund innan den proceduren är klar och kan ta några minuter innan booten är färdig vid first boot. Hur länge har du väntat?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Joakim Ågren:

Kanske maskinen håller på att minnesträna? Kan ta en rätt lång stund innan den proceduren är klar och kan ta några minuter innan booten är färdig vid first boot. Hur länge har du väntat?

Jag har väntat typ 5 minuter bara... Jag ominstallerade windows med repair från skivan och ska testa igen.

Permalänk
Skrivet av Joakim Ågren:

även den menyn fungerar med uefi.

iaf de senare modermodem med uefi har man haft alternativet:

legacy USB Boot
UEFI USB Boot

mitt senaste b550 får jag upp bägge alternativen om jag manglar Boot menu knappen vid uppstart

dock tror jag min står ställ på auto i det valet så installationen blir efter vilken typ av usb boot du väljer att boota usb´n med.

Visa signatur