Windows 10s väderapp

Permalänk
Hedersmedlem

Windows 10s väderapp

Hej internet,

Windows 10s senare uppdatering har en väderapplikation per default.
Hur rätt träffar den er?

Min jobbdator får Helsingborg (jag jobbar på Kungstensgatan i Tjockträsk med frekvent VPN till Nederländerna, google ger mig Holländska adresser).
Min speldatamaskin som sitter i Tjockträsk och VPN mot servrar i närheten (integrity.st) ger mig Ramsås, Västernorrland.

Vad gör jag för fel?

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan välja din plats manuellt om Windows positionering inte funkar som du vill. Om du inte har typ GPS i din dator så kommer din dator att gissa utifrån databaser som försöker matcha IP-adresser till plats, och det blir ju sällan helt rätt. (Om du inte kör adblock har du säkert sett såna där "Heta brudar från Uppsala"-annonser som träffar måttligt rätt på var du bor. Det är samma teknik i grunden.)

För att säljv ställa om kan du göra så här:

Steg 1: Klicka på väder-grejen i aktivitetsfältet.
Steg 2: Längst upp till höger står din nuvarande ort som Windows tror du är på. Klicka på pennan bredvid ortnamnet så får du möjlighet att själv välja ort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Hej internet,

Windows 10s senare uppdatering har en väderapplikation per default.
Hur rätt träffar den er?

Min jobbdator får Helsingborg (jag jobbar på Kungstensgatan i Tjockträsk med frekvent VPN till Nederländerna, google ger mig Holländska adresser).
Min speldatamaskin som sitter i Tjockträsk och VPN mot servrar i närheten (integrity.st) ger mig Ramsås, Västernorrland.

Vad gör jag för fel?

Stämmer bra hos mig. Den säger Stockholm, och jag bor utanför tullarna, men i Stockholms kommun

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pv2b:

Du kan välja din plats manuellt om Windows positionering inte funkar som du vill. Om du inte har typ GPS i din dator så kommer din dator att gissa utifrån databaser som försöker matcha IP-adresser till plats, och det blir ju sällan helt rätt. (Om du inte kör adblock har du säkert sett såna där "Heta brudar från Uppsala"-annonser som träffar måttligt rätt på var du bor. Det är samma teknik i grunden.)

För att säljv ställa om kan du göra så här:

Steg 1: Klicka på väder-grejen i aktivitetsfältet.
Steg 2: Längst upp till höger står din nuvarande ort som Windows tror du är på. Klicka på pennan bredvid ortnamnet så får du möjlighet att själv välja ort.

Jo ja, jag vet hur man ställer det själv. Men vad får andra? Jag tänker fortsätta med nuvarande settings, så kan jag blir glatt överraskad (och besviken) när vädret skiljer.

Skrivet av jnsson:

Stämmer bra hos mig. Den säger Stockholm, och jag bor utanför tullarna, men i Stockholms kommun

Snyggt. Undrar varför mina felar.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CCWarlock:

Jo ja, jag vet hur man ställer det själv. Men vad får andra? Jag tänker fortsätta med nuvarande settings, så kan jag blir glatt överraskad (och besviken) när vädret skiljer.

Ah, jag tänkte att jag svarade på frågan "Vad gör jag för fel". Inget, egentligen, tekniken är bara begränsad.

För mig visar den Stockholm oavsett om jag kör med jobb-VPN (gatewayen råkar ju vara i Stockholm) eller via hemmanätet.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kanske blir drabbad för att jag har (försökt) neka all datainsamling.. så säkert nekat platsdataåtkomst någonstans. Det är en möglig felkälla iaf.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kommer inte ihåg var den trodde jag befann mig, kanske var det Stockholm, men jag fick i alla fall ställa in det själv. Gör inte mig någonting om det tyder på att de faktiskt har lyssnat när jag bockat ur alla former av datainsamling.