Det svenska spelundret släppt på SVT Play

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Finns flera texter/artiklar i tidningar etc som skriver om det här. Hittar flertalet från många år tillbaka:
https://www.nyteknik.se/digitalisering/centermotion-dataspel-...
"E-sport och fysisk träning hänger ihop. För att bli riktigt bra på e-sport krävs god fysik precis som i dart, boule, biljard, varpa och en hel rad andra sporter som är medlemmar i Riksidrottsförbundet och därmed får stöd av samhället."

Med tanke på de ovannämnda sporterna så bör det vara hur enkelt som helst tycker jag. Många av dessa går under precisionssport (https://sv.wikipedia.org/wiki/Precisionssport) och E-sport bör till 100% kunna gå under det.

https://www.svd.se/datorspel-bor-ses-som-en-sport (Publicerad 2015-01-18)

Till exempel så säger RF såhär om dart
https://sv.wikipedia.org/wiki/Dart
"Riksidrottsstyrelsens utlåtande 2001:
Dartsporten är enligt RS uppfattning en precisionsidrott bland andra liknande idrotter såsom till exempel sportskytte, bågskytte, casting m.fl. För utövandet av dylika idrotter krävs en fysisk ansträngning för att uppnå största möjliga precision, vilket är avgörande för det idrottsliga resultatet. Utan tvekan utgör en sådan prestation fysisk aktivitet som ryms inom den definition av idrott som idrottsrörelsen antagit."

"Idrott luktar svett och sport luktar bensin" är ju ett annat talesätt. Och motorsport är ju fullt accepterat som sport. Håller full med om att E-sport ska klassas som sport. En E-sportare var ju också med i SVT:s Mästarnas mästare vilket ju pekar på att SVT ser det som sport. Det krävs ju av de utövarna att de har bra fysik för att orka/kunna hålla den fokus som behövs för att bli riktigt bra. Vill också minnas att också kulturministern gjorde någon ändring runt pandemibestämmelserna så att ett E-sportevent kunde hållas. Kan skytte, simhopp och konstsim ses som sport så ska ju E-sport göra det också.

Själv blir jag helt svett när jag kört simulator-race med Dirt Rally eller dylikt, så de som säger att det inte är fysiskt har aldrig provat.

Permalänk
Medlem

Har sett alla delar nu. Och blir inspirerad av att starta något själv.

För mig så är spel ett modernt tidsfördriv som kan underhålla på många olika plan.
De spel jag spelat har gett en enormt mycket större inlevelse än vad någon film har gjort, då man är med i filmen.
Tänker främst på FPS spel. Har lite nyskapande idéer runt detta.
Sen finns det ju pysselspel, så "spel" är ett väldigt brett begrepp idag.

Jag har haft idéer på papper sen barn. På KTH gjorde vi ett spel av en av mina idéer i Java3d.

Har slavat åt storföretag i många år nu och är sugen på något eget eller tillsammans.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Livsnjutare 😎

Sett första avsnittet nu!

Alltså... wow!
Tur att jag inte missade det här, vilken dokumentär ! Ser fram emot nästa del redan nu, men verkligheten kallar... så får ta det lite senare. 😋

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

SVT, tack, intressant. Ska se den med barnen.

Half off topic:
Gillar att man visar "Fake news" (från 80 talet) (i från SVT?), 4min in i första avsnittet
Men har det inte alltid varit att man ska vara "neutral"?

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uibi:

SVT, tack, intressant. Ska se den med barnen.

Half off topic:
Gillar att man visar "Fake news" (från 80 talet) (i från SVT?), 4min in i första avsnittet
Men har det inte alltid varit att man ska vara "neutral"?

De ska vara opartiska överlag, såhär säger SVT själva:

Att vara opartisk är att ha ett neutralt förhållningssätt till något utan att blanda in vinklade åsikter. Men en ensidig rapportering i ett program kan balanseras upp i ett annat och det finns utrymme för värderande och kritiska omdömen.

...

  • Om någon blir klart utpekad och kritiserad ska denne få möjlighet att bemöta kritiken

  • Kontroversiella ämnen eller händelser får inte behandlas på ett ensidigt sätt

  • En representant för programföretaget får inte ta ställning i en kontroversiell fråga.

...

Kontroversiella ämnen eller händelser får inte behandlas ensidigt så att endast en parts version eller synpunkter klart dominerar. Det är dock tillåtet att skildra ett ämne från en speciell utgångspunkt, om det klart framgår av programmet eller programpresentationen. En ensidig framställning i ett program kan balanseras av ett annat program.

Källa

Sen får man ju tänka på att det han pratar om i nyhetsinslaget mycket väl skulle kunna vara vad man anser vara "fakta" vid tillfället, och inte någon form av vinklad åsikt. De pratar ju t.ex. om att det faktiskt fick stängas ner ett par spelhallar just pga dold kriminell verksamhet.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB |

Permalänk
Medlem

Kul, förutom att den blev lite politisk mot slutet. Är allergisk mot sådant.