Dator startar inte, CPU-fläkt går igång en knapp sekund

Permalänk

Dator startar inte, CPU-fläkt går igång en knapp sekund

Hej,

Svågerns dator går inte igång och jag trodde det skulle vara något enkelt, men det verkar inte så.
CPU-fläkten går igång en knapp sekund som sen stängs av i några sekunder, för att sedan gå igång igen en knapp sekund och så håller den på. Har tagit ut moderkortet och PSU från chassit för att testa utanför med samma resultat. Tagit bort alla andra komponenter också men det är samma beteende. Det enda som får fläktarna att snurra kontinuerligt är när jag provade utan att ha CPU-power (8-pin) inkopplat till moderkortet. Min slutsats än så länge är att antagligen moderkortet eller PSUn fallerar.

Moderkort: ASUS Z97-A
Nätaggregat: EVGA 500W

Någon som kan ha någon idé?

Permalänk

Hej. Jag har haft en dator som fick exakt samma problem. I slutändan visade det sig vara cpu'n som strulade. Så jag gissar att det är mb eller cpu'n. Hoppas svaret hjälper lite

Permalänk

Tack för svar, CPUn var otippad! Kanske får bli till att lämna in den på en vettig verkstad, men det tar emot

Permalänk
Medlem

Har du beeper inkopplad? Prova och se vad du får för felkod.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk

Nej, har tyvärr inte det.

Permalänk
Medlem

Resetta cmos på moderkortet. Antingen en knapp eller så får man sätta en skruvmejsel mellan 2 pins.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk

Ja det har jag också gjort... Ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

Testa med en minnes sticka

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk

Det kan bero på en del olika saker. Min flickvän t.ex. hade just det problemet med en Ryzen 1700 när hon satte sina två RAM-stickor i samma kanal istället för en i vardera kanal. 1 och 3 brukar vara samma kanal och då är 2 och 4 samma kanal.

Men ja du kan som ovan föreslog testa med bara en minnessticka. Det är bra att börja med. Testa båda stickorna en i taget.
Sedan kan du kolla att CPUn och kylaren är rätt monterad och inga brutna pinnar i sockeln.
Dubbelkolla att alla sladdar sitter i rätt och inte glappar.
Om du har en iGPU i CPUn så kan du koppla ur grafikkort och köra på iGPU istället, så koppla skärmen in i moderkortet istället för grafikortet alltså.

Permalänk

Blir samma beteende oavsett 1 eller 2 minnesstickor eller var de sitter. Det enda jag inte kopplat ur är CPUn, men en dator som fungerat tidigare borde väl inte plötsligt ha brutna pinnar.

Permalänk
Skrivet av thg-linus:

Blir samma beteende oavsett 1 eller 2 minnesstickor eller var de sitter. Det enda jag inte kopplat ur är CPUn, men en dator som fungerat tidigare borde väl inte plötsligt ha brutna pinnar.

Hehe, näe! En cpu som suttit där den sitter har inte plötsligt brutna pinnar. En reseat av cpu däremot de kan förändra chanserna radikalt. Jag uppmannar även att syna av hela moderkortet, framsida som baksida.
De ska vara helt rent, fräsha lödpunkter och gärna inte ett lager damm.
Felstatistiken rent generellt med Z97 är inte särskilt rolig och titta på. Men kasta inte in handuken förns allt är avsynat

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Hej, finns det någon uppdatering på denna tråd? Jag verkar har råkat ut för precis samma symptom...

Visa signatur

Intel i7 6700k | Asus Z170-A | 16GB 1600MHz | Asus GTX 1080 Ti |
Samsung Evo 500GB M2 | Samsung Evo 500GB | 650W