Behöver hjälp att flytta 3 bilder och en text fil från Raspberry Pi 3 till SD kort så man kan ta dem från PC

Permalänk
Inaktiv

Behöver hjälp att flytta 3 bilder och en text fil från Raspberry Pi 3 till SD kort så man kan ta dem från PC

Hej. Jag har 3 viktiga bilder och en textfil på min raspberry pi. Just nu ligger de i Home/Pi och den mappen är ej synlig när man sätter in SD kortet i Windows. Dock är boot synlig. Har provat göra en mapp där och gjort chmod 777 på den sen samma sak med filerna innan jag lägger över dem, men problemet är att de vägrar läggas över, pågrund av permission denied. Förstår inte varför det inte funkar, provat lägga över de på USB också men de vägrar. Någon med erfarenhet av detta som kan hjälpa mig så man kan ta de direkt från SD kortet? Till och med använt SUDO CHMOD men nej, mappen home/pi vill inte bli synlig i alla fall.

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att filsystemet på minneskortet är ett filsystem som Windows inte kan montera (mount). Du kan helt enkelt inte läsa minneskortets innehåll från Windows.

Nu använder jag inte Windows själv, men första steget är att kolla vilket filsystem du har på minneskortet (sannolikt ext4) och söka runt lite på nätet för att se om det går att läsa ext4 i Windows.

Ett annat alternativ är att du skickar filerna från din RPi till din Windows-dator via något protokoll som båda systemen stödjer. Även här står jag utan svar, men jag antar att du skulle kunna kika på SMB och CIFS. Sökningar liknande: "transfer file from raspberry pi to windows" borde ta dig i rätt riktning.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GLaDER:

Jag skulle tro att filsystemet på minneskortet är ett filsystem som Windows inte kan montera (mount). Du kan helt enkelt inte läsa minneskortets innehåll från Windows.

Nu använder jag inte Windows själv, men första steget är att kolla vilket filsystem du har på minneskortet (sannolikt ext4) och söka runt lite på nätet för att se om det går att läsa ext4 i Windows.

Ett annat alternativ är att du skickar filerna från din RPi till din Windows-dator via något protokoll som båda systemen stödjer. Även här står jag utan svar, men jag antar att du skulle kunna kika på SMB och CIFS. Sökningar liknande: "transfer file from raspberry pi to windows" borde ta dig i rätt riktning.

Jag löste det. Problemet var att jag hade "KILLDISK" på USB jag använde, vilket gör att den är i ett annat format. Provade en annan USB och då funkade det att föra över utan problem. Så det var min lösning! Tack!