Hopbakslån - Bli skuldfri - Vilket företag ska man välja?

Permalänk
Medlem

Hopbakslån - Bli skuldfri - Vilket företag ska man välja?

Tja, har gamla skulder hos kronofogden från en destruktiv period i mitt liv. Men vill nu börja betala tillbaka och bli skuldfri. Det rör sig om ca 65k.

Tror ni det går att få något lån hos någon och hur går jag bäst till väga? Och vilket företag väljer jag?

Eller är det typ omöjligt att ensam ta lån pga betalningsanmärkning?

Rätt usel på detta med lån och hopbakslån, ekonomi överlag. Mer än att jag vill bli skuldfri nu och bara behöva fokusera på 1 inbetalning i månaden, pga mkt enklare att hålla reda på. Plus bli av med kronofogden och strypa att beloppen växer.

Tipsa gärna om hjälp osv.
Nedsättande kommentarer undanbedes.

Mvh J

Permalänk
Medlem

Har du skulder brukar du absolut inte få lån tyvärr, är ju där man kollar ifall du är "ekonomiskt stabil" och inte har massa "skulder" liggandes.

En bättre lösning vore bara att ringa till kronofogden och lägga upp en avbetalningsplan med dem, så att dem tex drar av direkt från din lön innan det kommer till dig, så slipper du att räntan rusar och du kommer betala av det inom ett tag. Beroende på vad du tjänar.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Är inte insatt i ämnet men du har en del nyttig info i ämnet här: https://www.konsumenternas.se/lan--betalningar/lan/konsumtion...

I korta drag så handlar det väl lite om vad för villkor du lyckas få i ditt samlingslån, om du får nåt, i värsta fall så kan du sitta med en dyrare lånesituation. De har ett smidigt verktyg de kallar för lånelabbet där man kan räkna ut om man sparar nåt eller inte: https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/kalkyler--verktyg...

Permalänk
Medlem

Tack för tips👍

Permalänk
Medlem

Jag skulle vända mig till familj i ett sådant här fall. Har du tex föräldrar eller ett syskon med städad ekonomi och en fastighet kan ni ta ut ett gemensamt lån med fastigheten som säkerhet och således blir räntekostnaden nästan obefintlig och du kan göra dig skuldfri mot fogden direkt och sen betala av lånet mot banken.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ hade kunnat vara att låna pengar av en anhörig motsvarande alla lån förutom det största/med lägst ränta. Därefter betalar du av det lånet och sen till din anhörig. Om dina anhöriga har svårt att lita på dig kan ni skriva ett kontrakt eller liknande. Kan skriva med att du ska gå på regelbundna besök hos psykolog, det kanske kan få dina anhöriga att vara mer mottagliga.

Permalänk
Medlem

Har du provat att tala med fordringsägarna? Har man typ skippat o betala ett lån eller liknande så kan de många gånger ta tillbaka skulden så kronofogden inte driver in. På så vis kan en bank ibland ta över skulden. Men det krävs oftast att du har betalat en större klumpsumma eller likvidierat en skuld om du har fler än 1 skuld.

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk

Det är positivt att du vill ta tag i ditt liv och kommit ur dina destruktiva vanor. Bra jobbat! Ett tips som jag fått av personer som är extremt duktiga på att hålla i finanserna är att det finns bara två lån som är berättigade att ta i livet. Studielån och huslån. Alla andra typer av lån, inklusive avbetalning som också är en form av lån är bara rent lurendrejeri med ockerräntor. Det finns inga snabba lösningar. Det är bara att jobba, gneta och spara som gäller. Har man svårt att hålla i pengarna kan man fråga en kompis om hjälp att lägga upp en budget där man kan lägga bort fasta summor för att skuldsanera/spara. Sätt upp ett konto på Avanza och månadsspara i en gratis aktiefond, tex Avanza Zero. Hundra kronor i månaden är bättre än inget. Och det är alltid bättra att börja än att vänta.

Så för din egen skull är mitt tips; Ta inga lån.

Permalänk
Medlem

Har en kollega som gick igenom detta för ett par år sedan. Dock betydligt mer än 65000kr. Ett sådant här lån var hans räddning, men det var inte lätt att få till. Han fick tag på ett företag som kunde hjälpa honom, men först gick dom igenom alla hans kontutdrag ca 12 månader tillbaka för att se om han ändrat sitt leverne. När dom godkänt honom kontaktade dom alla fordringsägare och gick in och betalade allt och gav honom ett lån med betydligt bättre villkor än det som var på alla "små"-krediter.

Jag håller inte med ovan, ta ett samlingslån och samla dina krediter. Sen skaffar du inga fler förrän det är dags för boende t.ex. Ett samlingslån ger dig troligtvis chans att betala i snabbare takt än om du har många krediter med höga räntor.

Edit: Tips på företag där dom erbjuder lån för att samla små krediter.

Lendo
Ikano
Svea
Ica

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Många tips nu, uppskattas👍👍

Har förövrigt inte svårt alls att hålla i pengarna nuförtiden. Mer det att jag inte haft så stor inkomst senaste året. Först nu det börjar rulla in lite mer pengar. Så kommer nog betala av någon av skulderna (dom minsta), sen får jag se hur jag gör med resterande.

Permalänk
Skrivet av Subzero299:

Har en kollega som gick igenom detta för ett par år sedan. Dock betydligt mer än 65000kr. Ett sådant här lån var hans räddning, men det var inte lätt att få till. Han fick tag på ett företag som kunde hjälpa honom, men först gick dom igenom alla hans kontutdrag ca 12 månader tillbaka för att se om han ändrat sitt leverne. När dom godkänt honom kontaktade dom alla fordringsägare och gick in och betalade allt och gav honom ett lån med betydligt bättre villkor än det som var på alla "små"-krediter.

Jag håller inte med ovan, ta ett samlingslån och samla dina krediter. Sen skaffar du inga fler förrän det är dags för boende t.ex. Ett samlingslån ger dig troligtvis chans att betala i snabbare takt än om du har många krediter med höga räntor.

Edit: Tips på företag där dom erbjuder lån för att samla små krediter.

Lendo
Ikano
Svea
Ica

Ja håller helt med om samlingslån. I den situationen är det en bra lösning. Jag tänker snarare när det gått ännu längre, man sitter i knäet hos Kronofogden och man har sina betalningsanmärkningar som man inte blir av med oavsett vad man gör. I det fallet är Kronofogden troligen de som är mest sympatiska och som man kan skapa en avbetalningsplan tillsammans med dom som gör att man på sikt kan komma på fötter igen. Dom vill ju att man ska bli skuldfri och arbetsduglig (så att man kan återgå till att konsumera och dra in skattepengar som alla andra hjärnlösa drönare )