Permalänk

Java lösning

Hej, kan någon hjälpa mig lösa dessa två frågor och hitta svaret i koden, har försökt lösa detta själv men har haft mycket problem då jag är helt ny med programmering! Först ska man betrakta nedstående kod sedan lösa vad utskriften blir av koden under första koden.

5. Betrakta nedanstående klass

public class ClassD { private int x, y, z; public ClassD(int x, int y, int z) { this.x = x; this.y = y; this.z = z; } public void modify(int x,int y) { z = x + y; this.x = z; this.y = z + x; } public void printout() { System.out.println("x = " + x); System.out.println("y = " + y); System.out.println("z = " + z); } }

Vad blir utskriften när klassen MainClass nedan exekveras?

Förklara och motivera ditt svar.

public class MainClass { public static void main( String[] args) { ClassD cd =new ClassD(1, 2, 3); cd.modify(10, 10); cd.printout(); } }

Sedan denna kod samma sak!

6. Betrakta nedanstående klass

public class Dummy { private static String name; public Dummy( String name ) { this.name = name; } // konstruktor public void skriv() { System.out.println( "The name is: " + name ); } public String toString() { return name; } } // Dummy

Vad blir utskriften när klassen utskrift nedan exekveras?

Förklara och motivera ditt svar.

public class Utskrift { public static void main( String[] a) { Dummy kk1 = new Dummy( "Ettan" ); kk1.skriv(); Dummy kk2 = new Dummy( "Tvåan" ); kk2.skriv(); System.out.println( kk1 + " " + kk2 ); } } // Utskrift

Tagit bort rop på hjälp i rubrik /Andreaz1, mod
Permalänk
Medlem

Jag föreslår att du använder kod taggar, det är jobbigt att läsa nu.
Vilka svar har du kommit fram till, vad blir utskriften tror du?

Permalänk

Jag vet ju inte det är just därför jag vänder mig hit, men utifrån andra koden så vad jag tror kan vara utskriften där är:

"The name is Ettan"
"The name is Tvåan"

på dummy koden. Men kan ha fel, vilket inte förvånar mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver3214:

Jag vet ju inte det är just därför jag vänder mig hit, men utifrån andra koden så vad jag tror kan vara utskriften där är:

"The name is Ettan"
"The name is Tvåan"

på dummy koden. Men kan ha fel, vilket inte förvånar mig!

Det är tre utskrifter på andra uppgiften. Du har rätt på de två första utskrifterna, men var skulle den tredje raden skriva ut?
Lite konstiga uppgifter måste jag säga! Det är ju bara att köra dessa så får man ju facit.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedow:

Det är tre utskrifter på andra uppgiften. Du har rätt på de två första utskrifterna, men var skulle den tredje raden skriva ut?
Lite konstiga uppgifter måste jag säga! Det är ju bara att köra dessa så får man ju facit.

På tal om konstiga uppgifter... Jag ogillar sista utskriften på den uppgiften. Man behöver göra ett antagande om hur det internt fungerar. Det känns inte särskilt pedagogiskt om de inte har förklarat det och förutsätter att man bara ska lista ut det genom att stirra på koden.

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

På tal om konstiga uppgifter... Jag ogillar sista utskriften på den uppgiften. Man behöver göra ett antagande om hur det internt fungerar. Det känns inte särskilt pedagogiskt om de inte har förklarat det och förutsätter att man bara ska lista ut det genom att stirra på koden.

Exakt, håller verkligen med, därför jag blev så osäker på hur jag ska lösa detta.. Försökte exekvera dessa men får bara en massa errors..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver3214:

Försökte exekvera dessa men får bara en massa errors.

Så är det att programmera. Man får en massa errors hela tiden och så löser man dem ett i taget. Sen skriver man mer kod och orsakar nya errors. Rinse and repeat.

Permalänk
Medlem

På A så svarar jag:
20, 30, 20

På B så svarar jag:
The name is: Ettan
The name is: Tvåan
Tvåan Tvåan

Hur det blir så får du motivera själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brejjan:

På A så svarar jag:
20, 30, 20

På B så svarar jag:
The name is: Ettan
The name is: Tvåan
Tvåan Tvåan

Hur det blir så får du motivera själv.

Skulle säga att du har fel på sista i B. Poängen är dock att låta OP lista ut svaren, inte ge honom dem direkt.

@oliver3214 i sista metoden försöker man skriva ut två objekt, kk1 & kk2. Vad händer när man försöker skriva ut ett objekt?

Edit: Bvisligen hade jag fel påståendet ovan men grundtanken gäller oavsett

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Skulle säga att du har fel på sista i B. Poängen är dock att låta OP lista ut svaren, inte ge honom dem direkt.

@oliver3214 i sista metoden försöker man skriva ut två objekt, kk1 & kk2. Vad händer när man försöker skriva ut ett objekt?

Du gjorde mig osäker så jag var tvungen att testa. Jag hade rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brejjan:

Du gjorde mig osäker så jag var tvungen att testa. Jag hade rätt

Det borde bli "Ettan Tvåan" om man har kk1 + " " + kk2?
Men som sagt dålig uppgift pga antagandet man gör här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det borde bli "Ettan Tvåan" om man har kk1 + " " + kk2?
Men som sagt dålig uppgift pga antagandet man gör här.

Tänk på att name är deklarerad som static.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Tänk på att name är deklarerad som static.

Okej jag är med, tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brejjan:

Du gjorde mig osäker så jag var tvungen att testa. Jag hade rätt

Skrivet av perost:

Tänk på att name är deklarerad som static.

Suck, här sitter man med en civilingenjörsexamen runt hörnet och missar ändå småsaker. Dags att börja om på nytt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Suck, här sitter man med en civilingenjörsexamen runt hörnet och missar ändå småsaker. Dags att börja om på nytt.

Har kodat snart 20 år och missar fortfarande saker