Dator för att surfa och kika på youtube/streams, budget 5-6 tkr.

Permalänk
Medlem

Dator för att surfa och kika på youtube/streams, budget 5-6 tkr.

Hej!

Hjälper min mamma att plocka ihop delar till en ny dator, då den hon har nu börjar bli lite trött efter nästan 10 år. Den kommer främst att användas till att surfa/kika på youtube/streams och i vissa fall enklare spel (väldigt enkla).
Jag kommer att bygga datorn själv.

Hon har i dagsläget integrerad grafik i CPUn och kör utan grafikkort, vilket fungerat utmärkt.

Saker som kommer återanvändas från nuvarande burken är:

Chassi - ATX format
SSD
Egentligen ett nätagg, men det är 10 år gammalt så vi köper ett nytt ändå.

Budget ligger på 6 tkr max

Här är delarna som jag har plockat ut för tillfället:

CPU: Intel Core i3 10100 3,6GHz Socket 1200 Box
CPU kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MB: Asus Prime B560-Plus
RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2666MHz 2x4GB (CMK8GX4M2A2666C16)
Nätagg: Seasonic S12III SSR-550GB3 550W
OS: Windows 10 Home

Länk till en Prisjakt-lista för delarna

Feedback och förslag tas emot med tacksamhet. Det är bara att hojta till om ni har några funderingar.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera en mini PC, tex
https://www.proshop.se/Stationaer/ASUS-Mini-PC-PN51-BB555MDE1...

Behöver komplettera med SSD och ram. (Samt Windows)

Tror din mamma föredrar en liten dator, som ändå har rätt bra prestanda.

Permalänk
Medlem

Lite mer RAM kanske inte vore fel med många flikar uppe, sen har AMD lite bättre inbyggd grafik som också använder RAM, så jag hade nog tittat åt det här hållet:

Windows 10 kan du ladda hem från Microsoft och installera från ett USB-minne, sedan återanvänder ni aktiveringsnyckeln från den gamla datorn.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Skulle rekommendera en mini PC, tex
https://www.proshop.se/Stationaer/ASUS-Mini-PC-PN51-BB555MDE1...

Behöver komplettera med SSD och ram. (Samt Windows)

Tror din mamma föredrar en liten dator, som ändå har rätt bra prestanda.

Hon har redan chassi och SSD som vi kommer återanvända, och hon är redan nöjd med chassit osv. så det får nog bli en traditionell dator, hon är inte så kräsen. Tack ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Lite mer RAM kanske inte vore fel med många flikar uppe, sen har AMD lite bättre inbyggd grafik som också använder RAM, så jag hade nog tittat åt det här hållet:
https://komponentkoll.se/bild/xybQy.png
Windows 10 kan du ladda hem från Microsoft och installera från ett USB-minne, sedan återanvänder ni aktiveringsnyckeln från den gamla datorn.

Windows 10 måste vi köpa till då hon sitter med Windows 7 i dagsläget, så gammal är burken, hehe. Får bli så även fast Windows 11 är runt knuten.

Misstänker lite att en 5600G kanske är overkill för henne, de spel hon spelar är i princip Machinarium, Taipei och sådana pusselspel. Förvisso kanske mer framtidssäkrat för en lite längre period med den processorn, och den är ju 1 år nyare än Intel-processorn.
Tror jag följer ditt råd och byter ut mot den processorn, men kör nog på 8GB ram till en början i alla fall.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

En iPad hade varit enklare för samma pris men det är väl som att svära i kyrkan…

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

En iPad hade varit enklare för samma pris men det är väl som att svära i kyrkan…

Hehe, dom har en ipad också som dom använder ibland, men när hon ska spela, skriva och lite sådant så föredrar hon att sitta vid datorn.