Byta NAS OS utan att bryta RAIDvolymer?

Permalänk
Medlem

Byta NAS OS utan att bryta RAIDvolymer?

Har en NAS jag byggde för ett gäng år sen, har stått stilla i några år men drog igång den häromdagen. Funkar som den ska, men så började jag fundera på att uppdatera OS:et.

Hårdvaran är som följer:
Supermicro X11SSM-F
Intel(R) Core(TM) i3-6100 CPU @ 3.70GHz
16 GB RAM

Har två stycken RAID 1 volymer, ena består av två 8TB diskar och den andra av två stycken 4TB diskar.

Eftersom den funkar som den ska och jag inte har behov av att byta ut någon hårdvara så borde jag bara låta den vara, men blev ändå lite sugen på att uppdatera OS:et. För närvarande använder den Nas4free 10.2.0.2 - Prester (revision 2407), vilket är en äldre variant, som numera har blivit ersatt.

Dels undrar jag vad man isåfall bör ersätta befintligt OS med, användarvändligt och enkelt är ledorden, men också hur jag gör med mina RAIDvolymer, kommer dom att vara intakta om jag enbart byter OS, ingen hårdvara? Kommer det OS jag ersätter det befintliga med att hitta volymer automatiskt, eller behöver jag kopiera över datan till andra diskar, skapa nya volymer i det nya OS:et och sen kopiera tillbaka datan?

Datorer är inte mitt främsta intresse nuförtiden, men ibland så väcks det till liv :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av _mrdr_:

Har en NAS jag byggde för ett gäng år sen, har stått stilla i några år men drog igång den häromdagen. Funkar som den ska, men så började jag fundera på att uppdatera OS:et.

Hårdvaran är som följer:
Supermicro X11SSM-F
Intel(R) Core(TM) i3-6100 CPU @ 3.70GHz
16 GB RAM

Har två stycken RAID 1 volymer, ena består av två 8TB diskar och den andra av två stycken 4TB diskar.

Eftersom den funkar som den ska och jag inte har behov av att byta ut någon hårdvara så borde jag bara låta den vara, men blev ändå lite sugen på att uppdatera OS:et. För närvarande använder den Nas4free 10.2.0.2 - Prester (revision 2407), vilket är en äldre variant, som numera har blivit ersatt.

Dels undrar jag vad man isåfall bör ersätta befintligt OS med, användarvändligt och enkelt är ledorden, men också hur jag gör med mina RAIDvolymer, kommer dom att vara intakta om jag enbart byter OS, ingen hårdvara? Kommer det OS jag ersätter det befintliga med att hitta volymer automatiskt, eller behöver jag kopiera över datan till andra diskar, skapa nya volymer i det nya OS:et och sen kopiera tillbaka datan?

Datorer är inte mitt främsta intresse nuförtiden, men ibland så väcks det till liv :).

Det är ingen självklarhet att dina befintliga volymer stöds i något annan OS, det beror på vad du byter ifrån och till vad.

Om det inte stöds får du nog mellanlagra datan någonstans.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Vila i frid

Ställ dig även frågan, har du så pass stora krav på uptime att det krävs raid1? Backup antar jag att du redan har ordnat - och då funderar iaf jag, varför inte bara lägga tillbaks datat från backupen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är ingen självklarhet att dina befintliga volymer stöds i något annan OS, det beror på vad du byter ifrån och till vad.

Om det inte stöds får du nog mellanlagra datan någonstans.

Hur tar jag reda på om det stöds i det nya OS:et?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Ställ dig även frågan, har du så pass stora krav på uptime att det krävs raid1? Backup antar jag att du redan har ordnat - och då funderar iaf jag, varför inte bara lägga tillbaks datat från backupen?

Bra synpunkt! Krav på uptime kan jag inte säga att jag har, då detta systemet har varit avstängt i 1,5 år...mer tillförlitlighet. Jag skapade dessa RAID1 volymer utifrån att jag ville ha säkerheten utifall att någon av hårddiskarna skulle gå sönder. Någon övrig backup har jag faktiskt inte, vilket hade varit bra i detta läget.

Skulle jag kunna ta en av diskarna från respektive volym och köra dom individuellt, ha en kopia av datan från respektive volym och sen installera önskat OS och kopiera tillbaka datan och sen göra en manuell backup periodvis?

EDIT: Läste på lite och det verkar inte vara en bra idé att bryta volymerna, jag kommer att mellanlagra datan och återställa diskarna till individuella sådana, sedan installera ett nytt OS, kopiera tillbaka datan och sen använda två av diskarna som fristående backuper till dom som sitter i NASen.

Då kvarstår frågan, vad skall man satsa på i mjukvaruväg till NASen?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av _mrdr_:

Jag skapade dessa RAID1 volymer utifrån att jag ville ha säkerheten utifall att någon av hårddiskarna skulle gå sönder. Någon övrig backup har jag faktiskt inte, vilket hade varit bra i detta läget.

Raid1 är inte backup. Raid1 är uptime. Raid1 hanterar inte logiska fel. Funderar lite i ämnet. Själv gjorde jag det för 15 år sedan när ett "bäst-sweclockers-test" nätaggregat sade upp sig och dödade mina två diskar som satt i raid1. Numera kör jag raid5 för prestanda OCH separata backuper till annan enhet. Har faktiskt två fysiska backuper som går omlott trots individuell versionshantering med tre månaders retention.

Permalänk

Ta en titt på Openmediavault. Har funkat bra för mig flera år, gick från Freenas till OMV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Raid1 är inte backup. Raid1 är uptime. Raid1 hanterar inte logiska fel. Funderar lite i ämnet. Själv gjorde jag det för 15 år sedan när ett "bäst-sweclockers-test" nätaggregat sade upp sig och dödade mina två diskar som satt i raid1. Numera kör jag raid5 för prestanda OCH separata backuper till annan enhet. Har faktiskt två fysiska backuper som går omlott trots individuell versionshantering med tre månaders retention.

Kloka ord! Håller på att mellanlagra datan, sen blir det som jag skrev ovan att använda en disk från respektive volym till backup.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

För att komplicera saker lite del 1:
RAID1 på ZFS hanterar logiska fel så länge rätt data finns på en av diskarna. Som FreeBSD-baserat system är det sannolikt att detta är vad trådskaparen kör. I övrigt håller jag med dig i stort.
För att komplicera saker lite del 2:
RAID5 kan vara snabbare än RAID1/RAID10 på samma antal diskar om du huvudsakligen läser data, beroende på vilken algoritm som används. Om ditt diskset används för en stor andel slumpmässiga skrivningar (exempelvis om du har databaser eller virtuella maskiner på det) så kommer ett RAID5 att förlora på I/O-prestanda, så man behöver hålla användningsområdet i bakhuvudet, vilket kan vara nog så svårt när man ska betala för diskar ur egen ficka och ser halva den inköpta lagringsmängden "försvinna" i speglingsdata.

(Säger inte att du inte redan vet detta, men om någon utan tidigare erfarenhet bara läser ordet prestanda i samband med RAID5/6 är det bra att veta vilka kompromisser som görs)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

För att komplicera saker lite del 1:
RAID1 på ZFS hanterar logiska fel så länge rätt data finns på en av diskarna. Som FreeBSD-baserat system är det sannolikt att detta är vad trådskaparen kör. I övrigt håller jag med dig i stort.

Jag noterade samma sak när jag läste, men kommenterade inte.
Det beror på vad man menar med logiska fel, absolut löser ZFS bit rot, men det "logiska felet" användaren tog bort fel fil löses inte av ZFS mirror/Raid-Z. Däremot av snapshots om man använder det