MPEG4-migrationen för marksänd TV påbörjas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Du vet väl att högre upplösning uppdaterar sämre!
Panorering fungerar sämre.
Dessutom tittar de flesta på TV i vardagsrummet typ 3 meter.
Då är 1280x720 perfekt....

Panorering är inga problem för man kan enkelt räkna ut bilder mellan frames vilket gör att en 24Hz pano rör sig hur mjukt som helst på en modern tv.

Det som är mycket svårare är att göra mirakel-uppskalning av dålig bildsignal. 720p blir inte bra nog för att göra mig nöjd. Jag tittar inte längre på "vanlig" TV när det finns så mycket 2160p material på youtube. 720p är inte bra nog för 75-85 tum, på 3 meters avstånd. Vem köper mindre tv-apparater än så år 2021 ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Panorering är inga problem för man kan enkelt räkna ut bilder mellan frames vilket gör att en 24Hz pano rör sig hur mjukt som helst på en modern tv.

Men då kräver det att man använder den funktionen på TVn, vilket gör att allt tittande på den TVn blir skräp.

Jag stänger alltid av såna funktioner på en TV, det ser och känns skräp.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Men då kräver det att man använder den funktionen på TVn, vilket gör att allt tittande på den TVn blir skräp.

Jag stänger alltid av såna funktioner på en TV, det ser och känns skräp.

När man vant sig, kan man inte gå tillbaka Det är väl som att när du väl börjat spela på en 144Hz skärm, så blir det svårt att återgå till 60Hz.

Men visst, vissa scener och effekter, interpoleras helt fel så det är en teknik som fortfarande inte är perfekt. Iaf. inte på de TV-apparater jag haft. Men det blir väl som vanligt, allt bättre och jag tycker den senaste TV:n har bättre motion-plus-filter än min förra.

Permalänk
Bildexpert

Har aldrig förstått mig på poängen med interpolering. I princip allt (professionellt) material är ju producerat med en bildfrekvens och slutartid i åtanke vilket gör det till en mycket påtaglig avvikelse från det ursprungliga utseendet. Och det utan att gå in på alla artefakter och skavanker som uppstår. Med material som har en påtaglig kornbild är det närmast omöjligt att interpolera utan att bilden smetar ihop sig.

Men så är jag också vansinnigt puristisk när det kommer till bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Har aldrig förstått mig på poängen med interpolering. I princip allt (professionellt) material är ju producerat med en bildfrekvens och slutartid i åtanke vilket gör det till en mycket påtaglig avvikelse från det ursprungliga utseendet. Och det utan att gå in på alla artefakter och skavanker som uppstår. Med material som har en påtaglig kornbild är det närmast omöjligt att interpolera utan att bilden smetar ihop sig.

Men så är jag också vansinnigt puristisk när det kommer till bild.

Självklart. Jag väljer dock att filma i så hög framerate som möjligt för att få mjukare filmer i dagsljus. I mörker är det ju enklare att filma med lägre slutartider vilket gör att det känns mjukare, men det orsakas ju istället av motionblur, vilket jag istället hatar. Men det finns väl de som spelar spel i låg framerate och sätter på motionblur för att kompensera det också

Permalänk
Avstängd

Någon i Göteborg som fick göra omställningen? Skulle ske igår men inget än.
Hmm....

Permalänk
Medlem
Skrivet av MostCritical:

Någon i Göteborg som fick göra omställningen? Skulle ske igår men inget än.
Hmm....

Har du gjort en kanalsökning?

Såhär ska kanallistan ligga efter omläggningen:
https://www.teracom.se/globalassets/kanallista/kanallista-mar...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MostCritical:

Någon i Göteborg som fick göra omställningen? Skulle ske igår men inget än.
Hmm....

De pratade om det på radion idag, Det är väl typ en påminnelse utan att vara en direkt påminnelse. reportaget var visserligen i P4 Väst och inte Göteborg men det är säkert några som bor så de tar emot från "fel" område.
https://sverigesradio.se/artikel/tv-apparater-slutar-fungera-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.