Rykte: PCI Express 5.0 introducerar ny strömkontakt för grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Jag tror att teknikindustrin har sneglat för mycket på mobilmarknadens spelutveckling. Den nya försäljningsstrategin kommer luta mer åt "loot-boxes" då det har visat sig vara ett sådant "populärt" konsumentkoncept. Nästa gång du vill köpa en datorkomponent som t.ex ett grafikkort så köper du bara ett "Graphic Pack"!

Majoriteten av dessa kommer såklart innehålla restlagerkort från tidigt 2000-tal, men har man tur kan man hitta ett mer ovanligt exemplar i stil med ett RTX 3070. Naturligtvis kommer några få lyckliga satar utöver Whales lyckas lägga vantarna på ett NextGen-kort, men vanligtvis då behövs det åtskilliga "Best Value" (10-pack) innan man statistiskt sätt har chansen på ett av de mer "Ultra Rare" i det senaste produktledet. De konsumenter som inte lyckas kamma hem de önskade produkterna kan nu inte längre lägga skulden på tillverkarna och deras "papperslanseringar", nu har man helt enkelt bara haft lite "otur"...eller rent av varit snål?

Denna betalningsmodell kommer med alla tänkbara fördelar, där inte bara aktieägarna är vinnare! Nej, det kommer bli jättespännande att köpa nya komponenter till sitt system för konsumenten, samtidigt som det förhindrar mining av crypto-valutor och öppnar upp för större företagsamhet inom andrahands- och samlarmarknaden också! Borta är köerna utanför återförsäljarnas butiker och sönderhamrade F5-knappar kring nya releaser. Inom en kort framtid kan du när som helst kliva in på närmaste teknikombud och köpa vad som kan bli just Din nästa uppgradering!

Synd bara att det inte är fysisk möjligt. Men drömma får man. Fler än en person har hittat sätt att gå förbi vad man TRODDE var en fysksik lag men snarare var en psykisk.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Skalar nog inte ritktigt linjärt längre när man pressar kortet så.

Naturligtvis inte. Det är knepigt att jämföra prestanda/W med någon vidare precision när man försöker göra det över lite längre tid och flera generationer.
Ett sätt är att titta på toppkorten i respektive generation, en annat (och tveksamt på sitt sätt) är att sätta en effektsiffra, och jämföra t.ex. prestanda vid 150W.
Oavsett vilken metod man använder är det å andra sidan solklart att prestanda/W avstannat rejält. Att sprida ut kislet på flera tiles har inte så mycket med effekt att göra, det är snarare för att kunna göra totalt större kretsar (vi står inför en nära förestående halvering av retikelstorleken) och för att vara flexibel i vilka produkter man kan erbjuda (AMD har erbjudit CPUer med allt från en halv till 8/12 - en enorm vinst i termer av designkostnad och time to market.)

Permalänk

"Rykte", var det det som skedde när den den embargotyngda strömkontakten anslöts till PSU:n? 😉😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strangeattractor:

"Rykte", var det det som skedde när den den embargotyngda strömkontakten anslöts till PSU:n? 😉😂

Eller för den delen synonymt till att slita ur sladden i frustration till att GPUn rök.

Permalänk
Hedersmedlem

Med tanke på att redan gårdagens grafikkort kunde kräva mer än en strömkabel så är det väl rimligt att uppgradera standarden.

Jag ser själv inte mycket mervärde i att ha flera strömkablar per inkopplad enhet och det gäller väl alla enheter utan untantag.
Im all for this ;).

Men en annan fråga ställs i tråden. Vill vi ha hårdvara som drar mer ström än tidigare?
Sådan utveckling hoppas jag verkligen inte på.
Hellre att marknaden stagnerar än att varje generation ska kräva mer och mer ström för att ge prestandaökningar.

En framtid där inte bara spis eller värmepump vill ha trefas utan även den stationära datorn - det är inget jag vill se.
Stationära datorer drar redan väldigt mycket (tycekr jag då) och jag ser hellre en utveckling där effektbehovet av stationära datorer trappas ner än stegras över tid.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Folk, ni måste förstå att det inte bara är PC som använder PCIe. Även servrar gör det. Så att utöka standarden med högre effekt och enklare kabeldragning är ett stort plus även där

Och sedan finns det ingen som håller en pistol mot era huvuden och tvingar er att köpa grafikkort som drar mer än 300w trots att standarden stödjer det...