Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Drick vatten istället, billigare och hälsosammare än samtliga varianter av Pepsi

Mvh

Eller så kan man göra båda och faktiskt njuta av något man tycker om. Så om det är en läsk, öl, vin, whiskey, whatever.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Drick vatten istället, billigare och hälsosammare än samtliga varianter av Pepsi

Mvh

Sluta dricka öl, öl är onyttigt oavsett mängd alkohol.
Hamburgare är onyttiga oavsett om de har kött eller fejkkött.

Folk vill ha sin riktiga läsk med riktiga sockret. Vissa som mig dricker inte läsk till vardags men när man dricker läsk så ska det vara riktigt, onyttigt och med socker.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thomaseron:

Jag blev nyligen varse om att Carlsberg börjat ha sötningsmedel även i riktig Pepsi.
"Som en del av vår hållbarhetsagenda prioriterar vi färre kalorier och lägre sockerhalt för att hjälpa konsumenter att reducera sitt intag av tillsatt socker". De som vill dricka mindre socker dricker förmodligen Pepsi Max eller vatten, tänker jag.

Nu smakar originalet inte lika gott, utan har en syntetisk bismak.
Visst, jag kan välja att inte dricka Pepsi, vilket jag kommer göra framåt.
Men ibland är det gott med dricka och då var Pepsi favoriten.

Vad tycker du?

Gäller det bara här i Sverige eller är det en generell ändring? Jag fick höra förra året att tex Fanta har enormt mycket mer socker än jämfört med andra länder. Har inte riktigt kunnat släppa på varför...

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

@Extrapaj: Visst är det synd om alla missbrukare, och de ska såklart få all hjälp de behöver så de inte tar kål på sig själva. Det är givetvis superviktigt.

Men i största allmänhet måste det väl ändå vara upp till var och en vad man vill äta/dricka, leva sitt liv som man vill?

Tror du missat att du lever i Sverige om du tror det.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon336981:

Gäller det bara här i Sverige eller är det en generell ändring? Jag fick höra förra året att tex Fanta har enormt mycket mer socker än jämfört med andra länder. Har inte riktigt kunnat släppa på varför...

Det som inte sades i den rapporteringen var just att man i andra länder inte gjort den mindre söt, utan tippat i sötningsmedel istället som ersättning för en del av sockret. Jag tänkte nämligen direkt när de började tjattra om detta att det inte framstod som sannolikt att de enbart tagit bort socker i andra länder och inte haft i något annat. Och nu har samma sak alltså hänt i Sverige med flera läsksorter, bl a Pepsi och just Fanta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon336981:

Gäller det bara här i Sverige eller är det en generell ändring? Jag fick höra förra året att tex Fanta har enormt mycket mer socker än jämfört med andra länder. Har inte riktigt kunnat släppa på varför...

Carlsberg är väl danskt, om jag inte är ute och cyklar, så det gäller säkerligen i hela skandinavien i alla fall.
Deras kundtjänst "skyller" på Pepsico.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Lyckan när man hittar 2 flak pepsi utan sötningsmedel på Lidl. Nu har jag så jag klarar mig ett par månader

Permalänk
Medlem

Ja det här är ett otyg då sötningsmedel ger en bismak som förstör smaken, de flesta smakar ordentligt illa.

I mitt fall är den enda läsken med sötningsmedel som fungerar den nya Cola zero sugar med svarta texten.
Har gått över till den som vardagsläsk men när jag väl dricker sockersötad läsk vill jag absolut inte ha sötningsmedel.

Gamla Cola Zero var helt odrickbar för övrigt värre än Pepsi Max som inte heller är favorit.

Ja då ryker Pepsi som märke hos mig med och kommer sakna original pepsin, nya kan kanske till nöds drickas om inget annat finns och det blir inte ofta.

Tycker att vill man ha sötningsmedel så finns redan lightläsk, låt bli att tvinga på de som vill ha vanlig läsk det.

Hoppas tillräckligt många klagar och inte köper eländet så tillverkarna inser att vi vill själva kunna välja mellan light och vanlig.

Permalänk
Avstängd

Köpte två 1,5 liters fanta från Matsmart utan sötningsmedel, sen är det väl slut på fanta för min del också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av aakerlind:

Lyckan när man hittar 2 flak pepsi utan sötningsmedel på Lidl. Nu har jag så jag klarar mig ett par månader

Jag har 16x1,5 liter, plus 5 st 10-pack i tryggt förvar.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Jag tycker mer om alla light-varianter jag smakat än dess sockrade original. Till och med den absoluta favoriten Dr Pepper tycker jag är godare med sötningsmedel. Jag tycker det blir för sliskigt med vanligt socker, inte lika törstsläckande. Konstigt egentligen då jag älskar godis i alla former och aldrig tycker det kan bli för sött på den fronten.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Keeper of Traditions

Självklart kör man "light"-produkter... Känns helt galet att ösa i sig mängder med socker helt i onödan.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Alltid föredragit hederlig Coca Cola framför Pepsi. Fick dock ett "återfall" för några år sen och drack enbart regular Pepsi.
Nu är dock läsk strikt begränsat till endast helger då viktnedgången man gjort inte ska vända tillbaka

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@frong: Antar att du menar att du håller med om att man inte verkar få bestämma över sin egen kropp. Jo, så verkar det ju vara ibland. Det ska väl inte ens behöva nämnas att: Min kropp - mitt val.

Men det är väl som många skriver här, att det är pengarna som styr som vanligt. Vanligt socker är dyrt så därför lägger man i sötningsmedel för att få slippa höja priserna och därmed förlora intäkter. Och så maskerar man det fint med att det bara skulle vara för att "de tänker på vår hälsa".

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Avstängd

Jag var och köpte en flaska 1,5 l Pespi Max Lime i förrgår och tog en titt på vanliga Pepsiflaskorna. Ve och fasa så stämde det bannemig om att nu innehåller även de sötade flaskorna sötningsmedel med. Sötningsmedel och socker går inte bra ihop, varken i drycker eller annat gott man kan äta: godis, choklad, kakor, tårtor, med mera.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Gillar inte att alla börjar med sukralos just heller. Tror det är ett sämre alternativ än aspartamet. Håller med om att det är inkonsekvent att blanda socker och sötningsmedel. Känns absurt och det blir det sämsta av två världar.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6363527/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Självklart kör man "light"-produkter... Känns helt galet att ösa i sig mängder med socker helt i onödan.

Jag har provat light-produkter till och från i över 25 år, det slutar alltid kvickt med att jag hellre dricker kolsyrat mineralvatten, ibland med citronsmak, istället. För mig måste läsk vara sockrad, annars får det vara. Dricker hellre sällan men gott (i min mening); övriga dagar klarar jag mig med mineralvatten eller alkoholfri öl (fast då helst utan onödigt socker).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Sötningsmedel är fan fina grejor

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Jag dricker Pepsi Max till vardags och RIKTIG Pepsi på helgerna för att lyxa till det men nu får det bli enbart Coca-Cola istället då jag inte vill lyxa till det med en hybrid variant mellan Pepsi Max och Pepsi...

Den nya fantan är också vedervärdig men här i halmstad har klassiska Loranga överallt ändå om man vill ha riktig apelsinläsk

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Självklart kör man "light"-produkter... Känns helt galet att ösa i sig mängder med socker helt i onödan.

Skulle rekommendera en sallad i så fall.

Tror de flesta som dricker läsk med socker i gör det för smakens skull, inte för att det är nyttigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av waverider:

@frong: Antar att du menar att du håller med om att man inte verkar få bestämma över sin egen kropp. Jo, så verkar det ju vara ibland. Det ska väl inte ens behöva nämnas att: Min kropp - mitt val.

Men det är väl som många skriver här, att det är pengarna som styr som vanligt. Vanligt socker är dyrt så därför lägger man i sötningsmedel för att få slippa höja priserna och därmed förlora intäkter. Och så maskerar man det fint med att det bara skulle vara för att "de tänker på vår hälsa".

Pengarna styr alltid förstås, men jag tror att det i detta fallet handlar mer om PR än om att socker (eller snarare high fructose corn syrup) skulle vara så dyrt för det är det inte. Läskföretagen har ju fått en del skit genom åren (med all rätt förstås) för att de marknadsför sig till barn i skolor och liknande, speciellt bland sämre bemedlade, och blivit förbjudna att finnas i skolor på många håll, och hur de bidrar till "fetmaepidemin", ungdomsdiabetes och så vidare, så jag tror detta är ett sätt att mildra denna kritik en aning. Visa på att de tar frågan på allvar och så. Vilket också handlar om pengar i slutändan förstås.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Irregular Programming:

Skulle rekommendera en sallad i så fall.

Tror de flesta som dricker läsk med socker i gör det för smakens skull, inte för att det är nyttigt.

Japp, sallad är enkelt att dricka till maten.

Oklart vart du fick nyttigt ifrån. Vad jag menade var hur onyttigt det är, och hur onödigt det är när det som sagt finns light-produkter.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Japp, sallad är enkelt att dricka till maten.

Oklart vart du fick nyttigt ifrån. Vad jag menade var hur onyttigt det är, och hur onödigt det är när det som sagt finns light-produkter.

Men det är ju alltid svårt när någon försöker bestämma vad som är onödigt för någon annan liksom. Jag minns en artikel från någon professor i kostlära eller liknande som helt gick ut på att såga glass, det var en så onödig och onyttig produkt och den borde förbjudas var hans åsikt. Jag gillar glass, och läsk med socker i, men jag äter annars ganska hälsosamt, mycket fisk och vegetariskt och inte mycket sötsaker, och rör på mig och så, så varför ska andra lägga sig i vilka onyttiga nöjen jag tillåter mig själv att ta del av? Om vi alla ska tvingas dricka äckligare läsk för att några inte kan sluta bälga i sig alldeles för mycket så varför inte förbjuda glass exempelvis och tvinga alla att äta froyo istället? Eller så behåller vi våra goda saker istället för att försämra dem mycket för att göra dem aningen nyttigare.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av snajk:

Men det är ju alltid svårt när någon försöker bestämma vad som är onödigt för någon annan liksom. Jag minns en artikel från någon professor i kostlära eller liknande som helt gick ut på att såga glass, det var en så onödig och onyttig produkt och den borde förbjudas var hans åsikt. Jag gillar glass, och läsk med socker i, men jag äter annars ganska hälsosamt, mycket fisk och vegetariskt och inte mycket sötsaker, och rör på mig och så, så varför ska andra lägga sig i vilka onyttiga nöjen jag tillåter mig själv att ta del av? Om vi alla ska tvingas dricka äckligare läsk för att några inte kan sluta bälga i sig alldeles för mycket så varför inte förbjuda glass exempelvis och tvinga alla att äta froyo istället? Eller så behåller vi våra goda saker istället för att försämra dem mycket för att göra dem aningen nyttigare.

Oklart varför du försöker lägga ord i mun? Inte i något av mina inlägg har jag "försökt bestämma" vad som är onödigt för någon annan.

Däremot tror jag att smaken är 100% vanesak, och att de flesta som påstår att socker är gott och sötningsmedel inte gott bara är så beroende av socker att man inte ens försökt vänja av sig. Läs: "tror". Jag försöker inte "bestämma" att det är så just för dig.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Oklart varför du försöker lägga ord i mun? Inte i något av mina inlägg har jag "försökt bestämma" vad som är onödigt för någon annan.

Däremot tror jag att smaken är 100% vanesak, och att de flesta som påstår att socker är gott och sötningsmedel inte gott bara är så beroende av socker att man inte ens försökt vänja av sig. Läs: "tror". Jag försöker inte "bestämma" att det är så just för dig.

Nja, du säger att det är onödigt då det finns lightprodukter, för mig är det lite som att säga att Nutella är onödigt för du kan ha hunbajs på mackan istället. Ja det är brunt och kletigt, men det är inte samma sak (inte för att jag har Nutella på mackan men i alla fall).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Jag blev nyligen varse om att Carlsberg börjat ha sötningsmedel även i riktig Pepsi.
"Som en del av vår hållbarhetsagenda prioriterar vi färre kalorier och lägre sockerhalt för att hjälpa konsumenter att reducera sitt intag av tillsatt socker". De som vill dricka mindre socker dricker förmodligen Pepsi Max eller vatten, tänker jag.

Nu smakar originalet inte lika gott, utan har en syntetisk bismak.
Visst, jag kan välja att inte dricka Pepsi, vilket jag kommer göra framåt.
Men ibland är det gott med dricka och då var Pepsi favoriten.

Vad tycker du?

"Som en del av vår hållbarhetsagenda prioriterar vi färre kalorier och lägre sockerhalt för att hjälpa konsumenter att reducera sitt intag av tillsatt socker"

Är för att sockret är så förbannat dyrt, men låter ju bra den ursäkten... Dom gör så överallt där pepsi tappas, inte bara i sverige...
Jobbar på carlsberg... ibland är jag på en linje som tappar pepsi i Bag in box... annars jobbar jag mest med öl där...
Personligen dricker jag aldrig läskeblask... bluä... vaten eller öl ska det va!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av snajk:

Nja, du säger att det är onödigt då det finns lightprodukter, för mig är det lite som att säga att Nutella är onödigt för du kan ha hunbajs på mackan istället. Ja det är brunt och kletigt, men det är inte samma sak (inte för att jag har Nutella på mackan men i alla fall).

Japp, det känns väldigt onödigt, men vart försöker jag bestämma åt andra än mig själv? Nutella känns också extremt onödigt, det finns superbra produkter som inte är nästan 60% socker.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Japp, det känns väldigt onödigt, men vart försöker jag bestämma åt andra än mig själv? Nutella känns också extremt onödigt, det finns superbra produkter som inte är nästan 60% socker.

Jag säger inte att du försöker bestämma, men du gör ett konstaterande: Det är en onödig produkt. Jag håller inte med.

Permalänk
Medlem

För mig har Pepsi aldrig varit en ersättare till Coca-Cola, men det där är ju sjukt. Förvånar mig dock inte om Coca-Cola gör samma sak snart.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

För mig har Pepsi aldrig varit en ersättare till Coca-Cola, men det där är ju sjukt. Förvånar mig dock inte om Coca-Cola gör samma sak snart.

Det har dom börjat med... med fantan.