Hypotetiskt scenario: Hur lång tid skulle det ta att tillverka en Smartphone från scratch?

Permalänk
Medlem

Hypotetiskt scenario: Hur lång tid skulle det ta att tillverka en Smartphone från scratch?

BAKGRUND: Jag såg en recension av en Iphone 13 och en av aspekterna var att telefonen var dyr avseende skillnaden mellan den och föregående generation. Jag har inga åsikter kring just Iphone, men som tekniknörd tycker jag att det mesta runt omkring mig är fantastiskt billigt för jag tänker ofta hur oerhört avancerat det är.

FRÅGA / FUNDERING: Hur lång tid skulle det ta att tillverka en Smartphone, säg Iphone gen 1, om man skulle tillverka den från scratch?

Med "scratch" menar jag att du blir placerad i skogen för 50.000 år sedan med 1000 andra personer. Alla har ni som mål att tillverka en Smartphone.

- Boende och mat är löst. Ni behöver inte tänka på mat, odling etc.
- Snitt IQ är 100, men alla är teknikintresserade.
- Ni kan inte dö
- Ni är fria från globala kataklysmer och farsoter
- Skogen och marken ni befinner er på är oerhört bördig och fruktsam. Det finns inga materiella begränsningar vad det gäller färskt vatten, bördig mark, ädelmetaller, olja - u name it. Allt du behöver finns tillgängligt inte allt för långt bort men ni måste givetvis utvinna den, bearbeta, förädla den osv.

Hur lång tid tar det innan första telefonen (Iphone Gen 1) är tillverkad och du kan spela "Clash of Clans" med en annan telefonanvändare över wifi?

MINA EGNA TANKAR:
Generationskliven inom teknisk förädling har gjorts tack vare ett relativt fåtal individers genialiska insikter. Detta har också skett tack vare den ofantliga befolkningstillväxten - Flera människor - flera tänkande genier och även med 1000 odödliga personer från MIT skulle det ta många tusen år innan den första smartphonen skulle vara tillverkad, kanske t.om flera hundra tusen år. Den samlande know-how som finns för tillverkningen av något så litet och intelligent som en smartphone är så extrem att det kanske inte ens skulle vara möjligt med 1000 personer, även om de var odödliga.

Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Frågeställningen är ju extremt intressant, en solstorm senare så är vi ju typ i situationen minus alla perks nämda i posten

Permalänk
Viking

Har själv tänkt en liknande tanke några gånger.
Men istället "spawnar" du själv på jorden utan människor. Och målet är att du ska skapa en kanske 16x16 pixlars skärm som bara behöver kunna visa en viss bild. Lite enklare mål än din tanke, men att man ska klara det ensam.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem

Är det inte rätt relevant i sammanhanget om man har tillgång till kunskaperna från dessa tidigare genier eller måste komma på allt själv?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av mryang:

Med "scratch" menar jag att du blir placerad i skogen för 50.000 år sedan med 1000 andra personer. Alla har ni som mål att tillverka en Smartphone.

Du har helt missat att förtydliga den kanske mest avgörande premissen - var ligger individernas kunskapsnivå? Är det Tabula Rasa som gäller, och hur kan isåfall målet vara att tillverka en smartphone - ett koncept ingen kommer kunna förstå utan någon kunskap. Är det tänkt att vara någon sorts globalt genomsnitt bland åldrar och kunskap, eller (eftersom samtliga är teknikintresserade) en hop speciellt utvalda människor där åtminstone en hel del besitter ganska betydande kunskap på området?

En ytterligare detalj du missar är huruvida individerna kan föröka sig eller inte, vilket är en högst relevant faktor.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Saken är ju den att många av människans största uppfinningar är sprungna ur brist och vilja att överleva (vår förmåga att planera är sprungen ur risken att bli uppäten av lejon...) . När det finns ett sådant överflöd som du beskriver existerar är jag inte säker på att något särskilt kommer att hända. Finns liksom inga incitament...

"Generationskliven inom teknisk förädling har gjorts tack vare ett relativt fåtal individers genialiska insikter."

Nej, så är det inte alls. Genier har nog funnits i alla tidsåldrar. Deras "upptäckter" bygger på lager på lager av kulturellt material. När olika förutsättningar konvergerar (teknik, samhällslivets organisation, vetenskap osv.) kan det tyckas som om vissa "stora kliv" tas, men i själva verket är de resultatet av långsamma historiska processer.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Corsair RM1000x Shift | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | Ducky One 3 Mini RGB |

Permalänk
Medlem

Du får täbka på att det är väldigt väldigt många olika geniala "processer"/uppfinningar /tekniker som lett fram till hur världen och dess produkter ser ut idag. Elektrisitet, material, programmering etc etc för att nämna några bara, har nått framgångar kanske för att världen såg ut på ett sätt vid en viss tid och har på så vis etablerat sig som " normen" andra arbetat efter. Sen är det vissa personer över lång tid som banat väg för ideerna och det finns ingen garanti att samma 1000 personer skulle komma till samma slutsatser givna oändligt med tid.

Permalänk
Medlem

Det stora problemet är tillverkningsteknik. Dagens avancerade maskiner för att tillverka kretsar på kiselplattor, t ex, bygger på att det finns avancerad elektronik och mekanik att bygga maskinerna av. Föregående ledet är beroende av aningen enklare saker tidigare, och så vidare tills man är tillbaks i säkert 1700-talet. Så om man skulle radera all teknik från jordens yta i dag, men bevara kunskapen, så skulle jag gissa på minst 150 år för att nå fram till dagens nivå igen. Man skulle få börja från början med att tillverka redskap för de enklaste sakerna och sen bygga allt mer avancerade verktyg, redskap och maskiner för att kunna bygga ännu mer avancerade redskap och maskiner, och så vidare. Det man inte behöver vänta på är att ny kunskap ska forskas fram, utan det är helt och hållet begränsat av tiden det tar att tillverka saker.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Är det inte rätt relevant i sammanhanget om man har tillgång till kunskaperna från dessa tidigare genier eller måste komma på allt själv?

Om man hade alla innovativa kunskaper som krävdes - säg i en medföljande encyklopedia - hade detta givetvis underlättat processen något avsevärt.

Dock är många tekniker idag endera hemliga eller så svåra att utföra oavsett kunskap att det skulle ta extremt lång tid att göra steg "21490" att man likt en hinderbana hade misslyckats även efter 1000 försök - trots att man ser hinderbanan och ungefär hur den ska passeras. T.ex kan ju instruktionen vara "tillverka en perfekt sfärisk lins med en avvikelse på några tusendels mm, som kan rikta en ljusstråle i 1/4-dels arksekund mot ett mål som är 2 km bort som är stort som ett mynt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Du har helt missat att förtydliga den kanske mest avgörande premissen - var ligger individernas kunskapsnivå? Är det Tabula Rasa som gäller, och hur kan isåfall målet vara att tillverka en smartphone - ett koncept ingen kommer kunna förstå utan någon kunskap. Är det tänkt att vara någon sorts globalt genomsnitt bland åldrar och kunskap, eller (eftersom samtliga är teknikintresserade) en hop speciellt utvalda människor där åtminstone en hel del besitter ganska betydande kunskap på området?

En ytterligare detalj du missar är huruvida individerna kan föröka sig eller inte, vilket är en högst relevant faktor.

På 1000 teknikintresserade personer (t.ex Sweclockers) bör det finnas ett antal genier. Men absolut - Hade vi haft Jim Keller + Isaac Newton + Einstein, hade vi säkerligen ökat på hastigheten något men hur mycket? Det är kanske 10000 innovationssteg som måste utföras i sekvens och dessa tre kanske kan komma på 200 tillsammans? Men resterande 9800 - måste göras genom den lärande processen, det som vi inte vet hur mer än "att".

Min andemening/tro/hypotes är att trots att vi har målet klart är det extremt svårt att komma dit, även med 1 miljon man-år och några ultra-genier.

Tanken är att vi är 1000 odödliga personer - tänk dig en oändlig teknikverkstad och en stor skog. En massa faktorer kommer givetvis in om detta skulle vara på riktigt men HUR LÅNG ÄR TIDEN för innovationskedjan i ett begränsat utrymme är min fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Saken är ju den att många av människans största uppfinningar är sprungna ur brist och vilja att överleva (vår förmåga att planera är sprungen ur risken att bli uppäten av lejon...) . När det finns ett sådant överflöd som du beskriver existerar är jag inte säker på att något särskilt kommer att hända. Finns liksom inga incitament...

"Generationskliven inom teknisk förädling har gjorts tack vare ett relativt fåtal individers genialiska insikter."

Nej, så är det inte alls. Genier har nog funnits i alla tidsåldrar. Deras "upptäckter" bygger på lager på lager av kulturellt material. När olika förutsättningar konvergerar (teknik, samhällslivets organisation, vetenskap osv.) kan det tyckas som om vissa "stora kliv" tas, men i själva verket är de resultatet av långsamma historiska processer.

De rent praktiska faktorerna är trivia i och med att de 1000 är odödliga. Det är tidsfaktorn jag är nyfiken på. Tänk dig att du ska lösa 2+2. Ersätt problemet med "Tillverka en smartphone som kan spela ett spel med en annan trådlöst". Du är i skogen med 1000 andra. Bakom kulisserna har du mat och kan sova och det praktiska. Du är odödlig. Hur lång tid tar det?

Absolut, jag håller med dig - Innovation kommer av livserfarenhet och ofta ur "ej avsiktliga experiment" - Serendipity. Och detta lär ju hända de där 1000 också. Vi pratar här om ett extremt antal iterationer som krävs av förädling och åter förädling.

Det jag vill komma åt här är att - i min tankebana - är en så "banal" manick som en Iphone Gen 1 - som många förmodligen inte skulle ge 5 kronor för är EXTREMT avancerad att tillverka. Bortom förmågan av många länder, även om de hade fått BLUEPRINT idag men var tvungen att bygga maskinerna själva.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av mryang:

Tanken är att vi är 1000 odödliga personer - tänk dig en oändlig teknikverkstad och en stor skog. En massa faktorer kommer givetvis in om detta skulle vara på riktigt men HUR LÅNG ÄR TIDEN för innovationskedjan i ett begränsat utrymme är min fråga.

Jag utgår då från att din ena premiss är att dessa individer inte kan fortplanta sig, även om du inte förtydligade detta.

Kunskapsnivån på dessa individer är fortfarande obesvarad och är fullständigt avgörande. Har de tillgång till all världens nuvarande kunskap har de också effektivt bruksanvisningar för att bygga all nödvändig utrustning och det handlar rimligtvis om ett fåtal år för att nå målet. Saknar (för att måla upp den andra extremen) individerna helt kunskap om någonting kommer de inte kunna kommunicera med varandra innan de utvecklar ett gemensamt språk, du kommer inte kunna förklara vad målet med tankeexperimentet är och någonstans på vägen är det väl troligt att utvecklingen rör sig i en riktning som helt exkluderar en mobiltelefon som en möjlighet.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Det här kan vara intressant i sammanhanget

Tog honom ett år.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det stora problemet är tillverkningsteknik. Dagens avancerade maskiner för att tillverka kretsar på kiselplattor, t ex, bygger på att det finns avancerad elektronik och mekanik att bygga maskinerna av. Föregående ledet är beroende av aningen enklare saker tidigare, och så vidare tills man är tillbaks i säkert 1700-talet. Så om man skulle radera all teknik från jordens yta i dag, men bevara kunskapen, så skulle jag gissa på minst 150 år för att nå fram till dagens nivå igen. Man skulle få börja från början med att tillverka redskap för de enklaste sakerna och sen bygga allt mer avancerade verktyg, redskap och maskiner för att kunna bygga ännu mer avancerade redskap och maskiner, och så vidare. Det man inte behöver vänta på är att ny kunskap ska forskas fram, utan det är helt och hållet begränsat av tiden det tar att tillverka saker.

150 år - ja, kanske?
Det svåraste är utan tvekan att tillverka ARM1176-processorn som sitter i Iphone 1. Givetvis spelar inte namnet någon roll, men det är den prestanda vi söker i detta "problem".

ARM1176 är en CPU som tillverkas med en DUV fab på 90nm struktur med transistorer på cirka 240nm - eller en precision på 0.00024mm.

Dessa processorer tillverkas med en scanner som skjuter en laser på 193nm våglängd genom ett avancerat spegelsystem på wafern. Jag tror många här redan känner till denna process.

För att klara tillverkningen måste man först ha isolerat alla grundämnen och ädelgaser och komfortabelt kunna producera dem i mängd då dessa används i nästan alla steg i tillverkningsprocessen.

Speglarna och linserna som används är en magnitud skarpare och jämnare än de som sitter på Hubble.

Man kan producera någon form av kraftkälla som stabilt och mycket exakt kan leverera minst 100kW. Precisionen i nästan alla led är under 1 på miljonen.

Jag säger inte att 150 år är omöjligt, men ovanstående är bara några av de tekniska landvinningar som måste göras för att komma i mål. Att ta sig till månen eller tillverka LHC är en "barnlek" i jämförelse. Ingen av dessa kommer i närheten av den precision som krävs i tillverkningen av en first gen Smartphone. Det är INSANE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mryang:

De rent praktiska faktorerna är trivia i och med att de 1000 är odödliga. Det är tidsfaktorn jag är nyfiken på. Tänk dig att du ska lösa 2+2. Ersätt problemet med "Tillverka en smartphone som kan spela ett spel med en annan trådlöst". Du är i skogen med 1000 andra. Bakom kulisserna har du mat och kan sova och det praktiska. Du är odödlig. Hur lång tid tar det?

Absolut, jag håller med dig - Innovation kommer av livserfarenhet och ofta ur "ej avsiktliga experiment" - Serendipity. Och detta lär ju hända de där 1000 också. Vi pratar här om ett extremt antal iterationer som krävs av förädling och åter förädling.

Det jag vill komma åt här är att - i min tankebana - är en så "banal" manick som en Iphone Gen 1 - som många förmodligen inte skulle ge 5 kronor för är EXTREMT avancerad att tillverka. Bortom förmågan av många länder, även om de hade fått BLUEPRINT idag men var tvungen att bygga maskinerna själva.

För 50.000år sedan var det nog ingen som resonerade som du gör, eller hur? Men du har naturligtvis ändrat reglerna nu...

Men sen kan man ju säga, att för att tillverka en iPhone gen1, så har det ju antagligen krävts ett antal barnarbetare i någon fattig avkrok av världen. Men se, det tog inte ens hundra år innan den där iPhonen dök upp, som ett brev på posten på en soptipp någonstans i dessa fattiga länder. Varsågod och - Tack alla genier!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Corsair RM1000x Shift | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | Ducky One 3 Mini RGB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mryang:

150 år - ja, kanske?
Det svåraste är utan tvekan att tillverka ARM1176-processorn som sitter i Iphone 1. Givetvis spelar inte namnet någon roll, men det är den prestanda vi söker i detta "problem".

ARM1176 är en CPU som tillverkas med en DUV fab på 90nm struktur med transistorer på cirka 240nm - eller en precision på 0.00024mm.

Dessa processorer tillverkas med en scanner som skjuter en laser på 193nm våglängd genom ett avancerat spegelsystem på wafern. Jag tror många här redan känner till denna process.

För att klara tillverkningen måste man först ha isolerat alla grundämnen och ädelgaser och komfortabelt kunna producera dem i mängd då dessa används i nästan alla steg i tillverkningsprocessen.

Speglarna och linserna som används är en magnitud skarpare och jämnare än de som sitter på Hubble.

Man kan producera någon form av kraftkälla som stabilt och mycket exakt kan leverera minst 100kW. Precisionen i nästan alla led är under 1 på miljonen.

Jag säger inte att 150 år är omöjligt, men ovanstående är bara några av de tekniska landvinningar som måste göras för att komma i mål. Att ta sig till månen eller tillverka LHC är en "barnlek" i jämförelse. Ingen av dessa kommer i närheten av den precision som krävs i tillverkningen av en first gen Smartphone. Det är INSANE.

Som jag skrev, så är det tillverkning som är problemet. Om man måste börja från noll. Människor som kan och vet allt som krävs och behövs, men som saknar alla former av redskap och verktyg.
Då får man börja att skapa enkla trä/stenverktyg för att kunna ta fram råmaterial till metall. Sen skapa eld och bränna lera till att bygga smältugnar av. Yxor för att hugga träd till bränsle. Sen kan man börja få fram metallredskap. Här är exempel på lägen där det är stor skillnad på hur mänsklighetens utveckling sett ut, och hur den skulle se ut med nystart där all kunskap och kompetens är bevarad, för nån som börjar så men med dagens kunskap behöver inte experimentera sig fram under hundratals eller tusentals år, utan slutmålet är hela tiden känt. Man vet vilka råmaterial som behövs och i vilka proportioner. Man vet smältpunkter och hållfasthet. Man vet vad för verktyg som är bäst.

När man sen fått upp en metallproduktion kan man börja tillverka metallverktyg och mått i metall, för att sen kunna använda dem för att ta fram mer komplicerade och avancerade verktyg och redskap. Precisionen i tillverkningen kan öka och man kan börja göra komponenter som axlar, kugghjul och kanske enklare rullager.

Parallellt behöver man få fram råmaterial till många kemiska processer som också är nödvändiga. Syror, baser för att behandla metaller, möjliggöra enkla plaster och lacker, skapa kemi för batterier så man kan få elektriska processer, t ex för att svetsa eller elektroplätera, eller för att elektrolysera.

Och så vidare, steg för steg, mot allt mer komplicerade redskap och maskiner.

Och hela tiden vet man vad man behöver, så man kan direkt gå på nästa steg så fort det föregående är klart. Därför tror jag att det kan räcka med kanske 150 år.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Rekordmedlem

Gissar minst 10 000 år om det går perfekt bra för det innebär att man måste starta med att komma på alla grundkunskaper, människorna kan på sin höjd prata men skriva är inte uppfunnet och inte heller matematik, fysik och mer avancerad vetenskap.
1000 odödliga är väldigt få men fördelen med odödligheten är ju att de kan ackumulera kunskap så även om de är få kommer de att vara ganska erfarna efter några tusen år men det är ändå ett enorm arbete och det krävs ofta tur/slump för att göra genombrott inom vetenskaperna så att man kan gå till nästa steg pga att det hänt nått slumpmässigt som man blir nyfiken på att undersöka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Viking
Skrivet av mrqaffe:

Gissar minst 10 000 år om det går perfekt bra för det innebär att man måste starta med att komma på alla grundkunskaper, människorna kan på sin höjd prata men skriva är inte uppfunnet och inte heller matematik, fysik och mer avancerad vetenskap.
1000 odödliga är väldigt få men fördelen med odödligheten är ju att de kan ackumulera kunskap så även om de är få kommrer de att vara ganska erfarna efter några tusen år men det är ändå ett enorm arbete och det krävs ofta tur/slump för att göra genombrott inom vetenskaperna så att man kan gå till nästa steg pga att det hänt nått slumpmässigt som man blir nyfiken på att undersöka.

Men det är ju 1000 teknikintresserade. Så jag antar att de har en viss koll på matte, fysik, vetenskap etc.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Donnerstal:

Men det är ju 1000 teknikintresserade. Så jag antar att de har en viss koll på matte, fysik, vetenskap etc.

Ja men backar du 50 000 år och tar detta som utgångspunkt
Med "scratch" menar jag att du blir placerad i skogen för 50.000 år sedan med 1000 andra personer.

Ska man inte hjälpa dem med nått som uppfunnits efter det så kan de prata men inte skriva och de har eld och stenverktyg och en vision om att göra en mobil...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Som jag skrev, så är det tillverkning som är problemet. Om man måste börja från noll. Människor som kan och vet allt som krävs och behövs, men som saknar alla former av redskap och verktyg.

...

Och hela tiden vet man vad man behöver, så man kan direkt gå på nästa steg så fort det föregående är klart. Därför tror jag att det kan räcka med kanske 150 år.

Fast reglerna säger väl att det är 1000 teknikintresserade av idag, inte 1000 allvetande personer?
Tänker mig att en mer rättvis tolkning är att gruppen lär ha enorma luckor både gällande avancerad modern teknik, gammal bortglömd dito och allt däremellan.

Och sedan då att organisera och motivera gruppen...

Vad gäller just motivationen kan jag ju dessutom tänka mig att den får sig en törn redan i starten när man inte har någonting men överlevnadsbehoven redan är täckta.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Fast reglerna säger väl att det är 1000 teknikintresserade av idag, inte 1000 allvetande personer?
Tänker mig att en mer rättvis tolkning är att gruppen lär ha enorma luckor både gällande avancerad modern teknik, gammal bortglömd dito och allt däremellan.

Och sedan då att organisera och motivera gruppen...

Vad gäller just motivationen kan jag ju dessutom tänka mig att den får sig en törn redan i starten när man inte har någonting men överlevnadsbehoven redan är täckta.

Jag kryssade i "Aldrig" som svar på frågan.

Mina inlägg är inte direkta svar på frågeställningen i första inlägget, utan mer en bredare fundering kring vad som krävs för att börja från början ur en aspekt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Radioamatör och tidigare tekniker här:

Det som kommer att ta längst tid är miniatyriseringen av produkten, transistorer, chips etc. Det kräver ohörda jiggar och fabriker och instrumenten som måste utvecklas först. Och för att utveckla dom, krävs fabriker för deras teknologi med, så det blir en lång kedja med evolution så att säga.

Med koppartråd kan du komma långt, och koppartråd kommer du att behöva i extremt stor produktion, du lär också behöva silikon och ferrit magneter, järn och lite mera, så är du långt på väg.

Jag har uppvuxit med tekniken helt från botten, dvs. jag vet hur varje grej funkar såsom transistorer, dioder, motstånd, kondensatorer, diskreta, logiska och lineära kretsar funkar i grundprincipen, så jag kan i principen bygga en dator helt från botten i principen.

Men det kräver en helsikes massor av resurser. Men en absolut intressant tankefråga.

Jag ställde en liknande, dock lite enklare tankefråga i ett elektronik forum för många år sen, och det var något som det här:

The Prison Radio:

Du är i ett fängelse, du har ingen kommunikation, ingen TV eller radio, och ingen tidningar. Men du har radioteori och vet hur det fungerar från botten. Hur tillverkar du en radio när du har tillgång till bara basala medel som köksgrej, koppartråd finns i sladdar till lampor o dyl. Och papper och blyantar finns med.

Det går att lösa, och det är den basala tankeförmåga du måste ha för att göra en dator med från scratch. Dioden och transistorer är essentiella här, men det går även att använda hemgjorda radiorör. Tänk på att en glödlampa i principen är ett sån rör.

Så har ni lite att tänka på här

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Norsk?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Född i Norge ja. Hur säger man det på Svenska, bara penna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Född i Norge ja. Hur säger man det på Svenska, bara penna?

Blyertspenna, eller bara blyerts.

Visa signatur

Permalänk
Viking
Skrivet av mrqaffe:

Ja men backar du 50 000 år och tar detta som utgångspunkt
Med "scratch" menar jag att du blir placerad i skogen för 50.000 år sedan med 1000 andra personer.

Ska man inte hjälpa dem med nått som uppfunnits efter det så kan de prata men inte skriva och de har eld och stenverktyg och en vision om att göra en mobil...

Jag tänker mer att 1000 SweClockare åker 50000 år bak i tiden.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Donnerstal:

Jag tänker mer att 1000 SweClockare åker 50000 år bak i tiden.

Då blir det ingen mobil utan nån underlig kvantspeldator, möjligen med trådlöst kvantnätverk och det tar minst 20 ggr så länge.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Radioamatör och tidigare tekniker här:

Det som kommer att ta längst tid är miniatyriseringen av produkten, transistorer, chips etc. Det kräver ohörda jiggar och fabriker och instrumenten som måste utvecklas först. Och för att utveckla dom, krävs fabriker för deras teknologi med, så det blir en lång kedja med evolution så att säga.

Med koppartråd kan du komma långt, och koppartråd kommer du att behöva i extremt stor produktion, du lär också behöva silikon och ferrit magneter, järn och lite mera, så är du långt på väg.

Jag har uppvuxit med tekniken helt från botten, dvs. jag vet hur varje grej funkar såsom transistorer, dioder, motstånd, kondensatorer, diskreta, logiska och lineära kretsar funkar i grundprincipen, så jag kan i principen bygga en dator helt från botten i principen.

Men det kräver en helsikes massor av resurser. Men en absolut intressant tankefråga.

Jag ställde en liknande, dock lite enklare tankefråga i ett elektronik forum för många år sen, och det var något som det här:

The Prison Radio:

Du är i ett fängelse, du har ingen kommunikation, ingen TV eller radio, och ingen tidningar. Men du har radioteori och vet hur det fungerar från botten. Hur tillverkar du en radio när du har tillgång till bara basala medel som köksgrej, koppartråd finns i sladdar till lampor o dyl. Och papper och blyantar finns med.

Det går att lösa, och det är den basala tankeförmåga du måste ha för att göra en dator med från scratch. Dioden och transistorer är essentiella här, men det går även att använda hemgjorda radiorör. Tänk på att en glödlampa i principen är ett sån rör.

Så har ni lite att tänka på här

Riktigt intressant problem - För den som VET är det givetvis en barnlek. Däremot gissar jag att problemet att "tuna" in till dina vänner blir svårt - men där kommer kanske morse in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Jag utgår då från att din ena premiss är att dessa individer inte kan fortplanta sig, även om du inte förtydligade detta.

Kunskapsnivån på dessa individer är fortfarande obesvarad och är fullständigt avgörande. Har de tillgång till all världens nuvarande kunskap har de också effektivt bruksanvisningar för att bygga all nödvändig utrustning och det handlar rimligtvis om ett fåtal år för att nå målet. Saknar (för att måla upp den andra extremen) individerna helt kunskap om någonting kommer de inte kunna kommunicera med varandra innan de utvecklar ett gemensamt språk, du kommer inte kunna förklara vad målet med tankeexperimentet är och någonstans på vägen är det väl troligt att utvecklingen rör sig i en riktning som helt exkluderar en mobiltelefon som en möjlighet.

Spelar förkunskaper roll? Självklart. Om tiden för att lösa detta problem är estimerat till över flera tusen år, kommer det att vara en stor faktor? Jag vet inte. Det känns viktigare att de är intelligenta, men frågan är här om det ens räcker?

Ingen EN person besitter all kunskap idag att tillverka en Iphone. Gissningsvis krävs det fler än 1.000 specialiserade personer bara för att tillverka en CPU idag, där varje person har en unik kunskap inom sitt område för att göra assemblering möjlig.

Det jag indirekt säger, är att ju längre de kommer, desto svårare blir problemet. Av 1000 steg tar steg 1000 lika lång tid som de föregående 999. OM denna hypotes är sann, är de direkta förkunskaperna helt marginaliserade. Du kan ta 100 år på dig att lära dig integraler, men det kommer ta dig 10000 år att slipa en spegel med en ytavvikelse på 100 nm, även om du vet exakt hur det ska göras. De inblandade verktygen för att göra detta möjligt är många många tusen och dessa i sin tur är beroende av verktyg som... ja, du förstår.

Så går iaf. min tanke här. Vad tror du?

Permalänk
Medlem

Jag antar att förkunskaperna finns för att förstå saker som kirchoffs lag, glasblåseri, metallurgi etc. I så fall så är förutsättningarna goda, men det krävs nog 100 år för att förbättra tekniken till den nivå som krävs.

Dock är det inga krav på att vikten skall vara låg på den smartphone som man tillverkar, så det går att leva med en viss del diskreta komponenter.