Uppgradera från Ryzen 5 3600 -> i5 12600K [1440 p gaming]

Permalänk
Medlem

Uppgradera från Ryzen 5 3600 -> i5 12600K [1440 p gaming]

Hej på er!

Jag sitter just nu och inväntar mitt RTX 3080 och funderar hur mina övriga komponenter ställer sig till grafikkortet om man ser till 1440p-gaming.

Jag har idag en Ryzen 5 3600 och 16gb ram á 3200Mhz, men har på senare tid spanat lite på Intels processorer. Jag vet inte riktigt om det kommer bli en värd uppgradering eller om det är jag som har fått någon "fix idè" om att jag måste uppgradera allt.

Dessvärre är mina kunskaper när det gäller CPU och gaming realtivt undermåliga och jag hittar lite benchmarks mellan de olika processorerna men det är oftast på 1080p.

Är det värt att uppgradera från en Ryzen 5 3600 till i5 12600k enbart i gamingsyfte?

Jag spelar huvudsakligen Dota 2 och CS:GO, men mycket Battlefield V har tillkommit och jag planerar på att spela 2042 om och när de har fixat spelet till ett playable state. Håller även på att göra mig redo för Elden Ring.

Permalänk
Medlem

Om moderkortet är kompatibelt för nyare processorer är det väl vettigare att köpa Ryzen 5600X eller 5800X..

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Om moderkortet är kompatibelt för nyare processorer är det väl vettigare att köpa Ryzen 5600X eller 5800X..

Det hade jag faktiskt inte tänkt på! Ser nu att moderkortet är kompatibelt med båda processorerna du nämnde. Tack för tipset

Permalänk
Medlem

Du kan också vänta på refreshen på Zen 3 som sägs släppas i början av 2022.
Ryzen 3600 är tillräcklig om man spelar i högre upplösningar som 1440p/4k då det är grafikkortet som begränsar en mest i högre upplösningar/grafikkinställningar.
Vad har du för moderkort?

Jag kan tänka mig att ett b550/x570-kort har större chans att få stöd för zen 3 refreshen med 3D-cache än ett b450 till exempel.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekhyddan:

Du kan också vänta på refreshen på Zen 3 som sägs släppas i början av 2022.
Ryzen 3600 är tillräcklig om man spelar i högre upplösningar som 1440p/4k då det är grafikkortet som begränsar en mest i högre upplösningar/grafikkinställningar.
Vad har du för moderkort?

Jag kan tänka mig att ett b550/x570-kort har större chans att få stöd för zen 3 refreshen med 3D-cache än ett b450 till exempel.

Hej!

Ja Zen 3 låter ju intressant! Just nu har jag dessvärre ett B450 moderkort, så det kanske är en bra idè att vänta? Då kan jag även passa på att köpa moderkort för ATX-chassi när det börja närma sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarryBee:

Hej!

Ja Zen 3 låter ju intressant! Just nu har jag dessvärre ett B450 moderkort, så det kanske är en bra idè att vänta? Då kan jag även passa på att köpa moderkort för ATX-chassi när det börja närma sig

Fast du får iofs rätt bra för gamla grejorna så sälj och köp allt nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarryBee:

Hej!

Ja Zen 3 låter ju intressant! Just nu har jag dessvärre ett B450 moderkort, så det kanske är en bra idè att vänta? Då kan jag även passa på att köpa moderkort för ATX-chassi när det börja närma sig

Själklart så kommer du få bättre prestanda om du köper en 5600x eller 5800x.
Med bättre prestanda så blir det färre gånger som bildrutefrekvensern går ner specielt i cpukrävande spel som Batllefield 2042.
En bra cpu benchmark för det spelet kan du se här:
https://www.youtube.com/watch?v=6fIf-C8UjWY&t=530s

Om det komer en bra deal på en 5800x så kan du ju ta den.
Jag köpte min för 3499 kr och då är den värd pengarna.

Skrivet av Semjonov:

Fast du får iofs rätt bra för gamla grejorna så sälj och köp allt nytt.

Det var så som jag gjorde. Sålde en Ryzen 3600 med ett b450-moderkort efter att ha köpt en 5600x med ett b550-moderkort.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti